Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@11:33:41 GMT

کره جنوبی به دنبال حفظ روابط تجاری با ایران

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۹۹۴۹۳

کره جنوبی به دنبال حفظ روابط تجاری با ایران

کره جنوبی از شرکای تجاری مهم کشورمان به شمار می رود شریکی که علی رغم اعمال تحریم ها همچنان بر ادامه روابط تجاری خود با ایران اصرار دارد و با وجود برخی مشکلاتی بانکی پیگیر حفظ روابط تجاری با ایران است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، روابط ایران و کره جنوبی روابط طولانی مدت در حوزه های سیاسی و اقتصادی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت کره از جمله اولین کشورهایی بود که دولت جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت شناخت و با حفظ سفیر خود در تهران تمایلش را نسبت به گسترش مناسبات اعلام کرد. ایران قبل از تحریم‌ها بزرگترین صادر کننده نفت به کره جنوبی بود و کره جنوبی نیز بزرگترین صادرکننده تجهیزات و ابزارآلات اتومبیل سازی به ایران بود. روابط این دوکشور توسعه یافته‌ترین رابطه شرق با غرب آسیا بود.

 

بنابراین گزارش، در سال 2013 میلادی، صادرات نفت خام (شامل نفت خام) به کره جنوبی هشت میلیارد دلار بود و کره جنوبی چهار میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرد. همچنین در 10 ماه ابتدایی سال 2018 مبادلات 2 کشور به پنج میلیارد و 700 میلیون دلار رسید که سهم صادرات ایران سه میلیارد و 700 میلیون دلار بود. بررسی این ارقام نشان دهنده آن است که کره جنوبی سومین شریک اقتصادی ایران بعد از چین و امارات است و با توجه به اینکه بسیاری از کالاهایی که ما از امارات وارد می کنیم در کشورهای دیگر تولید شده است، می‌توان گفت کره جنوبی دومین شریک تجاری کشور ما محسوب می شود.

 

این گزارش می افزاید: روابط تجاری ایران و کره جنوبی در حوزه های مختلف ادامه دارد و علی رغم وجود تحریم های جدید اعمالی از سوی آمریکا علیه کشورمان کره جنوبی پیگیر حفظ روابط تجاری خود با ایران است. در همین رابطه دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی به ایرنا گفته است: «سفیر این کشور تمایلش را برای ادامه روابط تجاری با ایران اعلام کرده است اما یک مشکل در این زمینه وجود دارد و آن این است که بانک‌های این کشور با شرکت‌های ایرانی همکاری نمی‌کنند اما حتی در چند مورد دولت کره مستقیما دخالت کرد و وارد عمل شد.»

 

«پویا فیروزی» ادامه داده است: «با این وجود بانک منافع مدیریتی سهامداران خود را در نظر گرفت و پول را جابجا نکرد بنابراین بخشی از پول‌ها بلوکه شد و بخشی هم برگشت خورد اما برای اقلام دارویی پیگیر هستیم که مستقیما از طریق چک تجاری بتوانیم تجارت داشته باشیم؛ مذاکرات مرتبط با این بخش همچنان در حال انجام است. بخشی از این مجوزهای صادراتی مربوط به اقلام کشاورزی و بخشی دیگر مربوط به ماهی و شیلات است که منتظر اعلام نهایی وزارت جهاد کشاورزی هستیم.»

 

یادآور می شود: ایران و کره جنوبی سال 1962 روابط رسمی برقرار کرده اند و از آن زمان بتدریج دائه لیم اینداستریال یکی از پیشروترین شرکت های سازندگی در همکاری با تهران بوده است. اولین قرارداد رسمی دو کشور در سال 1975 میلادی امضا شد و پس از آن دهها طرح را این شرکت کره ای در کشورمان به ارزش چهار میلیارد و 550 میلیون دلار اجرا کرده است.

 

بر اساس آخرین گزارش های سازمان توسعه تجارت ایران، حجم تجارت ایران و کره در صادرات غیرنفتی در هشت ماه سال ۹۷، دو میلیارد و ۵۷۹ میلیون دلار بود که سهم صادرات ایران به کره ۸۵۳ میلیون دلار و صادرات کره به ایران یک میلیارد و ۷۲۶ میلیون دلار بود.

 

مهمترین اقلام صادراتی ایران به کره جنوبی شامل میعانات گازی،  سرب تصفیه شده، اکسیدها، اوره، آلومینیوم، روی، کنسانتره مس بود و قطعات منفصه خودرو، ماژول نمایشگر، سیستم کنترل الکترونیکی ضد قفل (ABS)، کاغذ و مقوا، قطعات یخچال و فریزر و گوشی تلفن همراه مهمترین اقلام صادراتی کره به ایران را تشکیل می داد./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: شب قدر ماه رمضان مراسم شب قدر مجلس خبرگزاری شبستان نماز جمعه احیای شب قدر ماه مبارک رمضان رمضان قرآن افزایش روابط تجاری کره جنوبی روابط تجاری ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۹۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم ترکیه طی چند روز بر مصرف‌کنندگان اسرائیلی تأثیر خواهد گذاشت؟

سایت خبری اسرائیلی کالکالیست Calcalist می‌گوید که پیامد‌های مالی تحریم ترکیه به زودی بر اسرائیلی‌ها تأثیر می‌گذارد، زیرا مواد اولیه به دست نمی‌آید، قیمت کالا‌های اساسی و مواد غذایی افزایش می‌یابد و قیمت مسکن ممکن است صعودی شود.

گزارش کالکالیست بیان کرد که تصمیم ترکیه برای قطع روابط تجاری با اسرائیل در تل آویو یک اقدام «غافلگیرکننده کامل» بود، زیرا معتقد بود تهدیدات آنکارا برای ممنوعیت کالا‌ها در سایه جنگ غزه، تهدیدی توخالی است.

بر اساس این گزارش، یافتن منابع جایگزین واردات نیازمند زمان و مجموعه‌ای از توافق‌نامه‌ها است و حتی زمانی که آنها امضا می‌شوند، احتمالاً قیمت کالا‌ها بسیار بالاتر از تقاضای عرضه‌کنندگان کالا در ترکیه خواهد بود.

پر کردن این شکاف‌های قیمتی نیز از جیب مصرف‌کنندگان اسرائیلی حاصل می‌شود که در حال حاضر با هزینه‌های سنگین روبه‌رو هستند.

گزارش کالکالیست نشان می‌دهد که صنعت ساخت‌وساز به‌ویژه تحت تأثیر تحریم قرار گرفته است و همچنین صنعت خودروسازی، جایی که خودروسازان بزرگ مجموعه‌ای از خودرو‌های محبوب را از ترکیه به اسرائیل صادر می‌کنند.

آنکارا از روز پنجشنبه، تمامی واردات از اسرائیل و صادرات به آن را متوقف کرد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، پیشتر از در دستور کار بودن قطع کلیه روابط تجاری با رژیم اشغالگر خبر داده بود. رئیس‌جمهور ترکیه تعلیق مبادلات تجاری با رژیم صهیونیستی از سوی آنکارا را اقدامی ضروری دانست و نخست‌وزیر رژیم اشغالگر را فردی بی‌رحم توصیف کرد.

اردوغان پس از اعمال تحریم‌ها علیه اسرائیل گفت مرحله قطع روابط تجاری با [رژیم]اسرائیل ضروری بود و انجام شد. حجم تجارت سالانه ما با اسرائیل ۹.۵ میلیارد دلار بود و ما چنین در نظر گرفتیم که این تجارت وجود ندارد و فاز جدیدی را آغاز کردیم.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • بارزانی: با جدیت تمام، اجرای کامل توافق‌نامه امنیتی با تهران را دنبال خواهیم کرد
  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • چرا ترکیه روابط تجاری با اسرائیل را تعلیق کرد؟ | هدف اردوغان از اقدام دیرهنگام
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • رشد ۵ درصدی مبادلات تجاری ایران و هند
  • تحریم ترکیه طی چند روز بر مصرف‌کنندگان اسرائیلی تأثیر خواهد گذاشت؟
  • تجلیل از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی
  • تقدیر از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با اسرائیل
  • صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود