Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-26@07:25:33 GMT

چرا روزه درهوای گرم‌حکم‌جهاد رادارد؟

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۰۵۳۷

بسیاری از عبادات مانند حجی که سال‌های گذشته زائران با پای پیاده به‌جا می‌آوردند از روزه‌داری امروز سخت‌تر بود اما آن‌قدر برای آن عاشقان زیبا بود که جان خود را در این راه می‌گذاشتند. ناطقان: در دین‌داری تفاوتی ندارد پیامبر باشید، یا امام یا جزء پیروان. آزمایش الهی هزینه‌ای دارد که همه دین‌داران باید آن را بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ممکن است این هزینه در روزه نهفته باشد، یا جهاد، یا شهادت، یا حج و زیارت. بهانه‌گیری بعضی از افراد در ماه رمضان از آنجایی ناشی می‌شود که هزینه دین‌داری را نمی‌دانند یا نسبت به آن بی‌توجهی کرده‌اند. همان طور که برای امرار معاش باید کار کرد و فرقی ندارد زمستان باشد یا تابستان، هوا گرم باشد یا سرد، باید تلاش کرد تا درآمدی به دست آورد و نیاز‌ها را مرتفع کرد؛ در دین‌داری هم باید هزینه‌هایی پرداخت و برای آن تلاش کرد. بماند که بسیاری از عبادت‌هایی که امروزه برای ما آسان شده، در سال‌های گذشته و حتی در دوران صدر اسلام با سختی‌ها و مشقت‌های زیادی همراه بوده. به عنوان مثال حجی که در سال‌های گذشته زائران با پای پیاده به‌جا می‌آوردند، از روزه‌داری امروز ما بسیار سخت‌تر و پرمشقت‌تر بود. اما چون دستور خدا بود، آن‌قدر برای آن عاشقان زیبا و دلپسند بود که جان خود را در این راه می‌گذاشتند و ابایی از کشته شدن هم نداشتند.

خبرگزاری ما در گفت‌وگویی که با حجت‌الاسلام ادیب یزدی، سخنران و کارشناس دینی، انجام داده به بررسی عبادت‌هایی پرداخته که پاداش مضاعف دارند. تا این نکته مشخص شود که چنانکه روزه‌داری در گرما جهاد است، تمام اعمالی که با شرایط سخت و با مشقت صورت می‌گیرند، تأثیر معنوی بالایی برای افراد به همراه دارند. حجت‌الاسلام ادیب یزدی در این مورد به واجباتی مانند به‌جا آوردن اعمال در گذشته یاد می‌کند، آن دورانی که حاجیان خانه خدا ناچار بودند چندین ماه در سفر باشند و کل راه را با پای پیاده طی کنند. بسیاری از حاجیان وصیت می‌کردند و امید بازگشتن نداشتند. اما برای انجام تکلیف، سختی‌ها را به جان می‌خریدند.

خداوند، راحتى شما را می‌خواهد

خداوند در قرآن کریم، روزه گرفتن را دلیل آسانی می‌داند و می‌فرماید: «یرِیدُ اللّهُ بِکمُ الْیسْرَ وَ لاَ یرِیدُ بِکمُ الْعُسْرَ». چرا با این وجود، عده‌ای روزه گرفتن را سخت فرض می‌کنند و این کار برایشان سختی و مشقت دارد؟

اگر ما از پیشینه خود اطلاع داشته باشیم و بدانیم میراث دینی امروز به چه قیمتی و با چه رنج‌ها و زحماتی به ما رسیده، به آن پایبندتر خواهیم بود. در حالی که بی‌اطلاعی از آن موجب سستی در دین می‌شود ما مانند افرادی که می‌خواستند حق را کمرنگ کرده و یا از بین ببرند، موجب آسیب دیدن دین و ضربه زدن به آن می‌شویم.

علاوه بر این اگر آیه ۱۸۵ سوره بقره را مرور کنیم، نکات مهمی در این باره برای ما مشخص می‌شود. آنجا که خدای متعال می‌فرماید: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَینَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنکمُ الشَّهْرَ فَلْیصُمْهُ وَ مَن کانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیامٍ أُخَرَ یرِیدُ اللّهُ بِکمُ الْیسْرَ وَ لاَ یرِیدُ بِکمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُکبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاکمْ وَلَعَلَّکمْ تَشْکرُونَ؛ (روزه، در چند روز معدودِ) ماهِ رمضان است؛ ماهى که قرآن، براى راهنمایى مردم، و نشانه‏هاى هدایت، و فرق میان حق و باطل، در آن نازل شده است. پس آن کس از شما که در ماه رمضان در حضر باشد، روزه بدارد و آن کس که بیمار یا در سفر است، روزهاى دیگرى را به‌جاى آن، روزه بگیرد. خداوند، راحتى شما را مى‏خواهد، نه زحمت شما را. هدف این است که این روز‌ها را تکمیل کنید و خدا را بر اینکه شما را هدایت کرده، بزرگ بشمرید، باشد که شکرگزارى کنید.»

طبق آیه شریفه، روزه‌ای که به نظر عده‌ای سخت است، نه‌تن‌ها مشقت و سختی ندارد بلکه مصداق عسر نیست. چنانکه خدای متعال برای افراد بیمار، ناتوان، کودک و سالمند که توان روزه گرفتن را ندارند، آن را واجب نکرده است.

ایمان زبانی کفایت نمی‌کند

با این وجود، چرا مردمی که ناتوان و بیمار نیستند، باید روزه بگیرند؟ چه فضیلت و برکتی در انتظار ماست که رسیدن به آن جز از طریق روزه گرفتن ممکن نیست؟

ما باید بیاموزیم که هر چیزی در زندگی هزینه‌هایی دارد. همان طور که باید کار و تلاش کنیم تا دارایی‌هایی داشته باشیم و نیاز‌های خود را مرتفع کنیم، در مورد امور معنوی هم لازم است تلاش کنیم تا به مراحل بالاتر برسیم. همان گونه که خداوند متعال تأکید فرموده است که تنها گفتن اینکه «ایمان آوردیم» برای بهره‌مندی از مواهب ایمان کفایت نمی‌کند. بلکه لازم است در مرحله عمل هم ایمان خود را نشان بدهیم.

اجرای تکلیفی مثل روزه گرفتن نمونه‌ای از این اعمال است تا ایمان خود را در رفتار نشان دهیم. در دستورات و نکاتی که از علمای شیعه نقل شده، مشخص است که سلوک و مراقبه چیزی جز انجام تکلیف نیست. اینکه ابتدا از گناه دوری کنیم و بعد اعمال واجب را به‌جا بیاوریم. همین سیره نوعی عرفان و خداشناسی است که مسیر آن کاملاً روشن و مشخص است و آموزه‌های دینی در قرآن و حدیث آن را برای ما تعیین کرده و در مقابل ما قرار داده است.

با این توضیح می‌توان گفت روزه‌داری برای کسانی که در شرایط سخت‌تری هستند، برکت بیشتری دارد؟

این معیاری است که خدای تعالی آن را می‌داند. ممکن است انجام بعضی از واجبات مثل روزه گرفتن برای عده‌ای سخت باشد. به عنوان مثال افرادی که مجبورند روز‌ها مشغول کار باشند و کار‌های سخت انجام می‌دهند، روزه‌ای پربرکت‌تر از سایرین خواهند داشت از این نظر که ممکن است معنویت بیشتری برای آن‌ها به همراه داشته باشد. اما خدای متعال که رب و پروردگار ماست، بهتر از هر کسی از این سختی آگاه است. پیغمبر خدا صلی‌الله علیه و آله نیز از این سختی آگاه بودند. آنجا که فرمودند: «روزه گرفتن در گرما جهاد است.»

روزه گرفتن در گرما، جهاد است

چرا روزه گرفتن در گرما را مصداق جهاد دانسته‌اند؟

به این دلیل که برای روزه‌داری در روز‌های گرم با زمانی که خنک است و فاصله سحری خوردن تا افطار کمتر است، تفاوت قائل شده‌اند. اما در هر صورت اعمالی مثل روزه گرفتن در روز‌های گرم یا پنج نوبت نماز یومیه برای کسی که عاشق خدا نباشد تکلیف سنگینی است.

این موضوع بستگی به مکلف دارد که بخواهد خودش را از نعمت‌ها و رحمت‌های الهی محرم کند یا نه. چون در روایت‌ها آمده است که تصور کنید چه تفاوتی میان گناهانی است که لذت آن‌ها زودگذر است و عقابشان طولانی، با عبادتی که سختی آن زودگذر است و ثوابش دائمی.

سختی‌های حج در دوران جنگ‌های صلیبی

درست است. عبادت‌های سختی که در کتاب‌های تاریخی آمده در مقابل روزه‌داری در این روزها، سختی چندانی ندارد.

بله. در حقیقت روزه‌داری ما در برابر مشقت‌هایی که گذشتگان ما برای ایمان و اعتقادات خود هزینه می‌کردند چیز قابل ذکری نیست. مانند زیارت حج که مسلمانان در صدر اسلام انجام می‌دادند. برای چنین سفری لازم بود چندین ماه در سفر باشند و کل راه را با پای پیاده طی کنند. بسیاری از حاجیان وصیت می‌کردند و امید بازگشتن نداشتند. اما برای انجام تکلیف، سختی‌ها را به جان می‌خریدند.

این اتفاق نه‌تن‌ها برای ایرانی‌ها، بلکه برای همه مسلمانان بوده. به عنوان مثال در تاریخ آمده است که در دوران جنگ‌های صلیبی مسیر‌های محدوده جنگی مانند شامات، صحرای سینا و خلیج عقبه توسط مسیحیان بسته می‌شد. برای همین زائرین خانه خدا ناگزیر می‌شدند از طریق مصر و عبور از دریای سرخ خود را به مکه و جده برسانند. در این مسیر شهری در مصر به نام ایضاب وجود داشت که امروزه خالی از سکنه است و تبدیل به خرابه‌ای شده است. همه حاجیان از این شهر رد می‌شدند. نکته قابل توجه در این شهر آن است که قبرستانی در آن وجود دارد که از وسعت شهر خیلی بزرگ‌تر بوده. وجود چنین قبرستانی به دلیل وفات زائران خانه خدا بود که از غرب عالم اسلام وارد این شهر می‌شدند. اما در آنجا یا حوالی آن شهر به دلیل سفر طولانی و پر از سختی‌ای که داشتند از دنیا می‌رفتند.

ظاهراً این قبرستان بعد از مدتی حکم زیارتگاه پیدا کرد. درست است؟

بله. چراکه در میان متوفیان، بزرگان دینی و چهره‌های متدینی وجود داشتند. تازه به این شرایط، راهزنی از قافله‌ها و دادن مالیات به حکومت‌ها برای عبور از شهر‌ها را هم اضافه کنید. اما با وجود همه این سختی‌ها و مشکلات، کعبه و اطراف آن هیچ‌گاه خالی از زائران نشد.

زائرانی که جان خود را فدا می‌کردند

سختی اعمال واجب و مستحب در دین اسلام فقط به امور مربوط به حج و روزه ختم نمی‌شود. زیارت حرم اهل بیت علیهم السلام هم گاهی از این شرایط سخت‌تر بوده است.

آن طور که در کتاب‌های تاریخی آمده حرم مطهر امام حسین علیه السلام را در دوران حکومت متوکل عباسی تخریب کردند. حتی زمین را شخم زدند تا آثار آن از بین برود. با این وجود باز هم گروهی از شیعیان همه خطرات را به جان می‌خریدند و به زیارت کربلا می‌رفتند.

حتی در همان دوران ممنوعیت زیارت، مقبره حضرت سیدالشهدا علیه السلام را بازسازی کردند که باز هم متوکل ملعون تصمیم گرفت به کربلا حمله کند که خوشبختانه موفق نشد. این ماجرا در دوران معاصر یعنی در روزگار صدام هم تکرار شد. صدام از بعضی مراسم شیعیان جلوگیری می‌کرد و مانع پیاده‌روی به سمت حرم خواندن زیارت ایام اربعین می‌شد. اما مراجع و علمای نجف با هزاران سختی و مشکل مانند دستگیری، شکنجه و حتی مرگ این سنت را بر پا می‌کردند و با پای پیاده به سمت حرم امام حسین علیه السلام می‌رفتند. زیارت جزء واجبات دین نیست، اما اهمیت زیادی دارد که افراد معتقد را مکلف به ادای آن می‌کند.

رزمندگانی که با حال روزه به شهادت رسیدند

جایگاه جهاد در مقایسه با روزه‌داری چیست؟ کدام سخت‌تر است؟

برای پیدا کردن جواب این پرسش باید چند دقیقه خودمان را جای یک جانباز مانند جانبازان قطع نخاعی بگذاریم. چیزی که ما در چند دقیقه طاقت نمی‌آوریم، جهادی است که آن‌ها سال‌ها با آن سر می‌کنند. می‌دانیم که جهاد تکلیف ساده‌ای نیست. چه در جنگ‌های گذشته که با شمشیر و نیزه انجام می‌شد و چه در جنگ‌های امروزی که با توپ و تفنگ و سلاح شیمیایی انجام می‌شود. شهادت، جانبازی و اصل حضور در چنین میدانی جرئت و شجاعت بالایی می‌خواهد که حمایت از دین برای حضور در میدان نبرد، از ایمان محکمی نشاءت می‌گیرد.

نکته جالب این است که بسیاری از رزمندگان بوده‌اند که در میدان مبارزه، روزه می‌گرفتند. با دهان تشنه و حالی گرسنه در میدان جنگ حاضر می‌شدند و از دین دفاع می‌کردند. شاید آن‌ها این کار را از حضرت حمزه سیدالشهدا علیه السلام، عمومی پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله یاد گرفته بودند که در جنگ احد با زبان روزه به شهادت رسید.

سختی روزه گرفتن در چنین شرایطی را با روزه گرفتن در ماه اردیبهشت، در هوای خنک، با وسایل سرمایشی و در کنار انواع سحری و افطاری مقایسه کنید. بهانه گرفتن در چنین شرایطی برای فرار کردن از روزه‌داری برای افرادی است که روزه را فقط راهی برای انجام تکلیف می‌دانند. در حالی که اگر کسی روزه‌داری را با قلب خود درک کرده باشد، نه‌تن‌ها از این کار بهانه‌جویی نمی‌کند بلکه با جان و دل از روز‌ها و شب‌های ماه رمضان بهره می‌گیرد و روح خود را تقویت می‌کند. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: روزه ، هوای گرم ، حکم جهاد

منبع: ناطقان

کلیدواژه: روزه هوای گرم حکم جهاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۰۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده اتفاقات جالب کنکور ۱۴۰۳؛ از سختی سوالات تا داوطلبی که در جلسه حاضر شد اما آزمون نداد!

خبرگزاری علم و فناوری آنا_ نادیا عابد؛ استرس و نگرانی در چهره هایشان مشخص بود، خانواده‌ها یکی یکی فرزندان را راهی آزمون می‌کردند، یکی می‌گفت که برو بابا جان دعای خیرم همرات، آن یکی پیشانی دخترش را می‌بوسید و با در آغوش کشیدن فرزندش سعی در کاهش دلهره داشت، خانم مسن دیگری تسبیح به دست صلوات می‌فرستاد و ...

وارد دانشگاه شدم تک تک داوطلبان در صف بازرسی قرار داشتند و می‌گفتند: خدایا یعنی برای ما هم خواستی؟ ما هم داریم دانشجو میشیم؟ مراقبان در حیاط قدم می‌زدند و با خوشحالی کنکوری‌ها را راهی جلسه آزمون می‌کردند.

جلوگیری از تقلب با بازرسی داوطلبان

اندکی گذشت، ساعت حوالی حدود ۸ بود ماشینی نزدیک شد، متوجه شدم سوالات کنکور در بسته بندی و کاملا محافظت شده قرار است میان داوطلبان توزیع شود، استرس کنکوری‌ها بیشتر شد، طوری که دل در دلشان نبود، اما در آن میان یادشان نرفته بود که هم دیگر را هم دعا کنند، با در آغوش کشیدن یکدیگر دونه دونه از قسمت بازرسی و تحویل وسایل شخصی عبور می‌کردند تا وارد سالن شده و روی صندلی‌های خود مستقر شوند.

استرس؛ مانع پیدا کردن شماره صندلی داوطلبان

چشمم به آن طرف حیاط افتاد روی بورد شماره داوطلبان برای پیدا کردن صندلی شان نوشته شده بود، ذوق داوطلبان با چاشنی استرس باعث می‌شد که به خوبی نتوانند تمرکز کنند و برای اینکه بتوانند شماره صندلی خود را شناسایی کنند، از هم کمک می‌گرفتند.

 

عقربه‌های ساعت ثانیه به ثانیه جلوتر می‌رفتند و محوطه دانشگاه هر لحظه خلوت‌تر می‌شد، محمدعلی زلفی گل و وزیر علوم از راه رسیدند و از نزدیک جویای حال داوطلبان بودند و با روحیه شاد آنها را آرام می‌کردند، ساعت از ۸ گذشت و حالا انگشت شمار داوطلبان با کارت‌های ورود به جلسه در حال پیدا کردن محل دقیق آزمون بودند، داوطلبی بود که از استرس زیاد نمی‌توانست آدرس دقیق را پیدا کند و دلیل دیر رسیدنش هم خواب ماندش بود، اما با کمک حراست دانشگاه بالاخره جای خود را پیدا کرد.

آمدم کنکور که فقط محیط دانشگاه رو ببینم

ایستاده بودم در کنار خبرنگاران که دیدم دانشجویی با خوشحالی در حیاط قدم می‌زند، به کنارش رفتم، پرسیدم چرا داخل جلسه نمی‌روی؟ گفت: فقط می‌خواستم ببینم محیط دانشگاه چگونه است و نمی‌خواهم کنکور دهم، چون قصدی برای ادامه تحصیل ندارم، حالا بروم خانه فکرهایم رو بکنم شاید خواستم سال دیگر دانشجو شوم. برایم کمی عجیب بود که امروزی‌ها چه استدلال‌هایی در ذهن خود دارند و چقدر جالب محیط پیرامون خود را تفسیر می‌کنند.

 
قبولی در دانشگاه دولتی یا آزاد مهم نیست

دختری آرام آرام قد می‌زد، پرسیدم که مگر کنکور نداری؟ چرا دیر آمدی؟ گفت: حالا چرا فرقی می‌کند که دولتی قبول شوم یا آزاد، بالاخره دانشگاه خواهم رفت و اصلا استرس ندارم، فوقش نتیجه ندیدم می‌مونم برای سال آینده، آسمان که به زمین نمی‌رسد.

 
بیخیالی داوطلب در کنکور و خنده والدین

تصمیم گرفتم به جلوی در دانشگاه بروم و کمی از احوالات والدین خبردار شوم، مادری در ماشین در حال خواندن قرآن برای فرزندش بود، از کنارش عبور کردم به پدری رسیدم که دست به سینه در حالی که اشک در چشمانش حلقه بسته بود منتظر آمدن فرزندش بود، چند خانم دیگر کنار هم روی قالیچه‌ای نشسته بودند و درباره ساعات مطالعه و استرس بچه هایشان با هم صحبت می‌کردند، یکی هم از بیخیالی فرزندش می‌گفت و با هم می‌خندیدند. 

فضای بیرون دانشگاه پر از همهمه‌های خانواده‌هایی بود که منتظر نتایج مثبت از سوی فرزندانشان بودند و البته نگرانی خیلی زیاد در چهره هایشان موج می‌زد.

 

حالا داوطلبان یکی یکی از جلسه کنکور خارج می‌شدند و با چهره‌های شاد و غمگین دنبال خانواده‌های خود می‌گشتند، به سراغشان رفتم، امتحان چطور بود؟ خوب بود، خداروشکر. نفر بعدی در مورد احساسش می‌گفت که نمی‌داند چه کرده و فقط امیدوار هست که قبول شود تا شرمنده خانواده نشود، داوطلب دیگری راضی از آسانی سوالات و یکی دیگر خشمگین از سختی سطح سوالات. تصمیم گرفتم با داوطلبان بیشتری صحبت کنم تا ببینم که سطح امتحان را چگونه ارزیابی می‌کنند، بدون توجه به ساعت در سر جایم ایستادم تا تمام داوطلبان بیرون بیایند.

برخی از داوطلبان از سختی سوالات ناراحت بودند و بعضی‌های دیگر برایشان اهمیتی نداشت نتیجه امتحان‌شان چگونه خواهد بود، اما در مقابل هم عده‌ای معتقد بودند سوالات کاملا استاندارد بوده و مشکلی نداشتند. 

اعلام نتایج اولیه کنکور تا نیمه مرداد

گفتنی است؛ با اعلام عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در حاشیه بازدید از نوبت اول کنکور ۱۴۰۳، با بیان اینکه آزمون سراسری به سلامت برگزار شده است، اظهار کرد: فقط در یکی از شهر‌ها سیل آمده که ارتش جمهوری اسلامی برای کمک آمده است و داوطلبان را جابه‌جا می‌کند.

وی درباره آزمون فرهنگیان گفت: در هر ۵ گروه آزمایشی علاوه بر دفترچه اختصاصی دروس، دفترچه دانشجو معلم مختص فرهنگیان توزیع می‌شود و داوطلبان متقاضی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان باید به سوالات آن دفترچه پاسخ دهند. تعداد ۶۶۰ هزار نفر در مجموع متقاضی آزمون اختصاصی فرهنگیان هستند.

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: داوطلبان در این مقطع زمانی به دلیل اینکه در اردیبهشت کنکور را برگزار کرده‌ایم از آمادگی بیشتری برخوردار هستند و از این آمادگی استفاده می‌کنند، ضمن اینکه نمرات کنکور ۱۴۰۲ نیز همچنان معتبر است؛ بنابراین در مقطعی که قرار است انتخاب رشته صورت بگیرد ۴ نمره برای داوطلب یا به انتخاب خودشان یا انتخاب سازمان سنجش قابل استفاده است.

پورعباس گفت: کارنامه اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و چند روز پس از آن فرایند انتخاب رشته آغاز می‌شود.



تراز هر ۲ نوبتِ کنکور متفاوت از یکدیگر اعمال می‌شود

در ادامه وزیر علوم گفت: تمهیدات لازم در سراسر کشور برای برگزاری امن و بانشاط کنکور پیش بینی شده است امیدواریم که شاهد رقابت علمی پرشور و نشاط میان داوطلبان در پنج رشته علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی باشیم. یکهزار و ۹۱۳ حوزه در ۴۰۰ شهرستان سراسر کشور میزبان برگزاری نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ است.

وی تاکید کرد: تعداد داوطلبان در گروه‌های آزمایشی مختلف متفاوت است و در رشته علوم تجربی بیش از سایر رشته‌ها داوطلب داریم، یعنی بیش از ۵۰۰ هزار نفر در رشته یا یکدیگر رقابت می‌کنند.

زلفی گل ادامه داد: تفاوتی که کنکور امسال با کنکور سال گذشته دارد این است که دو نوبت کنکور از نظر زمانی بهم نزدیک هستند، زیرا بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مکلف هستیم در سال دو نوبت کنکور برگزار کنیم طبیعی است این دو نوبت باید فاصله متناسب با هم داشته باشد، ولی امسال با توجه به شرایط ماه مبارک رمضان و شرایط خاصی وجود داشت فاصله برگزاری بین دو کنکور خیلی زیاد نبود و نوبت دوم کنکور در تیرماه برگزار می‌شود.

وزیر علوم اظهار کرد: با برگزاری ۲ نوبت کنکور در سال مقداری از نگرانی‌های داوطلبان و خانواده‌های‌شان برطرف شده است همچنین نتیجه ۴ نوبت کنکور برای آنها محاسبه خواهد شد و تا دو سال ذخیره می‌شود و می‌توانند بر اساس هر کدام که رتبه بهتر داشتند انتخاب رشته کنند.

زلفی گل گفت: البته نمرات تراز می‌شود تا حق داوطلبان ضایع نشود، چون طبیعی است سوالات و شرایط برگزاری کنکور در هر نوبت با نوبت بعدی متفاوت است.

وی ادامه داد: با انجام این کار توسط سازمان سنجش آموزش کشور، عدالت آموزشی در انتخاب رشته رعایت می‌شود.



به گزارش آنا، یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ نام نویسی کردند که ۶۳ درصد از آنها زن و ۳۷ درصد مرد هستند. در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم نیز ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر نام نویسی کرده‌اند که از این تعداد ۶۶ درصد زن و ۳۴ درصد مرد هستند. امسال، آزمون دروس اختصاصی و سوابق تحصیلی داوطلب هر کدام ۵۰ درصد تأثیر قطعی دارند.

 

نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ با رقابت یک میلیون و ۲۰۰ هزار داوطلب در ۵ گروه آزمایشی تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان‌های خارجه صبح امروز ۶ اردیبهشت آغاز شد و تا فردا ۷ اردیبهشت ادامه دارد؛ بر این اساس صبح امروز رقابت ۵۳۳ هزار و ۳۲۲ داوطلب در گروه‌های علوم ریاضی و انسانی در ۴۱۲ شهر و بخش کشور برگزار شد.

فردا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ نوبت ا‌ول کنکور ۱۴۰۳ با رقابت پرمتقاضی‌ترین گروه یعنی علوم تجربی پایان می‌پذیرد. نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ روز‌های پنج شنبه و جمعه ۷ و ۸ تیر با رقابت ۹۵۰ هزار داوطلب برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • پشت پرده اتفاقات جالب کنکور ۱۴۰۳؛ از سختی سوالات تا داوطلبی که در جلسه حاضر شد اما آزمون نداد!
  • نویدکیا: بازی سختی در پیش داریم
  • مردان متولد این ماه‌ها به سختی عاشق می‌شوند!
  • ببینید | نمایش سختی کار کولبران در «نون. خ ۵»
  • ‌سختی کار پزشکی قانونی فرسودگی شغلی ایجاد می‌کند
  • نمایش سختی کار کولبران در «نون. خ ۵» + فیلم
  • هوشمند: پرسپولیس و استقلال کار سختی برابر نساجی دارند
  • سختی کار پزشکی قانونی فرسودگی شغلی ایجاد می‌کند
  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است
  • ببینید | با چالش ٢١ روزه حذف قند، می‌توان لاغر شد؟