Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-30@20:31:00 GMT

با کودکی که کلمات زشت به کار می‌برد چه کنیم؟

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۶۵۹۸۲

کودکان معمولا کلمات زشت یا ناسزا را از ‏والدین خود، اطرافیان، کودکان هم‌سن‌وسال در مهدکودک‌ها یا هم‌بازی‌های خود شنیده و در رفتار و گفتار ‏خود آن را پیاده می‌کنند. آفتاب‌‌نیوز : در صورتی که والدین نسبت به استفاده از کلمات زشت فرزندان خود حساس شده و آن‌ها را تهدید یا تنبیه کنند، کودک از این موضوع سوءاستفاده کرده و به‌ویژه در مکان‌هایی که والدین می‌خواهند ‏کودکشان حفظ آبرو کند، این کلمات را به کار خواهند برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‎‏
کودکان معمولا کلمات زشت یا ناسزا را از ‏والدین خود، اطرافیان، کودکان هم‌سن‌وسال در مهدکودک‌ها یا هم‌بازی‌های خود شنیده و در رفتار و گفتار ‏خود آن را پیاده می‌کنند. از این رو درصورتی‌که کودک کلمات زشت را از والدین و اقوام درجه‌یک خود ‏فراگرفته، حتما اطرافیان باید در الگوی رفتاری خود تجدیدنظر کنند و مراقب بحث و گفت‌وگوی خود به‌ویژه ‏در زمان دعوای خانوادگی باشند‎، اما به‌طورکلی در صورتی‌که کودک زیر ٦‌سال کلمات زشتی را شنیده و ‏تکرار کند، والدین بدون عصبانیت و حساس شدن در آن کلمه به‌راحتی باید از کنار این موضوع بگذرند که در ‏این حالت کودک آن کلمه زشت را از خاطر خواهد برد.
‎‏ باید پذیرفت کودکان زیر ٦سال این کلمات زشت ‏را خلق نکرده و حتی در بسیاری از موارد مفهوم این کلمات را نمی‌دانند، بنابراین عکس‌العمل والدین می‌تواند ‏منجر به ماندگاری یا کمرنگ شدن این کلمات در ذهن کودک شود‎، اما در مورد کودک بالای ٦سال باید ‏گفت این کودکان مفهوم کلمات زشت را می‌دانند بنابراین باید والدین علاوه بر تغییر در الگوی رفتاری خود با ‏فرزندان خود صحبت کنند و مفهوم کلمات را برای آن‌ها توضیح دهند. ‎‏
در این شرایط اقوام درجه‌یک و والدین ‏باید هماهنگ با هم برخورد مناسبی نشان دهند، یعنی روشی مشابه والدین را انتخاب کنند. باید به کودک ‏فهماند که این الفاظ نامناسب است و نباید از آن‌ها استفاده کند. اگر با وجود تذکرات رفتار تکرار شد باید از ‏روش‌های تنبیهی استفاده کرد‎.‎
منظور از تنبیه، محرومیت است؛ مثلا والدین وقتی کودک حرفی نامناسب زد، به ازای هر‌سال سن کودک ‏یک دقیقه او را به اتاق دیگری بفرستند و نیم ساعت بعد از پایان محرومیت به او بی‌توجهی کنند و نارضایتی ‏خود را اعلام کنند یا اسباب‌بازی موردعلاقه‌اش را برای چند ساعت از کودک بگیرند و بعد از آن بدون آن‌که ‏کودک متوجه شود، به اتاقش بفرستند یا مثلا از بردن کودک به پارک یا جایی که دوست دارد، خودداری ‏کنند.
همچنین تا جایی که امکان دارد اجازه ندهید فرزندتان در مجاورت موقعیت‌هایی قرار بگیرد که فحاشی ‏در آن هست. شما می‌توانید از اطرافیان خود کمک بگیرید تا در برابر فحاشی کودکتان رفتار مشابه شما داشته ‏باشند تا فرزندتان به زشت بودن رفتار خود پی ببرد. ‏
در زمان فحاشی کودک نیز این عبارات را باید به کار ببرید‎:‌
 می‌دانم که از رفتار دوستت عصبانی هستی، اما ناسزا گفتن کار درستی نیست. ‎
اگر عصبانی هستی، نفس عمیقی بکش و بدون این‌که از الفاظ نامناسب استفاده کنی به کمک الفاظ درست و ‏مناسب مشکلت را بیان کن. ‎
ناسزا گفتن شخصیت تو را خراب می‌کند. اگر می‌خواهی به دوستانت نشان بدهی از آن‌ها برتری، باید با آن‌ها ‏موقر و باادب صحبت کنی‎.
منبع: روزنامه شهروند

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کودک تربیت فرزندان کلمات زشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۵۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناپدید شدن بیش از ۵۰ هزار کودک پناهجو ظرف ۳ سال در اروپا

بنابر گزارش منتشر شده در رسانه‌های بلژیک بیش از ۵۰ هزار کودک بی‌سرپرست که در ۳ سال گذشته به اروپا مهاجرت کرده‌اند، ناپدید شده‌اند.

به گزارش مشرق، سه رسانه‌ بلژیکی در پی انجام مطالعاتی در این باره اعلام کردند از ۵۱ هزار و ۴۳۳ کودک مهاجر که بدون بستگان خود بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ به اروپا رفته‌اند، خبری نیست.

تخمین زده می‌شود که این کودکان ممکن است به دست گروه‌های جنایت سازمان یافته افتاده یا مجبور به کار شده باشند.

بیشترین تعداد کودکان بی سرپرست گمشده در ایتالیا با ۲۲ هزار و ۸۹۹ نفر ثبت شده است.

اتریش نیز با ۲۰ هزار و ۷۷ نفر و بلژیک نیز با ۲ هزار و ۲۴۱ کودک ناپدید شده در رده‌های بعدی قرار دارند.

با این حال تخمین زده می‌شود که تعداد واقعی، بسیار بیشتر باشد زیرا ۱۳ کشور از ۳۲ کشور اطلاعاتی را در محدوده تحقیق ارائه نکرده‌اند.

به گزارش آناتولی، «آخی لیون»، دبیرکل فدراسیون کودکان گمشده در اروپا، یک سازمان غیردولتی مستقر در بلژیک که در ۲۷ کشور اروپایی در مورد کودکان گم شده فعالیت می‌کند، تأکید کرد این ارقام نگران کننده است و گفت: افزایش تعداد گزارش‌های مربوط به ناپدید شدن «خردسالانِ بدون همراه» بسیار نگران کننده است.

دیگر خبرها

  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان
  • ناپدید شدن بیش از ۵۰ هزار کودک پناهجو ظرف ۳ سال در اروپا
  • شرایط اخذ ویزای دبی برای کودکان
  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق
  • ۷ نکته مهم برای آرام کردن کودکی که عصبانی و پرخاشگر است
  • برنامه کودکی نداریم که درباره «جیغ و دست و هورایش» صحبت کنیم
  • اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • فناوری هشدار دهنده بلعیده شدن باتری ابداع شد
  • جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی