Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - رئيس جمهوري در ديدار با کارآفرينان و فعالان اقتصادي رقابت بخش دولتي با بخش خصوصي را کاملاً غلط و اشتباه دانست و گفت: در شرايط مساوي حتماً بخش خصوصي در اولويت است و نبايد به هيچ عنوان بخش دولتي رقيب بخش خصوصي باشد.

حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني شامگاه چهارشنبه در ديدار با جمعي از کارآفرينان و فعالان اقتصادي گفت: در هيچ زماني از تاريخ انقلاب شرايط سال‌هاي 97 و 98 را نداشته‌ايم بويژه اينکه دشمن همه تلاش خود را بر جلوگيري از فروش نفت و ايجاد مانع در روابط بانکي به عنوان شريان اقتصادي کشور، متمرکز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روحاني به فشارهاي امنيتي و انفجار و ترور، فشار نظامي و تحميل جنگ و همچنين توطئه‌هاي فرهنگي و اقتصادي دشمنان عليه ايران اسلامي در 40 سال گذشته اشاره کرد و اظهارداشت: امروز دشمن شديدترين فشارهاي خود را بر بخش اقتصادي متمرکز کرده و اميد دارد با اين حرکت، از يک سو مانع توسعه اقتصادي شده و از سوي ديگر اقشار جامعه را تحت فشار قرار دهد و بر روند زندگي مادي، معنوي، فکري و خانوادگي آنان اثرات منفي برجاي بگذارد.
رئيس جمهوري با اشاره به تلاش‌هاي دولت براي اتصال برق و آب به خانه‌هاي مردم و همچنين به بخش صنعت و کارآفرين کشور، تأکيد کرد: نيازمندي‌هاي آب و برق بخش هاي کارآفرين و از عمومي با قيمت ارزاني تأمين مي‌شود و دولت يارانه بالايي در اين بخش ها پرداخت مي‌کند و در مجموع توانسته‌ايم شرايط را براي کار و توليد در داخل آماده کنيم.
روحاني با اشاره به ثابت ماندن قيمت سوخت و نفت و گاز براي 4 سال متوالي در کشور، تصريح کرد: فعلا نمي‌توانيم در مورد درست يا غلط بودن اين سياست قضاوت کنيم و البته هر وقت براي تغيير قيمت اقدام کرديم با مشکلاتي مواجه شديم، اما در هيچ کجاي دنيا چنين قيمت سوخت ارزاني وجود ندارد.
رئيس جمهوري با بيان اينکه يکي از مهم‌ترين و بزرگترين حمايت‌هاي دولت از بخش خصوصي و کارآفرينان عدم قطعي گاز در طول سال است، افزود: در هيچ کجاي دنيا سراغ نداريم که چنين حجم بزرگي از لوله‌کشي گاز به مراکز توليدي و مسکوني انجام شده باشد و الان 95 درصد مردم از نعمت گاز برخوردارند و و اين حمايت دولت از مردم و بخش توليدي است.
وي در ادامه سخنان خود در مورد گلايه‌هاي مطرح شده از سوي نماينده شرکت‌هاي داروسازي در زمينه ارزاني دارو، گفت: اگر در بخش سلامت، ايران را با کشورهاي همجوار و حتي کشورهاي توسعه يافته مقايسه کنيد، شاهديم که کار بسيار بزرگي در حوزه طرح تحول سلامت در کشور صورت گرفته است، به طوري که بسياري از سران کشورها اعم از اروپايي و غيراروپايي در مورد اجراي طرح تحول سلامت در ايران، ابراز تعجب کردند.
روحاني خاطر نشان کرد: در بخش آموزش کارهاي بسيار مهمي در کشور صورت گرفته به طوري که ما با 14 ميليون دانش‌آموز و 4 ميليون دانشجو، کار بسيار بزرگي در زمينه آموزش در کشور انجام داديم.
رئيس جمهوري با بيان اينکه شرايط کشور، از اين نظر که دولت بتواند زمينه را براي رونق فراهم کند، مساعد است و تلاش‌هاي زيادي انجام شده، گفت: البته اشکالاتي هم در کار وجود دارد که بايد برطرف شود.
روحاني رقابت بخش دولتي با بخش خصوصي را کاملاً غلط و اشتباه دانست و گفت: در شرايط مساوي حتماً بخش خصوصي در اولويت است و حق تقدم با بخش خصوصي است، نبايد به هيچ عنوان بخش دولتي رقيب بخش خصوصي باشد و ما بايد امتياز را به بخش خصوصي دهيم و حتماً بنگاه‌هاي دولتي بايد واگذار شود.
رئيس جمهوري با بيان اينکه واگذاري بخش دولتي اصرار مداوم من بوده و هست، گفت: ان شاء الله امسال شرايط مطلوبي براي واگذاري‌ها داشته باشيم.
روحاني با تأکيد بر اينکه همه بخش‌هاي دولتي بايد واگذار شود، گفت: خوشبختانه مقام معظم رهبري هم با اينکه بخش‌هاي نظامي از اقتصاد بيرون بروند، موافق بودند و در مورد موضوع ادغام بانک‌ها نيز ايشان موافق بوده و حمايت کردند.
وي اصلاحات در بانک‌ها را کاري بسيار سخت و دشوار عنوان کرد و گفت: متأسفانه مجوزهاي بي‌رويه زيادي صادر شده و فعاليت در بخشي از بانک‌ها داراي اشکالات عديده‌اي است. بانک‌ها سرمايه‌هاي جامد و شرکت دارند و فعاليت اقتصادي انجام مي‌دهند که حاضر نيستند اين فعاليت‌هاي خود را واگذار کنند و اين در حالي است که نمي شود هم بانک‌دار و هم بنگاه‌دار بود.
رئيس جمهوري در تشريح کارهاي مهم دولت يازدهم و دوازدهم در مورد بانک‌ها، گفت: اولين کار مهم دولت در اين زمينه اين بوده که در طول 6 سال گذشته دست در جيب بانک مرکزي نبرده‌ايم و دولت پايه پولي را بالا نبرد. بالا رفتن پايه پولي کار بانک‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي است.
روحاني با تأکيد بر اينکه در اين 6 سال، دولت نسبت به استفاده از پايه پولي متعهد بوده و بعد از اين هم متعهد خواهد بود، گفت: حتي براي پرداخت يارانه‌ هم زماني که پول کم مي‌آوردند از پايه پولي استفاده مي‌کردند اما ما اين کار را نکرديم.
رئيس جمهوري تعديل مؤسسات اعتباري غيرمجاز را دومين کار دولت عنوان کرد و گفت: ‌اين کار بسيار سخت بود و شجاعت زيادي مي‌خواست و ما براي توقف فعاليت اين موسسات اعتباري غيرمجاز دردسرهاي زيادي متحمل شديم به گونه اي که حتي برخي تجمع‌هاي خياباني از سوي حاميان همين مؤسسات سازمان دهي مي شد تا ما نتوانيم اين کار را با موفقيت انجام دهيم.
وي تأکيد کرد: البته در مورد بانک‌ها اصلاحات زيادي بايد انجام شود که قدم به قدم در حال انجام است و اين اقدامات کمک بزرگي به اقتصاد کشور خواهد کرد.
رئيس جمهوري با تأکيد بر اينکه دست کارآفرينان را مي‌بوسيم، گفت: خوشحاليم که بخش خصوصي و کارآفرينان هم با استفاده از اعتبارات دولتي فعاليت‌هاي خود را انجام مي‌دهند.
روحاني در پاسخ به سئوالات يکي از فعالان اقتصادي در حوزه انرژي مبني بر ورود بخش خصوصي به فروش نفت و فرآورده‌هاي نفتي، گفت: براي اين منظور راه را باز کرده‌ايم و با ارايه نفت در بورس مشکلي براي فروش نفت و فرآورده‌ها توسط بخش خصوصي نداريم.
رئيس جمهوري برقراري روابط خارجي با دنيا را کار مهم ديگر دولت عنوان کرد و گفت: برغم همه دشمني‌ها و توطئه‌ها، دولت کار خود را در خصوص برقراري روابط خارجي با موفقيت انجام داده و ادامه خواهد داد، ما هميشه به دنبال اين بوده‌ايم که در منطقه صلح و امنيت باشد. تأمين امنيت بالاترين کار دولت بوده است.
روحاني در خصوص موضوع همکاري بخش دولتي و خصوصي، گفت: هميشه اعضاي دولت را تشويق کردم که بدون مشورت با بخش خصوصي تصميم نگيرند و اگر تصميمي بدون مشورت با بخش خصوصي اتخاذ شود، قبول نمي‌کنم.
وي با بيان اينکه تخصص و تحصيلات دانشگاهي به تنهايي کافي نيست و بايد از تجربه بخش خصوصي هم استفاده کنيم، گفت: کسي که درس اقتصاد خوانده، چارچوب‌ها را بهتر مي‌داند، اما وقتي به اجرا مي‌رسيم، حتماً بايد با بخش خصوصي هم مشورت شود.
روحاني افزود: با توجه به شرايط منطقه و همسايگان، ضروري است که بخش‌هاي دولتي و خصوصي با هم مشورت کنند و همه ما بايد احساس کنيم که بار مسئوليت سنگين بر دوش‌مان است.
رئيس جمهوري با تأکيد بر اينکه به رغم همه مشکلات و تهديدها ما امروز در بهترين شرايط از نظر ذخاير ضروري هستيم، گفت: دولت مشکلي در اين زمينه ندارد همه کالاهاي ضروري مورد نياز کشور و نيازهاي اساسي تامين شده و وضعيت در اين عرصه نسبت به سال گذشته، به مراتب بهتر است.
روحاني در پاسخ به اظهارات نماينده صادرکنندگان و درخواست واردات کالا از سوي صادرکنندگان بجاي انتقال ارز به کشور، گفت: آزاد گذاشتن صادرکنندگان براي واردات کالا به جاي انتقال ارز خوب است به شرطي که کالاي وارد شده را بر مبناي دلار 13 هزار توماني با مردم حساب نکنند و حداقل براساس ارز نيمايي محاسبه کنند. محاسبه کالاي وارداتي با نرخ آزاد به مردم فشار وارد مي‌کند.
وي با بيان اينکه براي دولت راحت‌تر است که صادرکننده جنس مورد نياز کشور را هم وارد کند، گفت: به شرطي که قيمت‌ها را براي مصرف کننده بالا نبرد.
روحاني ياد آور شد: همه مي‌دانيم که قيمت ارز 13 هزار تومان نيست حتي 8 هزار تومان هم نيست و شرايط و مسايل رواني در افزايش نرخ ارز وجود دارد.
رئيس جمهوري بار ديگر تأکيد کرد که هدف ما بهبود وضعيت معيشت مردم است و فشار دشمن در کوتاه مدت با هدف اثرگذاشتن بر وضعيت معيشت مردم و در بلندمدت جلوگيري از توسعه کشور است و در چنين شرايط بايد همه بخش خصوصي و دولتي کنار هم باشند.
محمد نهاونديان معاون اقتصادي رئيس جمهوري نيز پيش از سخنان رئيس جمهور با اشاره به اينکه هجمه‌هاي سختي در سال 97 و 98 از خارج به اقتصاد کشور وارد شد اما فعالان اقتصادي مقاومت کردند و اجازه ندادند با وجود همه سختي‌ها نقشه‌هاي بدخواهان محقق شود، گفت: البته سياست‌گذاران اقتصادي نيز روزهاي دشوارتري داشتند اما مهم اين است که در مسير رو به رشد اميد بخش اقتصادي کشور که به دستاوردهاي خوبي نيز رسيده بوديم، قدري توقف رخ داد و ان شاء الله بار ديگر کشور به همان مسير توسعه اقتصادي و عدالت باز مي گردد.
شبد**1379
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۱۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آل اسحاق: افزایش تعطیلی‌ها در کشور مخالف تحقق شعار سال است

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این که افزایش تعطیلی ها مخالف تحقق شعار سال است در مورد تعطیلی پنج شنبه یا شنبه گفت: قطعاً تعطیلی شنبه برای کشور مفیدتر است و تعطیلی پنج‌شنبه به تولید و تجارت کشور آسیب می‌زند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یحیی آل اسحاق کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به شعار سال افزایش تولید با مشارکت مردم تصریح کرد: بعضی‌ها باتوجه‌به شعار سال در اصل افزایش تعطیلی‌ها تشکیک دارند و آن را مخالف تحقق شعار سال می‌دانند؛ اما ظاهراً عزم بر این است که یک روز را به روزهای تعطیل رسمی کشور اضافه کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که تعطیل‌کردن پنج‌شنبه برای کشور مفید است یا شنبه اظهار کرد: باتوجه‌به اینکه روابط بین‌الملل کشورمان در حوزه‌های صادرات و واردات و همچنین خدمات اهمیت دارد، اگر پنج‌شنبه را تعطیل کنیم، عملاً چهار روز در هفته را از دست می‌دهیم و ارتباطی با کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای منطقه نداریم.

وی افزود: اگر این چهار روز را به سه روز تبدیل کنیم و شنبه را که در بقیه کشورهای جهان تعطیل است، تعطیل کنیم، یک روز بیشتر با کشورهای دیگر مراوده اقتصادی، بانکی و پولی داریم و به همین جهت اعتقاد دارم تعطیل‌کردن شنبه برای کشور مفیدتر است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تصریح بر این موضوع که بازتاب تعطیل‌کردن شنبه به‌جای پنج‌شنبه در اقتصاد، تولید و اشتغال بیشتر است بیان کرد: قطعاً تعطیلی شنبه برای کشور مفیدتر است؛ اما تعطیلی پنج‌شنبه به تولید و تجارت کشور آسیب می‌زند.

وی درباره این موضوع که برخی اعتقاد دارند واحدهای خصوصی پنج‌شنبه و واحدهای دولتی شنبه تعطیل شوند، اظهار کرد: این اقدام قطعاً یک آشفتگی ایجاد می‌کند و به اهدافی که برای تعطیلی دو روز در هفته در نظر دارند هم نمی‌رسند. همچنین بعضی‌ها می‌گویند تعطیلی‌ها فقط برای سازمان‌های دولتی باشد و بخش خصوصی تعطیل نشود که این موضوع هم باعث آشفتگی، تعارض، اختلاف و دعوا می‌شود و نتیجه آن برهم ریختگی مسائل اقتصادی و اجتماعی خواهد بود.

آل اسحاق تأکید کرد: حتماً باید تعطیلی‌ها یکسان باشد و سازمان‌های دولتی و خصوصی در یک روز و به‌اندازه تعطیل باشند و نباید تعطیلی‌ها را مختص سازمان‌های دولتی کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد
  • خطوط ناخوانا در واگذاری سرخابی‌ها!
  •  استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم
  • آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌
  • هشدار درباره انتقال بیمار از مراکز دولتی به بیمارستان‌های خصوصی!/ باید چرخه پرگلایه «بیمه» اصلاح شود/ متاسفانه از اولویت نخست یعنی بهداشت غفلت شده است
  • عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است
  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است
  • فراخوان حضور در دومین دوره کاری حرفه‌ای رایان
  • آل اسحاق: افزایش تعطیلی‌ها در کشور مخالف تحقق شعار سال است
  • وعده شناسایی و رفع موانع واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا