Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، اصغر زارعی کارشناس مسائل منطقه در خصوص چرایی سیاست فشارهای شدید آمریکا بر دولت بغداد که در تداوم رویکرد اختلاف افکنانه میان تهران و بغداد در حال اجرا شدن است، اظهار داشت: عراق یکی از حوزه‌های نفوذ و اثرگذاری ایران در منطقه است و این موضوع پس از سقوط صدام و علی رغم خواست آمریکا و بدخواهان دیگر که میلیاردها دلار در آن کشور هزینه کردند، مداوم در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه روابط دیرینه ملت‌های دو کشور ایران و عراق و اشتراکات دینی و تاریخی دو طرف زمینه بسیار مناسبی را برای ارتقای سطح روابط فعلی به وجود آورده است، گفت: مسئولان عالی رتبه عراقی به سوی ایران گرایش دارند و این عکس آن چیزی است که آمریکا و دنباله روهای منطقه‌ای آن مد نظر داشتند.

زارعی تصریح کرد: بر این اساس بود که آمریکایی‌ها سیاست اختلاف اندازی و تفرقه افکنی میان دو ملت ایران و عراق را پیش گرفتند که این رویکرد آنها هم نه تنها جواب نداد بلکه، اثر عکس گذاشت و مسئولان و مردم ایران و عراق مصمم شدند تا روابط خود با یکدیگر را نزدیک‌تر از گذشته کنند.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: آمریکایی‌ها با توجه به شکست سیاست‌های خود در قبال اختلاف میان ایران و عراق که از طرق مختلفی هم این موضوع را در قالب اختلاف میان مذاهب و اقوام مختلف دو طرف دنبال کردند، رویکردها و سیاست‌های دیگری را برای دشمنی با ما و بهم زدن روابط خوب میان ایران و عراق به کار گرفتند.

وی ادامه داد: از آغاز اعمال تحریم‌های یکجانبه اخیر از سوی آمریکا علیه ایران بسیاری از کشورهای همسایه ما از جمله عراق از طرف دولت آمریکا تحت شدیدترین فشارها واقع و با تهدید یا تطمیع به عدم همکاری با ایران ترغیب شدند که این موضوع تا امروز هم ادامه داشته است.

زارعی افزود: شاید آمریکایی‌ها می‌خواهند نیروهای همسو با ایران در عراق، تهدیدی برای نیروهای همسوی با واشنگتن در منطقه تلقی نشوند و از طرفی هم با سیاست اعمال فشارهای حداکثری به دنبال این هستند که ایران را به پای میز مذاکره برای محدود کردن توان و نفوذ منطقه‌ای آن، بکشند.

وی با بیان اینکه مقامات عالی رتبه عراقی و بدنه مردمی آن کشور به خصوص شیعیان عراق، به سمت ایران گرایش دارند و به عنوان پایگاه قابل اتکایی برای ما به حساب آیند، گفت: در روزهای اخیر هم یکی از بزرگان اهل سنت عراق تاکید کرده که ما در کنار برادران ایرانی خود هستیم و حکم واجب شرعی این عالم اهل سنت عراقی در حمایت از جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی بسیار سرو صدا داشته که این قبیل موارد نشان دهنده جایگاه ایران میان ملت عراقی اعم از شیعه، کرد و سنی دارد.

زارعی افزود: به اعتقاد من، عراقی‌ها در درجه اول نگران هرگونه تنش و درگیری در منطقه هستند چرا که آنها هم از این درگیری‌های احتمالی آسیب پذیر خواهند بود، بنابراین، عراق تلاش دارد از بروز هر تنشی در منطقه جلوگیری کند. آنها می‌خواهند ایران همچنان به عنوان یک دوست و همسایه قدرتمند در آینده عراق اثرگذار و نقش آفرین باشد.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: عراقی‌ها تا کنون هوشمندانه حرکت کردند و به نظر می‌آید اجازه ندهند که آمریکایی‌ها از قلمرو و ظرفیت عراق، علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.
 

مهر

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: تفرقه آمریکا عراق ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۲۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلطان سلجوقی چگونه در طرشت زمین‌گیر شد؟ | طغرل در تپه سیف ناکام ماند

همشهری آنلاین- حمیدرضا رسولی: تپه سیف که با گذشت زمان بارها تغییر نام داده و امروز هیچ اثری از آن باقی نمانده به حد فاصل خیابان فرزانه فعلی تا میدان آزادی گفته می شد و آنطور که قدیمی ها نقل می کنند این اراضی وسیع را یک تپه پوشش داده بود. محمدباقر حسین‌مردی، یکی از قدیمی ترین اهالی طرشت که به طایفه حسین‌مردی‌ها تعلق دارد، می گوید: «وجود تپه سیف در منطقه درشت قدیم این خاصیت را داشت که وقتی سیل می‌آمد از دو طرف تپه جاری می شد و روستای طرشت را ویران نمی کرد. احتمالا به همین دلیل اسم تپه را سیف گذاشتند چون همچون شمشیر جریان آب را می شکافت و به دو بخش تقسیم می کرد.»

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

تپه مشهور محله طرشت تا اواخر دهه ۴۰ پابرجا بود اما از ابتدای دهه ۵۰ که ساخت‌وسازها در پایتخت سرعت گرفت جای خودش را به خانه ها و آپارتمان های مسکونی داد و امروز هیچ نشانی از آن باقی نمانده است. تپه سیف برای اهالی طرشت و در مقیاسی بزرگ تر برای تهران‌نشین‌ها، اهمیت تاریخی هم دارد، چراکه در یک برهه تاریخی اقامتگاه موقت طغرل سلجوقی، بنیانگذار سلسله سلجوقیان، هم بوده است.

حسین‌مردی با نقل روایتی در این باره می گوید: «طبق روایتی که نسل به نسل منتقل شده و در کتاب «مشایخ فقه و حدیث در جماران، کلین و درشت»، تالیف عزیزالله عطاردی، به آن اشاره شده، طغرل با شرط ادامه پرداخت مالیات از طرف سرزمین های شرقی، دختر خلیفه بغداد را به عقد خودش درمی‌آورد. بعد از این ماجرا راهی ری می شود تا مقدمات مراسم ازدواج را مهیا کند و بین راه در منطقه درشت یا طرشت امروزی، به قول معروف اردو می زند. تپه سیف در آن روزگار موقعیت توچال امروزی را داشته و در بلندی بوده و طغرل در تپه سیف به ری احاطه داشته است. طغرل در انتظار رسیدن همسرش به درشت بود، اما همان شب به خواب ابدی رفت و همان‌ جا درگذشت.»

درباره تپه سیف روایت های تاریخی مختلفی نقل می شود که برخی از آنها شفاهی است و نسخه مکتوب ندارد. قدیمی های طرشت نقل می کنند که ناصرالدین شاه وقتی به ولیعهدی رسیده به طرشت آمده و از بالای تپه سیف به این قریه خوش و آب هوا نگاه کرده است. بعد هم نام این منطقه سرسبز را از همراهانش پرس‌وجو کرده و بعد از این ماجرا چند بار دیگر به روستای ییلاقی درشت رفته تا در باغ های وسیع این منطقه ییلاقی اتراق کند.

کد خبر 846638 برچسب‌ها تهران قدیم همشهری محله تهران

دیگر خبرها

  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • اختلاف میان عمو‌های فیتیله‌ای با مجید قناد عمو قناد
  • مناسبات دوجانبه و مهمی میان ایران و پاکستان وجود دارد
  • توطئه‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی شکست خورد/ آمریکا به زودی از منطقه خارج می‌شود
  • عراق، قرقیز و افغانستان در انتظار برد ازبک‌ها
  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • جزئیات توافق مهم امنیتی ایران و عراق
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق (+جزئیات)
  • رمزگشایی از سیگنال‌های برجامی آمریکایی‌ها پس از عملیات وعده صادق/ آیا ایران به دنبال تغییر در دکترین ساختن بمب اتمی است؟
  • سلطان سلجوقی چگونه در طرشت زمین‌گیر شد؟ | طغرل در تپه سیف ناکام ماند