Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@03:36:05 GMT

سد سردشت؛ پهنه اي حيات بخش در نقطه صفر مرزي

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۹۷۹۸

سد سردشت؛ پهنه اي حيات بخش در نقطه صفر مرزي

خبرگزاري آريا - مهاباد- ايرنا- سد مخزني سردشت که بر روي رودخانه «زاب کوچک» احداث شده، از بزرگترين سرمايه گذاري هاي حيات بخش در نقطه صفر مرزي به شمار مي رود؛ طرحي که زمينه لازم براي رونق بخش کشاورزي، توليد برق آبي، فعاليت هاي آبزي پروري و توسعه صنعت گردشگري را فراهم کرده است.

به گزارش ايرنا يکي ديگر از حياتي ترين کاربردهاي اين سد علاوه بر ايجاد تحول در اشتغال پايدار و «رونق توليد»، تامين آب شرب شهرهاي سردشت و ربط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سد و نيروگاه سردشت در سفر ديروز/سه شنبه/ رييس جمهوري به آذربايجان غربي و در قالب طرح هاي توسعه منابع آب و خاک استان هاي مرزي به بهره برداري رسيد تا نقطه عطفي در زمينه سرمايه گذاري هاي نظام اسلامي در اين شهرستان به بار بنشيند و افق هاي روشني پيش روي زندگي همراه با آرامش مردم منطقه قرار گيرد.
** تبديل 7500 هکتار از اراضي ديم به آبي
رييس اداره جهاد کشاورزي سردشت گفت: طبق برنامه ريزي پس از بهره برداري از اين طرح، هفت هزار و 500 هکتار از اراضي ديم کشاورزي و باغي اين شهرستان که در مجاورت سد قرار دارد، به آبي تبديل مي شود.
احمد عليپور افزود: تبديل اين مقدار اراضي کشاورزي از ديم به آبي مي تواند نقش مهمي در افزايش ميزان توليد محصولات زراعي و باغي داشته و به صورت مستقيم بر معيشت مردم اين منطقه تاثيرگذار باشد.
وي اضافه کرد: هم اکنون از هر هکتار انگور ديم در اين شهرستان هفت تُن محصول برداشت مي شود که اگر به صورت آبي باشد اين مقدار به 45 تُن افزايش پيدا مي کند.
وي افزود: در بخش زراعي نيز به همين گونه است و هم اکنون از هر هکتار مزارع گندم ديم 1.3 تُن محصول برداشت مي شود که در مزارع آبي اين مقدار پنج تا 6 برابر مي شود.
وي اظهار داشت: علاوه بر «رونق توليد» از طريق تبديل اراضي ديم به آبي، وجود اين سد زمينه لازم براي اصلاح الگوي کشت و کشت محصولات با کيفيت تر و پربازده تر را فراهم کرده است.
وي اضافه کرد: هم اکنون اين شهرستان داراي 30 هزار هکتار زمين زراعي و باغي است که 10 هزار هکتار آن به صورت باغ و به طور عمده ديمي است.
«عليپور» در خصوص «رونق توليد» در بخش شيلات نيز گفت: اين سد مي تواند براي بيش از يکهزار نفر به صورت مستقيم و غيرمستقيم شغل در زمينه صيادي ايجاد کند.
** سد سردشت افق 20 ساله تامين آب شرب منطقه را ترسيم مي کند
رييس اداره آب و فاضلاب شهري سردشت گفت: تصفيه خانه جديد سردشت در فاز نخست ظرفيت توليد 350 و در فاز دوم 495 ليتر در ثانيه آب تصفيه شده را دارد و افق 20 ساله تامين آب شرب سردشت، ربط و تعدادي از روستاهاي اطراف را ترسيم مي کند.
طاهر احمديان افزود: آب شرب سردشت پيش از اين از طريق چند چشمه بزرگ و هشت حلقه چاه تامين مي شد؛ منابعي که پايدار و قابل اطمينان نبود و در فصل تابستان دچار کم آبي مي شد.
وي اضافه کرد: هم اکنون مصرف آب شرب سردشت 230 ليتر در ثانيه و مصرف شهر ربط 70 ليتر در ثانيه است و اگر آبرساني به روستاهاي اطراف نيز انجام شود اين تصفيه خانه مي تواند تا بيش از 20 سال آينده منبع قابل مطمئني براي آب شرب اين منطقه باشد.
وي گفت: برداشت آب تصفيه خانه سردشت از قسمت ابتدايي سد انجام مي شود و طرف ديگر سد که داراي عمق بيشتري بوده و به تاج سد نيز نزديک تر است مي تواند براي ساير فعاليت هاي اقتصادي مورد استفاده قرار گيرد.
** شناسايي 40 هکتار از اراضي حاشيه سد سردشت با کاربري گردشگري
سرپرست نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سردشت گفت: برنامه مطالعات شناسايي 40 هکتار از اراضي ضلع شرقي حاشيه سد سردشت با کاربري گردشگري به پايان رسيده است.
صلاح محمدي افزود: تمامي سرمايه گذاراني که قصد دارند در حوزه گردشگري حاشيه سد سرمايه گذاري کنند بايد در محدوده اين 40 هکتار طرح خود را اجرا کنند.
وي با اشاره به اينکه 90 درصد مجريان طرح هاي گردشگري با مشکل کمبود زمين مواجه هستند، اضافه کرد: بخشي از اين 40 هکتار متعلق به بخش خصوصي بوده و اولويت اجراي طرح ها با آنان است؛ زمين هايي که در مالکيت منابع طبيعي قرار دارد نيز طبق قانون به سرمايه گذاران واگذار مي شود.
وي اظهار داشت: طرح مطالعه و شناسايي زمين هايي با کاربري گردشگري امسال در ضلع غربي درياچه سد شروع مي شود که مي تواند نقش خوبي در رونق صنعت گردشگري اين منطقه داشته باشد.
محمدي گفت: يکي ديگر از ظرفيت هاي بسيار خوب سد سردشت قرار گرفتن 13 روستا در حاشيه سد است و اين آبادي ها مي تواند به عنوان روستاهاي هدف گردشگري در اين منطقه معرفي شود.
وي يادآور شد: هم اکنون سه روستاي اين شهرستان به عنوان روستاي هدف گردشگري تعريف شده است که در صورت معرفي 13 روستاي ديگر مي توان در جذب گردشگر به اين منطقه بسيار موثرتر عمل کرد.
** نگاه مثبت آب منطقه اي آذربايجان غربي براي طرح هاي توسعه اي
مدير دفتر محيط زيست و کيفيت منابع آب شرکت آب منطقه اي آذربايجان غربي نيز گفت: آب منطقه اي نگاه مثبتي به اجراي طرح هاي توسعه آبي در سطح اين شهرستان دارد.
«منيره خوشنوا» با بيان اينکه تخصيص و واگذاري منابع آب بر عهده منابع آب منطقه اي بوده اما مديريت سد سردشت هم اکنون در اختيار شرکت آب نيرو قرار دارد، افزود: در اين راستا به منظور تعاملات بهتر بايد مديريت سد مشخص شود.
وي گفت: به علت اينکه از سد سردشت براي آب شرب استفاده مي شود به خاطر برخي محدوديت ها نمي توان روي طرح هاي پرورش آبزيان در قفس حساب باز کرد.
وي بيان کرد: اجراي طرح هايي در پايين دست سد سردشت و ايجاد ايستگاەهاي پمپاژ 2 منظوره کشاورزي و آبزيان در اين پهنه آبي مورد توجه قرار دارد.
به گزارش ايرنا بسياري از مناطق حاشيه سد سردشت جنگلي است و اين منطقه در صورت جذب سرمايه گذاري به يکي از قطب هاي مهم گردشگري آذربايجان غربي تبديل مي شود و مي تواند علاوه بر «رونق توليد» در شکوفايي اقتصادي منطقه موثر باشد.
توليد 150 مگاوات برق در شهرستان مرزي سردشت نيز مي تواند زمينه را براي صادرات انرژي به کشور عراق فراهم کند و از اين طريق ارزآوري خوبي براي کشور باشد.
سد سردشت از نوع سنگريزه‌اي با هسته رسي است که درياچه آن حدود 30 کيلومتر طول دارد و در 13 کيلومتري جنوب شرقي اين شهر احداث شده و حجم مخزن آن 387 ميليون مترمکعب است.
سردشت در جنوب آذربايجان غربي واقع بوده و داراي 150 هزار هکتار مساحت است که از اين ميزان 90 هزار هکتار را اراضي جنگلي تشکيل مي دهد.
گزارش از: عبدالله رحماني
3020/6185/3072/7129
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۹۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم‌ های سینمایی امروز تلویزیون + جدول فیلم‌ های امروز، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

در روزهای پایانی دومین هفته از اردیبهشت ماه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شبکه‌های سیما همراه باشید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فیلم‌های سینمایی، تلویزیونی و انیمیشن «زاده شده برای پرواز»، «معصومیت از دست رفته ۱»، «محموله نهایی»، «کلاهبرداران»، «رادیکال»، «۳۰ نابغه»، «بی نظیر»، «مرد کار»، «آخرین اتوبوس»، «نسخه سحرآمیز»، «هندوستان آزاد»، «پهنه شب»، «شش قهرمان» و «ریکا» پنجشنبه، سیزدهم اردیبهشت از شبکه‌های سیما روی آنتن می‌رود.

نام فیلم ساعت
شبکه یک
زاده شده برای پرواز ۲۳:۳۰
شبکه سه
معصومیت از دست رفته ۱ ۱۰
محموله نهایی ۱۶
کلاهبرداران ۲۴
شبکه چهار
رادیکال ۲۰:۳۰
شبکه تهران
بی نظیر ۱۳:۳۰
شبکه نمایش
۳۰ نابغه ۱۳
مرد کار ۱۵
آخرین اتوبوس ۱۷
نسخه سحرآمیز ۱۹
هندوستان آزاد ۲۱
پهنه شب ۲۳
شبکه کودک
شش قهرمان ۱۴
شبکه امید
ریکا ۱۷
شبکه فراتر
مرد مورچه‌ای ۲۲
کد خبر 749922

دیگر خبرها

  • عملیات بازگشایی محور ماهور برنجی در دزفول انجام می‌شود
  • کشف مواد افیونی در مرز‌های جنوبی سیستان و بلوچستان
  • تلاش برای بازگشایی محور منطقه عشایری ماهور برنجی دزفول
  • قطع شدن دسترسی به ۳ نقطه سردشت دزفول
  • قطع شدن دسترسی به سه نقطه سردشت دزفول
  • مین‌زدایی ۳.۵ میلیون هکتار از مناطق مرزی غرب و جنوب غرب توسط ارتش
  • فیلم‌ های سینمایی امروز تلویزیون + جدول فیلم‌ های امروز، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت
  • حمله خرس به یکی از عشایر دزفولی/ مصدوم در سلامت کامل است
  • پیش‌بینی استحصال ۱۰ تُن گُلاب از مزارع گل‌محمدی در شهر مرزی کُرَند
  • ایجاد دهکده لجستیکی مرزی سرخس