Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: يکي از رسالت‌هاي اصلي دانشگاه، ارتقاي مهارت‌هاي اجتماعي دانشجويان است.
به گزارش خبرگزاري آريا از اداره کل روابط عمومي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، مجتبي شريعتي نياسر در نشست با اساتيد دانشگاه قم عنوان کرد: بايد در فضاي اميد زندگي کنيم و با تلاش و کوشش اساتيد و جوانان، به آينده اميدوار باشيم و قطعاً به توفيقات خوبي خواهيم رسيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: شرايط امروز کشور به‌مراتب متفاوت‌تر از شرايط قبل از انقلاب است؛ اوايل انقلاب اسلامي، جمعيت دانشجويي کشور 175 هزار نفر بود و اکنون به 4 ميليون نفر رسيده است. همچنين 3 هزار عضو هيئت‌ علمي قبل از انقلاب اسلامي در دانشگاه‌ها مشغول فعاليت بودند که اکنون اين تعداد به بيش از 83 هزار نفر رسيده است.
معاون آموزشي وزارت علوم بيان کرد: امروز بيش از دو هزار مرکز آموزش عالي در کشور وجود دارد که با قبل از انقلاب به‌ هيچ‌ عنوان قابل‌مقايسه نيست؛ درگذشته امکان تحصيل در مقاطع بالاتر وجود نداشت ولي اکنون اين فضا مهيا شده است و اگر فضاي سياسي مناسب بود، جوانان بسياري از کشورهاي ديگر براي تحصيل به ايران مراجعه مي‌کردند، البته در حال حاضر نيز جوانان کشورهاي ديگر براي تحصيل به ايران مراجعه مي‌کنند.
وي ادامه داد: در قبل از انقلاب موضوع نوآوري و مباحث بين‌رشته‌اي، محلي از اعراب نداشت ولي اکنون دستاوردهاي بسيار ارزشمندي در اين مباحث کسب‌شده است و اين باعث افتخار کشور است.
شريعتي نياسر تأکيد کرد: البته بايد توجه داشت که افزايش تعداد دانشجو و مراکز علمي بايد در جهت حفظ استانداردها و رفع مشکلات جامعه باشد. در حوزه توسعه کمي اقدامات خوبي صورت گرفته است ولي در بحث کيفي و انطباق علم با نيازهاي جامعه هنوز نتوانسته‌ايم به‌ صورت شايسته عمل کنيم.
وي تصريح کرد: نبود آمايش آموزش عالي، خلأيي بود که حس مي‌شد و در اين دوره از دولت، اين طرح به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد و اجرايي مي‌شود که اين موضوع بسيار بااهميت است؛ قبلاً تمام مراکز علمي اين تصور را داشتند که بايد به‌صورت جامع عمل کنند که اين‌يک اشتباه بزرگ بود و باعث ضربه زدن به بخش آموزش کشور مي‌شود.
معاون آموزشي وزارت علوم عنوان کرد: بايد توجه به مأموريت‌ گرايي دانشگاه‌ها انجام پذيرد و اين موضوع در طرح آمايش آموزش عالي موردتوجه قرارگرفته و اجرايي شده است. کمي‌گرايي باعث افزايش مراکز آموزش عالي شده است ولي تعداد بسيار زيادي از اين مراکز، استانداردهاي لازم را ندارند و بايد اين مراکز ساماندهي شوند و البته اين ساماندهي به معني جمع‌آوري نيست و درصدد کيفي سازي مراکز هستيم.
شريعتي نياسر اظهار کرد: ظرفيت حوزه علوم پايه مغفول مانده است؛ علوم پايه مانند جاده‌اي براي حرکت علوم نوين ديگر است و اگر در حوزه علوم پايه خوب عمل‌نکرده باشيم، در ساير حوزه‌ها نيز موفق نخواهيم شد و بر همين اساس براي توجه به علوم پايه بودجه خاصي اختصاص پيداکرده است. مهارت افزايي لزوماً مهارت‌هاي تخصصي نيست و جوان تحصيل‌کرده کشور بايد مهارت‌هاي اجتماعي را فرابگيرد و يکي از رسالت‌هاي اصلي دانشگاه، ارتقاي مهارت‌هاي اجتماعي دانشجويان است و بايد اين موضوع موردتوجه ويژه قرار بگيرد.
معاون آموزشي وزارت علوم خاطرنشان کرد: دور از انتظار است که جوانان پس از فارغ‌التحصيلي نتوانند با بازار کار و بدنه اجتماع ارتباط بگيرد و بايد با برنامه‌ريزي درست، اين مشکل را حل کرد.
وي ادامه داد: دانشگاه قم به‌عنوان دانشگاه محوري استان قم است و انتظارات بسياري از اين دانشگاه وجود دارد و اميدوارم شاهد پيشرفت‌هاي بيش‌ازپيش دانشگاه قم باشيم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مهارت اجتماعي دانشجويان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۵۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران اسلامی رسالت جهانی دارد/تربیت جوانان خداجوی آخر زمانی

به گزارش خبرنگار مهر، سردار تقی رضایار ظهر سه شنبه در ویژه برنامه اردیبهشت مقاومت و سالروز تأسیس سپاه در شهرستان سوادکوه با اشاره به این مراسم به مناسبت سالروز تأسیس سپاه، شهادت سردار حجازی و سردار زاهدی و همرزمانش و آیت الله سلیمانی، نقطه مشترک تمامی اینها را تقدیر الهی دانست و گفت: کشور و مردم ایران اعتقادشان بر این است که یک رسالت جهانی دارند.

رئیس سازمان بسیج پیشکسوتان کشور با اذعان بر اینکه این رسالت جهانی با انقلاب اسلامی ساختارمند شده است، افزود: در سال ۶۰، یک روز پیش از تصویب اساسنامه سپاه در مجلس، ما جمعی از فرماندهان به نزد رئیس مجلس، رئیس شورای نگهبان و رئیس قائم مقام رهبری آن زمان رفتیم و درخواستمان بر این بود که بعد از نام سپاه کلمه ایران نیاید بلکه انقلاب اسلامی آورده شود؛ چراکه نگرش ما بر یک تکلیف آخرالزمانی بوده است.

وی با بیان اینکه تعداد کشورهای شیعه در ۵۶ کشور اسلامی در اقلیت است، خاطرنشان کرد: اما اکنون مردم ایران به‌عنوان یک کشور شیعه جایگاه ممتازی را در بحث اعتقادی تفکر مهدوی و جهانی پیدا کرده و هدف امام راحل از انقلاب نه فقط مباحث عمرانی و رفاهی بلکه بیشتر مبنی بر این بوده که در یک نگاه راهبردی، انقلاب اسلامی یک مشیت راهبردی است که مشخص می‌کند مردم ایران در آخرالزمان در کدام سمت باشند.

این مسئول با اشاره به تألیف کتاب‌های متعدد دانشمندان غربی در حوزه آخرالزمان، چکیده آنها را در رابطه با پایان تاریخ در دنیا و درگیری دو اعتقاد، مکتب و فرهنگ برشمرد که یکی از آنها فرهنگ اسلامی و دیگری فرهنگ لیبرال دموکراسی است.

وی در ادامه با تأکید اینکه خاستگاه بخش اسلامی کشور ایران است، گفت: دشمن از روز اول با پیروزی انقلاب اسلامی این امر را دریافت و عطف این دیدگاه تحمیل جنگ و تحریم و ترور به کشور ما در طی این چهل و اندی سال است.

پرورش جوانان خداجوی بسیجی فتح الفتوح حضرت امام راحل بوده است

سردار رضایار با اذعان بر اینکه امام راحل با این تفکر، بسیج را شکل داده است، با اشاره به سخن رهبری مبنی بر اینکه فتح الفتوح امام راحل پرورش جوانان خداجوی بسیجی بوده است، افزود: پرورش انسان‌ها برای آخر الزمان و تحول عمیق معنوی در نسلی که امام پرورش داده است، جبهه‌ای را در داخل کشور شکل داد که به تهدیدها و توطئه‌ها پاسخ داد و توسعه را به ارمغان آورد و در بحث عمق بخشی خارجی نیز، امروز کف خیابان کل دنیا هم‌راستای ما شده است.

وی با بیان اینکه در نبرد پایان تاریخ، یک طرف جبهه مسلمانان است که هسته مرکزی آن شیعیان ایران هستند، تصریح کرد: چشم امید محرومان و مستضعفان جهان به این نقطه و چشم امید از امام راحل به مقام معظم رهبری است.

مسئول سازمان بسیج پیشکسوتان کشور به تغییر ساختار سپاه پس از جنگ توسط حضرت آقا و تشکیل نیروی قدس اشاره کرد و افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷، جمهوری اسلامی را در ۱۲ فروردین ۵۸ شکل دادیم و در طی این چهل و اندی سال نگاه ما به اسلام یک نگاه تمدنی بوده است.

وی با اشاره به اینکه با این نگاه تمدنی به اسلام، جایگاه ما در دنیا به این عظمت رسیده است، گفت: در طوفان الاقصی ظرف چهار ساعت کاری کرده‌ایم که کل کشورهای عربی در ۷۰ سال چنین نکردند؛ سنگ در دست جوانان فلسطینی به پهباد رسیده است، در ۱۶ رشته استراتژیک دنیا جزو باشگاه‌های دهگانه و پانزده‌گانه هستیم و با وجود مشکل معیشتی اما در میان بیش از ۲۰۰ کشور دنیا در رتبه هفدهم قرار داریم.

سردار رضایار در رابطه با تکلیف اخرالزمانی و با بیان اینکه قله ما حضرت امام و اکنون مقام معظم رهبری است، بر اولویت تربیت انسانی تأکید و خاطرنشان کرد: وظیفه ما در بسیج، امت‌سازی برای امام است و ما پیشکسوتان باید به دنبال خواص امت باشیم و وظیفه دولت‌سازی نیز بر عهده بسیج اقتشار است.

کد خبر 6086444

دیگر خبرها

  • نقش مؤثر مراکز مشاوره در اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان
  • بررسی نقش مراکز مشاوره و سبک زندگی در اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ التحصیلان
  • بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند
  • زاهدان میزبان گردهمایی مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور
  • استقرار مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای در جوار مجموعه های صنعتی
  • ایران اسلامی رسالت جهانی دارد/تربیت جوانان خداجوی آخر زمانی
  • دانشگاه برای ارتقای عقلانیت در حکمرانی استان مؤثر باشد
  • وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی چیست؟ +فیلم
  • وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی+فیلم
  • وزیر علوم: انتظارات رهبر انقلاب از تشکل‌های دانشجویی / تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند+فیلم