Web Analytics Made Easy - Statcounter

نقش گردشگری در شکل‌گیری و توسعه اقتصاد پایدار و رقم خوردن آن با تاریخ، فرهنگ و آداب و آیین یک کشور قابل‌ انکار است.

به گزارش ایسنا، یکی از مهم‌ترین خط‌مشی‌های جهانی گردشگری تمرکز و گرایش بر کسب‌وکارهای کوچک گردشگری است و اقامتگاه‌های بومگردی نمونه‌ای از کسب‌وکارهای کوچک‌ مقیاس با مالکیت محلی هستند که با فشار کمتر برای محیط طبیعی و انسانی و کاهش نشت اقتصادی از فعالیت‌های اساسی در تحقق توسعه پایدار محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حاشیه سفر " اکبر رضوانیان"، فعال و تئوریسین حوزه گردشگری، نایب‌رئیس جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بومگردی کشور و مدیرعامل مجموعه گردشگری بومی و فرهنگی خانه نقلی کاشان به استان هرمزگان برای برگزاری همایش آموزشی توانمندسازی نقش بومگردی در توسعه پایدار در جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان به سراغ این فعال پرتجربه عرصه گردشگری رفته تا به چالش‌های پیش رو در این صنعت بپردازیم.

تعریف اقامتگاه بومگردی چیست و چه تأثیری در توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگر به‌خصوص گردشگر خارجی دارد؟

اقامتگاه بومگردی بر اساس مفهومی به نام هویت بومی شکل می‌گیرد و هویت بومی شامل غذا، لباس و موسیقی بومی و همچنین لهجه و گویش محلی و آیین‌ها و سنت‌ها است و زمانی که اقامتگاه بومگردی بر اساس مفهوم توسعه پایدار باشد طبیعتاً می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند.

وضعیت اقامتگاه‌های بومگردی در کشور چگونه است؟

اقامتگاه‌های بومگردی در کشور به‌صورت کلی به‌عنوان یک اتفاق نو روند مطلوبی دارند، اما اگر با رویکرد توسعه نگر نگاه کنیم، کمی وارد ورطه آمار شدیم که چه استانی چه تعداد اقامتگاه بومگردی دارد؛ درصورتی‌ که این مسئله، مسئله‌ای ارگانیک است و مفهومی طبیعی است و باید به‌صورت طبیعی به آن نگاه شود.

فعلاً شرایط به‌گونه‌ای است که مفهوم اقامتگاه‌های بومگردی در حال جا افتادن در کشور هستند و شرایط مثبتی است که باید از آن مراقبت کنیم تا توسعه پیدا کند، در غیر این صورت امکان شکنندگی آن وجود دارد.

وضعیت اقامتگاه‌های بومگردی در هرمزگان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما در مناطق جنوبی بستر بسیار فراهمی برای بومگردی داریم، چون هر آنچه به‌عنوان هویت بومی در نظر گرفته می‌شود در این مناطق وجود دارد.

باید داشته‌هایمان را درست ببینیم، هرمزگان قطعاً بستر خوبی دارد و نسل جوان بومی که در این مناطق زندگی می‌کنند باید از این موقعیت استفاده کنند، قطعاً منطقه‌ای مثل هرمزگان با تنوع جزایر مختلف، تنوع فرهنگ و المان‌های هویت بومی از مناسب‌ترین مناطق کشور برای توسعه اقامتگاه‌های بومگردی است.

برای مثال مناطق کویری کشور المان موسیقی را ندارند اما هرمزگان همه المان‌های لازم شامل غذا، لباس، گویش و موسیقی بومی را دارد؛ بنابراین بسترهای لازم در هرمزگان وجود دارد و باید به آن پرداخته شود تا موفق‌تر باشد.

چقدر برای آموزش جوامع محلی برای توسعه اقامتگاه‌های بومگردی تلاش شده است؟

ما در آغاز راه هستیم، مفهوم اقامتگاه‌های بومگردی در آغاز راه است و در بحث آموزش آن خیلی جای کار داریم، آموزش در عرصه اقامتگاه‌های بومگردی صرفاً مخصوص افراد تصمیم‌گیرنده نبوده و باید برای جوامع محلی و تمامی اجزای درگیر این مسئله آموزش گذاشته شود. قطعاً اگر بحث آموزش به‌صورت جدی طرح و پیگیری شود خیلی از مشکلاتی که در آینده با آن مواجهیم کمتر خواهد شد.

چه مشکلاتی بر سر راه توسعه گردشگری به‌خصوص اقامتگاه‌های بومگردی وجود دارد؟

یکی از مشکلات جدی ما آموزش است، ما اصلاً نمی‌دانیم وارد چه موضوعی شده‌ایم، اگر بحث آموزش را حل کنیم بخش عظیمی از این راه را رفته‌ایم و این آموزش باید پیوسته باشد، نه اینکه فکر کنیم با شرکت در یک دوره کامل می‌شویم، ما مدام باید اطلاعات و دانش خود را به‌روز کنیم.

اگر در زمینهٔ دانش گردشگری و به‌خصوص اقامتگاه‌های بومگردی به‌روز شویم می‌دانیم با چه جنسی مواجه هستم.

مشکل دیگر ورودی گردشگران است که باید حل شود، باید موانع ورود توریست را در کشور بررسی کنیم؛ دیگر اینکه باید به‌جایی برسیم که گردشگری جایگزین نفت در اقتصاد ملی شود!

در آخر اگر توصیه‌ای درزمینهٔ بومگردی دارید، بفرمایید.

واقعیت این است که متأسفانه شناختمان نسبت به داشته‌هایمان کاهش یافته است؛ من هر بار به جنوب کشور سفر می‌کنم برای یک سال انرژی دارم به این دلیل که اتمسفر جنوب بسیار فوق‌العاده است و این اتمسفر باید حفظ شود.

از مردم و فعالین گردشگری هرمزگان خواهش می‌کنم نگذارند تجربه‌های بدی که در مناطق دیگر وجود دارد تکرار شود و امیدوارم با آموزش بیشتر بتوان از بستری که در این استان وجود دارد استفاده کرد.

انتهای پیام

گفت‌وگو از: لیدا رضائی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اقامتگاه بوم گردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۲۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

ایسنا/فارس مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی، امروز ۶ اردیبهشت ماه در جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام شهر دژکرد گفت: یکی از برنامه‌های این اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس تقویت رویدادها متناسب با مزیت‌های رقابتی هر مکان و مقصد گردشگری در این استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به اهدای دو لوح ثبت ملی میراث ناملموس مهارت کیسه‌بافی و شاهنامه‌خوانی شهر دژکرد در حاشیه برگزاری این جشنواره مردمی اشاره کرد و گفت: با توجه به قول مساعد معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبنی بر انتخاب دژکرد به عنوان شهر ملی کیسه بافی، مقدمات این مهم فراهم و دژکرد، به زودی شهر ملی کیسه بافی ‌شود.

ثابت اقلیدی در ادامه سخنانش به افتتاح آزادراه شیراز - اصفهان اشاره کرد و گفت: آزاد راه شیراز - اصفهان با تلاش دولت مردمی اخیرا افتتاح شده است و شهردژ کرد در مسیر این آزادراه قرار دارد، با توجه به پیشرفت‌هایی که متصویرم برای این شهر کمک می.کنیم زیرساخت‌های گردشگری در منطقه نیز تقویت شود.

به گزارش ایسنا، در حاشیه این مراسم لوح ثبت ملی دو میراث ناملموس مهارت کیسه‌بافی و شاهنامه‌خوانی به فرماندار شهرستان اقلید اهدا شد. همچنین به افرادی که در تهیه و تکمیل پرونده ثبت ملی مهارت کیسه بافی و شاهنامه‌خوانی کمک کردند لوح تقدیر اهدا شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • منظور: با وجود تحریم‌ها آمادگی تامین انرژی پایدار منطقه و اروپا را داریم
  • رویداد روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
  • تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید
  • تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت
  • از همه منابع برای تامین آب پایدار در روستاها استفاده شود
  • طرح کاشت یک میلیارد درخت راه حلی برای احیا و توسعه پایدار سرزمین
  • ساخت بلوک بتنی سبک ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎده ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺎﻧبی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻼﻣﯿﻦ
  • منتظر ثبت چند اثر جهانی دیگر در قزوین
  • اقدامات شهرهای موفق برای تحقق مفهوم زباله‌صفر
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه