Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدی با اشاره به اینکه متاسفانه نگاه مدیران شهری و فرهنگ مردم بر نوسازی و بازسازی بوده و این در حالی است که بافت تاریخی در جذب گردشگر و در آمدزایی تاثیر فراوانی دارد، گفت: حیدریه ۳۰۰ جاذبه گردشگری و تاریخی شناسایی شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از تربت حیدریه، «علی محمدی» امروز(۱ خرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در سطح شهرستان تربت حیدریه ۳۰۰ جاذبه گردشگری و تاریخی شناسایی شده که از این تعداد ۱۴۹ اثر ثبت ملی شده، گفت: جاذبه های گردشگری و مذهبی شهرستان ۲۵ مورد، روستاهای گردشگر ۱۰ روستا، رستوران های بین راهی ۵ مورد، دفتر خدمات مسافرت وگردشگری ۵ مورد، تعداد هنرمندان صنایع دستی شناسایی شده یک هزار و۳۰۰ نفر ، تعداد کارگاه های فعال ۵۳۰ و تعداد رشته های صنایع دستی ۱۷ مورد می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس اداره میراث فرهنگی تربت حیدریه افزود:در گذشته کاوش های باستان شناسی جدیدی با دستگاههای ژئومغناطیس جدید در منطقه باستانی دامسک انجام شده است که آثار کشف شده مربوط به دوره ساسانی است و تا کنون تعداد۳۲ خمره در آن کشف شده است که کشف این آثار قدمت شهرستان را تا قبل از اسلام ارتقاء داده است‌ و باعث جلب توجه به این منطقه گردیده که این منطقه قابلیت تبدیل به سایت موزه باستان شناسی نیز دارد که منوط به اخذ مجوز های مربوطه است.

 

وی افزود:متاسفانه رشته باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه که در این خصوص فعالیت های واقعا مهمی انجام داد وضعیت مشخصی ندارد و تثبیت آن نیازمند پی گیری مسئولین شهرستان است، این در حالی است که تعداد دانشجویان رشته باستان شناسی تربت از نیشابور و بیرجند نیز بیشتر است و به گفته دکتر کورش محمد خانی که فارق التحصیل دانشگاه صوربن هستندو متخصص فعالیت های ژئومغناطیس می باشند همانند منطقه باستانی دامسک در داخل و خارج کشور وجود ندارد.

 

محمدی افزود: یکی از اهداف ما حفظ بافت تاریخی شهرستان است، این موضوع می تواند باعث جذب گردشگر به منطقه شود، سعی و تلاش ما نیز بر اصل حفظ این ابنیه است یکی از مواردی که در هفته های اخیر انجام شده است طرح شکایت جهت تخلیه رباط لاری و ورود سرمایه گذار برای مرمت و بازسازی این بنا است.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی تربت حیدریه از اهدای اشیای تاریخی به موزه این شهرستان خبر داد و گفت: اشیای سفالی کشف شده بیشتر مربوط به سیستم های آبرسانی و مربوط به قرون میانی اسلام است، این اشیای تاریخی توسط اعضای انجمن های میراث فرهنگی مسقر در روستاها تحویل اداره میراث فرهنگی شد.

 

وی همچنین از افتتاح خانه صنایع دستی بایگ درخرداد ماه سال جاری خبرداد و گفت: یکی از مقوله های مهم حوزه میراث فرهنگی بحث شناسایی آثار ومحوطه های تاریخی است که اکثر بناهای تاریخی تربت حیدریه که از بافت های تاریخی بی نظیر است رو به تخریب است ونیازمند مرمت و بهسازی است.

 

محمدی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد بناهای تاریخی تربت حیدریه وقف است، اظهارداشت:یکی از موزه ها موزه مازاری به گفته مدیرکل موزه اهای کشور بینظیر است وبحث جهانی شدن روستای ملی بسک درحال پیگیری است و ان شالله امیدواریم این اتفاق بزودی رخ دهد.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری تربت حیدریه اظهار کرد: با توجه به کم نظیر بودن بافت تاریخی شهر تربت حیدریه که شامل، مساجد، بازارها، حمام و آب انبار های متعدد می باشد حفظ این امکان علاوه بر حراست از هویت تاریخی شهر در جذب گردشگر و منبع در آمدزایی نیز کارساز است.

 

وی تصریح کرد: امروزه استقبال از بازارهای سنتی و مشاغل فعال سنتی در این بازارها رو به گسترش است و با توجه به وقفی بودن بسیاری از بناهای تاریخی در شهر تربت حیدریه و رویکرد مسئولان و فرهنگ عمومی مردم بر نوسازی و بازسازی در صددیم تا تک بناهای حفظ شده را با رضایت مالک نگه داریم.

 

محمدی با بیان اینکه نوروز امسال جذب گردشگر در تربت حیدریه ۲ درصد افزایش یافته، افزود: با اجرای برنامه های متنوع نوروزی و برگزاری جشن های نورزگاه و همچنین فعال کردن اماکن بومگردی، امسال ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر و گردشگر از این شهرستان عبور کردند که ۲۴۷ هزار نفر از اماکن تاریخی، گردشگری و مذهبی بازدید و بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر نیز اقامت داشتند.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری تربت حیدریه رویکرد اداره متبوع خود در حوزه گردشگری را معرفی جاذبه های روستایی و راه اندازی اقامت گاههای بومگردی عنوان کرد و افزود: بر همین اساس ۵ روستای بسک، رودمعجن، حصار، بکاول و نسر بعنوان روستای هدف گردشگری در تربت حیدریه معرفی شده اند و همچنین ۴ اقامتگاه بومگردی مجوز گرفته و ۱۰ اقامتگاه دیگر درخواست راه اندازی داده اند که در حال بررسی است.

 

وی بیان کرد: در حوزه صنایع دستی بعد از عقیق و ابریشم، هنرمندان و رشته های هنری در این منطقه منسوخ شده بودند که با احیای آنها، امروز با برگزاری نمایشگاه های مختلفی در سطح ملی و بین المللی باعث افتخار استان و کشور شدند که می توان از نمد مالی، قفل سازی سنتی و چرم دوزی از نمونه های بارزآن یاد کرد.

 

محمدی از احیای بناهای تاریخی بعنوان رویکرد اصلی در این حوزه یاد کرد و گفت: در همین راستا چهار بنای رباط لاری، رباط کامه، رباط کسکک و حمام حاجی رییس که بلا استفاده بوده برای احیا و تغییر کاربری به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شده است.

 

وی از راه اندازی موزه های تخصصی در این شهرستان خبر داد و افزود: با توجه به پتانسیل های موجود در سطح منطقه با ایجاد موزه های تخصصی مازاری و همچنین ابریشم و بازدید گردشگران داخلی و خارجی از این موزه ها تحول شگرفی در این حوزه پدیدار می کند.

 

رییس میراث فرهنگی تربت حیدریه بیان داشت: روستای ملی بسک و شهر بایگ به جهت صنعت ابریشم کشی فرصتی را در سطح کشور فراهم کرده که با ایجاد زیر ساخت های لازم در آینده نزدیک به دنبال ثبت جهانی این روستا هستیم.

پایان پیام/483

منبع: شبستان

کلیدواژه: جشن روزه اولی ها ماه رمضان مجلس دختران روزه اولی کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد خراسان جنوبي اردبیل روزه اولی ها خبرگزاری شبستان شناسایی آثار تاریخی تربت حیدریه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۶۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- آزاده صفی: سال ۲۰۱۸ پس از انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی، مسئولان استانی برای آماده‌سازی شهر و استقبال از این رویداد، دست به احداث، بهسازی و مرمت برخی از آثار و اماکن زدند که طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان‌های بوعلی و اکباتان و میدان مرکزی شهر از این دست بود.

در حین اجرای این عملیات، اشیای تاریخی از میدان مرکزی شهر همدان کشف شد که سر و صدا و حواشی بسیاری را به همراه داشت. پس از کشف این اشیا اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان به همراه شهرداری همدان وعده ساخت سایت‌موزه را در این مکان دادند.

حواشی گریبانگیر همیشگی سایت موزه همدان

از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۱ که از طراحی تا بهره‌برداری سایت موزه به طول انجامید، این موزه که روزی قرار بود به عنوان یک اثر شاخص در مرکز شهر همدان خودنمایی کند و تاریخ این کهن‌شهر را به رخ گردشگران بکشد همچنان درگیر حواشی فراوان بود و حتی حواشی، پس از بهره‌برداری نیز دست از سر سایت موزه برنداشت و تا امروز نیز ادامه دارد.

احداث سایت موزه با همکاری سه مجموعه میراث‌فرهنگی، شهرداری و راه و شهرسازی و کشمکش بین این دستگاه‌ها از جمله معضلاتی بود که چند سال گریبانگیر پروژه بود و مدت‌ها پروژه را در سکوت عمرانی نگاه داشت و خبری از اجرای آن نبود.

در سال ۹۷ که سایت موزه گرفتار کشمکش اداری بود عباس صوفی؛ شهردار وقت همدان گفته بود که برای به نتیجه رسیدن پروژه و ساخت بنا، باید میراث‌فرهنگی و راه و شهرسازی، بودجه مورد نیاز را در کار تزریق کنند تا شهرداری بتواند عملیات عمرانی را ادامه دهد.

محمدحسین مرادی؛ معاون وقت بازآفرینی شهری و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان نیز در این زمینه گفته بود این اداره وظیفه‌ای در قبال تأمین بودجه و اعتبار پروژه احداث سایت‌موزه میدان مرکزی همدان ندارد.

همان زمان کامران گردان؛ رئیس وقت شورای شهر همدان نیز درباره پروژه گفته بود که سه‌گانگی در سه نهاد میراث‌فرهنگی، راه و شهرسازی و شهرداری همدان از دلایل عمده طولانی شدن روند این پروژه است.

احمد ترابی؛ معاون وقت میراث‌فرهنگی همدان نیز همان زمان از رکود در روند ساخت پروژه سایت موزه میدان مرکزی همدان خبر داده و گفته بود این پروژه در همان مرحله‌ای که بوده، قرار داشته و پیشرفتی نکرده است و تنها آثار و اشیا تاریخی کشف شده به موزه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منتقل شده است.

سایت موزه همدان قبرستان وعده‌های بی عمل مدیران

جدا از رکود طولانی پروژه و کشمکش بین دستگاه‌های مربوطه، وعده و وعیدهای بسیاری برای اتمام پروژه داده شد و سال‌ها سایت موزه میدان مرکزی همدان به قبرستان وعده‌های بدون عمل مدیران تبدیل شد و سرانجام اداره‌کل راه و شهرسازی از این پروژه کنار گذاشته شد و میراث‌فرهنگی و شهرداری اتمام پروژه را عهده‌دار شدند.‌

پس از آن نیز «افتتاح سایت موزه همدان در ماه‌های آینده» بارها تیتر رسانه‌ها شد و خلاصه این پروژه، پس از طی کردن هفت‌خان رستم شهریورماه ۱۴۰۱ و در سکوت خبری و ناباوری فعالان میراث‌فرهنگی و گردشگری افتتاح شد و در نهایت مدیریت آن به شهرداری واگذار شد.

باوجود اینکه انتظار می‌رفت افتتاح این مکان شاخص در میدان دیدنی همدان، میدان‌داری کند و به رونق گردشگری منجر شود اما حاشیه‌های بعد از افتتاح آنقدر قوی شد که تمام حواشی ساخت سایت موزه را از ذهن‌ها پاک کرد.

سایت موزه، محل وقوع معضلات اجتماعی در میدان مرکزی شهر

خلاصه اینکه پس از افتتاح هم گره از بخت تنها سایت موزه غرب کشور باز نشد و هر روز حاشیه‌هایش بیشتر از قبل شد و این حواشی تا جایی پیش رفت که حالا این موزه در میدان مرکزی شهر همدان به محلی برای وقوع انواع معضلات اجتماعی تبدیل شده است.

تأمین نیروی متخصص مانند موزه‌دار و راهنمای گردشگری، مهمترین مشکلات سایت موزه است که پس از گذشت یکسال و نیم از افتتاح، هنوز محقق نشده و گویا عزمی بر رفع این مشکل بزرگ نیز وجود ندارد. از طرفی شهرداری همدان فاقد این نیروهای متخصص است و از طرف دیگر میراث‌فرهنگی با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه است و این معضلات وضعیت سایت موزه را به کلافی سردرگم تبدیل کرده است.

با وجود اینکه استقبال از سایت موزه در ایام خاص مانند تعطیلات و مناسبت‌ها چشمگیر است و گردشگران تمایل بالایی به بازدید از آن نشان می‌دهند اما این مکان همچنان فاقد استانداردهایی مانند راهنمای گردشگری و موزه‌دار است و آنطور که باید در معرفی تاریخ همدان به گردشگران موفق عمل نکرده است.

جای خالی راهنمای گردشگری و موزه‌دار در تنها سایت موزه غرب کشور

در سایت موزه میدان مرکزی شهر همدان که با عنوان عریض و طویل تنها سایت موزه غرب کشور شناخته شده است آثاری از دوران ماد، اشکانی و پایه ستون‌های دوره هخامنشی تا دوره اسلامی وجود دارد که نشان می‌دهد حدود ۳ هزار سال در لایه‌های مختلف آن زندگی وجود داشته و تاکنون نیز مهمترین میدان شهر همدان باقی مانده است.

بنابراین این موضوع می‌تواند اصلی‌ترین دلیل و ادعا باشد که این حجم از تاریخ و تمدن هنوز در شهر زنده است و اگر آنها را به تماشای مخاطبان بگذاریم در جذب گردشگر تأثیرگذار خواهد بود، اما متأسفانه هنوز عزمی بر مدیریت صحیح این مکان در همدان شکل نگرفته و سایت موزه به محلی برای وقوع معضلات اجتماعی تبدیل شده است.

کد خبر 6090742

دیگر خبرها

  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • بحرانی بودن کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه
  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه
  • شناسایی متهم برداشت غیرمجاز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریالی در تربت حیدریه
  • خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر