Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - «محمدرضا شفيعي کدکني» که به تازگي تصحيح «تذکره‌الاوليا» را که حاصل 40 سال عمرش است، منتشر کرده، هفته‌ي گذشته درباره‌ي جريان شعري و چيستي آن، تاثير ملودي بر شعر و ظرفيت‌هاي موسيقايي اشعار حافظ سخن گفت. او در اين جلسه با اشاره به اينکه حنجره‌ي «شجريان» معجزه مي‌کند، به اين نکته اشاره کرد که قدر شجريان دانسته نمي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نويسنده‌ي برجسته‌ي ايران با بيانِ اين موضوع که جريان‌هاي واقعي در ادبيات خيلي کم اتفاق مي‌افتد، به اين مساله اشاره داشت که: «بستگي دارد ما چه نوع توري به اين دريا که با مقدماتش دريايي 1300 ساله است، مي‌افکنيم. اگر تور ما سنت باشد، در اين دريا ماهي‌هاي درشتي است و البته آن‌هايي که مصداق جريان‌هاي اصيل هستند، تعدادشان شايد خيلي زياد نباشد؛ مثلاً 20 نفر، اما اين ملاک براي تا زمان مشروطيت است، از آن به بعد معيارها بسيار متفاوت مي‌شود.»
او سپس به تاثير ملودي قوي و اجراي استوار اشاره کرد که مي‌تواند يک شعر ضعيف را جمع‌و‌جور کند و در اين راستا تصنيف «ميخانه»‌ از استاد شجريان را مثال زد:‌ «من هر وقت اين «دلبر عزيز، شوخ با تميز، برخيز و بريز...» را مي‌خوانم خنده‌ام مي‌گيرد، مزخرف‌تر از اين کلمات چيزي نمي‌تواند باشد؛ اما ملودي در اين اثر به عنوان ضميمه، کار خودش را مي‌کند. حنجره شجريان معجزه مي‌کند. ما قدر شجريان را نمي‌دانيم. يک نابغه‌اي در مملکت ما در حوزه آواز پيدا شده و مي‌توان با اطمينان گفت ميراث موسيقايي شجريان، برابر ميراث موسيقايي تمام خوانندگان ماست.»
او همچنين درباره‌ي موسيقي شعر حافظ مي‌گويد:‌ «اگر اديب ورزيده‌اي يکي از غزل‌هاي حافظ، مثلاً سال‌ها دل طلب جام جم از ما مي‌کرد و قطعه‌اي از شکسپير را در يک آزمايشگاه پيشرفته ضبط صدا که کوچک‌ترين ارتعاشات صوتي را ضبط مي‌کند، بخواند و فردي بتواند آن را به وسيله‌ کدهايي به يک فرمول رياضي تبديل و تمايز وجه موسيقايي اين دو متن را از هم جدا کند، مي‌توان متوجه تفاوت‌ها شد. با دلايل متقن و از سر اطلاع و خاطرجمعي مي‌گويم، هيچ شاعري در بحث ظرافت‌هاي سمانتيک (معناشناسي) بر روي کره زمين هم‌پاي حافظ نيست.»‌

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۵۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات گوشت گرم گوسفندی به استان یزد، همین هفته

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، شفیعی با اشاره به برنامه ریزی برای تامین گوشت در استان یزد، گفت: گوشت گرم و منجمد وارداتی امسال طی دو مرحله در استان توزبع شده است و در همین هفته هم گوشت گرم وارداتی وارد استان می‌شود.
وی ادامه داد: گوشت منجمد گوسفندی هم به میزان ۲۰ تن در این مرحله در شهرستان‌ها در حال توزیع است. 
شفیعی گفت: برنامه‌های مختلفی در سازمان جهاد کشاورزی برای ساماندهی بازار گوشت در برنامه داریم و افزایش ظرفیت دامی استان، راه اندازی واحد‌های راکد و نیمه فعال و افزایش ظرفیت مراتع از جمله این برنامه‌ها است. 
وی ادامه داد:قیمت مصوب گوشت گرم گوسفندی هر کیلو ۵۸۰ هزار تومان است و فروش بیشتر از این قیمت تخلف محسوب می‌شود.
سرپرست مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان یزد، ادامه داد:با هر گونه تخلف و گران فروشی برخورد و پرونده متخلفان به تعزیرات حوکمتی ارجاع داده می‌شود.

دیگر خبرها

  • در کشور کفر خوانندگان و رقاصان هم بیدار شدند اما برخی اساتید کشورمان بی‌تفاوت بودند
  • از جوابیه جواد هاشمی به ماجرای رپ خوانی تا حاشیه ای برای «نون.خ»
  • بازخوانی بی‌نظیر آواز شجریان توسط خواننده پایتخت + ویدئو
  • استقبال خوانندگان از کتاب پر فروش ترگل
  • آقای همایون شجریان بیایید و بگویید ما اشتباه کردیم!
  • وعده صادق نتیجه همکاری جریان‌های علمی و دفاعی کشور بود
  • اوسمار: امیدوارم هواداران ما را تنها نگذارند
  • تامین گوشت گرم در استان یزد
  • تشییع و خاکسپاری پیکر مرتضی شفیعی در اصفهان
  • واردات گوشت گرم گوسفندی به استان یزد، همین هفته