Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی داوطلبان آزمون دکتری نیمه‌متمرکز نسبت به نحوه دعوت معرفی‌شدگان دارای حدنصاب برای مصاحبه دانشگاه‌ها اعتراض دارند.به گزارش بلاغ،آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۸ در دوره‌های روزانه و شبانه دانشگاه‌ها، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی، پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها جمعه سوم اسفند ۹۷ در ۷ گروه و ۲۴۵ کدرشته امتحانی، ۵۸ شهرستان و ۱۰۴ حوزه امتحانی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* جزئیات آماری برگزاری آزمون دکتری

در آزمون دکتری تعداد ۱۹۶ هزار و ۶۴۹ نفر ثبت‌نام کردند و از این تعداد ۸۴ هزار و ۸۵۰ نفر زن و ۱۱۲ هزار و ۱۱۹ نفر مرد بودند به عبارت دیگر ۴۲.۹۴ درصد داوطلبان زن و ۵۷.۰۶ درصد داوطلبان مرد بودند.

در آزمون نیمه متمرکز دکتری سال ۹۸ تعداد ۱۹۶ هزار و ۶۴۹ نفر ثبت نام کردند، تعداد ثبت نام کنندگان در آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۸ نسبت به ثبت نام کنندگان این آزمون در سال ۹۷ تعداد ۳۸ هزار و ۵۷ نفر کمتر است.

در گروه علوم انسانی تعداد ۱۱۷ هزار و ۶۳۶ نفر در ۶۲ کدرشته، در گروه علوم پایه تعداد ۱۷ هزار و ۴۹۳ نفر در ۴۶ کدرشته، در گروه فنی و مهندسی تعداد ۳۴ هزار و ۶۸۸ نفر در ۶۰ کدرشته، در گروه کشاورزی و منابع طبیعی تعداد ۱۰ هزار و ۴۹۴ نفر در در ۳۵ کدرشته، در گروه هنر تعداد ۹ هزار و ۹۰۵ نفر در ۷ کدرشته، در گروه دامپزشکی تعداد ۲ هزار و ۱۰۱ نفر در ۲۶ کدرشته و در گروه زبان تعداد ۴۳ هزار و ۳۲ نفر در ۹ کد رشته ثبت نام کردند.

با برگزاری آزمون ورودی دوره دکتری (Ph.D) نیمه متمرکز سال ۹۸ در روز جمعه سوم اسفند ۹۷ تعداد ۱۶۳ هزار و ۳۲۱ داوطلب در جلسه آزمون حاضر شدند و ۳۳ هزار و ۳۲۸ نفر غایب بودند، به عبارت دیگر ۸۳.۵ درصد از داوطلبان در جلسه آزمون حاضر و ۱۶.۹۵ درصد داوطلبان غایب بودند، همچنین از تعداد ۱۶۳ هزار و ۳۲۱ داوطلب حاضر در جلسه آزمون تعداد ۹۲ هزار و ۳۲۳ نفر معادل ۵۶.۵۳ درصد داوطلبان مرد و تعداد ۷۰ هزار و ۹۹۸ نفر معادل ۴۳.۴۷ درصد داوطلبان زن بودند.

از تعداد حاضران در جلسه آزمون تعداد ۱۵۰ هزار و ۵۳۵ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند که از این تعداد ۶۵ هزار و ۵۵۰ نفر زن و ۸۴ هزار و ۹۸۵ نفر مرد بودند، به عبارت دیگر ۴۳.۵۴ درصد داوطلبان مجاز به انتخاب رشته زن و ۵۶.۴۶ درصد داوطلبان مجاز به انتخاب رشته مرد بودند.

نتیجه اولیه کارنامه داوطلبان در هفته آخر فروردین ماه ۹۸ بر روی سایت سازمان سنجش منتشر شد و از میان مجازین به انتخاب رشته، تعداد ۱۰۸ هزار و ۸۹۹ نفر در نیمه اول اردیبهشت نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کردند. از میان انتخاب رشته کنندگان ۶۲ هزار و ۱۱ نفر معادل ۵۶.۹۴ درصد افراد مرد و ۴۶ هزار و ۸۸۸ نفر معادل ۴۳.۰۶ درصد افراد زن هستند.

اسامی معرفی شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم (مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی) نیز از طریق سایت سازمان سنجش اعلام شد.

پس از اعلام این اسامی، برخی از مخاطبان خبرگزاری فارس با گلایه از نحوه پذیرش داوطلبان دکتری در مرحله مصاحبه از سوی دانشگاه‌ها، خواستار پیگیری این موضوع از مسؤولان سازمان سنجش آموزش کشور شدند.

این افراد اعلام کردند که با داشتن رتبه‌های بالا برای مصاحبه به دانشگاه دعوت نشده‌اند.

در این زمینه مسؤولان این حوزه صحبت‌هایی را داشته‌اند.

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: دانشگاه‌ها امسال سطح حد نصاب را افزایش داده‌اند و از ما خواستند که حد نصاب‌های بالاتر را به آنها معرفی کنیم اما ظرفیت ما تفاوتی نسبت به سال گذشته نداشته است.

وی افزود: دانشگاه‌ها به دلیل کیفی شدن سطح دانشجویان حد نصاب را افزایش داده‌اند اما داوطلبان نباید نگران باشند چرا که ظرفیت خالی نمی‌ماند و اگر ظرفیتی خالی بماند دوباره دانشجو پذیرش می‌‌شود.

حسین توکلی مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز گفته است: اعلام حد نصاب علمی در اختیار دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی است و آنها مختار هستند که در هر سال بنا بر شرایط دانشگاه، حدنصاب علمی خود را اعلام کنند و سازمان سنجش تنها مجری است.

سیدحسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران نیز در جایی گفته است: سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌کند که باید با همه پذیرفته شدگان مصاحبه شود، یعنی اگر ما در رشته‌ای نصاب سنجش را بپذیریم و ۳ نفر در رشته‌ای بخواهیم، سازمان سنجش ۱۰۰ نفر به ما معرفی می‌کند که باید با همه مصاحبه شود، بنابراین با انبوهی از متقاضیان روبرو هستیم از طرفی نیز سازمان سنجش اجازه می‌دهد حد نصابی را خود دانشگاه اعلام کند.

حسینی گفت: در حال حاضر نصاب علمی دانشگاه تهران را سازمان سنجش به رسمیت شناخته است و ما با توجه به ظرفیتی که اعلام کرده‌ایم پذیرش دانشجویان را انجام می‌دهیم، ممکن است در برخی رشته‌ها افرادی که معرفی می‌شوند شرایط لازم را احراز نکنند و ظرفیت برخی رشته‌ها تکمیل نشود و خالی بماند ولی اساس بر این است که ظرفیت رشته‌ها تکمیل شود.

وی افزود: صحبت‌هایی با سازمان سنجش شده است تا برخی رشته‌ها که تعداد داوطلبان معرفی شده در آنها کم هستند را اعلام کند، یکی دو رشته نیز اعلام کرده‌اند، در برخی از رشته‌های مدیریت ظاهراً در معرفی افراد اشتباهی صورت گرفته است برخی افراد با رتبه‌های خوب معرفی نشدند که این موضوع در حال بررسی است.

خدایی هم در این زمینه گفته است: صحبت با سازمان سنجش از سوی دانشگاه‌ها سازوکار خود را دارد و باید به صورت رسمی و کتبی به سازمان سنجش اعلام شود، سازمان سنجش سازمانی داوطلب محور است و در صورت درخواست کتبی دانشگاه تهران، سازمان سنجش حتماً با داوطلبان مساعدت لازم را انجام می‌دهد.

به گزارش فارس، داوطلبان کنکور دکتری که انتخاب رشته کرده‌اند و وضعیت علمی آنها در کارنامه در هریک از کد رشته محل‌های انتخابی منعکس شده، در صورتی که سوالی در این زمینه داشته باشند می‌توانند تا ۷ خرداد ۹۸ منحصراً از طریق سیستم پاسخگویی اینترنتی مندرج در سایت سازمان سنجش تقاضای خود را ارسال کنند.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۰۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت از تیم ملی فوتسال برزیل برای حضور در ایران

به گزارش خبرنگار مهر، در جریان جلسه هم اندیشی برگزاری سوپرلیگ بانوان و لیگ برتر فوتسال کشور که با حضور مسؤولان فدراسیون فوتبال برگزار شد احسان اصولی رئیس کمیته فوتسال از تلاش فدراسیون برای حضور تیم ملی فوتسال برزیل خبر داد و گفت: قرعه کشی جام جهانی ۶ خرداد در ازبکستان برگزار خواهد شد و تلاش می‌کنیم در حاشیه این مراسم با مسؤولان فوتبال برزیل مذاکره کنیم و بتوانیم این تیم را برای برگزاری بازی تدارکاتی به ایران دعوت نمائیم.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم این اتفاق را رقم بزنیم منفعت آن در تمام حوزه‌ها به فوتسال ایران می‌رسد.

کد خبر 6099652

دیگر خبرها

  • مراسم تجلیل از برگزیدگان المپیاد علمی دانشجویی برگزار شد
  • سوالات مهم داوطلبان کنکور درباره سابقه‌ تحصیلی و ترمیم نمره + پاسخ
  • پاسخ به ۲۰ سوال کلیدی کنکوری ها درباره ایجاد سابقه‌تحصیلی و ترمیم نمره
  • آغاز پذیرش دانشجوی ‌دکتری بدون آزمون در دانشگاه صنعتی دزفول
  • دعوت از تیم ملی فوتسال برزیل برای حضور در ایران
  • زمان اعلام نتایج آزمون ارشد مشخص شد
  • اعلام نتایج آزمون ارشد در اواخر خرداد
  • نتایج آزمون EPT اعلام شد
  • ادغام ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ
  • ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ ادغام شد