Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-04@20:44:32 GMT

ترکیه خرید نفت از ایران را متوقف کرد

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۶۶۹۸۰

ترکیه خرید نفت از ایران را متوقف کرد

یک مقام دولتی ترکیه، که از او نام برده نشده، به رویترز گفته است که این کشور از اول ماه جاری خرید نفت از ایران را متوقف کرده است.   به گزارش بی‌بی‌سی، این مقام دولتی ترکیه با یادآوری اینکه ترکیه یکی از هشت کشور برخوردار از معافیت از تحریم نفتی ایران بود، گفته است که دولت این کشور در حال حاضر از تحریم نفتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تبعیت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 سه روز پیش، رویترز به نقل از منابع نفتی گزارش کرده بود که از اول ماه مه و لغو معافیت‌های شش ماهه قبلی، هیچ نفتکشی که در بنادر ایران بارگیری شده باشد وارد بنادر ترکیه نشده است. تحلیلگران گفته‌اند که ترکیه به جای ایران، نیاز نفتی خود را از عراق، روسیه و قزاقستان تامین می‌کند.
خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی در مورد توقف واردات نفتی ترکیه از ایران، به نقل از یک مقام دولتی ترکیه بدون ذکر نام او، گفته است که کشورش خرید نفت از ایران را "به خاطر رعایت تحریم آمریکا" متوقف کرده هرچند اساسا با این تحریم‌ها مخالف است.   به نوشته خبرگزاری فرانسه، این مقام دولتی که وزیر خارجه ترکیه را در سفر به فرانسه همراهی می‌کرد، گفته است که ترکیه "به عنوان متحد استراتژیک آمریکا" از تحریم نفتی علیه ایران تبعیت کرده است.
ترکیه و آمریکا در سازمان پیمان اتلانتیک شمالی - ناتو - عضویت دارند.   محدودیت صادرات نفتی ایران
تا قبل از خروج ایالات متحده از برجام، صادرات نفتی ایران به دو میلیون و ٥٠٠ هزار تا دو میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز بالغ می‌شد که پس از اجرایی شدن تحریم‌ها، به حدود یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه تنزل کرد.   اگرچه چند تن از مقامات آمریکایی از "به صفر رساندن" صادرات نفتی ایران سخن گفته‌اند، بسیاری از کارشناسان معتقدند که جمهوری اسلامی همچنان قادر خواهد بود با دادن تخفیف و تسهیلات ویژه، مقادیری نفت را به برخی خریداران خود بفروشد. تخمین زده می‌شود که فروش نفت ایران ممکن است به ٤٠٠ تا ٥٠٠ هزار بشکه در روز هم برسد.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، توافق برجام را قابل قبول ندانسته و گفته است که این توافق مانع از تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات اتمی به خصوص پس از انقضای اعتبار برجام نخواهد شد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: تحریم نفت ایران ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۶۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله موشکی به پایگاه آمریکا در شرق سوریه

 

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما سایت خبرگزاری «اسپوتنیک» از حمله موشکی به پایگاه آمریکا در شرق سوریه خبر داد.

یک منبع محلی به این خبرگزاری گفت: پایگاه نظامی آمریکا در میدان نفتی «العُمَر» در استان «دیرالزور» در شرق سوریه هدف شلیک موشک قرار گرفت.

یک منبع آگاه روز جمعه گفت: هفت موشک به پایگاه آمریکا در میدان نفتی العُمَر شلیک شد که سه فروند از آنها از سمت جنوب شرقی در داخل پایگاه و چهار موشک دیگر در مجاورت پایگاه برخورد کرد.

یک منبع افزود: ستون‌های دود در محل مشاهده می‌شد.

از زمان تشدید درگیری فلسطین و اسرائیل در اکتبر ۲۰۲۳، نیرو‌های آمریکایی و ائتلاف در عراق و سوریه بار‌ها هدف حمله موشکی و پهپاد‌هایی قرار گرفته اند که به اعتقاد واشنگتن، متعلق به گروه‌های برخوردار از پشتیبانی ایران است.

دیگر خبرها

  • ترکیه برای بازگشت به برنامه مونتاژ F-35 شرط گذاشت
  • حمله موشکی به پایگاه آمریکا در شرق سوریه
  • ترکیه تجارت با اسرائیل را به طور کامل متوقف کرد
  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد
  • بازدید مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از مراکز خرید گندم در خوزستان
  • (ویدیو) نانی که در ترکیه می خرید، به این شکل در نانوایی تهیه می شود
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • تحریم های جدید ایران علیه آمریکا