Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@05:05:44 GMT

عبور از تنگناي تحريم بر بستر توسعه مناطق آزاد

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۴۹۵۴

عبور از تنگناي تحريم بر بستر توسعه مناطق آزاد

خبرگزاري آريا - اروميه- ايرنا- تحريم هاي نامشروع و يک جانبه آمريکا با رويکرد جنگ اقتصادي، موجب تحرک مضاعف براي به فعل رساندن ظرفيت هاي مختلف تجاري کشور شده و در اين ميان اجراي طرح هاي مختلف در مناطق آزاد، ابزار مناسبي براي عبور از تنگناي مالي تحريمي است.

به گزارش ايرنا، توسعه مناطق آزاد با نگاه حفظ و ايجاد مبادلات اقتصادي و تجاري با با سرزمين اصلي و نيز فراسرزميني، راهکار مناسبي براي مقابله با تحريم هاي زورمدارانه آمريکا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حمايت از کسب‌ و ‌کارهاي جديد، آسان‌سازي فرآيندهاي سرمايه‌گذاري و ايجاد شرکت‌هاي فناور و استارتاپ‌ها از مهم‌ترين فعاليت‌ها در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي است.
بديهي است در اين شرايط، مناطق آزاد کشور مثل منطقه آزاد کيش، قشم، انزلي، ارس، چابهار و ماکو نقش راهبردي در توسعه اقتصادي و مقابله با تحريم ها و اجراي طرح هاي اقتصاد مقاومتي بر عهده دارند.
با توجه به اينکه طرح هاي اقتصاد مقاومتي نيز ضريب موفقيت هاي اقتصادي مناطق آزاد را چندين برابر مي کند، يکي از اهداف اصلي سفر يکروزه رييس جمهوري به آذربايجان غربي، بهره برداري از طرح هاي توسعه در منطقه آزاد ماکو است و امروز با حضور دکتر روحاني44 هزار ميليارد ريال طرح زيرساختي و اشتغال زايي در اين منطقه افتتاح و کلنگ زني مي شود.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: ظرفيت هاي صادراتي اين منطقه بسيار زياد بوده و بر اين اساس صادرات اين منطقه در سال جاري 30 ميليون دلار هدفگذاري شده است.
غلامرضا سليماني با اشاره به اينکه 80 درصد واحدهاي توليدي منطقه آزاد ماکو فعالند، اضافه کرد: منطقه آزاد ماکو با توجه به موقعيت راهبردي آن، ظرفيت بي بديلي براي تبديل شدن به هاب تجارت منطقه اي دارد تا دروازه صادرات و حمل و نقل کالا از ايران به کشورهاي مختلف دنيا باشد.
وي از برنامه منطقه آزاد ماکو براي توسعه روابط با کشورهاي همسايه خبر داد و افزود: در شرايط فعلي تحريم، حجم تجارت با کشورهاي همسايه افزايش مي يابد و با مذاکراتي که صورت گرفته، منطقه آزاد ماکو به عنوان پل ارتباطي با اين کشورها نقش مهمي ايفا مي کند.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: با سازوکارهاي پيش بيني شده در منطقه آزاد ماکو، در امور توليد، صادرات و دريافت دانش فني و ورود فناوري تسهيل ايجاد شده که اين روند مي تواند در نهايت به رونق اقتصادي آذربايجان غربي و منطقه کمک کند.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نيز با اشاره به سفر رييس جمهوري به منطقه آزاد ماکو گفت: در اين 1500 ميليارد تومان طرح زيرساختي و اشتغالزايي افتتاح يا کلنگ زني مي شود.
غلامرضا سليماني با اشاره به بهره برداري از پاياب و سد مخزني کرم آباد بر رودي رودخانه ارس در شهرستان پلدشت اظهار داشت: اين طرح با اعتبار 17 هزار ميليارد ريال و اشتغالزايي 6500 نفر آماده بهره برداري است.
فرماندار پلدشت نيز گفت: در سفر امروز دکتر روحاني 2 طرح عمراني شامل سد کرم آباد و تصفيه خانه و آب شيرين کن در اين شهرستان افتتاح مي شود.
«مهران صفري» در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: 2 طرح ديگر شامل ايستگاه پمپاژ خط انتقال آب به 2هزار و 90هکتار از اراضي دشت «زيدون» و گازرساني به 33 روستاي اين شهرستان نيز در اين سفر کلنگ زني مي شود.
وي با اشاره به اينکه عمليات اجرايي سد مخزني کرم آباد توسط شرکت آب منطقه آذربايجان غربي در دولت تدبير و اميد و در سال 1394آغاز شد، افزود: براي ساخت اين طرح ارزشمند 670ميليارد تومان از محل صندوق توسعه ملي هزينه شده است.
وي ادامه داد: با آبگيري و بهره برداري از اين سد و با توسعه کشت و صنعت در اين منطقه براي 6 هزار و 500 نفر اشتغال مستقيم و غيرمستقيم ايجاد مي شود.
فرماندار پلدشت اضافه کرد: براي احداث و راه اندازي تصفيه خانه و آب شيرين کن شهرستان نيز از محل اعتبارات تملک دارايي هاي سرمايه اي، اعتبارات داخلي آب و فاضلاب شهري و مشارکت مالي سازمان منطقه آزاد ماکو 50 ميليارد ريال هزينه شده است.
وي با اشاره به اينکه احداث اين تصفيه خانه در دولت تدبير و اميد و در سال 1395 آغاز شد، اظهار داشت: با احداث اين تصفيه خانه جمعيت 12 هزار نفري شهر پلدشت از آب شرب سالم و بهداشتي بهره مند شده و براي 20 نفر اشتغال ايجاد مي شود.
کارخانه سيمان مهر ماکو (مرحله اول) نيز که توسط سرمايه گذار بخش خصوصي در سال 1393 آغاز با اعتبار يک هزار و 313 ميليارد و 918 ميليون ريال و اشتغالزايي 80 نفر احداث شده، امروز آماده بهره برداري است؛ ظرفيت توليد اين کارخانه يک ميليون و 300 هزار تن در سال مي باشد.
بهره برداري از کلينيک دندانپزشکي ديجيتال با سرمايه گذاري 400 ميليارد ريالي بخش خصوصي از ديگر برنامه هاي سفر رييس جمهوري در منطقه آزاد ماکو است.
در سفر امروز روحاني همچنين مرکز نوآوري، رشد و شتاب دهي هوشمند منطقه آزاد ماکو نيز افتتاح مي شود؛ به منظور تقويت اکوسيستم کارآفريني و شتابدهي به رشد استارتاپ ها توسط سازمان منطقه آزاد ماکو با اعتبار 2 ميليارد و سيصد ميليون ريال با اشتغالزايي 8 نفر در مساحت 900 متر مربع اجرا شده است.
دفتر پليس مهاجرت و اتباع خارجي منطقه آزاد ماکو نيز به منظور تسهيل و بهبود امورات گذرنامه اي و مهاجرتي اتباع خارجي با استفاده از مدرن ترين دستگاه ها و تجهيزات اداري توسط سازمان منطقه آزاد با اعتبار 6 ميليارد ريال و با اشتغالزايي 12 نفر نيز آماده افتتاح در سفر امروز رييس جمهوري است.
به گزارش ايرنا، منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافيايي شامل شهرستان هاي ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزي بازرگان بوده و در منتهي اليه شمال غرب کشور واقع است.
شهرک صنعتي ماکو در سال 1374 و فاز توسعه شهرک در سال 1385 به تصويب رسيد و در 6 کيلومتري جاده ماکو - بازرگان احداث شد؛ اين شهرهاي صنعتي حدود 34 هکتار مساحت دارد.
مساحت اين منطقه حدود پنج هزار کيلومترمربع و جمعيت آن بر اساس نتايج سرشماري عمومي نفوس و مسکن سال 1395، حدود 200 هزار نفر است.
منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترين منطقه آزاد کشور داراي 140 کيلومتر مرز مشترک با کشور جمهوري آذربايجان و 130 کيلومتر مرز مشترک با کشور ترکيه است.
شهرستان ماکو با بيش از 94 هزار نفر جمعيت در شمال آذربايجان غربي واقع است.
3093/518
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۴۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکی از رویکردهای مهم شورا توجه به مناطق کمتر توسعه یافته است

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر کرج گفت: یکی از رویکردهای مهم شورای ششم توجه به مناطق کمتر توسعه یافته است که برنامه‌ریزی‌ها در سال جاری نیز بر همین مبنا انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز، حسین سعیدی سیرائی صبح امروز _پنج‌شنبه ششم اردیبهشت_ با همراهی مدیران شهرداری کرج و معتمدان، مشکلات مربوط به منطقه ۳ شهرداری را مورد بررسی قرار داد.

وی در حاشیه پایش مشکلات منطقه سه با اشاره به اینکه برای رسیدن به شهری توسعه یافته در کنار برنامه ریزی و تخصص مدیران به نظرات شهروندان نیاز است، اظهار کرد: نظرات شهروندان در اداره شهر گره‌گشا است، چراکه به صورت عینی با مشکلاتی روبه‌رو و آن را در زندگی روزمره لمس می‌کنند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان کرد: در جلسه بررسی مشکلات شهروندان نقطه نظرات خوبی مطرح شد که تلاش می‌کنیم این نقطه نظرها در اداره بهتر این منطقه، عملیاتی شود.

سعیدی سیرائی اضافه کرد: نیازهایی که در جلسه پایش مشکلات مطرح شد مشکلاتی است که قابلیت رفع شدن دارد و به طور قطع با تدبیر مدیران این مهم محقق خواهد شد.

وی گفت: یکی از رویکردهای مهم شورای ششم توجه به مناطق کمتر توسعه یافته است که برنامه‌ریزی‌ها در سال جاری نیز بر همین مبنا انجام شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر کرج افزود: این رویکرد به طور قطع در خصوص سایر مناطق شهرداری کرج نیز وجود خواهد داشت، تلاش می‌کنیم نیاز شهروندان به صورت اولویت مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 747737

دیگر خبرها

  • قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد
  • مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور است
  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • معرفی ۳۰ بسته جدید سرمایه گذاری ماکو در نمایشگاه اکسپو
  • یکی از رویکردهای مهم شورا توجه به مناطق کمتر توسعه یافته است
  • نخستین همایش منطقه‌ای حجاب، عفاف و زیست عفیفانه برگزار می‌شود
  • رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار
  • توسعه 16 هکتاری پایانه ترانزیت و صادرات ارس / کریدور سبز برای تسهیل تجارت ایجاد می شود
  • اجرای ۷۵ درصد از طرحهای های مصوب سفر استانداربه منطقه آزاد ماکو
  • اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور، راهگشای تولید در منطقه آزاد ماکو