Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@14:22:39 GMT

نجوای «الهی العفو»درنخستین شب قدرطنین انداز شد

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۹۶۶۰

نجوای «الهی العفو»درنخستین شب قدرطنین انداز شد

همزمان با اولین شب از لیالی پرفیض قدر و سالروز ضربت خوردن مولای متقیان حضرت علی (علیه السلام)، ندای زیبا و ملکوتی الغوث الغوث با حضور پرشور و گسترده قشرهای مختلف مردم در مساجد، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه استان سمنان طنین انداز شد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری شبستان از سمنان؛جای‌جای استان سمنان شب گذشته شاهد حضور پرشور و گسترده مردم مؤمن و عاشقان امیرالمؤمنین (علیه السلام) بود که خالصانه آمده بودند تا به درگاه الهی پناه ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دیشب و در نخستین شب قدر، نجوای «الهی العفو» مردم استان سمنان به آسمان رسید و گویی که درودیوار این استان نیز آنان را در این ذکر یاری می‌کرد.

 

شب قدر، شب نزول قرآن و برتر از هزار ماه است و فرشتگان در این شب به اذن خداوند بر زمین فرود می‌آیند و جمیع مقدرات بندگان را در طول سال تعیین می‌کنند و خوشا به حال کسانی که تلاش می‌کنند تا قدر و منزلت این شب را دریابند.

 

مردم مومن و خداجوي استان سمنان شب گذشته تا صبح به دعا و نيايش به درگاه احديت پرداختند و با حضور در 720 مسجد، تكايا و حسينيه ها با خواندن ادعيه به ويژه دعاي جوشن كبير اين شب عزيز را گرامي داشتند.

 

خيابانهاي شهرهاي مختلف استان سمنان شامگاه جمعه حال و هواي ديگري داشت و حضور جوانان و نوجوانان در مساجد و مراكز مذهبي از شور و حال گسترده اي برخوردار بود.

 

بهترین حالت برای طلب استغفار از خدای سبحان در لیالی قدر

مردم در شبهای قدر از خدایی که هر چیزی در برابر عظمتش فروتن گشته و در برابر قدرتش تسلیم شده و در برابر عزت و شوکتش خوار گشته و  برابر هیبتش خاضع و از ترس او فرمانبردار و مطیعش شده، که کوه ها از هراسش از هم شکافته و به امر او آسمان ها برپا گشته و زمین ها به اذن او در جای خود مستقر گشته اند و رعد به ستایش او غرِّش زند که بر اهل کشور خود ستم نکند خواستند سُبْحانَکَ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِّ.

 

مردم استان سمنان فریاد های انابه  أَجِرْنَا مِنَ النَّارِ یَا مُجِیرُ را با اشک های توبه پیوند زدند و از خدای بلندمرتبه هستى، بخشنده، منزه، کریم، ایمنی بخش، عزت مند، آبرو بخش، خستگی ناپذیر خواستند به عنوان پناه دهنده انسان، این موجود ناتوان در برابر قدرت و عظمت بی انتهای الهی، آن ها را از آتش جهنم دور بدارد.

 

در لیالی قدر و به هنگام بر سر نهادن قرآن چراغ های مسجد خاموش می شود و راز و نیازهای شبانه و خواندن مصیبت حال و هوای خاصی بر فضای مسجد ایجاد می کند و بهترین حالت را برای طلب استغفار از خدای سبحان فراهم می سازد.

 

در این شب شیعیان با بر سر گرفتن قرآن ها و قسم خداوند به 14 معصوم پاکش برای شکل گرفتن تقدیری پاک و آسمانی، تا خدا پر کشید تا خداوند متعال را بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ وَبِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ وَبِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فیهِ وَبِحَقِّکَ عَلَیْهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّکَ قسم دهند که ظهور امام غائب از نظر را نزدیک و این دل های شیفته و شیدا را به دیدار رویش منور گرداند.

 

ارزش شبهای قدر بیشتر از هزار شب است.

 

شبهای قدر، میعادگاه بیداردلان و معراج شب زنده دلان است که بر اساس آیات و روایات ارزش این شبها بیشتر از هزار شب است.

 

بسیاری از مردم شهرهای مختلف استان سمنان با شرکت در آئین گرامی‌داشت شب‌های قدر سعی دارند با احیاء روح معنویت و خداشناسی و پرداختن به عبادتی خالصانه با دوری گزیدن از مظاهر زندگی مادی دل و جان را در چشمه الطاف الهی شستشو دهند.

 

در طول سال، روزها، شب‌ها، ماه‌ها و زمان های متفاوتی وجود دارد که بعضی به واسطه عنایت و توجه خداوند و اثراتی که بر این زمان‌ها مقرر شده یا اتفاقاتی که در آنها روی داده یا می‌دهد دارای اهمیت، شرافت و عظمت ویژه‌ای هستند که یکی از این زمان‌ها شب قدر است.

 

سخنرانی وعاظ درباره شهادت حضرت علی(علیه السلام) و عزاداری از دیگر مراسم شب های قدر است و در برخی از مساجد نقاط شهری و روستایی گستردن سفره سحری پذیرای عزاداران است.

 

در روايات شب‌هاي نوزده و بيست و يك و بيست و سوم ماه مبارك رمضان را شب قدر مي‌گويند،در خصوص شب نوزدهم مي‌گويند ليله التقدير است. يعني شبي كه جميع امور نسبت به جميع موجودات اندازه‌گيري مي‌شود، لذا اين شب‌ها شب سرنوشت ساز است.

 

اوج مراسم احیاء شب های قدر در شب بیست و یکم رمضان شب شهادت مولای متقیان امیر مومنان حضرت علی (علیه السلام) است که مردم سمنان و دیگر نقاط این استان به عزاداری و سوگواری در غم شهادت آن امام همام به شب زنده داری و احیاء می پردازند.

 

مردم در سحرگاه امروز، الغوث الغوث گویان از درگاه خداوند ، بخشش گناهان ، ظهور ولی عصر (عج الله تعالی فرجه و الشریف) ، سلامتی رهبر معظم انقلاب اسلامی ، سرافرازی ایران اسلامی ، عاقبت بخیری ، شفای بیماران و برآورده شدن حوائج خود و دیگران را مسئلت و برای علو درجات امام راحل (ره) و شهدای این مرز و بوم و شادی روح همه درگذشتگان دعا کردند.

 

روی آوردن به مساجد درشب های قدر بهترین کار است

مدیر کانون فرهنگی هنری مصلی سمنان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در سمنان؛ بهترین کار را در شب‌های قدر را ترک خانه‌ها عنوان کرد و گفت: بهتر است در این شب خانه هایمان را ترک کنیم و به سنگر مساجد روی بیاوریم.

 

«علی مهرزاد» سرنوشت انسان را مهم برشمرد و گفت: در شب‌های قدر با به سرگذاشتن قرآن و یاد خدا و دعا کردن می‌توان در سرنوشت خود اثرگذار و سهیم باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه انسان با توبه و تزکیه پاک شده و مورد لطف و مهربانی خدا قرار می‌گیرد، اظهار داشت: ما می توانیم با یادآوری گناهانمان واستغفار از خدا در شب‌های قدر، توبه و طلب آمرزش کنیم.

 

مهرزاد، احیاء شب‌های قدر را فرصتی برای بیدار شدن از خواب غفلت عنوان کرد و افزود: خصال و فضایل فراوان حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) می‌تواند برای هر یک از ما درس باشد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری مصلی سمنان با بیان اینکه این ایام فرصت خوبی است تا افرادی که از درگاه رحمت الهی فاصله گرفته اند، با استغفار با خدای خود آشتی کنندادامه داد: در شب قدر باید از همه قطع امید کرد و تنها به خدواند متعال توسل جوییم.

 

قدر شبی بااهمیت است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در سمنان درباره منزلت شب قدر می‌گوید: مبلغان سراسر استان اجرای برنامه‌های ویژه شب‌های قدر را بر عهده‌دارند و ازآنجاکه شب قدر، شب نزول قرآن محسوب می‌شود، تلاوت آن یکی از محوری‌ترین این برنامه‌ها محسوب می‌شود.

 

حجت‌الاسلام «علی شکری» بابیان اینکه شب‌های قدر فرصت مغتنمی است که مسلمانان با حضور در اماکن مذهبی از برنامه‌های مذهبی بهره‌مند شوند، تأکید کرد: قدر دارای عظمت بسیاری است چراکه سرنوشت انسان را رقم می‌زند لیکن در آن زیارت‌ها و ادعیه متبرکه متعددی ذکرشده که در کنار تلاوت قرآن باید به آن‌ها نیز اهمیت داد.

 

وی همچنین می‌گوید: شب‌های قدر به‌واسطه نزول دفعی قرآن کریم بر قلب نازنین پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نیز دارای اهمیت است لیکن یکی از مسائلی که در این شب مطرح می‌شود، تلاوت آیات کلام‌الله مجید است.

 

شکری با اشاره به قداست و برتری شب‌های قدر نسبت به شب‌های دیگر گفت: شب قدر از ارزش و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و سوره قدر بیانگر آنست که قرآن، در شب قدر نازل شده است.

 

وی با اشاره به برکات بی‌شمار ماه مبارک رمضان اظهار امیدواری کرد: همه مردم مسلمان نهایت استفاده از این ماه پر از خیر و برکات را ازدرگاه الهی ببرند.

 

فرصت های گرانقدر شب های قدر در مسیر تهدیب نفس و تعالی خود استفاده شود

یک جوان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در سمنان؛ با تاکید بر اینکه باید از فرصت های گرانقدر شب های قدر به بهترین نحو ممکن و در مسیر تهدیب نفس و تعالی خود استفاده کنیم اضافه کرد: شب های قدر شب های نزول قرآن و بی نظیر ترین شب رحمت و طلب مغفرت است که زمینه قبول اعمال انسان می شود.

 

«علی حبیبی» با بیان این که ضرورت دارد به قرآن کریم توجه بیشتری داشته باشیم، ادامه داد: نیاز است نگاه خود را نسبت به قرآن کریم عمیق تر کنیم که امری مهم و اساسی است.

 

وی با بیان اینکه در لیالی قدر با حضور در مساجد از برنامه های خوب و مفید در راستای تبین مقام والای امام علی (علیه السلام) استفاده کنیم، تصریح کرد: شب های قدر فرصتی ناب برای دستیابی به اوج معنویت و عبادت خداوند متعال است.

 

به گفته حبیبی احیاء داشتن شب‌های قدر فرصتی استثنایی است که انسان می‌تواند گشایشی در مشکلاتش داشته باشد.

 

وی اضافه کرد:در شب های قدر باید با حضور پر شور خود در مساجد و محافل قرآنی به راز و نیاز به درگاه خداوند تبارک و تعالی بپردازیم و استغفار کنیم.

 

حبیبی تصریح کرد : بر اساس روایات شب 19 ماه مبارک رمضان شب تقدیر ، شب 21 ماه مبارک رمضان تثبیت و شب 23 ماه مبارک رمضان اعمال انسان ها در این سه شب امضاء می شود و بر ما است که از فرصت ها در این سه شب استفاده و آن را از دست ندهیم.

 

 

 

 

پایان پیام/276

منبع: شبستان

کلیدواژه: شب قدر نماز جمعه جشن روزه اولی ها خطبه نماز جمعه ماه رمضان مراسم شب قدر ماه مبارک رمضان استان بوشهر خبرگزاری شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۹۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم نمی‌دانند در چه حوزه‌هایی وقف کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در پاسخ به این سوال که از آنجایی که وقف همچنان بین مردم با روش‌های سنتی‌اش شناخته می‌شود، آیا لازم است اطلاع‌رسانی برای روش‌های نوین آن صورت گیرد؟ گفت: مردم درباره وقف اطلاعات عمومی ندارند و نمی‌دانند وقف در چه حوزه‌هایی می‌تواند کارایی داشته باشد. از آنجایی که وقف بستگی به نیت افراد دارد، حوزه‌ گسترده‌ای دارد؛ یعنی هم حوزه‌های سنتی و هم حوزه‌های نوین را دربر می‌گیرد.

حجت‌الاسلام نقیب ادامه داد: از قدیم مردم با حوزه‌های سنتی وقف سروکار داشتند، ولی الان از شرکت‌های دانش بنیان که در حوزه وقف کار می‌کنند، اطلاعی ندارند. علاوه‌بر اطلاع‌رسانی لازم است وقف‌ها ساماندهی شوند. یعنی به افراد مسیر را یاد دهیم. اگر کسی می‌خواهد وقف کند، بگوییم چه حوزه‌هایی در اولویت وقف قرار دارد، تا نیازهای کشور برطرف شود.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در پاسخ به این سوال که گاهی مردم می‌گویند چگونه می‌توان بابت اموال یا املاکی که وقف کردیم، اعتماد کرد که در جای صحیح مورد استفاده قرار گیرد، توضیح داد: اعتمادسازی با شفافیت است. باید صندوق‌های مالی مشخص وجود داشته باشد و هر ساله گزارش‌های خود مبنی بر میزان سود و حفظ اموال را ارائه دهند. چون هرجا پای پول وسط باشد، امکان دستیابی عده‌ای به آن هست. شما باید راه‌های دستیابی دیگران را به آن ببندید. باید ناظرینی را بر صندوق‌های مالی مشخص کرد و سالانه گزارش‌های دقیق ارائه داد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد
  • حسینی: امروزه فریاد حمایت از غزه در غرب طنین‌انداز شده است
  • آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن‌» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
  • یادواره ۵۸ شهید روحانی و طلبه در شاهرود
  • عشق جوانان به ائمه اطهار (ع) وصف ناپذیر است
  • مردم نمی‌دانند در چه حوزه‌هایی وقف کنند
  • پایگاه مسجد باید محور همه فعالیت‌ها قرار بگیرد
  • امام صادق(ع) علوم الهی را بسط داد و انسان‌های شایسته‌ای را تربیت کرد
  • آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی قرآن در استان سمنان
  • محفلی به نام شهدا در شهر شاهدیه