Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرگزاری برناخراسان جنوبی، کارشناس ذخایر ژنتیکی گیاهی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: قطعا شناسایی و حفاظت و صیانت از این ذخایر ژنتیکی به عنوان سرمایه ملی و ظرفیت‌سازی در استفاده بهینه از آن‌ها، نقش بسزایی در ارتقاء اقتصاد کشاورزی استان خواهد داشت.

آزیتا نخعی افزود: در سال 96 اطلس ذخایر ژنتیکی محصولات باغی خراسان جنوبی را با حمایت رییس مرکز تحقیقات تنظیم و به چاپ رساندم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهارداشت: این کتاب، نسبتا جامع و با رویکرد حفاظت از منابع ژنتیکی که هدف آن معرفی پتانسیل‌ها، ظرفیت‌ها و سیمای تنوع زیستی محصولات باغی بومی استان است، تهیه شده است.

این کارشناس ذخایر ژنتیکی گیاهی با بیان اینکه در مرکز تحقیقات سعی کردیم با انتشار این کتاب، کاری ارزشمند و ماندگار را به جا گذاریم، تصریح کرد: تحقیقات انجام شده در این کتاب در صورت تکمیل و ترویج می‌تواند پیامدهای مثبت گسترده‌ای برای سطوح مختلف کشاورزی، غذایی، دارویی و محیط زیست داشته باشد.

نخعی ادامه داد: این مجموعه حاصل جمع‌بندی نتایج طرح‌های تحقیقاتی چند ساله این مرکز در زمینه شناسایی و جمع‌آوری ذخایر ژنتیکی زرشک، عناب و توت و بررسی موردی محصولات دیگر از جمله انجیر، انگور، خرما و گلابی است که می‌تواند به افزایش آگاهی بهره برداران و برنامه ‌ ریزی پایه‌ای برای حفظ این منابع، کمک کند.

وی بیان کرد: استان خراسان جنوبی با توجه به وسعت زیاد، موقعیت خاص و استراتژیک جغرافیایی از جمله محصور شدن در بیابان‌های خشک ایران  و وجود باغات بسیار قدیمی در دره‌ها و کوهپایه‌ها، دارای پتانسیل‌های با ارزشی از جمله منابع ژنتیکی گیاهی با ویژگی‌های خاص و مقاوم به تنش‌های شوری، خشکی  و مواد موثره منحصر به فرد است که در طول زمان به دلایل متعدد از جمله گرایش به سمت کشت تک محصولی  و ارقام تجاری برتر بسیاری از این ارقام بومی در خطر فرسایش و نابودی قرار دارد. 

این کارشناس ذخایر ژنتیکی گیاهی تصریح کرد: زرشک، عناب، زعفران و انار از جمله مهم‌ترین تولیدات باغی استان هستند به گونه‌ای که 98 درصد زرشک و 95 درصد عناب کشور در این استان تولید می‌شود.

نخعی ادامه داد: خراسان جنوبی مقام اول کشور را در تولید زرشک، عناب و سنجد و مقام دوم در تولید زعفران را دارا است.

وی یادآور شد: قطعا شناسایی و حفاظت و صیانت از این ذخایر ژنتیکی به عنوان سرمایه ملی و ظرفیت‌سازی در استفاده بهینه از آن‌ها، نقش بسزایی در ارتقاء اقتصاد کشاورزی استان خواهد داشت.

این کارشناس ذخایر ژنتیکی گیاهی اظهار کرد: در حدود 10 تا 15 سال گذشته طرح‌های تحقیقاتی بسیاری در مورد ذخایر ژنتیکی انجام شد، اما به صورت یک مجموعه نبود و این ایده باعث شد که این مطالب تحت یک مجموعه کامل ارائه شود.

نخعی با بیان اینکه این کتاب در راستای افزایش آگاهی بهره برداران و ارتقاء کشاورزی استان تالیف شد، افزود: ذخایر ژنتیکی گنجینه‌ای گرانبها در دست بشر برای دستیابی به امنیت غذایی است.

وی بیان کرد: امید است این مجموعه بتواند در تحقق این امر مهم راهنمای خوبی برای محققان، مروجان، سرمایه گزاران و تولیدکنندگان بوده و با حمایت مسئولان تکمیل شود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اقتصاد خراسان جنوبی سرمایه کشاورزی کشاورزی و منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۳۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ۴ نکته عمرتان را ۶ سال افزایش می‌دهد

به گزارش خبرآنلاین، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک سبک زندگی سالم می‌تواند خطر ژنتیکی مرگ زودهنگام را تا ۶۲ درصد کاهش دهد.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: بر اساس یک مطالعه، حتی اگر ژنتیک شما را در معرض خطر مرگ زودهنگام قرار دهد، یک سبک زندگی سالم می‌تواند به شما کمک کند تا به طور قابل توجهی با آن مبارزه کنید.

به گزارش سی ان ان، دکتر ژو لی(Xue Li)، رئیس دانشکده بهداشت عمومی در دانشکده پزشکی دانشگاه ژجیان در چین، گفت با تغییر سبک زندگی و پیروی از یک سبک زندگی سالم، خطر مرگ زودهنگام می‌تواند تا حدود ۶۲ درصد در افراد دارای استعداد ژنتیکی کاهش یابد.

بسیاری از مطالعات ارتباط بین سبک زندگی سالم و طول عمر را نشان داده‌اند و برخی دیگر بر مولفه ژنتیکی در طول عمر تاکید کرده‌اند، اما گزارشی که در نشریه «بی ام جی اویدنس بیسد مدیسین» (BMJ Evidence Based Medicine) منتشر شد، چگونگی تاثیر این دو را بررسی کرده است.

افزایش ۶ سال به طول عمر با سبک زندگی سالم

دکتر علاءالدین شادیاب، دانشیار بهداشت عمومی و پزشکی در دانشگاه «کالیفرنیا سن دیگو» که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت که این مطالعه با داده‌های بیش از ۳۵۰ هزار نفر و اطلاعات مربوط به ژنتیک، تحصیلات، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و سابقه بیماری آن‌ها، دارای روش شناسی قوی بود.

در جریان این مطالعه، محققان به هر فرد یک نمره «خطر پلی ژنتیکی» دادند، که نمره‌ای است که حجم زیادی ازانواع مختلف ژن‌های متعددی را که بر طول عمر انسان تاثیر می‌گذارند ترکیب می‌کند. شرکت کنندگان در این مطالعه همچنین بر اساس نحوه رعایت اصول سبک زندگی سالم نمره‌ای دریافت کردند و سپس محققان به طور متوسط وضعیت سلامت آن‌ها را به مدت ۱۳ سال مورد پیگیری قرار دادند تا مشخص شود این افراد عمر کوتاه، متوسط یا طولانی دارند.

این داده‌ها نشان می‌دهد که همه افراد، صرف‌نظر از خطرات ژنتیکی‌شان، در صورت داشتن سبک زندگی ناسالم، ۷۸ درصد بیشتر احتمال دارد که زودتر بمیرند. دکتر ژو لی، که همچنین مدیر موسسه ملی علوم داده در دانشکده بهداشت و پزشکی دانشگاه ژجیان است، گفت: افرادی که هم خطر ژنتیکی برای یک عمر کوتاه و هم سبک زندگی ناسالم دارند، دو برابر بیشتر از افرادی که خطر ژنتیکی ندارند و سبک زندگی سالم‌تری دارند، زودتر می‌میرند.

داده‌ها نشان می‌دهد افرادی که در معرض خطر ژنتیکی قرار دارند می‌توانند با یک سبک زندگی سالم، طول عمر خود را تا ۵.۵ سال افزایش دهند.

عوامل معکوس کننده مرگ زودهنگام

این مطالعه مشاهده‌ای بود، به این معنی که می‌توانست ارتباط‌ها را تعیین کند، اما نمی‌توانست با اطمینان بگوید که این رفتارها علت مستقیم تغییرات در طول عمر هستند. اما محققان توانستند چهار عامل را شناسایی کنند که بیشترین تأثیر را بر معکوس کردن خطر مرگ زودهنگام دارند.

لی گفت: «این مطالعه یک ترکیب سبک زندگی بهینه شامل چهار عامل سبک زندگی: عدم مصرف سیگار، فعالیت بدنی منظم، مدت زمان خواب کافی و رژیم غذایی سالم را شناسایی کرده که مزایای بهتری برای افزایش طول عمر انسان ارائه می‌کند.

خواب کافی در این مطالعه هفت تا هشت ساعت در شب تعریف شد. دستورالعمل های فعلی فعالیت بدنی در آمریکا حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط و دو روز تمرین قدرتی در هفته را برای بزرگسالان توصیه می‌کند.

چطور سبک زندگی سالم داشته باشیم؟

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای داشتن زندگی سالم‌تر و طولانی‌تر، گزینه مناسبی است، رژیم مدیترانه‌ای سبکی از غذا خوردن است که بر پخت و پز مبتنی بر گیاه تمرکز دارد و اغلب غذاهای آن حاوی میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، لوبیا، دانه‌ها و روغن زیتون است. در این رژیم غذایی از گوشت قرمز کم استفاده می‌شود.

وقتی نوبت خواب کافی می‌رسد، اگر نمی‌توانید هفت یا هشت ساعت بخوابید، سعی کنید یک روال خواب ایجاد کنید، زمانی که نمی‌توانید بخوابید از رختخواب خارج شوید و اتاق خواب را خنک و تاریک نگه دارید.

اگر تلاش کرده‌اید و نتوانسته‌اید یک برنامه ورزشی بسازید که می توانید به آن پایبند باشید، آن را به بخشی از برنامه روزمره خود تبدیل کنید، به آرامی شروع کنید و فعالیتی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901659

دیگر خبرها

  • این ۴ نکته عمرتان را ۶ سال افزایش می‌دهد
  • تأسیس بانک ذخایر دریایی ایران به مناسبت روز ملی خلیج فارس
  • تربیت شدگان مکتب اسلام بهترین ذخایر آن هستند
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی بویراحمد
  • نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود
  • کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • رفع تصرف ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی منطقه حفاظت شده البرز جنوبی
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط امکان‌پذیر است
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذیربط امکان‌پذیر است