Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@03:42:08 GMT

بورس خوش درخشید/رشد ۲۰ درصدی در ۲ ماهه ابتدایی سال

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۴۰۶۶

بورس خوش درخشید/رشد ۲۰ درصدی در ۲ ماهه ابتدایی سال

بورس و اوراق بهادار هرچند که نوسانات و ریزش هایی را در اردیبهشت ماه پشت سرگذاشت اما در مجموع معاملات صورت گرفته از ابتدای سال تاکنون توانسته است رشد ۲۰ درصدی را در کارنامه کاری خود ثبت کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بورس و اوراق بهادار در 2 ماهه ابتدایی سال روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت به طوری که حجم و ارزش معاملات تالار شیشه ای طی ۱۶ روز کاری فروردین ماه امسال به ترتیب ۶۴ میلیارد و ۴۷۰ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۱۵۹ هزار و ۹۰۹ میلیارد ریال بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 بر اساس این آمار، در این میان بانک تجارت با ۵۷۴۱ میلیارد ریال معامله، به میزان ۴.۵ درصد، بانک ملت با ۴۸۷۶ میلیارد ریال معادل ۳.۸ درصد، ایران خودرو با ۴۳۹۹ میلیارد ریال معادل ۳.۵ درصد، فولاد مبارکه با ۳۶۲۵ میلیارد ریال معادل ۲.۸ درصد و بانک پاسارگاد با ۳۱۲۸ میلیارد ریال معادل ۲.۵ درصد بیشترین ارزش معاملات بورس و اوراق بهادار تهران در نخستین ماه امسال را به نام خود اختصاص داده اند.

 

بنابراین گزارش بورس در اردیبهشت ماه نیز رشد قابل ملاحظه ای در حجم و ارزش معاملات داشت تا جایی که بر اساس بررسی های صورت گرفته از ابتدای سال جاری تا 13 اردیبهشت تعداد ۱۰۹میلیارد و ۸۵۴میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۲۷۴هزار و ۳۰۸میلیارد ریال در ۷ میلیون و ۸۷ هزار و ۲۴دفعه مورد معامله قرار گرفته است.

 

همچنین بررسی معاملات بازار سهام به تفکیک بازار نشان می دهد در این مدت ۷۶میلیارد و ۸۶۱میلیون سهم به ارزش ۱۶۱هزار و ۴۲۲میلیارد ریال در ۳ میلیون و ۷۱۸هزار و ۶۱۳نوبت در بازار اول؛ ۳۱میلیارد و ۷۷۴میلیون سهم به ارزش ۹۸هزار و ۳۲۱میلیارد ریال در ۳میلیون و ۳۱۲هزار و ۹۹۲نوبت در بازار دوم؛ یک میلیون برگه به ارزش ۹۹۶میلیارد ریال در ۲۳۷۶نوبت در بازار بدهی، ۴۰هزار قرارداد به ارزش ۱۰۹میلیارد ریال در ۴ هزار و ۱۹۶ نوبت در بازار مشتقه و یک میلیارد و ۲۱۷میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش ۱۳هزار و ۴۶۰میلیارد ریال در ۴۸ هزار و ۸۴۷نوبت مورد معامله قرار گرفته است.

 

 از سویی دیگر، شاخص کل نیز که معاملات امسال بورس را از ارتفاع ۱۷۸هزار و ۶۵۹ واحد آغاز کرده است تاکنون با ۴۱هزار و ۴۵۰ واحد افزایش معادل ۲۳.۲درصد رشد را به ثبت رسانده و به ارتفاع ۲۲۰هزار و ۱۰۹واحد رسیده است.

 

رشد حجم و تعداد  معاملات بورس البته در نیمه ماه دوم سال تا حدودی متوقف شد به این صورت که (یکشنبه 15 اردیبهشت) پس از چند روز رشد، شاخص کل ریزش 532 واحدی داشت. در این روز نمادهای تاپیکو، رمپنا، کگل، شپناف کچاد، پارس دارای تاثیر منفی بر شاخص کل بورس بودند و تنها نماد وبملت تاثیر مثبت بر شاخص کل بودند و بر این اساس شاخص کل در بازار بورس در پایان معاملات 532 واحد کاهش داشت و به 224 هزار و 57 واحد رسید.

 

در نیمه اردیبهشت ماه هشت میلیارد و 30 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 20 هزار و 239 میلیارد ریال در 460 هزار نوبت داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با 213 واحد افزایش به 46 هزار و 101 واحد، شاخص قیمت (هم وزن) با 148 واحد افزایش به 32 هزار و 121 واحد، شاخص آزاد شناور با 398 واحد افزایش به رقم 253 هزار و 924 واحد رسید. این در حالی است که شاخص بازار اول 93 واحد افزایش و شاخص بازار دوم سه هزار و 310 واحد کاهش داشت و در ۴۶۰ هزار و ۲۲۸ نوبت معاملاتی، ۸ میلیارد و ۳۰ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۲۰ هزار و ۲۳۹ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۸۶۳ هزار و ۲۶۷ میلیارد تومان رسید.

 

بنابراین گزارش ریزش شاخص کل بورس تا 2 روز بعدی نیز ادامه داشت اما در 18 اردیبهشت مجدد شاهد رشد شاخص کل بورس بودیم به طوری که بورس و اوراق بهادار توانست ریزش دو روز گذشته را جبران کند و در پایان معاملات این روز با رشد ۳۱۴۶ واحدی به ۲۱۱ هزار و ۳۴۳ واحد رسید که این نتیجه در اثر رشد دسته جمعی همه شاخص های بورس بوده اند. بر این اساس شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با ۹۰۳ واحد افزایش معادل ۱.۵۱ درصد به ۶۰ هزار ۶۸۹ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۷۱ واحد رشد معادل ۰.۱۷ درصد به ۴۳ هزار و ۳۳۶ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۵۰ واحد افزایش، معادل ۰.۱۷ درصد به ۳۰ هزار و ۱۶۶ واحد، شاخص آزاد شناور با ۲۹۶۶ واحد صعود، معادل ۱.۲۷ درصد به ۲۳۶ هزار و ۹۴۳ واحد، شاخص بازار اول با ۲۸۶۵ واحد افزایش معادل ۱.۸۳ درصد به ۱۵۹ هزار ۶۱۰ واحد و شاخص بازار دوم با ۳۷۰۴ واحد صعود معادل ۰.۹۳ درصد، به ۴۰۲ هزار و ۴۳۰ واحد رسید.

 

 در این روز ۷ نماد «فولاد با ۴۰۶ واحد، فملی با ۲۴۷ واحد، کچاد با ۲۲۴ واحد، کگل با ۲۲۰ واحد، رمپنا با ۱۷۹ واحد، وامید با ۱۵۹ واحد، و فارس با ۱۵۷ واحد» رشد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند. در کنار اینکه قیمت سهام نمادهای «چکاوه، غگل، خلنت، فنورد، غاذر، شخارک و فجر» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «سقاین، سیلام، فجام، سشمال، غچین، سفارس و خودرو» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام داشت و به این ترتیب در ۳۸۲ هزار نوبت معاملاتی، ۴ میلیارد و ۹۵۹ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۲ هزار و ۸۳۹ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۸۱۱ هزار و ۱۳۴ میلیارد تومان رسید.

 

این گزارش می افزاید: شاخص کل بورس در 2 هفته پایانی ماه اردیبهشت نیز دچار نوساناتی شد البته ریزش قابل ملاحظه ای در معاملات این هفته ها رخ نداد و در نهایت شاخص کل بورس و اوراق بهادار در آخرین روز معاملاتی هفته پایانی اردیبهشت با ۳۲۲۰ واحد رشد معادل ۱.۵۲ درصد به ۲۱۵ هزار و ۹۱ واحد رسید.

 

در این روز شاخص‌ قیمت «وزنی - ارزشی» با ۹۲۳ واحد افزایش معادل ۱.۵۲ درصد به ۶۱ هزار ۶۵۶ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۷۸۶ واحد رشد معادل ۱.۶۸ درصد به ۴۷ هزار و ۵۳۴ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۵۴۵ واحد افزایش، معادل ۱.۶۸ درصد به ۳۲ هزار و ۹۵۵ واحد، شاخص آزاد شناور با ۴۲۲۴ واحد صعود، معادل ۱.۷۷ درصد به ۲۴۲ هزار و ۸۲۵ واحد، شاخص بازار اول با ۲۵۹۲ واحد افزایش معادل ۱.۶۳ درصد به ۱۶۱ هزار ۴۶۲ واحد و شاخص بازار دوم با ۵۳۷۹ واحد صعود معادل ۱.۳۲ درصد، به ۴۱۴ هزار و ۱۵۰ واحد رسید و در پایان داد و ستدهای روز جاری بورس، در ۲۶۲ هزار نوبت معاملاتی، ۳ میلیارد و ۵۰۲ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۲ هزار و ۱۰۷ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۸۲۳ هزار و ۹۷۶ میلیارد تومان رسید.

 

بررسی مجموعه معاملات رخ داده در این دوره 2 ماهه از سال 98 نشان می دهد شاخص کل بورس از ابتدای امسال تاکنون با ۳۶ هزار و ۵۰۹ واحد افزایش معادل ۲۰.۴ درصد رشد را به ثبت رسانده است. از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۱۷۷ میلیارد و ۸۳۲ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۴۶۴ هزار و ۴۲۵ میلیارد ریال در ۱۱ میلیون و ۷۲۸ هزار و ۳۹۶ دفعه مورد در بورس اوراق بهادار معامله قرار گرفته است.

 

همچنین بررسی معاملات بازار سهام به تفکیک بازار نشان می‌دهد در این مدت ۱۲۵ میلیارد و ۸۶۴ میلیون سهم به ارزش ۲۷۴ هزار و ۲۷۱ میلیارد ریال در ۶ میلیون و ۲۷۶ هزار و ۲۰۸ نوبت در بازار اول؛ ۴۹ میلیارد و ۸۱۴ میلیون سهم به ارزش ۱۶۳ هزار و ۴۷۱ میلیارد ریال در ۵ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۹۵۹ نوبت در بازار دوم؛ ۳ میلیون برگه به ارزش ۳ هزار و ۱۸ میلیارد ریال در ۳۸۲۵ نوبت در بازار بدهی، ۱۸ میلیون و ۶۰ هزار قرارداد به ارزش ۲۱۲ میلیارد ریال در ۸ هزار و ۳۳۰ نوبت در بازار مشتقه و ۲ میلیارد و ۱۳۳ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش ۲۳ هزار و ۴۵۳ میلیارد ریال در ۸۰ هزار و ۷۴ نوبت مورد معامله قرار گرفته است.

 

بنابراین گزارش در مجموع بورس توانسته است به جایگاه مناسبی در عرصه اقتصادی در خلال این روزها تبدیل شود و پیش بینی کارشناسان از روند رشد بورس بر این اساس است که بازار سرمایه تا فصل برگزاری مجامع به صورت تناوبی با روند مثبتی همراه است. این رشد که به اعتقاد کارشناسان بازار سهام نتیجه تثبیت نرخ دلار در بازار آزاد با قیمت‌های بالاتر از ۱۳۰۰۰ تومان است./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان مجلس جشن روزه اولی ها مسجد خسارت سیل روزه اولی ها دختران روزه اولی کانون های مساجد ماه مبارک رمضان اردبیل فرابورس معاملات بورس بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۴۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نزول بورس برای چهارمین روز متوالی؛ شاخص هم‌وزن قد کشید

فرارو، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، ۳ هزار و ۹۰۱ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۶۴ هزار و ۹۲۴ واحدی قرار گرفت و برای چهارمین روز متوالی در هفته جاری، نزولی شد.

به گزارش فرارو، در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل هم‌وزن بورس با رشد ۴۲ واحدی در ارتفاع ۷۵۰ هزار و ۸۴۳ واحدی قرار گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سهام، ارزش بازار بورس تهران به ۷۸ همت و ۲۵۰ میلیارد تومان رسید و تعداد ۲۸۸ هزار و ۴۴۹ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

گفتنی است، نماد‌های فولاد، فملی، کچاد، فارس، کگل و شستا بیشترین تاثیر بر ریزش و نماد وامید بیشترین تاثیر بر رشد شاخص کل بورس تهران، داشتند.

شاخص کل فرابورس ایران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با رشد ۹۳ واحدی در ارتفاع ۲۵ هزار و ۱۹۳ واحدی قرار گرفت و ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۳ همت و ۹۰۸ میلیارد تومان رسید.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، ارزش بازار پایه فرابورس ایران ۳ همت و ۳۲۳ میلیارد تومان رسید و تعداد ۱۵۸ هزار و ۹۷۰ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

لازم به ذکر است، نماد‌های آریا، حسینا، ودی، هرمز، فجهان و کرمان بیشترین تاثیر بر رشد و نماد فزر بیشترین تاثیر بر ریزش شاخص کل فرابورس ایران، داشتند.

دیگر خبرها

  • مدل‌های جدید رنو بازار را می‌گیرد؟
  • تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز‌های منفی شاخص کل بورس
  • بازار بورس ۱۲ اردیبهشت؛ شاخص کل ۳۹۰۱ واحد افت کرد
  • افت ۳ هزار و ۹۰۲ واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
  • بازار سرمایه هفته را کاهشی به پایان برد
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • گزارش بورس امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
  • نزول بورس برای چهارمین روز متوالی؛ شاخص هم‌وزن قد کشید
  • گزارش روزانه بورس ۱۲ اردیبهشت/ افت ۴ هزار واحدی شاخص