Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@04:45:28 GMT

تب برفکی در کمین دامداران زنجانی

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۹۰۷۷۶

تب برفکی در کمین دامداران زنجانی

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: دامداران مراقب تب‌برفکی باشند.

محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر این‌که دامداران به منظور جلوگیری از ابتلای دام‌های خود به بیماری تب‌برفکی، اصول و توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند، اظهار کرد: با توجه به احتمال شیوع بیماری تب‌برفکی بین جمعیت دامی در استان، همچنین به جهت کنترل هر چه بیشتر این بیماری و نیز پیشگیری از آلودگی واحدهای دامداری سنتی و صنعتی، لازم است موارد و نکات بهداشتی از جانب همه دامداران و تشکل‌های دامداری رعایت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئول با اشاره به لزوم پرهیز از خرید و ورود دام جدید برای واحدهای دامداری و یا دامپروری تا اطلاع ثانوی، ادامه داد: در وهله اول باید در محل ورودی دامداری نسبت به آهک‌پاشی و یا احداث چاله ضدعفونی و پر کردن چاله با آهک و یا فرمالین ۵ درصد اقدام شود. همچنین همه وسایل نقلیه باید خارج از دامداری پارک شده و در صورت ورود وسایل نقلیه ضروری از قبیل خودروی جمع‌آوری شیر، چرخ‌های خودرو کاملاً ضدعفونی شود.

وی با تاکید بر جلوگیری از ورود افراد متفرقه به محوطه دامداری، افزود: اگر ورود افرادی از قبیل مأموران تلقیح مصنوعی، اکیپ‌های واکسیناسیون دامپزشکی و غیره اجتناب‌ناپذیر است، افراد باید از لباس و چکمه مخصوص همان دامداری استفاده کنند. همچنین ضروری است که در صورت بروز بیماری، ضمن جداسازی دام‌های مبتلا از دام‌های سالم با رعایت اصول بهداشتی، نسبت به ضدعفونی مناسب دامداری اقدام شود.

حاج‌کاظمی با بیان این‌که دفن بهداشتی لاشه دام‌های مبتلا به بیماری ضروری است، تصریح کرد: باید از وارد آوردن استرس به دام‌ها (از قبیل دادن آب سرد، پیاده بردن دام در مسافت‌های طولانی، تغییر ناگهانی جیره، حمل و نقل نامناسب) خودداری شود.

وی ادامه داد: در واقع مهم‌ترین و اساسی‌ترین روش پیشگیری و کنترل بیماری تب‌برفکی، به‌کارگیری اقدامات بهداشتی، قرنطینه‌ای و نیز مایه‌کوبی است و متأسفانه این بیماری در صورت سرایت به دام، طی مدت کوتاهی همه گله را درگیر کرده و خسارات قابل توجهی را وارد می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: دامداران به محض مشاهده علائم بیماری در دام با سامانه ۱۵۱۲ تماس بگیرند تا کارشناسان راهنمایی‌های لازم را ارائه دهند.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تب برفكي منطقه زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۰۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری های قلبی عروقی چالش بزرگ نظام های بهداشتی دنیا

به گزارش خبرگزاری مهر، نهمین کنگره مشترک قلب و عروق ایران با حضور جمعی از متخصصان برجسته داخل و خارج کشور، روزهای۴ لغایت ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های انستیتو قلب و عروق شهید رجایی در حال برگزاری است.

در این کنگره که با حضور یوسف پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، فریدون نوحی رئیس انستیتو قلب و عروق شهید رجایی، محمدرضا میرزاآقایی رئیس کنگره، محمدعلی یوسف نیا نایب رئیس کنگره، علیرضا علیزاده قویدل دبیر علمی کنگره، فرشاد جلیلی دبیر اجرایی کنگره و دیگر اساتید برجسته قلب و عروق همراه بود، آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در حوزه بیماری‌های قلبی و عروقی به اشتراک گذاشته شد.

فریدون نوحی رئیس انستیتو قلب و عروق شهید رجایی در سخنرانی افتتاحیه این کنگره، ضمن ابراز خرسندی از حضور متخصصان برجسته این رشته در این رویداد علمی، گفت: بیماری‌های قلبی عروقی به عنوان یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در جهان، چالشی بزرگ برای نظام‌های بهداشتی در سراسر دنیا به شمار می آیند.

وی افزود: برگزاری این کنگره فرصتی ارزشمند برای تبادل دانش و تجربیات در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی عروقی فراهم می‌کند و امیدواریم بتوانیم با هم افزایی و همکاری یکدیگر، گام‌های مؤثری در جهت ارتقای سلامت قلب و عروق مردم کشور برداریم.

در ادامه این کنگره، سخنرانی‌های علمی متعددی توسط اساتید برجسته داخلی و خارجی با محوریت موضوعات مختلفی از جمله بیماری‌های عروق کرونر، نارسایی قلبی، آریتمی های قلبی، بیماری‌های دریچه‌ای قلب، فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت و رشته‌های تخصصی مرتبط با قلب و عروق برگزار می‌شود.

همچنین، پنل‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی متنوعی نیز در این راستا تدارک دیده شده بود.

نهمین کنگره مشترک قلب و عروق ایران با استقبال گسترده متخصصان این رشته همراه شد و به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای علمی در این حوزه در سطح کشور شناخته می‌شود.

کد خبر 6087710 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • مواظب این موجود خطرناک باشید
  • مواظب این موجود خطرناک باشید!
  • فواصل بهداشتی دامپزشکی مانعی برای مجوز‌های دامداری و پرورش طیور
  • ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد
  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • توزیع بیش از یک هزار لیتر سم رایگان در نیشابور
  • ۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد
  • بیماری‌های قلبی عروقی چالش بزرگ نظام‌های بهداشتی دنیا
  • بیماری های قلبی عروقی چالش بزرگ نظام های بهداشتی دنیا