Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@03:54:24 GMT

جشنی با شکوه به نام مراسم ترحیم!

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۹۱۱۷۱

جشنی با شکوه به نام مراسم ترحیم!

نوحه و روضه خوانی با ذائقه آن ها نمی خواند، دوست دارند در مراسم های عزاداری گروه های موسیقی که شیک بودنشان هم بسیار دارای اهمیت است استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، هنگامی که فردی فوت می کند، دوستان، آشنایان و اقوام علاقه دارند برای ابراز همدردی به خانه خانواده متوفی بروند و تسلیت عرض کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 این رفتار اجتماعی از سوی دین اسلام نیز بسیار مورد تاکید قرار گرفته شده است.از پیامبر اسلام (ص) نیز نقل است: «هر که اندوهناکی را تسلیت گوید، خداوند در روز قیامت به او احترام کرده، لباس زیبایی را بر او خواهد پوشاند»‌.امام صادق (ع) نیز در این باره می فرماید: « تسلیت دادن به خانواده مردگان که واجبی دینی است، باید بعد از دفن مرده انجام شود و کمترین مقدار تسلیت آن است که (در مجلسی حاضر شوی تا) صاحب عزا تو را ببیند.»

 

آداب مجالس ترحیم در فرهنگ مردم ایران به اشکال خاصی برگزار می شود و دارای اهمیت است. نزدیکان متوفی هنگامی که در روز نخست متوفی را به خاک می سپردند پس از آن مجلس ختم  روز سوم، هفتم و چهلم برگزار می کنند.

 

شام و نهار دادن در مراسم های عزاداری مردم ایران وجود دارد. خانواده متوفی که در غم از دست دادن عزیزشان هستند باید به فکر غذا دادن به میهمانان هم باشند. برخی از مردم تصور می کنند اگر شام و نهار در مراسم های ترحیم ندهند یا اگر غذایی نخورند، این مراسم آبرومند برگزار نشده است. این تفکر نشات گرفته از یک نگرش نادرست است. این درحالی است که امام صادق (ع) فرموده اند: «غذا خوردن نزد مصیبت دیدگان از رفتار و کردار زمان جاهلیت است و سنت اسلامی آن است که غذای آنان از سوی دیگران فراهم شود، همان گونه که پیامبر(ص) در مورد جعفر بن ابی طالب، چنین رفتاری را در پیش گرفت»‌.

 

اما با شرایط سخت اقتصادی کشور و چند برابر شدن قیمت ها برگزاری یک مراسم عزاداری میلیون ها تومان هزینه می برد. برخی از مردم تصمیم گرفته اند و به این نگرش رسیدند، صرف شام یا نهار را تنها با برگزاری یک مراسم انجام دهند تا رقم هزینه ها را پایین بیاروند و به سمت برگزاری ساده تر مراسم پیش رفته اند.

 

برخی ها به این نگرش رسیدند به جای خرید تاج گل های میهمانی، تاج گل های مصنوعی از خیریه ها دریافت کنند تا هزینه آن صرف امور خیر و نیازمندان شود یا در موردی خانواده متوفی از اقوام خواسته بودند به جای خرید تاج گل کیف و لوازم تحریر خریداری شود تا به نیازمندان داده شود.

 

 

 

 این از اقدامات مورد تحسین شهروندان است که اگر رواج پیدا کند، ضمن آنکه ثواب آن به متوفی می رسد و دل نیازمندان شاد می شود و از اصراف در این مراسم ها جلوگیری می شود.

 

اما یک روی سکه  برگزاری مراسم های ختم از روی چشم و هم چشمی است.برخی با سخت تر شدن شرایط اقتصادی هم دست از تجمل گرایی بر نداشته اند نه تنها مراسم های عزاداری را همچون یک میهمانی باشکوه برگزار می کنند.

 

مراسم ها از خانه و مسجد به تالار و رستوران های شیک کشیده شد و تاج گل ها هم همانند یک باغ در کنار تالار و مساجد چیده می شود. هر چه تعداد بیشتر باشد مراسم باشکوه تر به نظر می رسد.

 

 

 

این تجمل گرایی و چشم هم چشمی باعث شده است، برخی از خانواده ها برای برگزاری به اصطلاح یک مراسم آبرومند، مجبور شده اند از دیگران قرض بگیرند. برخی دیگر هم که ثروت فراوان دارند، با برگزاری مراسم های متجمل می خواهند ثروت خود را به رخ دیگران بکشند.

 

اخیرا مد شده است، مراسم های عزاداری به صورت عرفانی و مذهبی برگزار شود. نوازدگان نی و دف و سه تار  را به مراسم می آورند و در برخی از موارد نیز یک خواننده حضور دارد و به جای مداحی و روضه خوانی ترانه سرایی می کند.

به جای خواندن مفاتیح و آیات قرآن از ترانه موسیقی با ملودی غمگین عاشقانه و عرفانی استفاده می کنند و تفاوتی ندارد که صدای مرد یا خانم باشد.

نکته جالب توجه این است که تیپ گروه های دف نوازیی و خواننده را صاحب مراسم تعیین می کند و به همان میزان قیمت ها بالا می رود. برخی از افرادی که به سمت برگزاری موسیقی عرفانی در مراسم ها می روند دلیل خود را تغییر ذائقه خود و اقوام متوفی می دانند که آن ها حوصله شنیدن مداحی را ندارند و به دنبال سبک های جدید تر هستند. همین مسئله بر  اساس چشم و هم چشمی در مراسم های ختم  فامیل هم رخ می دهد و هر روز سبک جدیدتر و متجمل تر را شاهد می شویم. هر چقدر خواننده بهتر بخواند و شیکتر باشد آن مراسم شکوه بیشتری داشته است.

این موضوع در کشور در حال رواج است. برخی از مداح های مراسم عزاداری گروه های نی نوازی و دف نوازی هم تشکیل داده اند و ترانه های مختلف را نیز حفظ کرده اند و آگهی هایی هم پخش می کنند تا بتوانند در این مراسم ها حضور پیدا کنند.

 

در این رفتارهای تجملاتی بیش از آن که به تسلای خاطر صاحبان مصیبت اندیشیده شود، گویا موقعیتی به دست آمده که برخی افراد، ثروت، دارایی، مقام خویش را در معرض تماشای بگذارنند، مطمئننا این موضوع در هیچ آیین و مسلکی مورد پسند نیست و  طبیعی است که چنین رفتاری مورد تأیید دین مقدس اسلام نیست.

 

پایان پیام/260

منبع: شبستان

کلیدواژه: شب قدر ماه رمضان نماز جمعه استان بوشهر خبرگزاری شبستان کانون های فرهنگی هنری مساجد ماه مبارک رمضان خطبه نماز جمعه قرآن ترحیم مراسم عزاداری دف نوازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۱۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید جهانگیر بیات در ماهدشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز مراسم تشییع پیکر این شهید والامقام ساعت ۹:۳۰ از میدان نماز به سمت میدان آزادگان در ماهدشت برگزار می شود.

دیگر خبرها

  • جنجال خانواده متوفی برای استفاده از اثر انگشت برای باز کردن قفل گوشی
  • برگزاری مراسم عزاداری شب شهادت امام جعفر صادق(ع) در ارومیه
  • برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید جهانگیر بیات در ماهدشت
  • (تصاویر) روستای تاریخی فهرج؛ گنجینه‌ای از جلال و شکوه ایران
  • برگزاری مراسم سالگرد شهدای «خان‌طومان» در ساری
  • مراسم کومسای هورامان لغو شد
  • جشنی به بلندای عشق به فرزندان این مرز و بوم/ عاشقانی که سوختند و هنر آموختند
  • جشنی به بلندای عشق به فرزندان این مرز و بوم/ عاشقانی که سوختند تا هنر بیاموزند
  • برگزاری گرامیداشت روز معلم در بخش شمیل بندرعباس
  • برگزاری یادواره شهدای کارگر در سمنان