Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیگو مارادونا، لیونل مسی و پل پوگبا، از جمله بازیکنانی هستند که با درخشش در جام جهانی جوانان، توانسته اند مسیر پرافتخار و شهرت را ادامه دهند.

اختصاصی طرفداری- بیست و دومین دوره مسابقات جام جهانی جوانان به تازگی در کشور لهستان آغاز شده و به همین مناسبت، نگاهی داریم به تاریخچه این مسابقات که از دل آن ستاره‌های بزرگی به دنیای فوتبال معرفی شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جام جهانی زیر 20 سال هر دو سال یک بار برگزار می‌گردد که نخستین دوره آن در سال 1977 برگزار شد. شوروی سابق موفق شد در نخستین دوره رقابت‌ها قهرمان شود و آرژانتین نیز با شش قهرمانی، پرافتخارترین تیم مسابقات جام جهانی زیر 20 ساله‌ها است. انگلیس نیز که در سال 2017 توانست قهرمان شود، مدافع عنوان قهرمانی کنونی این بازی‌هاست. 

جام اول؛ سال 1977

این دوره از مسابقات به میزبانی تونس برگزار شد که در مسابقه فینال، دو تیم شوروی سابق و مکزیک به مصاف یکدیگر رفتند که این دیدار با تساوی 2-2 در وقت معمول و اضافه پایان یافت اما شوروی در ضربات پنالتی 9-8 برنده شد و توانست فاتح نخستین دوره بازی‌ها شود. در رده‌بندی نیز برزیل 4-0 اروگوئه را شکست داد و سوم شد. توپ طلایی مسابقات نیز به ولادیمیر بسونوف از شوروی رسید.

جام دوم؛ سال 1979

ژاپن میزبان دوره دوم رقابت‌ها بود. در این تورنمنت دو تیم آرژانتین و شوروی سابق به فینال رسیدند که آرژانتین با پیروزی 3-1 توانست قهرمان دومین دوره جام جهانی جوانان شود. در رده‌بندی اروگوئه در ضربات پنالتی لهستان را شکست داد و به رده سوم رسید. توپ طلایی مسابقات به دیگو مارادونا، ستاره جوان آرژانتین رسید.

جام سوم؛ سال 1981

در جام جهانی جوانان سال 1981 در استرالیا، آلمان غربی در فینال با چهار گل، قطر شگفتی‌ساز را شکست داد و به قهرمانی رسید. رومانی نیز با پیروزی 1-0 برابر انگلیس سوم شد. رومولوس گابور از رومانی بهترین بازیکن مسابقات شناخته‌شد و توپ طلای بازی‌ها را برد.

جام چهارم؛ 1983

در این مسابقات که در کشور مکزیک برگزار شد، در فینال بازی‌ها برزیل با یک گل بر آرژانتین غلبه کرد و قهرمان شد. در رده‌بندی هم لهستان توانست کره جنوبی را 2-1 ببرد و سوم شود. برنده توپ طلای این دوره از بازی‌ها، جیووانی از برزیل بود.

جام پنجم؛ 1985

در جام جهانی جوانان 1985 در شوروی، برزیل موفق شد از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند و با پیروزی 1-0 برابر آرژانتین در وقت اضافه به دومین قهرمانی خود رسید. نیجریه با پیروزی در ضربات پنالتی برابر شوروی نیز عنوان سوم را از آن خود کرد. پائولو سیلاس برزیلی نیز توپ‌طلای بازی‌ها را فتح کرد.

جام ششم؛ 1987

میزبان این دوره از بازی‌ها شیلی بود که در فینال مسابقات، پس از تساوی 1-1 یوگوسلاوی و آلمان غربی، یوگوسلاوی توانست با پیروزی 5-4 در ضربات پنالتی قهرمان شود. آلمان شرقی نیز با پیروزی در ضربات پنالتی، شیلی را شکست داد و سوم شد. روبرت پروسینچکی از یوگوسلاوی رسید.

جام هفتم؛ 1989

در این دوره از مسابقات به میزبانی عربستان سعودی، پرتغال و نیجریه به فینال رسیدند که پرتغال با پیروزی 2-0 برابر نیجریه قهرمان شد. برزیل نیز با کسب همین نتیجه برابر آمریکا در رده‌بندی، سوم شد. توپ طلای بازی‌ها به بیسمارک از برزیل رسید.

جام هشتم؛ 1991

پرتغال، مدافع عنوان قهرمانی میزبان بازی‌ها شد و توانست از عنوان قهرمانی‌اش هم دفاع کند. پس از تساوی بدون گل پرتغال و برزیل در فینال، پرتغالی‌ها 4-2 در ضربات پنالتی پیروز شدند تا مثل برزیل دو قهرمانی داشته باشند. شوروی هم در ضربات پنالتی 5-4 استرالیا را برد و سوم شد. امیلیو پیکسه پرتغالی نیز صاحب توپ طلای رقابت‌ها شد.

جام نهم؛ 1993

در این دوره به میزبانی استرالیا، برزیل در فینال 2-1 غنا را شکست داد و برای سومین بار فاتح جام جهانی جوانان شد. انگلیس نیز در فینال، استرالیای میزبان را با همین نتیجه شکست داد و به رده سوم رسید. برنده توپ طلای این دوره، آدریانو نام داشت. (با آدریانو، مهاجم مشهور سابق اینتر و تیم ملی بزرگسالان برزیل در دهه گذشته اشتباه نشود)

جام دهم؛ 1995

قطر، دومین میزبان آسیایی جام جهانی جوانان لقب گرفت. در این دوره دوباره آرژانتین و برزیل در فینال برابر هم قرار گرفتند که این بار، آرژانتین 2-0 برزیل را شکست داد و سومین قهرمانی تاریخش را کسب کرد. رده سوم نیز به پرتغال رسید که 3-2 اسپانیا را شکست داد. کایو از برزیل، بهترین بازیکن مسابقات شد. 

جام یازدهم؛ 1997

در این دوره که مالزی میزبان بود، آرژانتین، قهرمان دوره قبلی بازهم به فینال رسید و با پیروزی 2-1 برابر اروگوئه از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کرد. در رده‌بندی، ایرلند توانست 2-1 غنا را ببرد و سوم شود. توپ‌طلای این دوره هم به نیکولاس اولیویرا اروگوئه‌ای رسید.

جام دوازدهم؛ 1999

نیجریه میزبان جام جهانی جوانان 99 بود که در این دوره اسپانیا با پیروزی قاطعانه 4-0 برابر ژاپن قهرمان مسابقات نام گرفت. تیم ملی مالی هم با پیروزی 1-0 برابر اروگوئه، سوم شد. سیدو کیتا، ستاره مالیایی سابق بارسلونا نیز بهترین بازیکن این دوره شد.

جام سیزدهم؛ 2001

آرژانتین در خانه توانست 3-0 غنا را در فینال شکست داده و برای چهارمین بار در تاریخ، فاتح جام جهانی جوانان شد. در رده بندی، مصر توانست 1-0 پاراگوئه را شکست دهد و سوم شود. خاویر ساویولا، مهاجم سابق بارسلونا و رئال مادرید از آرژانتین، برترین بازیکن مسابقات شد.

جام چهاردهم؛ 2003

میزبان این دوره امارات نام داشت که در آن سال در فینال برزیل با یک گل توانست اسپانیا را شکست دهد و برای بار چهارم فاتح جام جهانی جوانان شد. در رده بندی نیز کلمبیا 2-1 بر آرژانتین غلبه کرد. با وجود عدم راهیابی امارات میزبان به نیمه نهایی، برنده توپ طلای این دوره، اسماعیل مطر از امارات بود که بالاتر از دنی آلوز به این عنوان دست یافت.

جام پانزدهم؛ 2005

در این دوره از بازی‌ها که در هلند برگزار شد، در فینال مسابقات، آرژانتین 2-1 بر نیجریه غلبه کرد و برای پنجمین بار قهرمانی در این تورنمنت را تجربه کرد. برزیل نیز 2-1 مراکش را برد و سوم شد. توپ طلای این دوره از جام جهانی جوانان به لیونل مسی، ستاره جوان آرژانتین رسید. این عنوان آغاز راه پرافتخار مسی بود.

جام شانزدهم؛ 2007

در جام جهانی جوانان کانادا، آرژانتین موفق به دفاع از عنوان قهرمانی‌اش شد و آلبی سلسته در فینال 2-1 جمهوری چک را شکست داد. در رده بندی هم شیلی 1-0 اتریش را شکست داد. سرخیو آگوئروی آرژانتینی نیز توانست بهترین بازیکن این دوره از بازی‌ها شود.

جام هفدهم؛ 2009

در جام جهانی جوانان مصر، غنا و برزیل به فینال مسابقات رسیدند که پس از تساوی بدون گل، این غنا بود که 4-3 در ضربات پنالتی پیروز شد و نخستین و تنها قهرمان آفریقایی بازی‌ها لقب گرفت. در رده بندی، مجارستان 2-0 کاستاریکا را در ضربات پنالتی برد. دومینیک آیدیاه غنایی توپ طلای بازی ها را برد.

جام هجدهم؛ 2011

میزبان این دوره از بازی‌ها کلمبیا بود و در فینال دو تیم برزیل و پرتغال به فینال رسیدند که برزیل با پیروزی 3-2 در فینال توانست طعم پنجمین قهرمانی خود را بچشد. رده سوم نیز به مکزیک رسید که فرانسه را 3-1 شکست داده بود. توپ طلای بازی ها به هنریکه آلمیدا از برزیل رسید.

جام نوزدهم؛ 2013

در این دوره از بازی‌ها که ترکیه میزبان بود، فرانسه و اروگوئه در فینال به مصاف هم رفتند که پس از تساوی بدون گل در اوقات معمول و اضافه، یاران پل پوگبا در ضربات پنالتی 4-1 بردند و قهرمان شدند. غنا نیز با پیروزی 3-0 برابر عراق، سوم شد. پل پوگبا بهترین بازیکن مسابقات شد و توپ طلای بازی‌ها را دریافت کرد.

جام بیستم؛ 2015

نیوزیلند میزبان این دوره بود. در این دوره تیم‌های ملی صربستان و برزیل به فینال رسیدند که صربستان با درخشش سرگی میلینکوویچ ساویچ توانست برزیل را 2-1 در وقت‌های اضافه شکست دهد و قهرمان مسابقات شود. رده سوم به مالی رسید که در دیدار رده بندی، سنگال را 3-1 شکست داد. آداما ترائوره از مالی بهترین بازیکن مسابقات شد.

جام بیست و یکم؛ 2017

در این دوره که در کره جنوبی برگزار شد، دو تیم ملی انگلیس و ونزوئلا به فینال رسیدند که سه شیرها با پیروزی 1-0 توانستند برای نخستین بار قهرمان شوند. ایتالیا هم در ضربات پنالتی توانست اروگوئه را شکست دهد و سوم شود. دومینیک سولانکه، مهاجم لیورپول برنده توپ طلای بازی ها شد.

پرافتخارترین تیم‌های مسابقات رده تیم قهرمانی نایب قهرمانی سومی 1 آرژانتین 6 قهرمانی در سال‌های 1979، 1995، 1997، 2001، 2005 و 2007 1 نایب قهرمانی در سال 1983 - 2 برزیل 5 قهرمانی در سال‌های 1983، 1985، 1993، 2003 و 2011 4 نایب قهرمانی در سال‌های 1991، 1995، 2009 و 2015 3 عنوان سومی در سال‌های 1977، 1989 و 2005 3 پرتغال 2 قهرمانی در سال‌های 1989 و 1991 1 نایب قهرمانی در سال 2011 1 عنوان سومی در سال 1995 4 صربستان* 2 قهرمانی در سال‌های 1987 و 2015 - - 5 غنا 1 قهرمانی در سال 2009 2 نایب قهرمانی در سال‌های 1993 و 2001 1 عنوان سومی در سال 2013 6 اسپانیا 1 قهرمانی در سال 1999 2 نایب قهرمانی در سال‌های 1985 و 2003 - 7 شوروی سابق 1 قهرمانی در سال 1977 1 نایب قهرمانی در سال 1979 1 نایب قهرمانی در سال 1991 8 آلمان غربی 1 قهرمانی در سال 1981 1 نایب قهرمانی در سال 1987  - 9 انگلیس 1 قهرمانی در سال 2017 - 1 عنوان سومی در سال 1993 10 فرانسه 1 قهرمانی در سال 2015 - -

*تیم ملی یوگوسلاوی به مرکزیت صربستان به عنوان قهرمانی رسیده بود و در جدول افتخارات، قهرمانی یوگوسلاوی برای صربستان شمرده می‌شود.

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۸۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین اخبار ورزشی ۵ اردیبهشت

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، مهمترین اخبار و رویداد‌های ورزشی چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ را در بسته زیر بخوانید.

دیدار معوقه هفته دوازدهم لیگ برتر هندبال مردان؛ مس به قهرمانی نزدیکتر شد تیم هندبال صنعت مس کرمان در دیداری معوقه از هفته دوازدهم، هجدهمین پیروزی خود را ثبت کرد تا یک قدم دیگر به قهرمانی نزدیکتر شود.   دو و میدانی جوانان قهرمانی آسیا؛ عیدیان راهی فینال شد نازنین فاطمه عیدیان به مرحله نهایی رقابت ماده ۴۰۰متر با مانع مسابقات دو و میدانی جوانان قهرمانی آسیا راه یافت.   مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر ۲۳ سال آب‌های آرام شد مسابقات آبهای‌آرام قهرمانی کشور جوانان و زیر ۲۳ سال آقایان امروز در دریاچه آزادی برگزار شد.   انتخابی جام جهانی ووشو؛ کولاک ووشوکاران ایران در چین با کسب ۱۰ مدال رنگارنگ ملی‌پوشان ووشو ایران در روز نخست مسابقات انتخابی جام‌جهانی ۱۰ مدال رنگارنگ را برای کشورمان به ارمغان آوردند.   پس از واگذاری به هلدینگ خلیج فارس؛ خطیر: استقلال انشاالله برای قهرمانی سوم در آسیا آماده می‌شود مدیر عامل باشگاه استقلال تهران در مورد واگذاری باشگاه استقلال گفت: انشاالله با درایت مالک جدید، باشگاه استقلال به سمت قهرمانی سوم در آسیا پیش خواهد رفت.   فوتسال جام ملت‌های آسیا؛ صعود ایران، تاجیکستان و تایلندبه جام جهانی در دور یک چهارم نهایی هفدهمین دوره جام ملت‌های فوتسال آسیا، تیم‌های ایران تاجیکستان و تایلند به نیمه نهایی و جام جهانی راه یافتند.   تیراندازی اهداف پروازی قطر؛ پرورش‌نیا رکورد تراپ بانوان را شکست مرضیه پرورش‌نیا در پایان مرحله مقدماتی تیراندازی اهداف پروازی تراپ بانوان در قطر، رکورد ایران را در این ماده ارتقا داد. سرمربی تیم ملی والیبال ایران وارد تهران شد موریس موتا پائز، سرمربی برزیلی – فرانسوی تیم ملی والیبال ایران وارد تهران شد.  

دیگر خبرها

  • بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو
  • محمودآباد میزبان تور بین‌المللی دوچرخه سواری خزر شد
  • مروری بر خبر‌های ورزشی ششم اردیبهشت استان قزوین 
  • مروری بر چند خبر کوتاه از ورزش قزوین
  • سجاد آقایی راهی مرحله بعدی مسابقات شد
  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۵ اردیبهشت
  • لیگ ملت‌ها: ۲۹ ستاره منتخب پرافتخارترین تیم جهان
  • درخشش ورزشکار چهارمحالی در مسابقات قایقرانی کشور
  • درخشش ورزشکار چهارمحال و بختیاری در مسابقات قایقرانی کشور
  • جوان‌ترین بازیکن تیم ملی: قرقیزستان با برزیل فرقی ندارد