Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@14:47:13 GMT

سدسازي راهکاري براي کنترل سيلاب در لرستان

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۹۸۹۴

سدسازي راهکاري براي کنترل سيلاب در لرستان

خبرگزاري آريا - خرم آباد - ايرنا - وقوع سيل نوروز 98 در لرستان و طغيان رودخانه ها و رواناب ها و تخريب زيرساختها و کاشانه مردم ،ضرورت احداث سدهاي بزرگ و تاثيرگذار در استان را بيش از پيش نمايان کرد.

به گزارش ايرنا سدسازي از جمله راهکارهايي است که ضمن کمک به مديريت صحيح منابع آب، مانع از جاري شدن روان آب ها و بروز سيلاب هاي ويرانگر مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سد سازي در کشور با اهداف متفاوتي مانند ذخيره سازي آب براي تامين آب کشاورزي و شرب ونيز جلوگيري از بروز سيل صورت مي گيرد که اين اهداف در همه جاي جهان مشترک است.
مخازن سدها ظرفيت هاي بسيار زيادي براي ذخيره سازي آب هاي روان محسوب مي شود و براي تامين آب بخش کشاورزي، شرب و ساير مصارف مورد استفاده قرار مي گيرد.
سدها همچنين در موقع سيلاب خيلي کاربرد دارند زيرا هنگامي که سيل حرکت مي کند، چنانچه بوسيله سد مهارنشود، خسارت هاي زيادي به همراه خواهد داشت.
جاري شدن سيل امسال نشان داد که مي توان پيش بيني درست تري در باره سدها داشت تا مانع از افزايش خسارت شود.
**15سد در لرستان درحال ساخت است
مديرعامل شرکت آب منطقه اي لرستان گفت: 15سد در استان با اهداف مختلف برق آبي و تامين آب شرب، صنعت، کشاورزي، کنترل و مهار سيلاب و گردشگري در دست ساخت است.
رضا ميرزايي اظهار داشت: طبق تعريف استاندارد icold (کميسيون بين المللي سدهاي دنيا) تمام سدهايي که ارتفاع آن ها بيش از 15 متر و حجم مخزن آن ها بيش از يک ميليون متر مکعب باشد، جزو سدهاي بزرگ محسوب مي‌شود.
وي گفت: براين اساس سدهاي ساخته شده يا در دست ساخت وزارت نيرو در استان لرستان از سد کزنار (با ارتفاع 26 متر و حجم مخزن يک ميليون متر مکعب) تا سد بختياري (با ارتفاع 325 متر و حجم مخزن پنج ميليارد و 159 ميليون مترمکعب) جزو سدهاي بزرگ محسوب مي شوند.
وي بيان کرد: اسناد مناقصه 2 سد مخمل کوه (کاکارضا) و زيبامحمد خرم آباد تهيه شده که در آينده با انتخاب پيمانکار، عمليات اجرايي آن ها آغاز مي شود.
ميرزايي گفت: سدهاي رودبار، بختياري، کزنار، خان آباد، حوضيان و عالي محمود اليگودرز، سدهاي آبسرده و شهيد بروجردي شهرستان بروجرد، سد کمندان ازنا، سد مروک دورود، سد تاج امير نوراباد، سدهاي ايوشان، مخمل کوه و زيبامحمد خرم آباد و تنگ معشوره جزو سدهاي در دست ساخت لرستان هستند.
مديرعامل شرکت آب منطقه اي لرستان اضافه کرد: لرستان به لحاظ شرايط توپوگرافي، زمين‌شناسي و ميانگين بالاي بارش‌ها پتانسيل بالايي براي ساخت سد دارد و اميدواريم با رعايت همه ضوابط و احترام به حقوق ديگران و اتمام طرح هاي مطالعاتي سدسازي استان و نهايي شدن تخصيص هاي حوزه هاي کرخه و کارون بزرگ در آينده نزديک، شاهد اجراي طرح‌هاي توسعه منابع آب (شرب، صنعت و کشاورزي) بيشتري در استان لرستان باشيم.
**کنترل سيلاب هدف اصلي ساخت سد است
کارشناس حوزه آب شرکت آب منطقه اي لرستان مي گويد: با توجه به درصد دي اکسيد کربن که به کره زمين اضافه شده ، زمين به سمت گرم شدن مي‌رود که تبعات بسيار زيادي دارد و تغيير اقليمي يکي از آنهاست.
فرهاد ظهراب ادامه داد: ايران در کمربند خشک جهان قرار دارد ميانگين باران هر ساله 250 ميليمتر است با توجه به نعمت خداوند و جايگاه ويژه کشور ميزان بارندگي مثبت ارزيابي مي شود.
وي بيان کرد: 13 ميليارد مترمکعب روان آب در استان در شرايط عادي داريم که موضوع سدسازي بايد اهميت و در اولويت استفاده از اين ميزان آب باشد.
وي ادامه داد: نمي توانيم سد سازي را در استان لرستان منسوخ اعلام کنيم، هدف اصلي از سدسازي کنترل سيلاب هاي فصلي است و بسياري از مسائل لرستان با استفاده صحيح آب برطرف مي شود.
**سيلاب 6هزارو 500 ميليارد ريال خسارات به تاسيسات آب لرستان وارد کرد
معاون برنامه‌ريزي آب منطقه‌اي لرستان در اين باره به ايرنا گفت: در سيل اخير اين استان تعداد زيادي از ايستگاه‌هاي پمپاژ به صورت کامل تخريب شد همچنين 87 مورد خسارات به تاسيسات اين شرکت وارد شد.
بهروز ابراهيمي افزود: همچنين سيلاب 6هزارو 500 ميليارد ريال خسارات به تاسيسات شرکت آب منطقه اي وارد کرد.
وي اظهارداشت: در سيل اخير آبگرفتگي هاي صورت گرفت چرا که برخي پل ها براي سيلاب صدساله طراحي نشده بود.
وي گفت: گرچه امسال سيل در لرستان جاري شد اما در برخي نقاط برغم بارندگي هاي بي سابقه امسال ممکن است خشکسالي داشته باشيم و بايد راهکارهايي ارائه دهيم چراکه حجم خسارت خشکسالي کمتر از سيلاب نيست.
**ايجاد سد معشوره مي تواند در کنترل سيلاب موثر باشد
ابراهيمي گفت: وزارت نيرو اصرار دارد که سدهاي نيمه تمام لرستان سرعت پيدا کرده و به آبگيري برسند.
وي اظهار کرد: سد معشوره در کوهدشت بايد سيلاب را کنترل و به صورت تنظيم شده آب را در اختيار کشاورزان قرار دهد، تنظيم حق آبه يکي از کارکرده هاي اين سد است.
وي با توجه به اينکه برخي مي گويند اگر سد معشوره اجرا شود مشکلاتي براي کشاورزان شهرستان پلدختر ايجاد مي شود، ادامه داد: شهرستان پلدختر نياز به تخصيص آب ندارد چرا که تخصيص آب داشته اما موضوع اين است که نمي توانند از اين تخصيص بهره ببرند.
**سدهاي موجود مانع بروز سيل شدند
سرپرست معاونت حفاظت و بهره برداري شرکت آب منطقه اي لرستان گفت: در سالجاري با بارش هاي مناسب، تمامي سدهاي استان سرريز کرد و 100 درصد حجم سدها پر شد.
احمد گودرزي اظهار داشت: اگرچه سيلاب فروردين ماه خسارات فراواني دراستان برجا گذاشت و از اين حيث حادثه اي ناگوار قلمداد مي شود اما اين سيلاب يک روي ديگر هم داشت.
وي افزود: سال گذشته در اين بازه زماني اکثر سدهاي استان خالي بود و در برخي از اين سدها امکان کشاورزي در اراضي پايان دست وجود نداشت.
وي ادامه داد: سدهاي خان آباد و کزنار اليگودرز کاملا خالي بودند و حجم مخزن ساير سدها نيز قابل توجه نبود به همين دليل تنش هاي زيادي در پايين دست اين سدها وجود داشت.
به گفته وي سد هاله کوهدشت و مروک دورود براي اولين بار سرريز ‌کردند و تا چندين سال نگراني جهت تامين آب باغات پايين دست اين سدها وجود نخواهد داشت.
گودرزي افزود: در بحث آب شرب نيز تقريبا همه هم استاني ها به نوعي در چند سال اخير با قطعي و کمبود آب در منازل مسکوني خود مواجه بودند که با توجه به تغذيه خوب سفره هاي آب زيرزميني حداقل در تابستان پيش رو اين مشکل وجود ندارد.
3210/6060
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۹۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری

 

افشین صدردادرس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به موضوع آخرین وضعیت واردات گوشت و صادرات دام پرداخت.

با توجه به جمعیت دام، نیازی به افزایش حجم واردات گوشت گرم دارید؟

صدردادرس: بنابر اعلام مرکز آمار، جمعیت دام کشور در پایان زمستان ۷۲.۱ میلیون راس است که نشان دهنده جمعیت مناسب دام است.

با توجه به سطح بارش ها در نقاط مختلف، کماکان نسبت به متوسط دوره بلندمدت کمتر است‌ که انتظار می رود تا پایان اردیبهشت، کمبود بارش جبران شود.

با وجود شرایط مساعد تولید، مسئولان باید برنامه ریزی مناسبی در راستای حمایت از دامداران داشته باشند و حال اتخاذ سیاست افزایش واردات گوشت گرم نه تنها کمکی به بخش تولید نمی کند، بلکه تولیدکننده را از ادامه تولید دلسرد می کند.

آیا افزایش حجم واردات به تنظیم بازار گوشت قرمز کمک می کند؟

صدردادرس: اگر حمایت از افزایش جمعیت دامی صورت نگیرد، اتفاقات سال گذشته تکرار می شود. در بهار ۱۴۰۲ شاهد افزایش جمعیت دامی بودیم که متاسفانه سیاست های نادرست مسئولان منجر به کاهش جمعیت دام در پاییز و زمستان شد. براین اساس مسئولان باید به فکر حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده باشند، نه مدام بر طبل واردات بکوبند.

بنابر آمار در سال ۱۴۰۱، ۴۸ هزار و ۵۰۰ تن و سال گذشته ۱۲۹ هزار و ۲۰۰ تن گوشت گرم و منجمد و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن دام زنده وارد شد که به رغم افزایش واردات در سال ۱۴۰۲، اما قیمت گوشت افزایش و در مقابل سرانه مصرف کاهش یافته است که براین اساس می توان نتیجه گرفت که واردات هیچ تاثیری در تنظیم بازار نداشته است.

حال اینکه مسئولان واردات گوشت گرم را از ۱۲۹ هزارتن به ۱۴۸ هزارتن برسانند، تمام مسئولیت آن را باید برعهده بگیرند.

وضعیت بازار دام زنده چگونه است؟

صدردادرس: بنابر آمار متوسط قیمت دام زنده۲۴۰ تا ۲۶۰ هزارتومان است که امیدواریم قیمت گوشت و دام در بازار به سمتی برود که تولیدکننده و مصرف کننده رضایت داشته باشند. حال اینکه از وسط زنجیره تولید حرکتی در جهت اصلاح قیمت انجام دهیم، مشکلات مرتفع نمی شود.

آیا نیازی به صادرات دام داریم؟

صدردادرس: در شرایطی که تولید دام تقاضا ندارد، صادرات می تواند منجر به تحرک و رونق بخش تولید شود که این امر انگیزه در بین دامداران ایجاد می کند، لذا پیشنهاد بنده این است که شرایطی فراهم شود که صادرات مقطعی نباشد که به تولید آسیب بزند.

در شرایط فعلی که تولید در داخل تقاضا ندارد، صادرات راهگشاست و می تواند تا حدودی مشکلات تولید را حل کند.

راهکار ایجاد رونق و افزایش سرانه مصرف گوشت در بازار چیست؟

صدردادرس: دولت برای ایجاد تقاضا باید گوشت تولید داخل را در قالب کالابرگ عرضه کند که در نهایت این امر به افزایش جمعیت دامی، پایداری تولید و کنترل قیمت در سطح بازار موثر است.

آیا صادرات دام راهکار ایجاد رونق و پایداری تولید در بازار است؟

صدردادرس: با توجه به پایین بودن تقاضا در بازار، صادرات می تواند محرکی برای تولید باشد به شرطی که جو روانی حاصل از صادرات را کنترل کنند تا قیمت ها در بازار افزایش نیابد‌.

خرید توافقی دام می تواند منجر به تنظیم بازار و رونق تولید شود. لذا بنابر قانون نظام جامع دامپروری به صراحت اعلام شده که دولت موظف به خرید حمایتی است، اما به شرطی که خرید به قیمت دستوری همانند سال ۱۴۰۰ نباشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • تدابیر شهرداری شیراز در احداث بند‌های کنترل سیلاب مسیل سعدی/ اقدام به موقع گروه‌های جهادی
  • سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند
  • آمادگی ذخیره‌سازی مرغ مازاد در لرستان وجود دارد
  • فواید و مضرات باران ۴۸ ساعته مازندرانی‌ها
  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران
  • تصویب طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، راهکاری برای معاملات شفاف در بازار مسکن
  • اعتبارات جبران خسارت‌های سیلاب ۹۸ در حوزه راه پرداخت نشده است
  • تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد/سدها پر شد
  • این سد از بروز فاجعه انسانی در سیستان و بلوچستان جلوگیری کرد