Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-03@14:14:05 GMT

چرا برنج گران شد؟

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۹۳۴۶۳

به گزارش فارس، طی روزهای گذشته مسئولان اتحادیه‌های واردکنندگان برنج مرتب اعلام می‌کنند که افزایش فعلی قیمت برنج در بازار متأثر از کمبود عرضه است و دولت باید اجازه دهد واردات برنج در طول دوازده ماه انجام شود. این گروه در حالی بر طبل واردات می‌کوبند که دولت از سالها پیش در فصل برداشت برنج یعنی مرداد تا آبان واردات برنج را ممنوع می‌کند تا تولیدکنندگان داخل در تولید این محصول اساسی متضرر نشوند و تولید پایدار ادامه یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*450 هزار تن برنج بیش از نیاز داخل

در این زمینه که آیا واقعا افزایش قیمت برنج به دلیل کاهش تولید و کمبود عرضه در بازار بوده است، با جمیل علیزاده شایر دبیر انجمن برنج صحبت کردیم. وی در پاسخ به این اظهارات گفت: تولید داخل به اضافه وارداتی که سال گذشته داشتیم، ۴۵۰ هزار تن بیش از نیاز داخل است. 

وی ادامه داد: سال گذشته ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن برنج در داخل کشور تولید شد و در نیمه نخست سال گذشته با توجه به آمار ۱.۲ میلیون تن برنج وارد کشور شد که در مجموع ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تن برنج می‌شود.

علیزاده با بیان اینکه نیاز سالانه کشور به برنج ۳ میلیون تن است،‌ گفت: که 450 هزار تن برنج بیش از این میزان در کشور وجود دارد.

وی همچنین گفت: سال گذشته در شش ماهه دوم هم مقدار محدودی برنج وارد کشور شد که رسانه‌ای نشد. 

*برخی به طبل واردات می‌زنند

به گفته دبیر انجمن برنج، در این میان گروهی هستند که بنا به ماهیت مسئولیتی که دارند، دنبال واردات برنج هستند و از هر راهی و ترفندی برای این کار استفاده می‌کنند، در حالی که کشور نیاز به واردات برنج در حال حاضر ندارد، بیش از نیاز داخل برنج وجود دارد.

 *افزایش‌ قیمت‌ برنج کاذب و توسط عده‌ای فرصت‌طلب، محتکر و سودجو انجام می‌شود

علیزاده با بیان اینکه هیچ دلیل فنی، علمی و منطقی برای افزایش قیمت برنج در بازار وجود ندارد، گفت:‌ این افزایش‌ قیمت‌ها کاملا کاذب و توسط عده‌ای فرصت‌طلب، محتکر و سودجو انجام می‌شود و باید دولت نظارت‌های خود را بر این بازار تشدید کند. زمانی که محصولی فراوان وجود دارد، بالا رفتن قیمت آن قابل پذیرش نیست و باید رسیدگی بیشتری از سوی مسئولان ذیربط انجام شود. 

وی گفت: برخی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی سود خوبی از این واردات به دست می‌آورند و مرتب بر طبل واردات می‌زنند، در حالی که به جای این صحبت‌ها باید به تقویت تولید داخل بپردازند. 

وی با طرح این موضوع که چرا این افراد با اقتصاد و معیشت مردم بازی می‌کنند، گفت: همه افراد در داخل یک کشتی نشسته‌ایم و هر آسیبی که جامعه و اقتصاد مردم ببیند، آنها هم ضرر خواهند کرد. 

از علیزاده سوال شد که آیا امکان آزادسازی واردات برنج وجود دارد؟ گفت: از سالها پیش دولت از مرداد تا اول آبان واردات برنج را برای حمایت از تولید داخل ممنوع می‌کرد، اما اکنون برخی با هدف القای واردات اعلام می‌کنند که آزادسازی برنج از آبان‌ماه انجام می‌شود، در حقیقت آنها با طرح معکوس موضوع، به دنبال القای واردات هستند.

*مخالفت دبیر انجمن برنج با لغو قانون انتزاع 

دبیر انجمن برنج با انتقاد از احیای وزارت بازرگانی که به دنبال آن قانون انتزاع (تمرکز وظایف بازرگانی کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی) هم لغو خواهد شد، گفت: سال ۹۱ مجلس این قانون را تصویب کرد و مسئولیت‌های تنظیم بازار را به وزارت جهاد کشاورزی سپرد، اما دولت دوازدهم با دور زدن این قانون مسئولیت تنظیم بازار را به وزارت سمت سپرد که در حقیقت نقض قانون است و همه اینها باعث شده که تنظیم بازار این محصول با مشکلاتی همراه باشد. 

منبع: تابناک

کلیدواژه: برنج گرانی واردات برنج جوشن کبیر شب قدر ترزامی هوآوی برگزیت علی ربیعی علی لاریجانی مسعود پزشکیان عبدالرضا مصری معامله قرن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۳۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشت هراز بزرگترین تولیدکننده برنج مازندران است

به گزارش خبرنگار مهر، بابک مؤمنی پیش ازظهر پنجشنبه در دیدار با امام جمعه آمل تولید محصول سالم و طیب، توجه به الگوی کشت و بهره برداری از جنگل با توجه به اقلیم، استفاده از افکار و سیاست‌های کشور هلند در بخش کشاورزی برای بهره برداری از علم روز کشاورزی، توجه و برنامه ریزی برای تأمین نهاده‌ها، سوخت و آب کشاورزی، حمایت از محصولات تولیدی استان و برنامه ریزی در راستای خرید محصولات کشاورزی استراتژیک تولیدی و کمک به رشد اقتصاد کشاورزی و تنظیم برنامه بلندمدت انتظارات امام جمعه آمل از سازمان جهاد کشاورزی مازندران بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ضمن گرامیداشت روز معلم و تسلیت ایام شهادت امام صادق (ع)، جایگاه کشاورزی، صنعت و گردشگری شهرستان آمل در سطح کشور را ویژه دانست و گفت: بالاترین تولید استان در کشت برنج مربوط به دشت هراز و شهرستان آمل بوده و تولید محصولات کشاورزی استراتژیک و تأمین امنیت بازار پایتخت کشور از سوی این استان خود مبین جایگاه ویژه مازندران در کشاورزی کشور است.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان آمل ثابت کرد تولید محصولات کشاورزی از لحاظ اقتصادی می‌تواند وارد رقابت با اقتصاد صنعتی شود.

وی افزود: مسائل و مشکلات فراوانی در بخش کشاورزی وجود دارد که این سازمان با تمام توان در حال پیگیری موضوعات می‌باشد و به همین منظور انتظاراتی هم در راه خدمت رسانی مناسب‌تر به بهره برداران بخش کشاورزی از ائمه جمعه و جماعات دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی مازندران در نظر دارد در راستای تحقق شعار سال، استفاده از مشارکت مردمی را سرلوحه امور خود قرار دهد که در این راه نیازمند سازماندهی نظام‌های مردم نهاد مانند اتحادیه‌ها و نظام‌های صنفی است و کمک ائمه جماعات بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

این مسئول تصریح کرد: حفظ کاربری اراضی به عنوان یکی از محورهای برنامه‌ای باید با ارائه پیوست فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 6094989

دیگر خبرها

  • دشت هراز بزرگترین تولیدکننده برنج مازندران است
  • نگاهی به قیمت هونگچی H۵ در بازار آزاد؛ یکی از گران‌ترین چینی‌های بازار + جدول
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • دولت از فعالان بازار لوازم خانگی انتظار معجزه دارد
  • سیب‌زمینی کیلویی چند؟
  • بنزین در امارات گران می‌شود
  • هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحد‌های خوراک دام و طیور
  • هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحدهای خوراک دام و طیور
  • کمبودی در عرضه چای نداریم