Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-26@15:33:16 GMT

چرا جنگ پس از «فتح خرمشهر» ادامه پیدا کرد؟

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۹۱۰۲

چرا جنگ پس از «فتح خرمشهر» ادامه پیدا کرد؟

به گزارش جهان نيوز، چند روز پس از فتح خرمشهر، جلسه مهمی با حضور فرماندهان ارتش و سپاه و روسای سه قوه در بیت امام خمینی (ره) و با حضور ایشان برگزار شد تا در مورد آینده جنگ تصمیم گرفته شود.

عراق پس از اجرای عملیات بیت المقدس توسط رزمندگان ایرانی و آزادسازی خرمشهر، هویزه و بخش‌های وسیعی از جنوب خوزستان، اقدام به عقب‌نشینی از برخی ارتفاعات و مناطق در غرب کشور پرداخت، اما همچنان برخی از شهرها و 2 هزار کیلومتر از مناطق را در اشغال داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیات‌های میانجی‌گر نیز از کشورهای مختلف برای آتش‌بس فعال شده بودند؛ اما حرفی از غرامت و صلح به میان نمی‌آوردند.

مسئولان ارشد سیاسی و نظامی کشور در بیت امام دور هم جمع شدند تا در مورد دو موضوع بحث کنند. نخست اینکه جنگ پس از فتح خرمشهر ادامه یابد یا اینکه متوقف شود؟ و اگر بنا بر ادامه یا توقف است، چگونه ادامه یابد یا چگونه جنگ متوقف شود؟
مرحوم هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی درباره آن جلسه گفته است: "در این‌باره که جنگ باید ادامه پیدا کند، بحث زیادی نبود. اولاً خاک ما در اختیار آن‌ها بود. ثانیاً در آن مقطع، ایران خیلی با ابهت و قدرت پیش رفته بود؛ خیلی از توانمندی‌های نظامی عراق منهدم شده بود و بسیاری از نیروهایش در لشکرها و تیپ‌ها آسیب جدی دیده بودند. هیچ‌کس در اینکه باید به محاکمه صدام برسیم و غرامت بگیریم، شک نداشت و در این زمینه بحثی نبود. بحث اصلی این بود که حالا دشمن را در خاکش تعقیب کنیم یا نه؟"

در مورد نظر امام خمینی، حرف‌های متفاوتی ذکر شده است. حجت‌الاسلام احمد خمینی که به عقیده محسن رضایی از مخالفان ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر بود، پیش از فوت در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود که امام مخالف ادامه جنگ بود، اما هاشمی رفسنجانی این نظر را رد کرده و گفته است که "امام مخالف ادامه جنگ نبودند." به گفته برخی از حاضران در آن جلسه امام موافق ادامه جنگ بودند اما به دلایلی موافق ورود به خاک عراق نبودند.

مرحوم هاشمی رفسنجانی دلایل امام را اینگونه عنوان کرده است: "{امام} فرمودند: اولاً؛ وقتی وارد خاک عراق می‌شویم، مردم به خاطر تعصبات وطنی از صدام پشتیبانی می‌کنند، در حالی که الان مردم حامی صدام نیستند و به صورت اجباری به جنگ می‌آیند. در آن صورت بهتر می‌جنگند. ثانیاً؛ جهان عرب و حتی دنیا، پشت سر صدام قرار می‌گیرند و ما به عنوان اشغال‌گر تلقی می‌شویم. ثالثاً؛ به مردم عراق آسیب می‌رسد. مثلا اگر وارد بصره شویم، در شرایط جنگی، مردم آواره یا کشته می‌شوند و تلفات مردمی زیاد می‌شود. ما نمی‌خواهیم این‌گونه بجنگیم و نمی‌خواهیم وارد شهرهای عراق شویم. این دلیل برای امام مهم‌تر بود؛ یعنی به عنوان یک وظیفه انسانی و الهی بود."

هاشمی رفسنجانی و محسن رضایی از موافقان ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر و ورود به خاک عراق بودند. هاشمی در خاطرات خود نگفته است که در آن جلسه تاریخی سخن گفته است، اما محسن رضایی می‌گوید او اولین نفر بود که در مقام موافقت سخن گفت و سپس ظهیرنژاد و بنده استدلال‌های نظامی‌مان را بیان کردیم.
محسن رضایی در رابطه با دلایل امام گفته است: "از صحبت‌های امام، می‌شود سه نوع احتمال داد: 1. ایشان در توان ایران نمی‌دیدند که بتواند تا یک نقطه عمیقی برود و نتیجه آن بشود، سقوط صدام یا تسلیم او. 2. ایشان ظرفیت روحی مدیران جنگ و سیاست‌مداران را طوری می‌دیدند که می‌گفتند: سر مرز بمانید. 3. بنا بر استدلال خودشان، نگران کشته شدن مردم عراق و تبلیغات علیه ایران بودند که می‌گفتند: سر مرز بجنگید؛ اما در هیچ‌کدام از این سناریوها، بحث پایان جنگ مطرح نبوده است؛ چون امام می‌دانستند که بر فرض اینکه ما بگوییم نمی‌جنگیم، جنگ تمام نمی‌شود؛ چرا؟ چون سرنوشت قرارداد 1975 معلوم نشده بود."

پس از اینکه امام نظر خود را مبنی بر ادامه جنگ در لب مرز ارائه کردند. ابتدا هاشمی رفسنجانی صحبت کرد. محسن رضایی می‌گوید: "ابتدا آقای هاشمی صحبت کردند و مقام معظم رهبری و آقای موسوی اردبیلی ساکت بودند، ولی معلوم بود که آن دو بزرگوار نظر آقای هاشمی را قبول دارند و آقای هاشمی، از طرف آن‌ها صحبت می‌کند. آقای هاشمی گفت که ما باید برویم و یک نقطه‌ای مثل چاه‌های نفت مجنون را بگیریم که وقتی اعلام آتش‌بس می‌کنیم و پای میز مذاکره می‌رویم، یک چیزی دستمان داشته باشیم تا بتوانیم فشار بیاوریم و حقوقمان را بگیریم. این استدلال آقای هاشمی بود."

سپس فرماندهان نظامی نظرات خود را بیان کردند. ابتدا ظهیرنژاد رئیس ستاد مشترک ارتش سخن گفت و استدلال کرد که اگر در کنار مرز عراق بمانیم و وارد خاک عراق نشویم، با منطق جنگ سازگار نیست. دشمن با خیال راحت، خود را تجهیز و آماده می‌کند و با اینکه در مناطق دیگر در خاک ماست، در این مناطق هم دوباره جلو می‌آید.

محسن رضایی نیز نظرات ظهیرنژاد را تایید کرد و گفت: "ما الان از نظر نظامی در توازن نیستیم. ارتش عراق به فاصله پانصد متری از خرمشهر و آبادان است، ولی فاصله‌ی ما با بصره بیست کیلومتر است؛ لذا الان یک نابرابری دفاعی در جنوب ایران هست و مرز را انگلیسی‌ها طوری تعیین کرده‌اند که از نظر دفاعی، مرز جنوب به نفع عراقی‌ها و به ضرر ایران است. لذا اگر آتش‌بس شکسته شود، آن‌ها با خمپاره هم می‌توانند ما را اذیت کنند ولی ما فقط با توپ‌های برد بلند که حداقل ده، یازده کیلومتر از خط فاصله داشته باشد، می‌توانیم بصره را بزنیم تا دوباره آتش‌بس برقرار شود. اگر بخواهد موازنه‌ی قوای دفاعی به وجود بیاید به نفع آن‌ها و به ضرر ما تمام می‌شود."

ظهیرنژاد رئیس ستاد مشترک ارتش در سال 61 بود که با استدلال‌های خود امام را مجاب به ورود به خاک عراق پس از فتح خرمشهر کرد
محسن رضایی همچنین این برآورد را داشت که ادامه جنگ در لب مرز جنگ را طولانی خواهد کرد، اما ادامه جنگ در خاک عراق، جنگ را زودتر به نقطه پایان می‌رساند.

هاشمی رفسنجانی گفته است: "امام پس از شنیدن سخنان منطقی و تخصصی نظامیان، مخالفت نکردند. البته معمولاً در اینگونه بحث‌ها دخالت نمی‌کردند و به فرماندهان واگذار می‌کردند، که انتخاب کنند؛ ایشان کلیات را می‌گفتند. به هر حال این استدلال، ایشان را قانع کرد و تا این حد پذیرفتند و گفتند: در جاهایی وارد خاک عراق شوید که مردم نیستند تا آسیب نبینند."

البته محسن رضایی عنوان می‌کند که بعد از دو یا سه روز، احمد آقا در یک تماس تلفنی اعلام کرد که امام فرمودند: من موافقم شما وارد خاک عراق بشوید. خود من هم یک اطلاعیه خواهم داد مبنی بر اینکه ما قصد گرفتن خاک عراق را نداریم، ولی شما برای مساله تبلیغات، یک فکری بکنید. مراقب هم باشید که توپ‌هایتان در شهر بصره، روی سر مردم نخورد."

روایت فوق، روایتی بر اساس گفته‌های مرحوم هاشمی رفسنجانی و محسن رضایی است. سردار محمدحسن محققی از پژوهشگران تاریخ جنگ عنوان کرده است که مشروح مذاکرات آن جلسه تاریخی در اسناد شورای عالی دفاع نیست. مرحوم موسوی اردبیلی رئیس شورای عالی قضایی نیز که با سردار محققی درباره آن جلسه گفتگو کرده، اظهار داشته که چیز خاصی به یاد ندارد. مرحوم ظهیرنژاد نیز در سال 78 دار فانی را وداع گفت و تاکنون روایتی از او درباره آن جلسه منتشر نشده است. از دیگر حاضران جلسه یعنی آیت الله خامنه‌ای نیز تاکنون سخنی درباره آن جلسه منتشر نشده است.

منبع:تسنیم کپی متن خبر برچسب ها: مسئولان خرمشهر آزادسازی خرمشهر

منبع: جهان نيوز

کلیدواژه: مسئولان خرمشهر آزادسازی خرمشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۹۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلیمی نمین: مسائل فرهنگی را نمی‌توانیم یک سویه حل کنیم/ صفارهرندی: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود می‌کند

مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» پیش از ظهر امروز(چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه 1403) با حضور جمعی از  شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی در کتابخانه ملی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، مشروح سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی در این مراسم را می‌توانید «اینجا بخوانید».

به گزارش خبرنگار جماران، عباس سلیمی نمین نیز در این مراسم با بیان اینکه تاریخ هر ملت موجب انسجام آن ملت و رقم خوردن وحدت در آن جامعه است، گفت: شخصیت‌های تاریخ‌آفرین هم منشأ وحدت به حساب می‌آیند. به همین دلیل است که قدرت‌های زیاده‌خواه و سلطه‌طلب در صدد مخدوش کردن تاریخ ملت‌ها و خدشه وارد کردن بر شخصیت‌های تاریخ‌ساز ملت‌ها هستند.

نویسنده کتاب «چالش‌های تاریخی»، افزود: دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران مفتخر است که کار خودش را در سال 1380 با دفاع از شخصیت تاریخ‌ساز معاصر ملت ایران آغاز کرد. کتاب «پاسداشت حقیقت»، در برابر هجمه‌های سازمان یافته به امام درباره خاطرات آیت‌الله منتظری به نگارش درآمد. بعد از نگارش این کتاب نتوانستیم از سد صدور مجوز وزارت ارشاد عبور کنیم و خوشبختانه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با استفاده از یک بند قانونی توانست مشکل را حل کند و مجوز انتشار این کتاب را بدهد.

وی با اشاره به اینکه 70 درصد از کتاب «چالش‌های تاریخی» دفاع از  امام خمینی(س) است، اظهار داشت: اگر بخواهیم پژوهشگر و مورخ بدون آزادسازی اسناد وظیفه خودش را به خوبی انجام بدهد، انتظار  دقیقی نیست. متأسفانه امروز به دلیل بخل‌‎ورزی مراکز اسنادی و اینکه اسنادی که ثروت ملت است را ثروت خودشان می‌پندارند، کار پژوهش بسیار سخت شده و دشوارتر اینکه شخصیت‌هایی که در جایگاه‌های مهم و تعیین کننده از جمله مراکز فرهنگی هستند، مطالعه نمی‌کنند و بنابراین نمی‌توانند به درستی از اهل  قلم حمایت  کنند.

سلیمی نمین در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه هرگز نقد را موجب انسداد ارتباط ندانسته‌ام، گفت: مسائل فرهنگی را نمی‌توانیم یک سویه حل کنیم و به خصوص برای جوانان امروز بحث دو سویه می‌تواند یک مقداری عدم اعتمادهای شکل گرفته را برطرف کند. این مهم است که بدانیم افرادی که طور پنهان مرتب دارند کار می‌کنند. ولی ما در مورد نخبگان خودمان کار نمی‌کنیم؛ البته توده‌های مردم را هم رها کرده‌ایم. جای تأسف است که با مسئولینی مواجه می‌شوم که کتاب نمی‌خوانند. وقتی بر کتاب اشراف نداشته باشید، طبیعتا نمی‌توانید در کشور جریان سازی داشته باشید و دیگران را به کتابخوانی تشویق کنید. امروز ظاهرا جوانان و دانشجویان از همه مظلوم‌تر هستند؛ مقصرین اصلی کسانی هستند که در جایگاه‌های مهم قرار دارند و حاضر نیستند کتاب بخوانند و از طریق مطالعه بر جریان‌های جاری جامعه مشرف شوند. اگر اینها جریان سازی کنند، دانشجو دنبال این جریان سازی حرکت خواهد کرد.

وی تأکید کرد: تا کسانی به اوج کارهای اجرایی می‌روند و همچنان در اوج کارهای اجرایی بودن را می‌پسندند، یک معضل جدی در کشور به وجود می‌آورد. مثلا افرادی که چند دوره رئیس جمهور یا رئیس مجلس بوده‌اند، خودشان داوطلبانه ورود به عرصه‌های فکری را انتخاب کنند تا به جامعه این گونه القا شود که عرصه فرهنگ به مراتب بالاتر از کار  اجرا است. ولی وضعیت ما این گونه است که فقط مسائل اجرایی را دارای اهمیت می‌دانیم و اگر کسی یک گوشه بنشیند و تحقیق کند، یک عده پست می‌دانند. تا این تفکر بر جامعه حاکم باشد، انتظار تحول نداشته باشید.

به گزارش خبرنگار جماران، محمدحسین صفار هرندی نیز در این مراسم گفت: دهه 70 از زبان عناصر ضد انقلاب خواندم که لازم نیست کار سیاسی و مبارزه سیاسی کنیم و کافی است با نسلی که از دوره انقلاب فاصله دارد وارد گفت‌وگو شویم و اطلاعات آنها در زمینه‌های تاریخ و فرهنگ را منطبق با آنچه خودمان درست می‌دانیم، تنظیم کنیم. اگر آنها این گونه مطالب را از ما دریافت کردند، عمل سیاسی را خود آنها انجام خواهند داد. به نظرم این کار را هوشمندانه انتخاب کردند و خیلی ظریف شرارت در پیش گرفتند؛ و موجی از کتاب‌های که روایت تاریخی معوج و منحرف از حقیقت در آنها صورت گرفته بود راه افتاد. بعد از آن عده‌ای که غیرت انقلابی و دینی داشتند، آستین بالا زدند و کارهای مفیدی را شروع کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: غیرت و حساسیتی در آقای سلیمی روی انقلاب و ارائه تصویر روشن و درست از حضرت امام یافتم و این روحیه ایشان را تحسین می‌کنم. انصافا هم حساسیت‌هایی که به خرج داده‌اند در نقاط درستی بوده است. یعنی جاهایی است که اگر آدم اجازه بدهد این انحراف مستقر شود و پاسخ در خور به آن داده نشود، به تدریج تبدیل به یک حقیقت دروغین می‌شود و نسل‌های آینده شاید خیلی سخت بتوانند حقیقت راستین را پیدا کنند. تا فرصت هست و هنوز نسلی که خالق بسیاری از واقعیات تاریخی ما بودند در قید حیات هستند، باید این کارها صورت بگیرد و از آنها کلامی دریافت شود.

وی تأکید کرد: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود می‌کند. آنهایی که زدن امام را انتخاب کرده‌اند، درست فهمیده‌اند که چطور می‌شود همه چیز را تباه کرد. ما امام را در همان چهره قدسی دیدیم و شیفته او شدیم و این شیفتگی عده‌ای را روی میادین مین برد. به این اعتبار دنبال امام راه افتادند که او را نایب امام زمان(عج) و پیامبر(ص) می‌دیدند و از ابتدا تا انتها از او غیر صدق ندیدند. همان چیزی که اول گفته بود را روز آخر هم گفت؛ بر خلاف بعضی از ما که می‌گوییم هر روزی در شأنی هستیم. امروز ممکن است چیزی بگوییم و فردا به اقتضا حرف‌مان را  عوض می‌کنیم.

صفارهرندی افزود: کسانی که معاصر ما هستند و معاصر پیشینیان ما نبوده‌اند، تاریخ را از روی آثار می‌بینند. باید در همین نقطه این حساسیت را نشان داد و گفت اگر یک روزی رادیو اسرائیل محل انعکاس منویات یک شخصیت برجسته‌ای می‌شود که از شاگردان امام بوده و به قدری برجستگی داشته که بزرگان قوم فکر می‌کردند در آینده پس از امام باید او فرد جایگزین باشد، آنجا آدم می‌فهمد که تحریف تاریخی چقدر خطرناک است. باید معلوم شود که از کجا انحراف شروع شد. امام می‌گوید بیت خود را از آمد و شد لیبرال‌ها و منافقین پاک کنید تا سالم بماند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متأسفانه قشر وسیعی از جوانان ما اهل مطالعه نیستند. باید برای دعوت به خواندن کتاب همت کرد و راه‌های بیشتر و بهتری برای این الفت و انس پیدا کرد. در کتاب آقای سلیمی می‌شود گمشده‌هایی را پیدا کرد و گره‌های ذهنی اینجا گشوده می‌شود. باید راه تبلیغ کتاب را پیدا کنیم. اگر توانستیم به جامعه بگوییم چاره مشکل ذهن تو در اینجا هست، کتاب خریدار بیشتری پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار جماران، در پایان این مراسم با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی و جمعی از مهمانان این مراسم، از کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد.

دیگر خبرها

  • اندیشه‌ امام در عملیات وعده صادق نمود پیدا کرد
  • عصبانیت ستاره یونایتد: دست از آزارم بردارید
  • جسد مرد ۶۰ ساله طارمی بعد از ۶ روز جستجو پیدا شد
  • جسد مرد ۶۰ ساله طارمی بعد از ۶ روز پیدا شد
  • جسد مرد ۶۰ ساله طارمی پیدا شد
  • ادامه تلاش‌های سه روزه آتش‌نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله
  • ادامه تلاش‌های سه روز آتش‌نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله
  • سلیمی نمین: مسائل فرهنگی را نمی‌توانیم یک سویه حل کنیم/ صفارهرندی: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود می‌کند
  • زندگی ۴۹ درصد مردم ایران روی فرونشست زمین
  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا