Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوانسار با بیان اینکه خوانسار دارای ۵۰ اثر تاریخی و ۱۰۰ اثر ناملموس است، گفت: تنها ۲۳ اثر تاریخی و ۲ اثر ناملموس خوانسار به ثبت ملی رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خوانسار، «علی جوزی خمسلو» در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه خوانسار دارای 50 اثر تاریخی است که تنها 23  اثر آن ثبت ملی شده است، گفت: «مسجدجامع قاجاری» و «مسجد رئیسان» و خانه‌های تاریخی «ابهری‌»، «حبیبی»، «ضیایی»، «جعفری»، «سلطانی» متعلق به دوران صفویه و از مهم‌ترین آثار تاریخی  شهرستان خوانسار یه شمار می روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوانسار با اشاره به اینکه «فرش ویست» خوانسار با قدمت ۲۵۰ ساله به شماره ۷۶۹ و تعزیه‌خوانی روستای قودجان با ۴۰۰ سال قدمت به شماره ۶۰۱ در فهرست میراث ملی ثبت شده است، بیان کرد: خوانسار 100 اثر ناملموس دارد که می توان به  «تعزیه‌خوانی قوجان»، «تعزیه‌خوانی کهرت»، «آبگوشت خوانسار»، «قاشق تراشی»، «آلوپزان»، «سبدبافی» و «مرواریدبافی»، «فرش ویست»، «گویش خوانساری» و «تونل یا دالان سبز خوانسار» از معروف ترین آنها در میان مردم نام برد.

 

وی با بیان اینکه 10 رشته صنایع دستی در خوانسار سبب اشتغال 450 هنرمند شده است، ادامه داد: قاشق‌تراشی، گیوه‌دوزی، قلم زنی، زره‌ بافی، پیکرتراشی، معرق‌کاری، منبت‌کاری، مشبک‌کاری، گره‌چینی، چرم‌دوزی و رودوزی سنتی و قلم‌زنی صنایع دستی هستند که در خوانسار پویا و فعال است.

 

جوزی خمسلو روستای قودجان خوانسار را از روستاهای هدف گردشگری شهرستان عنوان کرد که همواره بازدید گردشگران را شاهد است در خصوص صدور مجوز ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی در «عمارت تاریخی مهدی‌قلی‌خان» در این روستا، تشریح کرد: مجوز این اقامتگاه که با سرمایه بخش خصوصی و طرح مصوب اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در حال مرمت، صادر شده است وعملیات مرمت و بازسازی، حدود 50 درصد پیشرفت داشته است و یک میلیارد تومان دیگر برای تکمیل طرح، اعتبار نیاز است./

 

پایان پیام/563

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان ماه مبارک رمضان شب قدر مجلس نماز جمعه خبرگزاری شبستان مراسم شب قدر خطبه نماز جمعه جشن روزه اولی ها مسجد خوانسار آثار ناملموس صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۲۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

ایسنا/فارس مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی، امروز ۶ اردیبهشت ماه در جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام شهر دژکرد گفت: یکی از برنامه‌های این اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس تقویت رویدادها متناسب با مزیت‌های رقابتی هر مکان و مقصد گردشگری در این استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به اهدای دو لوح ثبت ملی میراث ناملموس مهارت کیسه‌بافی و شاهنامه‌خوانی شهر دژکرد در حاشیه برگزاری این جشنواره مردمی اشاره کرد و گفت: با توجه به قول مساعد معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبنی بر انتخاب دژکرد به عنوان شهر ملی کیسه بافی، مقدمات این مهم فراهم و دژکرد، به زودی شهر ملی کیسه بافی ‌شود.

ثابت اقلیدی در ادامه سخنانش به افتتاح آزادراه شیراز - اصفهان اشاره کرد و گفت: آزاد راه شیراز - اصفهان با تلاش دولت مردمی اخیرا افتتاح شده است و شهردژ کرد در مسیر این آزادراه قرار دارد، با توجه به پیشرفت‌هایی که متصویرم برای این شهر کمک می.کنیم زیرساخت‌های گردشگری در منطقه نیز تقویت شود.

به گزارش ایسنا، در حاشیه این مراسم لوح ثبت ملی دو میراث ناملموس مهارت کیسه‌بافی و شاهنامه‌خوانی به فرماندار شهرستان اقلید اهدا شد. همچنین به افرادی که در تهیه و تکمیل پرونده ثبت ملی مهارت کیسه بافی و شاهنامه‌خوانی کمک کردند لوح تقدیر اهدا شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج دستگیر شدند
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد