استکبار جهانی در مقابل ملت ایران آرایش تهاجمی گرفته است
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۵۵۳۱
خرم آباد - ایرنا - نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت: امروز استکبار جهانی با تشکیل یک مثلث شوم در مقابل ملت ایران آرایش تهاجمی گرفته است.
به گزارش ایرنا آیت الله سید احمد میرعمادی در خطبههای نماز جمعه در محل مصلی الغدیر افزود: فشار اقتصادیُ، روانی و تبلیغاتی و فشار سیاسی سه ضلع این مثلث را تشکیل میدهند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه شبکهها وبلندگوهای دشمن ملت ایران را بمباران تبلیغاتی میکنند تصریح کرد: دشمنان غافل هستند که ملت ایران خدا را دارد و خداوند شکست ناپذیر است.
وی تصریح کرد: هدف دشمنان شکست مقاومت ملت ایران و قرار گرفتن آنها در مقابل نظام جمهوری اسلامی است اما باید بدانند این مردم 40 سال به کشور متعهد بوده و امروز نیز متحد و منسجم در برابر تهدیدهای سیاسی و تبلیغاتی دشمن پای نظام و انقلاب ایستادهاند.
امام جمعه خرم آباد اضافه کرد: بایستی با آرایش هسته انقلابی و مدیریت جهادی در مقابل آرایش تهاجمی دشمن ایستادگی کنیم و در مقام عمل مدیریت جهادی داشته باشیم.
آیت الله میرعمادی با بیان اینکه شکل گیری دفاعی انقلاب در هشت سال جنگ تحمیلی بر پایه مقاومت، ایستادگی و جهاد بوده اظهار داشت: نیروهای مردمی، رزمندگان، بسیج، سپاه و ارتش در جنگ تحمیلی الهی و جهادی عمل کردند و امروز نیز باید همین آرایش را در مقابل دشمنان شکل داد.
**عملکرد جهادی و انقلابی نیروهای مسلح در سیل لرستان
وی ادامه داد: سیل لرستان نمونهای از عملکرد جهادی و انقلابی نیروهای مسلح در کنار مردم بود و باید بدانیم سپاه پاسداران به حکم رهبری وارد ماجرای سیل شده و بر اساس تکلیف عمل کرده است.
وی تصریح کرد: اگر سپاه نقاط ضعف را می بیند و آن را متذکر میشود نباید از این امر برآشفته شویم و جبهه بگیریم بلکه باید به دنبال رفع نواقص بوده و همانند هشت سال دفاع مقدس دید انقلابی و خیرخواهانه داشته باشیم.
وی با تاکید بر فداکاری برای نظام و ملت جمهوری اسلامی گفت: نیروهای مسلح و فرماندهان ارشد آنها فارغ از نگاه به درجه و سمت خود در سیل جهادی و انقلابی عمل کرده و با حضور در گل و لای و خدمت به مردم، مشکلات را حل کردند.
**معیشت و اقتصاد مشکل اصلی مردم است
خطیب جمعه خرم آباد اضافه کرد: امروز مشکل اصلی مردم معیشت و اقتصاد است و گرانی بر مردم فشار آورده و مسؤولان باید بدانند بر طبقه ضعیف و متوسط چه میگذرد چراکه باید مسائل مردم را با روحیه انقلابی و مدیریت جهادی حل کرد.
آیت الله میرعمادی تاکید کرد: با اعلام اینکه افرادی ارز دولتی گرفته ولی کالایی وارد کشور نکردهاند کاری از دست مردم بر نمیآید و دولت باید با استفاده از ابزار متعددی که در اختیار دارد این موارد را کنترل کند.
وی افزود: از دولت میخواهیم نسبت به حل مشکل اقتصادی و معیشتی مردم اقدام انقلابی داشته و تصمیم قاطع بگیرد.
**سوم خرداد سند ایستادگی ملت ایران است
نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر اضافه کرد: این واقعه یک روز با عظمت در تاریخ انقلاب و دفاع مقدس و سند ایستادگی ملت ایران در برابر سلطه گران است.
آیت الله میرعمادی اظهار داشت: مقاومت، ایستادگی، دفاع از دین و ارزشهای دینی درس سوم خرداد است و امروز که دشمن به سرکردگی آمریکا تلاش میکند مقاومت ملت ایران را با تهدید و تحریم بشکند باید از درس سوم خرداد الگو بگیریم و در مقابل زیاده خواهی ها ایستادگی کنیم.
وی تاکید کرد: امروز رئیس جمهوری آمریکا از ما میخواهد مقاومت خود را شکسته، تسلیم زورگویان شده و دست از دین بکشیم.
**امام علی (ع) در دنیا نظیر ندارد
امام جمعه خرم آباد همچنین با اشاره به فرارسیدن شبهای قدر گفت: این شبها با خون امام علی (ع) رنگین شده / شخصیتی که نظیر ندارد و همچنان که بشر قدر شب قدر را نمیداند و عظمت آن را درک نکرده تاکنون هیچ فردی نتوانسته عظمت این امام همام را درک نماید.
آیت الله میرعمادی گفت: علی (ع) تفسیر عدالت و عبودیت، حقیقت قرآن و معنویت، تجسم حق و حقیقت و دریای فضیلت و مظلومیت است.
وی با اشاره به پنج ویژگی شبهای قدر افزود: این شبها از هزار ماه برتر، شب نزول ملائکه و روح بر مؤمنان، شب تعیین مقدرات و سرنوشت، شب پیوند با قرآن و ولایت و آمرزش گناهان است.
وی ادامه داد: همچنین انس با قرآن، ارتباط با امام زمام (عج)، اظهار بندگی خداوند از طریق دعا و نماز، قصد طهارت و استغفار و کسب دانش و معرفت پنج عمل ویژه شبهای قدر به شمار میرود.
**همپیمانی رژیم صهیونیستی با وهابیون مصیبت جهان اسلام است
آیت الله میرعمادی با اشاره به نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز قدس گفت: رژیم صهیونیستی و وهابیون برای نابودی قدس شریف هم پیمان شدهاند که این مصیبت جهان اسلام است.
وی روز قدس را روز یکپارچگی و اتحاد ملت اسلام دانست و بیان کرد: با توجه به شرایط حساس کنونی و تحلیل و تهدیدهای اسرائیل و استکبار جهانی همه باید برای محکومیت اشغال فلسطین و جنایتهای اسرائیل در راهپیمایی روز قدس شرکت کنیم.
7269/6060
منبع: ایرنا
کلیدواژه: سياسي نماز جمعه ميرعمادي
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۵۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مشاوران شما بیتهایی بهتر از شاهنامه را میتوانستند پیدا کنند
روزنامه هم میهن در مطلبی با عنوان «نگر تا نباشی به جز دادگر» نوشت؛ در شاهنامه زنان برجستهای نقشآفرینی کردهاند که الگوی زن مطلوب امام جمعه مشهد نمیتوانند باشند. برخی از زنان برجستهی شاهنامه مثل منیژه در طلب معشوق در انتظار خواستاری و خواستگاری او نماندهاند.
چند سال پیش که شهرداری مشهد ذوقی به خرج داده بود و تصویرهایی از شاهنامه در و دیوار شهر را آراسته بودند، دستور به زدودن این تصویرها داده شد، گویی که بین این تصویرها و آنچه مشهد به آن شهره است، تقابلی وجود دارد. چندین دهه به دلیل همین تصور، توسعه و رسیدگی به آرامگاه فردوسی که یکی از بزرگترین شاعران و حکیمان ایران است، متوقف بود تا اینکه از مقامات بالاتر حکم به آبادانی آرامگاه فردوسی داده شد.
مقامات استانی و از جمله امام جمعه شال و کلاه کردند و به آرامگاه فردوسی رفتند. اگر اسم این مقامات و فردوسی را کنار هم در موتورهای جستوجوگر بنویسید و نتایج را هر چه بالا و پایین کنید، همان چند عکس را خواهید دید. با چنین پیشینهای است که سخنان آیتالله علمالهدی و استنادش به شاهنامه برای دفاع از اجبار در پوشش با واکنشهای بسیاری روبهرو شده است.
علمالهدی گفته است: مسئله حجاب نیز یکی از همین هویتهای دینی و ملی است. اصلاً حجاب متعلق به فرهنگ ایران است. حتی آن زمان که هنوز اسلام وارد ایران نشده بود، حجاب فرهنگ ایرانیان بود؛ بهخصوص در تاریخ ایران باستان و انعکاس این فرهنگ را میتوان در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی دید. او همچنین بهعنوان نمونه بیتی از شاهنامه خوانده است که منیژه خطاب به بیژه گفته است: منیژه منم دخت افراسیاب/برهنه ندیده تنم آفتاب
این سخن که زنان ایرانی براساس آنچه به ما رسیده، پوششی برای موی سر داشتهاند یا چیزی شبیه چادر حتی، نادرست نیست. حتی این سخن که در شاهنامهی فردوسی پاکدامنی و شرم از ویژگیهای مثبت زنان و البته مردان شمرده میشود، هم بیراه نیست، هرچند تعریف پاکدامنی در نگاه حکیم توس و امام جمعه مشهد متفاوت است، اما بیتی که آقای علمالهدی به آن ارجاع داده، ربطی به زنان ایران ندارد. افراسیاب شاه توران است و منیژه دختری تورانی است نه ایرانی.
این به خودی خود ایرادی در استدلال امام جمعه به حساب نمیآید و میتواند بگوید که حکیم خصلت نیکو را حتی در دشمن ستوده است. ماجرا از اینجا جالب میشود که بدانیم این بیت را منیژه کی خوانده است و اصلاً ارتباطی به پوشش سر دارد یا نه؟
منیژه دلبستهی بیژن شاهزادهی ایرانی میشود و -به زبان امروزی- او را چیزخور کرده بیهوش به شبستان خود میآورد و همهی این اتفاقات بدون اجازهی والدین و بدون پیمان زناشویی -که از قضا در ایران باستان هم مرسوم بوده- رخ میدهد. بیژن در قصر او به هوش میآید و باقی قضایا و منیژه در چنین لحظات احساسی دربارهی اهمیت چیزی که به بیژن عرضه میکند این بیت را به زبان میآورد که تا به حال چنین بوده، اما بعدش را میتوان در شاهنامه خواند.
البته اگر مشاوران امام جمعه با شاهنامه به از این بودند که هستند، بیتهایی میتوانستند پیدا کنند که به کارشان بیاید، مثلاً آنجا که شیرین میگوید:
به سه چیز باشد زنان را بهی/ که باشند زیبای گاه مهی/ یکی آنک با شرم و با خواسته است/ که جفتش بدو خانه آراسته است/ دگر آن که فرخ پسر زاید او/ ز شوی خجسته بیافزاید او/ سه دیگر که بالا و رویش بود/ به پوشیدگی نیز مویش بود
این ابیات به روشنی از پوشیدگی موها میگوید، درحالیکه در بیت استنادی امامجمعهی مشهد، تفاوت برهنگی و نداشتن پوشش سرنادیده گرفته است. این مغالطه در سخنان بسیاری دیگر از مقامات هم دیده میشود.
نداشتن پوشش سر با برهنگی هممعنا نیست. با این حال همچنان که در بیت انتخابی امام جمعه مشهد و این ابیات میبینیم هیچکدام توصیهی فردوسی نیست و سخنان شخصیتهای شاهنامه است. شاهنامه مثل هر متن کهن ادبی در کنار ارزشهای ادبی و زیباشناختی و روایی خود، مجموعهای از ارزشهای اخلاقی و اجتماعی زمانهی خود را منتقل میکند که به دنیایی دیگر تعلق دارند، چنانکه در همین بیتهای بالا پسرزا بودن جزو ارزشهایی شمرده شده است.
در شاهنامه زنان برجستهای نقشآفرینی کردهاند که الگوی زن مطلوب امام جمعه مشهد نمیتوانند باشند. برخی از زنان برجستهی شاهنامه مثل منیژه در طلب معشوق در انتظار خواستاری و خواستگاری او نماندهاند و از جملهی آنان تهمینه است مادر سهراب که در شاهنامه زنی ستوده است و تنها یک شب همخواب رستم بوده است. رودابه مادر رستم نیز در راه دادن زال به قصرش از موی خویش کمندی بافته و انداخته و بعد هم که ماجرا در شاهنامه روشن است.
در این میان داستان گردآفرید اگرچه متفاوت است، اما در کنشگری از روابط خصوصی پیشتر رفته و اگر روی و موی پوشیده به این خاطر است که شناخته نشود و آنجا که روی و موی گشاده به قصد فریب دشمن است:
رها شد ز بند زره موی اوی/ در افشان چو خورشید شد روی اوی/ بدانست سهراب کو دختر است/ سر و موی او از در و افسر است
درست است که فکر میکنم شاهنامه ارزشهای جهانی دیگر را منتقل میکند و چنین استناداتی به آن راه به جایی نمیبرد، اما به نظرم از قضا در شاهنامه برای صاحبان مقام و قدرت توصیههایی شایستهتر میتوان یافت، مضمونهایی که بارها تکرار شده است. یکی از این مضمونها دادگری است. دادگر در شاهنامه همصفت خداوند است که جای نام نشسته است و هم وظیفهی صاحب قدرت. فردوسی میگوید، پادشاهی که دادگر باشد، نیازی به فریادرس ندارد: کجا پادشا دادگر بود و بس/ نیازش نیاید به فریادرس
نویسنده: علیاصغر سیدآبادی