Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@13:03:25 GMT

فشارخون، مهمترین علل نارسایی کلیه ها

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۶۵۷۰۷

فشارخون، مهمترین علل نارسایی کلیه ها

تهران- ایرنا- استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به مضرات فشار خون بر کلیه ها گفت: فشارخون بالا بعد از دیابت، یکی از مهمترین علل نارسایی کلیه ها است.

«فاطمه پوررضاقلی» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: کلیه ها در ابتدا بر اثر فشارخون بالا دچار نارسایی شده و با پیشرفت بیماری، فرد به دیالیز یا پیوند کلیه نیاز پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: هرچند فشارخون بیماری خطرناکی است اما اگر این افراد، بیماری خود را کنترل کنند، می توانند جلوی عوارض آن را گرفته و از اثر آن روی کلیه ها و سایر ارگان های بدن جلوگیری کنند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تحرک بدنی، نکشیدن سیگار، مصرف نکردن مشروبات الکلی، کاهش وزن و تغذیه سالم را از مهمترین اقدامات برای کنترل فشار خون اعلام کرد و گفت: فست فودها و نوشابه برای سلامتی مضر هستند و باید از مصرف آنها پرهیز شود.
پوررضا قلی با اشاره به اینکه نارسایی کلیه در ابتدا هیچ علامت بالینی ندارد، تصریح کرد: خیلی از افراد در مرحله انتهایی نارسایی کلیه به پزشک مراجعه می کنند که کار درمانی را بسیار سخت می کند.
وی با اشاره به اینکه افراد با یک آزمایش ساده خون و ادرار می توانند نارسایی کلیه ها را تشخیص دهند، اظهار داشت: رنگ پریدگی، ضعف و بیحالی و کم خونی از علایمی است که باید جدی گرفته شود زیرا می توانند از نشانه های ابتدایی نارسایی کلیه باشند و عفونت ادراری در کودکان حتما باید بررسی کامل شود.

** فرهنگ کنترل فشارخون را در جامعه نهادینه شود
وی تاکید کرد: باید فرهنگ کنترل فشارخون در جامعه نهادینه شود تا افراد با اندازه گیری فشارخون در فواصل معین، از ابتلا به بیماری پیشگیری و با عوارض آن مقابله کنند.
پوررضا قلی به پزشکان به ویژه پزشکان عمومی توصیه کرد در مراجعه بیماران حتما فشارخون آنان را چک کرده تا در صورت لزوم، اقدامات درمانی مناسب در این زمینه انجام شود.
وی با اشاره به اینکه بیماران در برابر مصرف داروهای این بیماری مقاومت نشان می دهند، ادامه داد: این باور غلط در جامعه به وجود آمده که افراد در صورت مصرف داروهای فشارخون به آنها معتاد می شوند به همین دلیل در برابر مصرف، مقاومت نشان می دهند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بیماران فشارخون توصیه کرد که مقاومتی در برابر مصرف داروها نداشته باشند و همکاری لازم را با پزشکان در این زمینه داشته باشند.
علمی **1201**1485**1883

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي فشارخون نارسايي كليه دانشگاه پزشكي شهيد بهشتي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۵۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟

    به گزارش تابناک، مطالعات جدید نشان داده است که مصرف دو عدد تخم مرغ برای سلامتی مفید است.   همشهری آنلاین در گزارشی به نقل از یورونیوز نوشت: تخم‌مرغ که در بسیاری از یخچال‌های خانگی جز اصلی تغذیه روزانه محسوب می‌شود، چیزی فراتر از یک گزینه همه‌کاره و خوشمزه است. تحقیقات اخیر دلایل متعددی را برای گنجاندن دو تخم مرغ در رژیم غذایی روزانه نشان می‌دهد.   تخم مرغ بسیار فراتر از یک غذا است و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است. تحقیقات دانشمندان از مزایای مصرف روزانه دو تخم‌مرغ می‌گوید.   سلامت چشم   تخم مرغ حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند لوتئین و زآگزانتین است که برای حفظ سلامت چشم بسیار حیاتی هستند. این آنتی اکسیدان‌ها در ماکولا، بخشی از چشم که مسئول بینایی مرکزی است، متمرکز شده‌اند.   دانشمندان در تحقیقی که در یک مجله علمی آمریکایی به نام «بایگانی‌های چشم‌پزشکی» منتشر شد، مقدار مناسب تخم مرغ مورد نیاز برای محافظت از چشمان را بررسی کردند.   در این مطالعه بررسی شد که آیا مصرف تخم مرغ کافی می تواند از بیماری «تباهی لکه‌زرد» که منجر به کوری یا انحطاط چشم می‌شود، جلوگیری کند.   در نهایت این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به این عارضه در بین افرادی که به مدت دو سال و به صورت روزانه دو عدد تخم مرغ مصرف می کردند، ۴۴ درصد کمتر است.   سوپرغذای تقویت‌کننده مغز   یکی از مزایای برجسته مصرف دو عدد تخم مرغ در روز، تاثیر مثبت آن بر سلامت مغز است. تخم مرغ منبعی غنی از کولین است که یک ماده مغذی حیاتی برای رشد و عملکرد مغز است.   در مطالعه ای که در مجله «عصب‌زیست‌شناسی یادگیری و حافظه» منتشر شد، شرکت کنندگانی که روزانه دو عدد تخم مرغ در طول چهار هفته خوردند، بهبود قابل توجهی در سطح حافظه و تمرکزخود نشان دادند.   مدیریت طبیعی وزن   تخم مرغ همچنین منبع بسیار خوبی از پروتئین‌های با کیفیت بالا و چربی‌های سالم است.   مطالعات نشان می دهد که شروع روز با تخم مرغ می تواند منجر به مصرف کالری کمتر در طول روز در مقایسه با جایگزین‌های غنی از کربوهیدرات مانند غلات صبحانه شود. این موضوع می تواند یک استراتژی مفید برای کسانی باشد که به دنبال مدیریت موثر وزن خود هستند.   روزی چند عدد تخم‌مرغ می‌توان خورد؟ متخصصان تغذیه پاسخ می‌دهند   علاوه بر این، تخم مرغ حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به جلوگیری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها کمک می‌کند. بنابراین بهتر است که در هر صبحانه جا را برای خوردن دو تخم مرغ باز کنید تا بهتر ببینید و بهتر فکر کنید و از چاقی و بیماری‌ها در امان بمانید.

دیگر خبرها

  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D
  • روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟
  • این دو بیماری را به‌خاطر کلیه‌ها کنترل کنید
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می‌گیرند؟/ شایع‌ ترین بیماری های اورولوژی در کشور
  • دمنوشی که موجب جلوگیری از اضافه وزن می‌شود
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می گیرند؟
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی