Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد؛ گلایه اخیر رئیس جمهوری، مبنی بر متناسب نبودن انتظارات از دولت با اختیارات آن و پیشنهاد وی برای اعطای اختیارات ویژه به مسوولان اجرایی کشور، جریان های سیاسی را بر آن داشت تا با اشاره به شرایط جامعه و سوابق این سخنان، به ارزیابی این اظهارات و دلایل آن بپردازند.
به گزارش گروه نشریات خبری؛ حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری در ضیافت افطاری در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی در هفته گذشته و همچنین در دیداری دیگر در شامگاه دوشنبه 30 اردیبهشت ماه، با جمعی از روحانیون و شخصیت‌های حوزوی در اظهاراتی گفت که مطالبات از دولت باید در حد اختیاراتش باشد و برخی راه‌‌حل‌هایی که برای مشکلات کشور وجود دارد، در اختیار دولت نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بررسی امروز روزنامه ها، تارنماها و خبرگزاری های داخلی نشان می دهد که رسانه های هر دو طیف سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا در رویکردی مشابه اظهارات اخیر رئیس جمهوری پیرامون حوزه اختیــارات خود را مورد انتقاد قرار دادند. 
رسانه های اصلاح طلب ................................ رسانه های نزدیک به طیف اصلاح طلب ضمن انتقاد از اظهارات رئیس جمهوری در بخش هایی نیز سخنان وی را تایید کردند. برخی عبارت های مهم طرح شده از سوی این جریان رسانه ای عبارتند از: 'انتقاداتی که به دولت درباره مسائل فرهنگی و سیاست خارجی می‌شود، حسن روحانی را بر آن داشته تا نیاز به اختیارات ویژه را حس کند'؛ 'رئیس دولت اصلاحات که رئیس‌جمهور را یک تدارکاتچی می‌دانست'؛ 'عــده ای گلایه های روحانی را در تضاد با اظهارات او و وعده وعیدهای انتخاباتی اش توصیف کرده اند'؛ 'روحانی می دانست که اختیاراتش به عنوان رئیس جمهور اختیاراتی محدود است پس چرا آن ادعاهای رنگ و لعابدار فراتــر را بــرای تهییج مــردم به کاربرد'؛ 'در زمینه جنگ اقتصادی موضع حسن روحانی درباره اختیارات بسیار گنگ است'. 
** درخواست رئیس جمهوری برای اختیارات بیشتر شرق در این باره می نویسد: افطار رئیس‌جمهوری با جمعی از روحانیون و شخصیت‌های حوزوی، بهانه‌ای شد تا او یادی از دوران دفاع مقدس کند و اعلام کند که امروز هم در شرایط جنگ اقتصادی هستیم. البته حسن روحانی، راه پیروزی در این جنگ را هم داشتن اختیارات ویژه دانسته است. داشتن یا نداشتن اختیارات همیشه از مواردی بوده که رؤسای‌جمهور با آن دست‌به‌گریبان بوده‌اند؛ از رئیس دولت اصلاحات که رئیس‌جمهور را یک تدارکاتچی می‌دانست تا حسن روحانی که برای حل مشکلات حال‌حاضر کشور به دنبال اختیارات ویژه است. شرق در ادامه می نویسد: حسن روحانی دوشنبه ‌شب گفته بود: 'در دوران جنگ تحمیلی نیز در مقطعی که با مشکل مواجه شدیم، شورای‌عالی پشتیبانی جنگ ایجاد شد و همه اختیارات در دست این شورا بود و حتی مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه نیز در تصمیم‌گیری آن شورا دخالتی نداشتند و امروز هم در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم'.... اما چه چیزی رئیس‌جمهوری، را به یاد این شورا و اختیارات ویژه انداخته است؟ شرایط اقتصادی به‌ وجود آمده در یک سال اخیر و انتقاداتی که به دولت درباره مسائل فرهنگی و سیاست خارجی می‌شود، از نکات مهمی است که حسن روحانی را بر آن داشته تا نیاز به اختیارات ویژه را حس کند.... قطعا او، اختیارات ویژه را برای پیشبرد اهداف دولت و خروج مردم از تنگناهای اقتصادی و اجتماعی می‌خواهد. باید دید حسن روحانی مانند دوران دفاع مقدس می‌تواند شورایی را برای پیشبرد بهتر اهداف دولت احیا کند؟ 
** اختیارات رئیس جمهوری در قانون اساسی کافی نیست 'ابراهیم امینی' استاد حقوق دانشگاه شیراز و نایب رئیس شورای شهر تهران در گفت و گو با روزنامه ایران درباره سخنان اخیررئیس جمهوری و گلایه‌های وی از متناسب نبودن انتظارات از دولت با اختیارات آن می گوید: اختیارات رئیس جمهوری در قانون اساسی کافی نیست اما تاکید دارد که شرایط فعلی زمان مناسبی برای اصلاح قانون اساسی نیست. او در پاسخ به این سوال ایران که 'ارزیابی‌تان از اظهارات اخیر آقای روحانی چیست؟ اینکه منتقدان دولت این سخنان را توجیه ناکارآمدی‌های مدیریتی می‌دانند و می‌گویند اختیارات اصل 113 قانون اساسی اختیارات مبسوطی است و رئیس جمهوری به اختیارات بیش از این نیاز ندارند تا چه حد درست است؟' می گوید: رئیس جمهوری در هرحال به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور پس از رهبری است. بر همین اساس صرفاً اختیاراتش محدود به قوه مجریه نیست. بعضی‌ها وقتی بحث تفکیک قوا مطرح می‌شود، فکر می‌کنند رئیس جمهور همتراز و در عرض رؤسای قوای دیگر است، اما قانون اساسی بر این برداشت خط بطلان کشیده است. اصل 113 قانون اساسی همین مهم را تصریح می‌کند که پس از مقام رهبری، رئیس جمهور عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه جز در اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود برعهده او است. یعنی قانونگذار مسئولیت اجرای قانون اساسی را در عرض ریاست قوه مجریه و حتی مقدم بر آن به عنوان یکی از مسئولیت‌های رئیس جمهوری شناخته است. منتهی متأسفانه رؤسای جمهور ما اغلب از این اختیار خیلی کم استفاده کرده‌اند. 
**واکنش های متفاوت جریان های سیاسی به اظهارات اخیر رئیس جمهوری آفتاب یزد با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهوری نوشت: البته رئیس جمهوری با ســخنانش پیرامون حوزه اختیــارات خود هم از طرف جنــاح چپ و هم از طرف جناح راســت مورد انتقاد قرارگرفته است. نقد دوطرف به سخنان رئیس جمهور با دو دیدگاه متفــاوت صورت می گیــرد. سیاســیون اصولگرا معتقدند که حســن روحانی برخلاف اظهاراتش، اتفاقا اختیارات لازم در زمینه های گوناگون را دارد و به ناراست دولت چنین چیزی را مطرح می کند. از سویی جریان چپ این موضعگیری را بی نتیجه دیرهنگام و نوعی شــانه خالی کردن از مسائل و مشکلات متعدد امروز در کشــور می داند. در این میان عــده ای هم گلایه های روحانی را در تضاد با اظهارات او و وعده وعیدهای انتخاباتی اش توصیف کرده و بیــان می کنند که او که می دانست اختیاراتش به عنوان رئیس جمهور اختیاراتی محدود است پس چرا آن ادعاهای رنگ و لعابدار فراتــر از اختیارات خود را بــرای تهییج مــردم به کاربرد تــا ازطریق همــان وعده ها رای جمع کند و اکنون که نه تنها آن وعده هامحقق نشده است بلکه از کمبود اختیارات، لب به شــکوه می گشاید؟ 
**مقصود روحانی از کم بودن اختیارات 'محمدصادق جوادی حصار' فعال سیاســی با بیان اینکــه در نبرد اقتصــادی کــه هر روز حلقه های محاصــره دور ایــران را تنگتر می کند با یــک جنگ اقتصادی روبه رو هســتیم بــه آفتاب یزد می گویــد: «رئیــس جمهــور می خواهــد دارای اختیاراتــی باشــد که مرتبط با این جنگ است. این اختیارات می تواند شکل های متفاوت داشته باشد. اختیاراتی مانند اعلان وضعیت خاص، شــیوه هماهنگی قوا، تمرکز بر مسائلی که منجر به وحدت رویه می شود، از جمله خواسته های آقای روحانی به شمارمی آید و معتقدیــم کــه در این بحث دولــت و نظام باید هماهنگ باشــند تا بتوانند به اهدافشان که عبور سالم یاکم تنش از مسائل توطئه ای در آینده است موفق باشند.» 'حسین کنعانی مقدم' فعال سیاســی اصولگرا نیز درباره اینکه مقصود روحانی ازکم بودن اختیارات در شــرایط فعلی چیســت، بــه آفتاب یزد می گوید: «البتــه اظهارات روحانی دربــاره اختیــارات رئیس جمهــور در زمان جنگ حــرف درســتی اســت. در زمان جنــگ هم به رئیــس جمهــور وقــت اختیــار فرمانــده ای کل قــوا داده شــد و هــم بعدها آیت االله رفســنجانی چنیــن اختیاراتی را به شــکل دیگــر از آن خودکرد، امــا شــرایط فعلی شــرایط جنــگ نظامی نیست.» وی ادامه داد: «اما در زمینه جنگ اقتصادی موضع حسن روحانی درباره اختیارات بسیار گنگ است. در این زمینه شاید درنگاه اول چند فرضیه ازبحث اختیاراتی که در جنگ اقتصادی مطرح اســت به ذهن متبادر شــود. اگرمنظــور او صندوق ذخیره ارزی اســت بایــد آن را صریح بیــان کند هرچندکه بســیاری می گویند این سم مهلکی اســت که دولت هرآنچه کــه می خواهد از ایــن صندوق بردارد. دوم اینکــه این صندوق برای توســعه بخــش خصوصی طراحی شــده اســت و بخشــی ازاقتصاد دانش بنیان نیز وابســته به اعتبارات این صندوق اســت. به هر حال باید با بررسی شرایط مجوزهــای لازم درایــن زمینه را دولــت اخذ کنــد. در غیراین صورت خود این اختیار می تواند دردسرســاز باشــد. از سویی اگر مقصود روحانی نداشتن اختیارات قانونی اســت باید مصــداق این اختیارات قانونی طلب شده بیان شود.» 
** ناکافی بودن اختیارات دولت روزنامه جهان صنعت، تیتر نخست خود را 'تکرار یک بهانه' زده و در بخشی از این گزارش آورده است: ناکافی بودن اختیارات دولت، محور اصلی سخنان روحانی در دیدار با فعالان سیاسی و شخصیت‌های حوزوی بوده است؛ موضوعی که بارها از زبان رییس‌جمهور مطرح شده و مورد گلایه او قرار گرفته است.... البته گلایه از محدود بودن اختیارات دولت تنها منوط به روحانی نیست. روسای جمهور قبلی به‌ ویژه احمدی‌نژاد نیز در چهارسال دوم ریاست‌شان بارها از این موضوع انتقاد کردند. اما اینکه چرا روسای جمهور در چهار سال دوم ریاست‌شان از این موضوع سخن می‌گویند جای سوال است. به نظر می‌رسد شاید در دوره اول نسبت به حکومت و عرف سیاسی کمی محتاط‌تر رفتار می‌کنند، لذا رعایت محدودیت‌ها برایشان خط قرمزی است که هرچند دست و پایشان را بسته اما راجع به آن لب تر نمی‌کنند. البته می‌توان این گمانه را هم در نظر گرفت که شاید چون روسای جمهور نتوانستند به وعده‌های خود عمل کنند در چهار سال دوم ریاست‌شان دنبال مقصر می‌گردند و می‌خواهند با بهانه‌های نبود اختیار در قوه مجریه از مشکلات فرار کنند. این موضوع بیشتر مورد نظر اصولگرایان است. این جریان معتقد است که روحانی تاکنون نیز اختیارات فوق‌العاده‌ای را در بین روسای جمهور درکشورمان داشته است. شاید برجام مهم‌ترین بحث این جریان است. اما روحانی در دوره دوم ریاستش گاه و بیگاه در مواجهه با انتقادات تنها زبان دلش باز شده و از نبود اختیاراتش سخن گفت. این درحالی است که اقدام عملی‌ای از جانب او برای کاهش محدودیت‌هایی که مدعی‌اش است صورت نگرفته. 
**واکنش های مثبت و منفی به اظهارات روحانی به گزارش تارنمای انتخاب، 'عباسعلی کدخدایی' سخنگو و قائم‌ مقام دبیر شورای نگهبان با انتشار مطلبی در فضای مجازی نسبت به اختیارات رئیس‌جمهور طبق قانون اساسی اظهار نظر کرده است. کدخدایی نوشت: روسای جمهور ادوار مختلف طبق قانون اساسی اختیارات وسیعی داشته اند و در این دوره نیز اختیارات بیشتری متناسب با شرایط کشور تفویض شده است. آیا از ظرفیت این اختیارات گسترده برای حل مشکلات کشور استفاده شده است؟ 
'صادق زیباکلام' هم در این باره به فرارو گفت: «من تصور می‌کنم مشکل اساسی‌تر از آن است که بگوییم رییس جمهور نیاز به اختیارات ویژه دارد. مسئله مهمی که متاسفانه آقای روحانی در شش سال ریاست جمهوری اش هیچ گامی در جهت رفع آن بر نداشته است این است که مدیریت کلان کشور به دو بخش انتصابی و انتخابی تقسیم شده است. بخش انتصابی قدرت و اختیارات فراوانی دارد و بعضا هم خودش را ملزم به رعایت قانون نمی‌بیند و نهایتا اینکه در قبال تصمیمات و سیاست هایش هم پاسخگو نیست. بخش انتخابی هم قدرت و اختیارات محدود دارد، هم باید در چهارچوب قانون عمل کند و هم اینکه پاسخگو است.» او افزود: «آقای روحانی به جای اینکه بیاید و درخواست اختیارات ویژه کند باید تلاش می‌کرد بخش انتخابی را در برابر بخش انتصابی تقویت شود و یا اینکه دست کم بخش انتصابی را پاسخگو می‌کرد.» به گفته زیباکلام 'سوال مهم این است که اگر آقای روحانی به اختیارات ویژه هم دست پیدا کند، چگونه می‌خواهند چالش و اختیارات مدیران انتصابی و انتخابی را رفع و رجوع نماید؟' 
تارنمای خبرآنلاین با تیتر 'اختیارات روحانی زیر تیغ سیاسیون' نوشت: اظهارات روحانی با واکنش هایی مثبت و منفی در فضای سیاسی و رسانه‌ای همراه شد و به شورای نگهبان هم رسید. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی به سخنان رییس جمهور واکنش نشان داد و اشکال را متوجه روسای جمهور ادوار مختلف کرد که از اختیارات خود استفاده نکرده‌اند. اما برخلاف سخنگوی شورای نگهبان که توپ را به زمین روسای جمهور انداخته است، برخی چهره های سیاسی چون خباز و هاشمی طبا شرایط فعلی کشور را سخت تر از دوران جنگ دانسته و خواستار تفویض اختیارات ویژه به دولت و شخص رییس جمهور هستند. خبرآنلاین افزود: آنچنان که محمدرضا خباز، استاندار سابق دولت روحانی و عضو حزب اعتماد ملی تاکید دارد شرایط فعلی بدتر از دوران جنگ است و باید شورای پشتیبانی جنگ اقتصادی تشکیل شود. مصطفی هاشمی‌طبا نیز که خود وزیر صنایع دولت دوران جنگ بوده است، شرایط فعلی را متفاوت و سخت تر از آن دوران می داند و تاکید دارد که اختیارات رییس جمهور متناسب با توقعات نیست. ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای شهر تهران اما تفسیر دیگری از اختیارات رییس جمهور دارد و معتقد است باید تفسیر درستی از اختیاراتی که قانون اساسی به رییس جمهور داده صورت گیرد. 
** اختلاف دیدگاه درباره حدود اختیارات دولت تارنمای بهارنیوز در یادداشتی با اشاره به سخنان رئیس جمهوری در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی نوشت: رییس‌جمهور پس از آن که در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی نسبت به نبود اختیارات کافی برای پیش بردن برنامه‌های خود در حوزه‌های مختلف گلایه کرد، چند شب پیش نیز در دیدار رهبری با سران قوا و کارگزاران نظام لازمه بهبود وضعیت اقتصادی را تغییرات و اصلاحاتی دانست که بخشی از آن خارج از اختیار دولت است. پس از این اظهارات رییس‌جمهور، رهبر انقلاب در بخشی از سخنان خود تاکید کردند که آنچه روحانی درباره تغییر رویکردها و مدیریت‌ها در اقتصاد گفته سخن درستی است، دولت نیز از اختیارات لازم برخوردار است پس این تصمیمات برای اصلاح ساختاری هر چه سریع‌تر به مرحله اجرایی برسد. با کنار هم قرار دادن سخنان این دو مقام ارشد نظام به این نتیجه می‌توان رسید که با وجود توافق برای اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران درباره حدود اختیارات دولت در برای اجرایی ساختن آن، اختلاف دیدگاه وجود دارد. 
**راه حل هایی برای رئیس جمهوری در بخشی از یادداشت بهارنیوز آمده است: راه‌ حل اولیه آن است که با مراجعه به قانون اساسی و بررسی اصول مرتبط با اختیارات رییس‌جمهور و دولت و همین‌طور اختیارات سایر ارکان قدرت این تفاوت رویکرد را بررسی کنیم اما مشکل از آن جایی آغاز می‌شود که بخش‌هایی از اصول قانون اساسی مبهم و متناقض است، در نتیجه بررسی قانون اساسی چندان نمی‌تواند کمکی به حل این تفاوت نظر کند. اما شاید راه ساده‌تری نیز وجود داشته باشد و آن اینکه رییس دولت که به واسطه قرار گرفتن در قوه مجریه در میانه میدان تصمیم‌گیری‌ها قرار دارد فهرستی از موارد در حوزه تغییرات و اصلاحات ساختاری اقتصاد که به دلیل عدم اختیارات کافی امکان تصمیم‌گیری در آن برای او و همکارانش در دولت وجود نداشته است را اعلام کند. 
رسانه های اصولگرا ............................. رسانه های منتسب به جریان اصولگرا درخواست دولت مبنی بر افزایش اختیارات را نامتناسب می دانند و مدعی اند که دولت فاقد طرح و برنامه روشن اقتصادی است و اختیارات فراوان و بعضاً فراقانونی دریافت کرده اما از آن به درستی استفاده نکرده است. برخی از عبارت های مهم طرح شده از سوی این جریان رسانه ای عبارتند از: 'آقای روحانی البته توضیح نداده اختیارات بیشتر را برای چه کار می‌خواهد؟'؛ 'دولت بیش از یک سال است که روش آزمون و خطا را در پیش گرفته است'؛ 'دولت هیچ تصویر و برآورد روشنی در روز اول از موج تحریم‌هایی که به سمت اقتصاد ایران سرازیر می‌شد، نداشت'؛ 'این اولین باری نیست که بهانه‌ی «از ما انتظار نداشته باشید، کار دست ما نیست» از درون دولت شنیده می شود'؛ 'دولت درست در موسوم پاسخگویی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند'. 
**انتقاد به سخنان روحانی روزنامه کیهان در ستون (خبر ویژه) با تیتر'وقتی برنامه در دولت گم شده اختیارات بیشتر برای چه؟' می نویسد: رئیس جمهور می‌گوید امروز هم مانند دوره جنگ هشت ساله، به اختیارات ویژه نیاز داریم.... آقای روحانی البته توضیح نداده اختیارات بیشتر را برای چه کار می‌خواهد؟ چرا که به اذعان کارشناسان -حتی کارشناسان حامی- دولت فاقد طرح و برنامه روشن اقتصادی است و بیش از یک سال است روش آزمون و خطا را در پیش گرفته است. در واقع درست‌تر آن است که بگوییم دولت روحانی از سال 92 به مدت 6 سال، جز امید به برجام هیچ برنامه دیگری نداشته و حتی از یک سال قبل هم که آمریکا عملا برجام را باطل کرده، همچنان فاقد طرح و نقشه جایگزین است؛ حال آنکه برجام، حتی در صورت برقراری هم نمی‌توانست جایگزین برنامه اقتصادی درونزا باشد. بنابراین نخستین سوال این است که وقتی دولت مطلقا برنامه اقتصادی روشنی ندارد، افزایش اختیارات را می‌خواهد که دقیقا چه کند؟ نکته دیگر این است که دولت اختیارات فراوان و بعضاً فراقانونی دریافت کرده با این وعده که نیاز مدیریت اقتصادی است. از جمله اختیاراتی که در حصول توافق نامتوازن برجام داشت و با فضاسازی مسموم، چنین القاکرد که رونق یا رکود اقتصاد کشور، معطل همین توافق است. 
**اصرار دولت به نبود اختیارات لازم برای حل مشکلات 'خیری ندیده‌ایم از این اختیارها' تیتر نخست روزنامه فرهیختگان برای گزارشی در این زمینه است که در بخشی از آن می خوانیم: رئیس‌جمهور در آستانه آغاز هفتمین سال دولتش همچنان اصرار دارد اختیارات لازم برای حل مشکلات را ندارد. حسن روحانی دیدارهای رمضانی امسال که دقیقا مصادف شده با ششمین سالگرد حضورش در جایگاه ریاست قوه مجریه را به‌عنوان فرصتی مغتنم برای بیان یک ادعای تکراری در نظر گرفته و از فقدان اختیارات لازم سخن می‌گوید. فرهیختگان با میان تیتر 'هم اختیار هست هم اطلاع از اختیار!' می افزاید: در حالی‌که حسن روحانی از کمبود اختیارات خود سخن می‌گوید، خیلی‌ها معترضند چرا حسن روحانی مسئولیت‌های خود را به‌طور کامل اجرا نمی‌کند و حتی کارها را در برخی حوزه‌ها تعطیل کرده است. برای مثال موافق و منتقد دولت هر دو می‌گویند چرا روحانی رئیس شورای‌عالی فضای مجازی و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است، اما چندین ماه است که جلسات این دو را برگزار نکرده و همه امور مربوط به آنها تلنبار شده است. بهگزارش این روزنامه، 'سعید لیلاز' عضو حزب کارگزاران سازندگی مدت‌ها پیش و در نقد دولت حسن روحانی با اعتراض به اینکه «دولت هیچ تصویر و برآورد روشنی در روز اول از موج تحریم‌هایی که به سمت اقتصاد ایران سرازیر می‌شد، نداشت؛ تصمیم‌هایی گرفت و تدبیرهایی اتخاذ کرد که به التهابات بازار دامن زد.» علاوه‌بر لیلاز، دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز امروز منتقد اظهارات حسن روحانی است. فرهیختگان می افزاید: 'مصطفی کواکبیان' عضو فراکسیون امید در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در نطق میان‌دستور خود لب به اعتراض گشود وگفت: «آقای روحانی از شما پذیرفته نیست که بگویید چندان اختیاری ندارم، چراکه شما رئیس شورای‌عالی امنیت ملی هستید و ریاست ده‌ها شورای جورواجور را هم در اختیار دارید و این مساله نشان‌دهنده اختیارات گسترده شما است.» از طرف دیگر 'تقی آزاد ارمکی' جامعه‌شناس و عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران تاکید می‌کند: «روحانی با سیستم بیگانه نبوده و به خوبی می‌دانسته که اختیارات رئیس‌جمهوری در ایران چقدر است. این حرف روحانی نه سیاسی است نه کارشناسانه.» 
مشرق نیوز در گزارشی با عنوان 'دولت سردرگم و بی برنامه افزایش اختیارات می‌خواهد چه کار؟!' نوشت: 'محمد ایمانی'تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت که آقای روحانی می‌گوید: 'در دوران جنگ تحمیلی در مقطعی که با مشکل مواجه شدیم، شورای عالی پشتیبانی جنگ ایجاد شد و همه اختیارات در دست این شورا بود و حتی مجلس و قوه قضائیه نیز در تصمیم‌گیری آن شورا دخالتی نداشتند و امروز هم در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم. همانگونه که در جنگ 8 ساله اختیارات ویژه‌ای را از امام راحل گرفته و توانستیم جنگ را اداره کنیم، امروز هم به چنین اختیاراتی نیاز داریم'. چند ملاحظه درباره این سخنان وجود دارد. نخست اینکه کشور هفت سال است درگیر جنگ اقتصادی در فاز جدید شده اما دولت آقای روحانی در شش سال گذشته (تا همین چند ماه قبل)، جنگ را منکر بوده و ادعا می کرده در حال تعامل برد- برد با دشمن هستیم! بزرگ‌ترین بی تدبیری آن است که هنگام هجوم دشمن، او را شریک بپندارند و به او پناه ببرند. دولت همین کار را کرد و شش سال فرصت رونق بخشیدن به اقتصاد را به مفهوم واقعی کلمه تباه نمود. از دل این بی تدبیری بود که رکود تورمی بی سابقه بر اقتصاد و تولید و بازار حاکم شد. 
تارنمای رجانیوز زیر عنوان 'مقصر تراشی در موسم پاسخگویی؛ از قسم جلاله برای حل مشکلات کشور تا ادعای بی اختیاری دولت' نوشت: پس از شش سال از آن روزی که حسن روحانی هنگام ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری در حضور رسانه ها و در برابر چشمان ملت قسم جلاله خورد که «اگر مشکلات این کشور راه‌حل نداشت من کاندیدا نمی‌شدم»، حالا روحانی زمزمه «بی‌اختیاری» سر می‌دهد و خود را از تمام ناکامی ها و شکست‌ها مبری معرفی می کند. رجانیوز با اشاره به اظهارات رییس جمهوری، در ضیافت افطاری شنبه شب هفته گذشته -21 اردیبهشت ماه 98- که با حضور جمعی از فعالان سیاسی برگزار شده بود، نوشت: بی‌آنکه (حسن روحانی) به مسئولیت‌های بر زمین مانده دولت برای مقابله با مشکلات موجود ‌اشاره کنند، علت اصلی مشکلات را در فقدان اختیارات رئیس‌جمهور دانست و طی اظهاراتی گفت: «وقتی از دولت سوال و مطالبه‌ای می‌شود باید از طرف دیگر بررسی شود که دولت چه مقدار در حوزه‌های مورد سوال دارای اختیار بوده است؟» البته این اولین باری نیست که بهانه‌ی «از ما انتظار نداشته باشید، کار دست ما نیست» از درون دولت شنیده می شود. با این حال به نظر می رسد بیان چنین اظهاراتی به یک رویه ثابت تبدیل شده است که درست در موسوم پاسخگویی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند و دیگری را مقصر جلوه دهند.  برچسب ها: حسن روحانی ، دولت

منبع: خرداد

کلیدواژه: حسن روحانی دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۰۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان پیشرفت طرح‌های خدمات بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم ۵۵۰ درصد بوده است

استاندار لرستان با اشاره به اینکه ۷۱ طرح بهداشتی و درمانی در استان در دولت سیزدهم بهره‌برداری شده است، گفت: رشد پیشرفت طرح‌های خدمات درمانی در این استان ۵۵۰ درصد یعنی ۶.۵ برابر است که این یک روند مطلوب است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری لرستان، ابوطالب شفقت امروز _دوشنبه، دهم اردیبهشت_ در حاشیه بازدید از بیمارستان نیایش خرم‌آباد با اشاره به روند مطلوب پیشرفت پروژه‌های خدمات درمانی در لرستان و توجه به همه شهرهای استان اظهار کرد: رشد پیشرفت طرح‌های خدمات درمانی در این استان ۵۵۰ درصد یعنی ۶.۵ برابر است که این یک روند مطلوب است.

وی افزود: فرماندار و شهردار بروجرد و اداره‌کل مسکن و شهرسازی استان باید در اولین فرصت زمینی را برای ایجاد یک بیمارستان در این شهرستان فراهم کنند تا در سفر دوم رئیس جمهور به استان شاهد کلنگ‌زنی بیمارستانی در سطح این شهرستان با حضور رئیس جمهور یا نمایندگان آیت‌الله رئیسی باشیم.

استاندار لرستان بیان کرد: بیمارستان نیایش خرم‌آباد در سال ۹۲ کلنگ‌زنی شد و تا پایان دولت دوازدهم تنها ۲۵ درصد پیشرفت فیزیک داشت که طی ۲ سال و نیم اخیر این پیشرفت به ۶۵ درصد رسیده است.

شفقت ادامه داد: امیدواریم با فراهم کردن امکانات این بیمارستان سال آینده به بهره‌برداری برسد، چراکه این مجتمع بزرگ بهداشتی درمانی است که شامل اسکان بیماران و همراهان آن‌ها است و با حمایت ویژه به نتیجه خواهد رسید.

وی با اشاره به سفر دوم رئیس جمهور به لرستان گفت: میزان پیشرفت پروژه‌های استان باید بررسی و طرح‌های مختلف شهرستان‌ها بازدید شود و پس از آن اعلام خواهیم کرد تا میزبان رئیس جمهور باشیم؛ بنابراین زمان دقیقی برای این سفر پیش‌بینی نشده است.

کد خبر 749157

دیگر خبرها

  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • ترامپ خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: اعتراضات را متوقف کنید، همین الان!
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • واکنش رئیس‌جمهور ونزوئلا به سرکوب دانشجویان آمریکا
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • عزم جزم دولت برای به سرانجام رساندن مینی پالایشگاه دهدشت
  • میزان پیشرفت طرح‌های خدمات بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم ۵۵۰ درصد بوده است
  • بهره‌برداری ۷۱ طرح بهداشتی و درمانی لرستان در دولت سیزدهم
  • معاون رئیس جمهور از پتروشیمی دهدشت بازدید کرد + تصاویر
  • رئیس‌جمهور با یک خط می‌تواند فیلتر را بردارد