Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-03@22:56:46 GMT

سومین شهر زیرزمینیِ همدان رو شد

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۲۰۹۳

سومین شهر زیرزمینیِ همدان رو شد

تین‌نیوز | 

بعد از گذشت سه سال از کشف شهر زیرزمینی صالح‌آباد در منطقه‌ی صالح‌آباد همدان، باستان‌شناسان به این منطقه‌ی تاریخی رفتند تا مطالعه و کاوش در این منطقه‌ی گسترده‌ی تاریخی که یافته‌های آن احتمالا به دوره‌ی ایلخانی یعنی حدود ۸۰۰ سال قبل می‌رسد را آغاز کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، احمد ترابی  معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی استان همدان می‌گوید: حدود سه سال قبل، با اطلاع شورای شهر صالح‌آباد همدان، از وجود یک محوطه‌ی تاریخی در زیرِ زمین، از این منطقه تاریخی دیدن کرده و برخی بررسی‌های اولیه روی آن انجام شد، تا امسال که با تخصیص اعتبار مناسب برای مطالعه و کاوش در این محوطه‌ی تاریخی، از حدود ۲۰ روز قبل، باستان‌شناسان به شهر صالح‌آباد همدان رفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته‌ی وی در طول مدت سه سال گذشته از زمانِ کشف و وجود این شهر زیرزمینی، هیچ خبری منتشر نشده است تا از هر نوع احتمالی برای حضور قاچاقچیان آثار تاریخی قبل از اختصاص اعتبار مناسب و آغاز مطالعات جلوگیری شود.

وی با بیان این‌که آثار اولیه به دست آمده از این محوطه، تکه سفال‌های مربوط به دوره‌ی اسلامی و تاریخی است، تاکید کرد: برای انجام پژوهش و کاوش‌های بیشتر در این محوطه به زمانِ بیشتری نیاز داریم، تا بتوانیم این منطقه را به طور کامل بررسی کنیم.

به گفته‌ی او، براساس مطالعات اولیه مشخص شده است؛ «زمانی‌که سربازانِ روسی از این منطقه برای عبور به سمتِ شمال ایران استفاده می‌کردند، مردهای منطقه خانواده‌های خود را در شهرِ زیرزمینی پنهان می‌کردند تا کسی متوجه حضورِ آن‌ها نشود.»

ترابی با اشاره به وجود آبرفت‌هایی که در طول حداقل ۸۰۰ سال گذشته وارد این شهر زیر زمینی شده‌اند، ادامه می‌دهد: متأسفانه در این مدت بارندگی‌های زیادی باعث تجمیع این آبرفت‌ها شده است که باید نخست تمامِ آن را خارج کرد تا کارهای مطالعاتی به طور کامل روی این محوطه‌ی تاریخی انجام شود.

وی این شهر زیرزمینی را محوطه‌ای تاریخی مشابهِ شهرهای «سامن» و «ارزانفود» می‌داند و بیان می‌کند: در طولِ دو سه سالِ گذشته از زمان کشفِ این محوطه مطالعاتی روی این منطقه انجام شد تا با ارسال نتایج اولیه‌ی آن به پژوهشگاه میراث فرهنگی، بتوانیم سازمان را برای تخصیص اعتبار مناسب با هدف انجامِ مطالعه و کاوش‌های اولیه قانع کنیم.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان همدان، با بیان این‌که اعتبار اولیه برای فصل نخست مطالعه و کاوش در این محوطه را شهرداری و شورای شهر منطقه تقبل کرده‌اند، ادامه می‌دهد: به دنبال درخواست مدیریت شهری منطقه این مطالعات انجام می‌شود، تا در صورت رسیدن به جواب قطعی در این زمینه، برنامه‌ریزی‌های آینده برای ان سریع‌تر انجام شود.

او تاکید می‌کند: از روز نخست هم می‌دانستیم که در این منطقه یک شهر زیرزمینی وسیع وجود دارد، اما برای انجام مطالعاتِ بیشتر، نیاز به زمان و اعتبار قابل ملاحظه داریم.

ترابی با بیان این‌که نیاز به زمان بیشتر برای مطالعه واعتبار قابل توجهی برای این محوطه داریم، می‌گوید: قرار است گزارشِ فصل نخست کاوش در این منطقه به میراث فرهنگی ارسال شود تا به واسطه‌ی وسعت نسبتاً زیاد این محوطه به آن اعتبار تخصیص یابد.

پیش از این و در طول سال‌های گذشته، دو شهر زیر زمینی «سامن» و «ارزانفود» در شهر تاریخی همدان که برخی باستان‌شناسان آن به دوره‌ی مادها نسبت می‌دهند، کشف شده بود، بر این اساس شاید بتوان همدان را خاستگاه شهرهای دستکند ایران نامید.

 

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: شهر زیرزمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۲۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوه گری بهار در طبیعت سراب گیان نهاوند + فیلم

سراب گیان یکی از زیباترین و پر آب‌ترین و از جاذبه‌های بکر و طبیعی استان همدان است که در نزدیکی شهرستان نهاوند واقع شده است. وجود چشمه، تپه باستانی گیان، آبشار، درختان چنار کهن و جنگل به زیبایی این منطقه افزوده است، این منطقه آب و هوای بسیار خنکی دارد و توجه طبیعت دوستان را به سوی خود جلب کرده است. در فصل بهار و تابستان میزبان گردشگرانی بسیاری است.

گیان در زبان کردی به معنای جان است و یکی از دلایل نامگذاری این منطقه زیباییهای ویژه آن است به همین دلیل آن را سراب جان نیز می نامند.

شهروند خبرنگار ما بخش‌هایی از طبیعت زیبای سراب گیان را به نمایش گذاشت که تماشای آن خالی از لطف نیست.

منبع: حسین سهرابی - همدان

بیشتر بخوانید:

جلوه گری دریاچه سد حنا در شهر هزار چشمه + فیلم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • نمایش اشیای تاریخی ارزشمند کرمان در باغ موزه هرندی
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری
  • جلوه گری بهار در طبیعت سراب گیان نهاوند + فیلم
  • خطرناک‌ ترین استان در بحران فرونشست
  • آب به روستای توانه در نهاوند رسید
  • به روز رسانی نقشه شهر همدان
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • نقشه شهر همدان به‌روزرسانی می‌شود
  • تابوت‌های باستانی ‌محوطه‌ «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند