Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار گفت: طرح منشاءیابی خارجی گرد و غبار در کشور، که در سال جاری آغاز شده، تا یک سال آینده به اتمام می‌رسد.

علی محمد طهماسبی بیرگانی شنبه شب در حاشیه کارگروه استانی مقابله با گرد و غبار در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: این طرح علاوه بر جنوب و جنوب غرب، منشاءگرد و غبار در اطراف کشور اعم از شرق و شمال شرق را نیز مشخص می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: نقشه منشاءیابی داخلی گرد و غبار نیز نقشه نهایی شده و طرح‌های امسال بر اساس اولویت بندی‌های این نقشه در کشور و استان به اجرا در می‌آید.

طهماسبی بیرگانی همچنین با اشاره به اختصاص ۱۰۰ میلیون یورو برای مقابله با ریزگرد‌ها در کشور گفت: اعتبار ریزگرد‌ها امسال بین چند استان تقسیم می‌شود، اما هنوز سهم استان‌ها مشخص نشده است.

وی اضافه کرد: اعتبار ۱۰۰ میلیون یورویی برای مقابله با ریزگرد‌ها از محل صندوق توسعه تامین شده که سهم هیچکدام از استان‌ها هنوز مشخص نشده، اما بخشی از آن مربوط به برق و مابقی مربوط به استان‌های درگیر با گرد و غبار است.

طهماسبی بیرگانی با اشاره به اعتراض خوزستان نسبت به کاهش اعتبار مقابله با ریزگرد‌ها اظهار داشت: کارگروه ملی گرد و غبار به طرح‌های گذشته که در این استان اجرا شده توجه دارد و یکی از اولویت‌های آن مراقبت و نگهداری از طرح‌هایی همچون نهالکاری هاست.

طهماسبی بیرگانی با بیان اینکه کشور با مشکلات دیگری همچون سیل مواجه است، افزود: تعیین سهم بند هر کدام از استان‌ها و یا دستگاه‌ها نیاز به کار کارشناسی دارد که در حال بررسی است.

مطالعات طرح جامع مقابله با گرد و غبار خوزستان هنوز به اتمام نرسیده، اظهار داشت: برنامه‌های این طرح به کارگروه استانی مقابله با گرد و غبار ارائه شده که در این کارگروه در حال بررسی و جمع بندی است.

به گفته وی زمان تصویب این مطالعات بستگی به پاسخ نهایی ستاد استانی دارد.

مدیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار در ادامه درباره تاثیر سیل اخیر خوزستان در کانون‌های گرد و غبار، گفت: این مساله در حال بررسی است، اما اثر سیل دوجانبه بوده، و در عین حال که پوشش گیاهی را غنی می‌سازد، رسوبات ریزدانه را که در دشت‌ها و حاشیه تالاب‌ها باقی مانده اند می‌تواند به عامل جدید ریزگرد تبدیل کند.

خوزستان از بهمن ماه پارسال درگیر سیلاب ناشی از رودخانه‌های کرخه، دز و کارون بوده است.

طرح جامع مهار کانون‌های گرد و غبار توسط موسسه جنگل‌ها و مراتع کشور در دست مطالعه است که قرار بود تا آبان ماه ۹۷ به اتمام برسد. این طرح بعد از ارائه به کارگروه مقابله با گرد و غبار خوزستان، باید ارزیابی شده و در کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار به تصویب برسد تا قابلیت اجرا توسط اداره کل منابع طبیعی را داشته باشد.

بر اساس گزارش شنبه شب کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار، پنج هزار هکتار از عرصه‌های نهالکاری در کانون ریزگرد جنوب شرق از بین رفته که علت آن عدم مطالعه قبل از اجرای طرح عنوان شده است.

هیات دولت طرح کوتاه مدت و بلندمدت تثبیت کانون‌های گرد و غبار در خوزستان را در فروردین سال ۹۶ تصویب کرد. این مصوبه در پی طوفان شدید گرد و غبار در بهمن سال ۹۵ طرح شد.

برآورد‌ها کانون‌های گرد و غبار خوزستان را بیش از ۷۰۰ هزار هکتار (رسی و ماسه ای) نشان می‌دهد که ۳۵۰ هزار هکتار از آن‌ها بحرانی و بیش از ۴۰ هزار هکتار فوق بحرانی است. کارشناسان بر این باورند که ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار هکتار از زمین‌های این استان نیز تنها یک گام با بیابانی شدن فاصله دارند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۸۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل بحران سالمندی جمعیت، عزم ملی را می‌طلبد

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: مقابله با سالمندی جمعیت در کشور نیازمند عزم ملی و حضور تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور و همچنین مردم در صحنه است.

 بهمن نقی پور در دوازدهمین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت ضمن تاکید بر لزوم همکاری نزدیک رسانه ملی در موضوع جوانی جمعیت و مقابله با بحران سالمندی در کشور اظهار کرد: مقابله با سالمندی جمعیت در کشور نیازمند عزم ملی و حضور تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور و همچنین مردم در صحنه است و تنها با عزم ملی می‌توان بر این بحران غلبه کرد.

وی افزود: همه ما موظف هستیم که مسئولانه به این موضوع نگاه کنیم و آن را تکلیف اخلاقی، شرعی و قانونی خود بدانیم هرکس در هر جایگاه و منصبی که هست باید وظیفه خود را در این خصوص انجام دهد و نباید کم کاری دیگران را دلیلی بر عدم تلاش خود بدانیم چرا که اگر اینگونه به موضوع نگاه نکنیم کارها درست پیش نمی‌رود و این ما هستیم که باید جلوی بحران جمعیتی در کشور خود را بگیریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت فضای مجازی در جامعه امروزی و لزوم توجه به این ظرفیت در خصوص تبلیغات جوانی جمعیت گفت: امروزه دیگر ذائقه جوانان عوض شده است و بیشتر از هر چیزی با فضای مجازی ارتباط دارند و ما نیز باید از این فضا استفاده کنیم و بحث نگرانی‌های جمعیتی و کارهایی را که باید بکنیم از طریق این رسانه مجازی به جوانان آموزش دهیم و آن‌ها را ترغیب به ازدواج، فرزندآوری و مقابله با سالمندی جمعیت کنیم.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سراسر کشور و به منظور تصمیم‌گیری و انجام اقدامات لازم و به موقع در خصوص بحث سالمندی کشور و نیاز جامعه به فرزندآوری و به تبع آن در وزارت بهداشت به عنوان یکی از وزارتخانه‌های کلیدی و دخیل در این خصوص و در کلیه استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی تشکیل شده است و در دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز جلسات آن به صورت ماهانه تاکنون برگزار شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • متقاضیان خودرو‌های خارجی بخوانند؛ زمان دقیق عرضه خودرو‌های برقی
  • نقش ویژه ارتش در مقابله با تهدیدات خارجی کشور
  • اتمام واکسیناسیون مرحله اول فلچ اطفال اتباع خارجی در کردستان
  • حل بحران سالمندی جمعیت، عزم ملی را می‌طلبد
  • تکالیف کارگروه پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • تکالیف جدید کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی کشور
  • سرلشکر باقری مصوبات کارگروه پدافند غیرعامل را ابلاغ کرد
  • تکالیف کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • تعیین تکلیف کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • احتمال وقوع گرد و غبار خارجی در خوزستان از اواخر وقت امروز