Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@07:08:27 GMT

نتایج بزرگترین آزمایش اتصال تیر به ستون

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۶۰۷۴۶

نتایج بزرگترین آزمایش اتصال تیر به ستون

به گزارش خبرنگار مهر، بزرگترین آزمایش اتصال تیر به ستون در دنیا، مربوط به پروژه فرانمای آیمکس (IMAX)در آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله کشور، متعلق به پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله انجام شد.

این آزمایش، اولین آزمایش مهم در مجموعه آزمایشگاه‌های پیشرفته مهندسی زلزله است که مربوط به مقاومت اتصال تیر به ستون در برابر زلزله به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بحث ایمنی ساختمانها در برابر زلزله یکی از دغدغه‌های مهم جامعه و مسؤلین است. این موضوع به خصوص برای ساختمانهای بلند مرتبه اهمیت دوچندانی دارد که در همین راستا کشورهای پیشرفته برای نیل به این هدف، اقدام به ساخت آزمایشگاه‌های بزرگ و پیشرفته مهندسی زلزله نموده‌اند.

در حال حاضر یکی از بزرگترین برج‌های چند منظوره تهران به ارتفاع ١٢٧ متر وجود دارد که پیش بینی شده این آزمایش روی آن پیاده سازی شود.

این تست روی سازه‌ای بزرگ متشکل از تیر و ستون انجام گرفته است. طراحی اتصالات تیرها به ستونهای این سازه به روشی کاملاً جدید، به دو صورت پیچی و جوشی و به صورت اتصال صلب با استفاده از ورق کناری انجام شده است.

با توجه به جدید بودن روش اتصال در این پروژه، لازم است ابتدا این اتصالات با ابعاد واقعی ساخته شده و تحت آزمایش‌های مورد نیاز جهت تائید قرار گیرد.

در صورت تائید این روش جدید اتصال، توسط مراجع ساختمان سازی کشور، می‌توان از این نوع اتصال در ساخت سازه‌ها در سراسر کشور به عنوان یک روش ساخت اتصالات تیر به ستون استفاده کرد.

در همین راستا محققان پژوهشگاه بین المللی زلزله و زلزله شناسی، بزرگترین آزمایشگاه تیر به ستون دنیا را در آزمایشگاه پیشرفته زلزله این پژوهشگاه اجرایی کردند.

در این آزمایش ستون پس از وارد شدن نیروی ٢٢٠تن دچار شکست شد. این در حالی است که طبق استاندارد، مقاومت ستون در برابر نیرو ١٧٠تن است. این نشان می‌دهد که ستون نیرویی بیش از ١٧٩تن را متحمل می‌شود.

پیش از این آزمایش‌هایی در مقیاس کوچک‌تر در آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های بزرگ دنیا انجام شده است. انجام این آزمایش مهم بیانگر رشد شاخص فناوری کشور در زمینه مهندسی زلزله خواهد بود.

کد خبر 4624181 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: زلزله محققان ایرانی آزمایشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۰۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحرینی: چندجانبه‌گرایی ستون اساسی برای تقویت صلح است

سفیر و نماینده ایران نزد سازمان‌های بین المللی در ژنو در 24 آوریل، «روز جهانی چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی برای صلح» گفت چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی ستون‌های اساسی برای تقویت صلح و حفظ اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی هستند.

به گزارش ایسنا، «علی بحرینی» در سخنانی در مراسمی به این منظور گفت: رویکرد مشترک بین کشورها، مبتنی بر احترام متقابل، گفت‌وگو و همکاری، برای رسیدگی به چالش‌های پیچیده جهانی و حفظ آن ضروری است. 

وی با انتشار این پیام در حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اظهار کرد که با مشارکت در دیپلماسی چندجانبه، کشورها می‌توانند اجماع و اعتمادسازی کنند و زمینه‌های مشترک را برای حل و فصل مناقشات به صورت مسالمت آمیز بیابند و از تشدید تنش ها در برخی کشورها جلوگیری کنند.

بحرینی همچنین گفت «بازگشت قاطع به چندجانبه‌گرایی و قوانین بین‌المللی از طریق همکاری با یکدیگر از طریق نهادهای ایجاد شده، پایبندی به هنجارهای مورد توافق و پذیرش فراگیری نهفته در آن است».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بحرینی: چندجانبه‌گرایی ستون اساسی برای تقویت صلح است
  • اوسمار: هوادران پرسپولیس پس از گل‌محمدی به دنبال برانکو بودند
  • انجام بیش از ۳۳۱ هزار آزمایش کلرسنجی از شبکه‌های توزیع آب استان یزد
  • انجام بیش از ۳۰۰ آزمایش کلرسنجی از شبکه‌های توزیع آب
  • نتایج نهایی استخدام معلمان کی اعلام می‌شود؟
  • برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟
  • نتایج نهایی استخدام معلمان کی اعلام می‌شود؟ | آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان از امروز | انجام ارزیابی تکمیلی در آخر اردیبهشت‌
  • بزرگترین میدان گازی اروپا تعطیل شد
  • ستون gc چیست و انواع ستون gc کدام‌اند ؟
  • ارایه رایگان یک میلیون و ۴۶۰ هزار خدمت آزمایشگاهی در مرکزی