Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@15:13:06 GMT

پلیس خوب، پلیس بد؛ تأسف بر این تعصب

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۲۵۴۵

پلیس خوب، پلیس بد؛ تأسف بر این تعصب

خیلی از آنها که امروز با تمام وجود دنبال دفاع کورکورانه از بیرانوند هستند و به خاطرش حاضرند اصل جایگاه پلیس را هم زیر سوال ببرند، اگر بیرو سر حرف اولش می‌ماند و استقلالی می‌شد امروز در شرایط مشابه یقه او را می‌چسبیدند و رها نمی‌کردند. درست مثل استقلالی‌هایی که اگر مجادله فرهاد مجیدی با مأمور راهنمایی مثلاً برای علی کریمی رخ داده بود، دربست جانب پلیس را می‌گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، روزنامه همشهری نوشت: «انتشار فیلمی از علیرضا بیرانوند در ورزشگاه شهر جم، باعث احضار او به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال شده است. در این فیلم بیرانوند با عصبانیت یک مأمور پلیس را به کناری هل می‌دهد. این طور به نظر می‌رسد که سماجت پلیس جوان در سلفی گرفتن با پرسپولیسی‌ها بیرانوند را کلافه کرده و آقای دروازه‌بان در لحظه تصمیم گرفته چنین برخوردی انجام بدهد. بعید به نظر می‌رسد پرونده بیرو در کمیته اخلاق بیخ پیدا کند و احتمالاً سر و ته قضیه با یک تذکر و دو خط عذرخواهی جمع خواهد شد.

این وسط اما چیزی که به‌شدت مایه تأسف به نظر می‌رسد، واکنش‌های رنگی برخی هواداران افراطی است؛ همان‌ها که ۲ ماه پیش در ماجرای جریمه فرهاد مجیدی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی مدافع تام و تمام نیروهای انتظامی شده بودند و با دم زدن از قداست لباس پلیس رفتار مربی استقلال را تقبیح می‌کردند اما حالا ناگهان تغییر عقیده داده‌اند و پشت علیرضا بیرانوند ایستاده‌اند. این اصولگرایی پاره‌وقت و مصلحتی، واقعاً بامزه نیست؟

بالاخره پلیس در این مملکت چیز خوب و مهمی است یا نه؟ آیا می‌توان قضاوت در مورد چنین مسئله مهمی را هم به سوگیری‌های رنگی آلوده کرد؟ همان قدر که ممکن است بعضی نیروهای پلیس از موقعیت شغلی‌شان سوءاستفاده کنند، این موضوع در مورد کادر راهنمایی و رانندگی هم محتمل است؛ پس چطور افسری که مجیدی را جریمه می‌کند به نماد مسئولیت‌پذیری و شرافت شغلی تبدیل می‌شود، اما پلیسی که توسط بیرانوند به کناری پرتاب شده را یک نیروی مزاحم و اضافی تشخیص می‌دهیم و در موردش کامنت می‌گذاریم که «حقش بود»؟ گیریم آن مأمور انتظامی در جم متناسب با شئونات شغلی‌اش رفتار نکرده و به جای ساماندهی جمعیت دنبال عکس انداختن با ستاره‌ها بوده؛ آیا باز توجیهی دارد که فوتبالیست محترم او را بگیرد و جلوی چشم مردم عادی به یک طرف پرت کند؟ اصلاً بیایید از این فرض هم یک گام فاصله بگیریم و تصور کنیم آن آدم یک شهروند معمولی بوده نه پلیس؛ باز آیا درست است که با هوادار مشتاق این طور رفتار شود؟ خود ما از پلیس ایراد می‌گیریم که چرا گاهی با جیمی‌جامپ‌ها بد برخورد می‌کند؛ حالا ستاره فوتبال ایران را ببین که خودش در جایگاه مشابه چنین تندی غیر موجهی به خرج می‌دهد.

به تمام مقدسات عالم خیلی از آنها که امروز با تمام وجود دنبال دفاع کورکورانه از بیرانوند هستند و به خاطرش حاضرند اصل جایگاه پلیس را هم زیر سوال ببرند، اگر بیرو سر حرف اولش می‌ماند و استقلالی می‌شد امروز در شرایط مشابه یقه او را می‌چسبیدند و رها نمی‌کردند. درست مثل استقلالی‌هایی که اگر مجادله فرهاد مجیدی با مأمور راهنمایی مثلاً برای علی کریمی رخ داده بود، دربست جانب پلیس را می‌گرفتند. طبعاً مردم حق دارند تیم‌شان را دوست داشته باشند و سرسختانه و متعصبانه از آن حمایت کنند اما این مدل برخوردهای سلیقه‌ای حیرت‌انگیز با مفاهیم مهم اجتماعی قابل هضم نیست. بالاخره هر کدام از ما تیمی را برای هواداری انتخاب کرده‌ایم که پشتش فقط «سلیقه متفاوت» است. این مکتب و پارادایم و طرز تفکر نیست که قرار باشد هر اتفاقی را در چارچوبش تئوریزه کنیم و خودمان را موظف بدانیم تحت هر شرایطی به دفاع از همفکران و هم‌قطاران‌مان بپردازیم. هیچ‌چیز ارزشمندتر از خرد و شعور خود آدم نیست؛ هزاران افسوس اگر قرار باشد آن را خرج شاهکارهای ریز و درشت چهار تا فوتبالیست کنیم. دوستش داشته باشید اما معصومش نپندارید. این «یا با منی، یا بر منی» با این شدت و غلظت، جامعه ما را بیش از پیش رو به تباهی می‌برد.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: علیرضا بیرانوند فرهاد مجيدي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۲۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صهیونیسم در کشتار مسلمانان فرقی بین نظامی و غیرنظامی قایل نیست

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله هاشمی علیا مؤسس حوزه علمیه قائم چیذر، در جلسه درس اخلاق با شرح فراز «اَللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ… مَلَکَةِ الْحَمِیَّةِ» دعای هشتم صحیفه سجادیه اظهار داشت: «ملکه» صفتی نفسانی است که به معنای عادت کردن انسان به چیزی است؛ به عنوان نمونه، فردی ۷۰ سال شرب خمر کرده است. برای چنین شخصی بسیار مشکل است که شرب خمر را کنار بگذارد؛ اما اگر گناهی گاه گاه از انسان صادر شود، به راحتی می‌تواند از آن توبه کند.

وی افزود: «حمیة» به معنی حمایت و تعصب است. تعصب دو قسم است: تعصب ممدوح و مذموم. اینجا قسم دوم و منظور همان تعصب جاهلیت است که خلاف شرع است؛ زیرا تعصب جاهلیت، یعنی چشم‌پوشی از حق و تابع و مدافع ناحق بودن، به سبب ملاحظه روابط نزدیک و شخصی، مثل رابطه خویشاوندی. نقطه مقابل تکبر و تعصب جاهلیت، تواضع در برابر خداوند و مؤمنان است.

هاشمی علیا در ادامه به شرح آیاتی از قرآن کریم در این باره پرداخت؛ از جمله آیه ۲۶ سوره فتح که می‌فرماید: «إِذْ جَعَلَ الَّذِینَ کَفَرُوا فِی قُلُوبِهِمُ الْحَمِیَّةَ حَمِیَّةَ الْجَاهِلِیَّةِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَکِینَتَهُ عَلَی رَسُولِهِ وَعَلَی الْمُؤْمِنِینَ وَأَلْزَمَهُمْ کَلِمَةَ التَّقْوَی وَکَانُوا أَحَقَّ بِهَا وَأَهْلَهَا؛ (یاد کن) هنگامی را که کافران (پس از قرارداد صلح حدیبیه) دل‌هایشان را از تعصّب و خشم شدید جاهلی آکنده کردند، پس خدا هم آرامشش را بر پیامبرش و مؤمنان نازل کرد و روح تقوا را (که حقیقت و جان توحید است) ملازم آنان نمود، و آنان به (روح تقوا) سزاوارتر و شایسته آن بودند.» طبق این آیه، در مقابل کفار که تعصب و تکبر جاهلیت در برابر خدا و پیامبر اکرم (ص) در قلبشان ملکه شده بود، خداوند به رسولش و مؤمنان عنایت کرد و آرامش، روحیه تقوا و تواضع در برابر خدا و مؤمنان را به آنان که سزاوار چنین لطفی بودند عطا کرد.

وی در ارتباط بحث مورد نظر با جریانات چند ماه اخیر خاطرنشان کرد: اینکه صهیونیست به راحتی مسلمانان را می‌کشد و فرقی بین نظامی و غیرنظامی قائل نمی‌شود، به خاطر تعصبی است که نسبت به مسلمانان دارد؛ زیرا یهود صهیونیست دین خود را دین واقعی دانسته و فقط بنی اسرائیل را آدم می‌داند و برای اسلام هیچ ارزشی قائل نیست.

کد خبر 6088313 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • (تصویر) پلیس زن راهنمایی و رانندگی در خیابان‌های تهران قدیم
  • تهران قدیم/ پلیس زن راهنمایی و رانندگی در خیابان‌های تهران (عکس)
  • تهران قدیم| پلیس زن راهنمایی و رانندگی در خیابان‌های تهران/ عکس
  • یک استقلالی میهمان افتخاری فینال لیگ قهرمانان آسیا
  • صهیونیسم در کشتار مسلمانان فرقی بین نظامی و غیرنظامی قایل نیست
  • مأمور دولتی در بهارستان قلابی از آب درآمد
  • بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت
  •  تأسف فرانسه از افزایش استفاده از حق وتو در شورای امنیت
  • پلیس راهور: قانون افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی ابلاغ نشده است
  • سردار حسینی: قانون افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی ابلاغ نشده است