Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-04@13:44:22 GMT

دانستنی‌هایی درباره زنبور‌های بی‌عسل

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۶۱۵۵۹

کارشناسان محیط زیست نقشه‌ای از جمعیت زنبور‌های بی‌عسل انگلیس تهیه کرده‌اند که توزیع گونه‌های مهم این حشره را نشان می‌دهد. ناطقان: محققان می‌گویند که زنبور‌های بی عسل حشراتی بدنام، اما نیازمند توجه هستند. به گفته آن‌ها این حشرات که با واژه‌هایی مثل "مزاحم" و "بی فایده" توصیف می‌شوند، موجوداتی مفید هستند، چون آفات را مهار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دکتر "سیریان سامرز" از دانشگاه کالج لندن گفت که زنبور‌های بی عسل (wasp) آفت‌کش‌های طبیعت هستند و اگر نباشند مجبور خواهیم بود برای کنترل حشرات مزاحم از آفت‌کش‌های خیلی بیشتری استفاده کنیم.

او گفت: این‌ها اعضای بدنام دنیای حشرات هستند، نگرشی که وجود دارد آن‌ها را حشره‌ای بزهکار می‌بیند. درحالی که باید آن‌ها را حشرات مفید بدانیم - آن‌ها به ما خدمت می‌کنند و ما کاملا این خدمت را نادیده می‌گیریم.

دکتر سامرز و پروفسور "آدام هارت" از دانشگاه "گلوسسترشر" ایده مطالعه زنبور‌های بی عسل را مطرح کردند تا باعث جلب توجه به این حشرات و نقش آن‌ها در طبیعت شوند.

در مجموع دو هزار نفر در این پروژه "شهروند-دانشمند" در اواخر تابستان ۲۰۱۷ شرکت کردند و بیش از شش هزار نمونه را برای شناسایی ارسال کردند. از این داده‌ها برای تهیه نقشه‌ای که توزیع زنبور‌های بی عسل و زنبور‌های سرخ را نشان می‌داد استفاده شد.

زنبور بی عسل "آلمانی" و زنبور بی عسل "جلیقه‌زرد" رایج‌ترین انواع بودند که هر کدام ۴۴ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند. زنبور سرخ اروپایی تشکیل دهنده شش درصد جمعیت است و دو گونه نادرتر هم پیدا شد.

نتایج این مطالعه در نشریه "حفاظت از حشرات و تنوع آنها" منتشر شده است. پروفسور آدام هارت گفت که این نوع مطالعه یک راه ساده و موثر برای جلب توجه عموم به حیات وحش است؛ و ضمنا به جمع آوری اطلاعات تراز اولی منجر می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: دانستنی ها ، زنبور بی عسل ، مزاحم

منبع: ناطقان

کلیدواژه: دانستنی ها زنبور بی عسل مزاحم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۱۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی هلال‌ احمر خراسان‌جنوبی به ۲۵۶ نفر گرفتار در سیل


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، محمدعلی کاووسی گفت: با توجه به شدت بارندگی‌های روز گذشته، شهرستان‌های طبس، بیرجند، بشرویه، خوسف، سربیشه، نهبندان و قائن متحمل خساراتی ناشی از سیل شدند.

وی افزود: جمعیت هلال‌احمر استان که در حالت آماده‌باش بود از همان ساعات اولیه به یاری سیل‌زدگان شتافت.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: امدادگران هلال احمر در سراسر استان در ۲۴ ساعت گذشته، به ۵۸ خانوار و ۲۵۶ نفر متاثر از سیل امدادرسانی کردند.
کاووسی افزود: روز گذشته تعداد ۳۲ نفر در اماکن غیر از جمعیت اسکان داده شدند.

وی همچنین از انتقال ۷۵ نفر به اماکن امن خبر داد و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۲۵ خودرو و ۱۶ نفر گرفتار در سیل رهاسازی شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی افزود: پتو، موکت، نایلون، کنسرو و چادر از جمله اقلام توزیع شده میان سیل‌زدگان بوده است.
کاووسی گفت: روز گذشته ۴۸ تیم عملیاتی، ۸۸ نیروی عملیاتی و ۲۵ خودرو به سیل‌زدگان امدادرسانی کردند.

وی از تخلیه آب ۵۷ منزل مسکونی در سیلاب روز گذشته خبر داد و افزود: دیروز ۱۸ دستگاه موتور پمپ، پنج دستگاه لجن کش و هشت دستگاه کف‌کش نیز در عملیات امدادرسانی به سیل زدگان به کار گرفته شد.

دیگر خبرها

  • کاهش نرخ باروری در ایران از چه وقت شروع شد؟
  • زنبور سرخ یا همان زنبور گاوی خودمان! (عکس)
  • امدادرسانی هلال‌ احمر خراسان‌جنوبی به ۲۵۶ نفر گرفتار در سیل
  • جلوگیری از سقط عمد ۳ هزار مورد جنین سالم در کشور
  • جشن سپاس کارگر در سمنان
  • ۱۰ حقیقت حیرت‌انگیز درباره عنکبوت‌ها که باید بدانید
  • آغاز عملیات سمپاشی ١٠ هزار دریچه فاضلاب در نــیــشــابــور
  • واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک
  • رتبه نخست شهرستان پلدشت در نرخ رشد جمعیت
  • شباهت بی‌نظیر زنبور رباتیک به زنبور واقعی