پرداخت ۱۰۰ میلیونی برای خواندن یک تیتراژ
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۹۲۱۳۹
«خوانندههای بسیاری هستند که علاقهمند به تیتراژخوانی در تلویزیون هستند و حتی شنیدهام مبالغی نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان هم پرداخت کردهاند تا تیتراژ یک برنامه را بخوانند.»
به گزارش ایسنا، روزنامه ایران نوشت: «فریدون آسرایی ازجمله خوانندگان موسیقی پاپ است که فعالیت کمتری در تیتراژخوانی برنامههای تلویزیونی دارد و به گفته خودش چندان به تیتراژخوانی علاقهمند نیست؛ مگر این که کار پیشنهاد شده نظرش را جلب کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او در این باره به «ایران» گفت: ترانهها باید متناسب با موضوع برنامهها بویژه برنامههای مناسبتی انتخاب شوند به طور مثال ترانه «دعوت» راز و نیاز انسان با خدا است. البته این موضوع بیارتباط با ترانهسرایان نیست و در این زمینه باید افرادی انتخاب شوند که با چارچوب این گونه کارها آشناترند.
این خواننده پاپ در پاسخ به این سوال که انتخاب خواننده به سفارش صداوسیماست یا تهیهکننده یا کارگردان، بیان کرد: این کار معمولاً به انتخاب تهیهکننده بوده که البته بر اساس جذب یا عدم جذب اسپانسر دستمزدهای مختلفی برای آن تعریف میشود.
آسرایی حضور چهرههای مطرح موسیقی در تیتراژ خوانی را سلیقه تهیهکننده عنوان میکند و در این باره بیان میدارد: سلایق تهیهکنندهها متفاوت بوده، ممکن است به صدای خاصی علاقهمند باشند و از خواننده مورد علاقهشان برای خواندن کار دعوت کنند. ناگفته نماند در بسیاری از مواقع خوانندههای ما از طریق همین تیتراژخوانیها به شهرت رسیدهاند و مسیر ترقی بوده است. اما گاهی اوقات خوانندههای معروف، تیتراژ هم خواندهاند اما آن گونه که باید و شاید تأثیرگذار نبودند و اقبال خوش نداشتند. من شخصاً اقرار میکنم که تیتراژهای خوبی نخوانده ام! چرا که در بسیاری از موارد سفارش کار بهصورت عجلهای بوده و از این روی نمیتوان انتظار داشت تیتراژی که در مدت سه روز یا حتی کمتر جمعآوری میشود، نتیجه خوبی داشته باشد.
او در پاسخ به این سوال که آیا پول یا پارتی یا همان مافیایی که از آن صحبت میشود در انتخاب خواننده تأثیرگذار است؟ گفت: تهیهکنندهای را میشناسم که برنامههای بسیار خوب و پربینندهای تولید میکند، اما معمولاً به خوانندهها دستمزد نمیدهد و بیشتر بهصورت رفاقتی کار میکنند. خوانندههای بسیاری هستند که علاقهمند به تیتراژخوانی در تلویزیون هستند و حتی شنیدهام مبالغی نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان هم پرداخت کردهاند تا تیتراژ یک برنامه را بخوانند.
او میگوید: شخصاً چنین عقیدهای ندارم و برای تولید و اجرای کارهایم دستمزد تعیین میکنم البته در تیتراژ برنامه «دعوت» بهخاطر رفاقتی که با آقای کشاورز دارم بحث مالی برایم مهم نبود. به عقیده من خواندن تیتراژ بسیار اهمیت دارد؛ چرا که اگر تیتراژ یک برنامه یا سریال موفق شود در دیده شدن خواننده و حتی فیلم یا سریال بسیار بسیار تأثیرگذار خواهد بود.»
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: فریدون آسرایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۲۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«روایت اول» از ردیف یک موسیقیدان مهم منتشر شد/خواندن یک قصه جالب
محمدباقر زینالی پژوهشگر، مدرس، آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی در گفتوگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود از انتشار تازه ترین اثر پژوهشیاش خبر داد و گفت: به تازگی اثر پژوهشی را با عنوان «روایت اول» از ردیفنوشته موسیقی معروفی براساس نگارش لطف الله مفخم برای ویولن را بازگردانی و تصحیح کرده ام که به نظرم یکی از آثار پژوهشی است که می تواند در حوزه های آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
وی در توضیحات تکمیلی پروژه خود بیان کرد: «ردیف» یکی از مهم ترین منابع موسیقی سنتی ایران است که آموزش و اجرای آن از دوره ناصری به تدریج همه گیر شد و یادگیری آن جزو جدایی ناپذیر یادگیری موسیقی سنتی در سال های اخیر شده است. در این مسیر معتبرترین این ردیف ها، ۲ ردیف «میرزا عبدالله» و «آقاحسینقلی» است که هر ۲ ردیفِ سازی محسوب میشوند که یکی برای سه تار و دیگری برای تار تدوین شده بود. هرچند نسخه ای که از ردیف «میرزاعبدالله» در حال تدریس است با تار و توسط نورعلی برومند روایت شده است. البته که هر دوی این استادان شاگردان زیادی داشتند که دانسته های خود را به آنها آموزش می دادند تا مطالب منتقل شده و موسیقی حفظ شود. یکی از این شاگردان با استعداد، درویش خان بود که بعد از اتمام دوره شاگردی ردیف، خلاقیت های زیادی نیز در موسیقی ایجاد کرد که از آن جمله می توان به ردیفی برای تدریس با تار اشاره کرد که وی با تنظیمی متفاوت آن را به شاگردان خود تدریس می کرد. از شاگردان معروف درویش خان هم می توان به مرتضی نی داوود و موسی معروفی اشاره کرد که این ردیف را درس گرفته و تدریس میکرده اند.
این پژوهشگر گفت: موسی معروفی علاوه بر تدریس، اقدام به نوشتن یادگرفته های خود به صورت نت کرد. جالب اینکه در آن زمان که معروفیِ جوان شروع به نوشتن این ردیف کرد، کمتر کسی در ایران به نت نویسی آشنا بود پس کاری که موسی معروفی انجام داده، در آن دوره پروژه ای بسیار خاص و مهم به نظر می آمد. در گذر زمان این نوشته، در سال ۱۳۱۸ به دست لطف الله مفخم پایان میرسد و این هنرمند به سبب شاگردی که نزد ابوالحسن صبا کرده بود این نت ها را به کوک های مرسوم در ویولن منتقل کردتا شاید مورد استفاده نوازندگان ویولن و حتی در تدوین ردیف ویولن صبا قرار بگیرد. ولی این اتفاق نمیافتد و نوشته های مفخم تا سال ۱۳۵۶ بدون استفاده میماند. در این سال دست نوشته ها بدون تصحیح توسط فرهنگستان هنر چاپ می شود و در بحبوبه پیروزی انقلاب اسلامی آنچنان که باید دیده نمی شود.
زینالی توضیح داد: سال ۱۳۸۲ به صورت اتفاقی نسخه ای از این کتاب را در کهنه کتاب فروشیای دیدم و آن را خریدم تا شاید استفاده ای از آن داشته باشم. البته تا سال ها فکر می کردم این کتاب همان ردیفی است که به نام ردیف موسی خان معروف است. بعدها متوجه اشتباه خود شدم و در محتوای کتاب کنجکاو شدم. از سال ۱۳۹۳ شروع به کار کردن روی این کتاب کردم و نت ها را برای سهولت اجرا به کوک های مرسوم در ردیف های تار منتقل کردم. بعدها این نوشته ها را تایپ کردم و به فکر چاپ آنها افتادم. سال ها دنبال ناشر معتبر برای چاپ درخور آن بودم. متاسفانه ناشران مختلفی که به آنها مراجعه می کردم همکاری برای چاپ نداشتند و از سال ۹۷ تا ۱۴۰۲ این داستان وقفه ای طولانی برای چاپ کتاب ایجاد کرد. حتی در خلال این پیگیری ها متوجه شدم یک هنرمند و مدرس شناخته شده حوزه موسیقی مانع چاپ این مجموعه توسط چند ناشر شده است. چون این کتاب را با کتاب ردیف موسی معروفی در تضاد می دیده و صراحتا به من گفت که این کتاب ردیف موسی خان را تضعیف خواهد کرد. چون کارشناسی کتاب توسط آن ناشران به این هنرمند موثر موکول شده بود که این جواب منفی مانع از چاپ کتاب در آن سال ها شد. البته در نهایت، کتاب «روایت اول» به صورت ناشر مولف چاپ شده است.
این نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: اشتباهی که در این مدت در برخورد دوستان با این کتاب متوجه شدم این بود که همه فکر میکنند این کتاب همان ردیف معروفی است اما این اشتباه به جهت نام موسی معروفی است که روی جلد آمده و پیشینه این ردیف را نمیشناسند. به نوعی می شود اذعان کرد که این ردیف را می توان ردیف «درویش خان» نامید. ضمن اینکه این کتاب برای کسانی که علاقهمند به پژوهش درباره ردیف و روند شکلگیری و رشد آن هستند، میتواند سودمند باشد و کاری که من انجام دادم پژوهشی روی زندگی موسی معروفی و لطف الله مفخم پایان، تصحیح اشتباهات موجود در نسخه اصلی کتاب، انتقال به کوکهای جدید و مضرابگذاری نت ها برای ساز تار بوده است.
وی در پایان تصریح کرد: این ردیف به تنهایی هنوز قابلیت آن را ندارد که به صورت مستقل به عنوان ردیف استفاده شود. باید پژوهش بیشتری درباره جمله بندیها و رفع اشکالات آن انجام شود تا ابهامات کامل رفع شود. همین طور، در تلاشم که نسخه ای صوتی از آن تهیه کنم تا نتها مفهوم صوتی پیدا کنند و نغمات و ملودیهای جدید به گوش ردیف دوستان و علاقهمندان موسیقی ایرانی برسد.
کد خبر 6096823 علیرضا سعیدی