Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@07:18:11 GMT

صلح یک نوع جهاد است

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۷۶۱۷

صلح یک نوع جهاد است

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «رهیافت» رادیو گفت وگو با موضوع اسلام؛ اصالت صلح یا اصالت جنگ و با حضور شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی به روی آنتن رفت.

شریف لک زایی در آغاز با بیان اینکه در نگاهی سنتی، صلح در مقابل جنگ مطرح می‌شود، گفت: وقتی جنگ و ستیزی نباشد، طبیعتاً صلح وجود دارد اما امروزه نگاه متفاوتی بین مسئله صلح شده است و فلسفه متعالی می‌تواند آن را پشتیبانی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه صلح به مثابه یک وضعیت مورد توجه است که در آن زندگی برای آحاد انسان‌ها، آرام و متعالی باشد که نظام‌های سیاسی باید این مفهوم را اجرا کنند.

وی بیان کرد: این مفهوم به صورت سنتی بین دولت‌ها مطرح می شده است و در بین انسان‌ها این مفهوم جایگاهی نداشته است در صورتی که برخی از متفکرین معاصر، ستوه صلح در عرصه سه گانه ای را مورد توجه قرار می‌دهند؛ اینکه انسان با نفس خودش به صلح برسد، اینکه انسان با سایر موجودات در صلح زندگی کند و اینکه انسان با دیگر انسان‌ها در صلح باشد. بنابراین صلح عرصه گسترده و فراتر از صرفاً عرصه بین دولت‌ها مد نظر است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی در ادامه با تصریح بر اینکه صلح یک نوع جهاد است، اظهار داشت: انسان در صلح تلاش می‌کند فضای آرامش را برای خود، دیگران و هم هستی ایجاد کند و از این منظر صلح یک نوع جهاد است. طبیعتاً آنچه این موضوع را محقق می‌کند، اخلاق است.

وی بیان کرد: امام موسی صدر می‌گوید مشکل بزرگ قرن بیستم نبود صلح است. ایشان معتقد است اسلام می‌تواند صلح در جهان برقرار کند اما تحقق این مهم دو مفروض دارد؛ صلح را باید بین انسانی نگاه کنیم و هنگامی که از صلح صحبت می‌کنیم از «اسلام» سخن می‌گوئیم و یکدیگر را از همان ابتدا به سازش در فضای اجتماعی فرا می‌خوانیم. دومین مفروض این است که اسلام نیز طرفداران خودش را توصیه و امر به طرفداری از صلح می‌کند و اینکه نسبت به دیگران در فضای مسالمت آمیزی رفتار کنند.

کد خبر 4623910

منبع: مهر

کلیدواژه: رادیو گفتگو صلح و جنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۷۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر نفت به همراه رئیس‌جمهوری عازم سریلانکا شد

وزیر نفت که به همراه رئیس‌جمهوری عازم اسلام‌آباد شده بود پس از پایان سفر به پاکستان راهی سریلانکا شد.

به گزارش شانا، سیدابراهیم رئیسی به دعوت رسمی همتای سریلانکایی خود، بامداد امروز (چهارشنبه، پنجم اردیبهشت) در رأس هیئتی عالی‌رتبه از مقام‌های اقتصادی و سیاسی که جواد اوجی، وزیر نفت نیز در این هیئت حضور دارد،  عازم این کشور شد.

رئیس‌جمهوری پس از سفر رسمی دو روزه به سه شهر اسلام‌آباد، لاهور و کراچی پاکستان، به‌منظور سفر رسمی و حضور در آیین رسمی بهره‌برداری ابرپروژه چندمنظوره سد و نیروگاه اومااویا، دقایقی پیش این کشور را به مقصد سریلانکا ترک کرد.

صدور خدمات فنی مهندسی، صادرات محصولات پتروشیمی، تجارت فرآورده‌های نفتی، بازسازی و نوسازی تاسیسات نفتی از جمله پالایشگاه‌ها و غیره از جمله زمینه‌های همکاری و مذاکرات با کشور سریلانکا خواهد بود.

دیگر خبرها

  • قوی کردن‌زیر ساخت‌های فرهنگی
  • کشت گندم و جو در چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع رخ
  • مقاومت در برابر عوامل بازدارنده از کمال،لازمه انتخاب راه صحیح است
  • جهاد اسلامی: رژیم صهیونیستی با گذشت ۲۰۰ روز در غزه به هیچ هدفی دست نیافته‌است
  • نگاهی به زندگی پربرکت آیت‌الله العظمی بروجردی
  • اقدامات شهرهای موفق برای تحقق مفهوم زباله‌صفر
  • مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
  • شما ایرانی‌ها پادشاه جهان اسلام و شیر خاورمیانه هستید + فیلم
  • وزیر نفت به همراه رئیس‌جمهوری عازم سریلانکا شد
  • آمار خوبی از میزان موالید و جوانی جمعیت در کشور مشاهده نمی‌شود