Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@14:22:42 GMT

پوست اندازی اروپا در انتخابات پارلمانی

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۰۳۹۵۱

پوست اندازی اروپا در انتخابات پارلمانی

انتخابات این دوره از پارلمان اروپا در شرایط ناهنجاری برگزار شد. دو کشور اروپایی فرانسه و انگلیس که اقتدار اروپا محسوب می‌شدند، با مشکلات عدیده داخلی مواجه بودند و ضلع سوم این اقتدار، یعنی آلمان هم اگر چه در انتخابات اخیر به سوسیال دموکرات‎ها رأی داد اما وضعیت داخلی مناسبی نداشت. آنچه در این سه کشور مشاهده می‎شد، حاکی از آن بود که تفکر چپ در اروپا در حال انزوا است و جای خود را باید به احزابی جدید بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی بیگدلی کارشناس مسائل اروپا

این دوره از انتخابات اروپا از آن جهت اهمیت داشت که نشان داد اروپا در حال پوست اندازی است. شاید برخلاف آنچه پنداشته می‎شد، راست افراطی نتوانست شگفتی‎ساز شود اما موفقیت چشمگیر سبزها و لیبرال‎ها نیز حکایت از تغییر چهره سیاسی اروپا دارد. جنبش سبز که از نیمه دوم قرن بیستم کار خود را از آلمان شروع کرد، فاقد پایگاه ایدئولوژیک است و بنیاد خود را بر بوم شناختی، زیست بوم‌گرایی و مناسبات مسالمت‌آمیز و غیر استعماری بدون توجه به گرایش‎های سیاسی گذاشته‎است. رهبران این جنبش هستی و آینده انسان را در گرو سلامت زمین می‎دانند و صنعتی شدن غیر قابل کنترل را خطری برای انسان می‎پندارند. تفکرات انسانی آنها با جنبش‌های دانشجویی اروپا که در حال حاضر در اوج است، بسیارهمخوانی دارد و دلیل موفقیت آنها در انتخابات پارلمان اروپا نیز همین مسأله بود.
نکته بعدی در این انتخابات نتایج به دست آمده برای احزاب راست افراطی بود. اگر راست‎ افراطی اروپا نتوانست برخلاف انتظارات به موفقیتی چشمگیر دست یابد، علت را باید در جنبش‌های مغایر با آن جست‎وجو کرد. اروپا براستی از افکار این احزاب ترسیده بود و در پی راهکار خنثی کردن آنها بود. مثلاً در آلمان، محافل بالای جامعه که عموماً پیرو لیبرال‎ها هستند، زمانی که متوجه گسترش فعالیت نئو فاشیست‎ها - که به‌طور معمول حداکثر تنها قادر به نفوذ در توده‌های طبقه متوسط و میانی مردم هستند - شدند، متحمل هزینه‎های هنگفتی شدند تا علیه پیشرفت این احزاب فعالیت کنند. با این حال مردم هنوز نسبت به راست افراطی که مخالف مهاجران است و مدافع هویت اروپایی، همان گرایش‎ها را دارند. از همین رو خطر راست افراطی هنوز هم جدی است. بویژه که در فرانسه شاهد پیروزی چشمگیر راست افراطی به رهبری مارین لوپن بودیم. خانم لوپن در دوره اول که در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شرکت کرد، تنها 5 درصد رأی آورد، در دوره دوم 15 درصد و دوره اخیر که رقیب مکرون بود 35 درصد. دلایل پیروزی او نیز مشخص است؛ مهاجرت‌های افسارگسیخته از خاورمیانه و جهان سوم که هویت و فرهنگ اروپا را به هم ریخته‌اند و تعارضات بین دنیای اسلام و مسیحیت باعث رشد بیگانه ستیزی در جامعه فرانسه شده‎است.
این دوره از انتخابات پارلمان اروپا همچنین رفراندومی بود بین دو تفکر موجود در اتحادیه اروپا: در شماری از کشورها که تفکرات راست افراطی در آنها غالب است، تمایل شدیدی به خروج از اتحادیه اروپا وجود دارد. اما در مقابل این دسته از کشورها، کشورهای زیادی هم هستند که علاقه‎مندند اتحادیه اروپا برقرار بماند و به صورت یک نهاد بین‌المللی مستقل از امریکا به حیات سیاسی خود ادامه دهد. اما اتحادیه اروپا برای دستیابی به این آرزو راه دشواری دارد. علت آن نیز «اقتصاد» است. از جنگ جهانی دوم به این سو 28 درصد صنایع سنگین و الکترونیکی اروپا در اختیار سرمایه گذاران امریکایی بوده‎است و به همین دلیل اروپا حتی اگر بخواهد نمی‌تواند از سلطه امریکا خارج شود. ضمن آنکه حتی اگر جدایی رقم بخورد، این جدایی بیشتر شکل فرهنگی و هویتی خواهد داشت و پای اروپا همچنان در گل اقتصادی امریکا و گاهی سیاسی آن بند خواهد ماند.
اما به هر صورت در رفراندوم بین دو تفکر حامی و مخالف اتحادیه اروپا، تفکری که پیرو یک اتحاد اروپایی بود، توانست همچنان همچون چند دهه اخیر سلطه خود را بر اروپا حفظ کند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۳۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: همه اعضای اتحادیه اروپا روسیه را «تهدید» نمی‌دانند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اذعان به اینکه همه کشورهای عضو این بلوک، روسیه را «تهدید» اصلی علیه قاره اروپا نمی‌دانند، گفت که حتی برخی مسکو را «کشور دوست» می‌دانند و این خطرناک است!

بورل با اشاره به اینکه در روابط و امور جهانی، شاهد تقابل بیشتر و همکاری کمتر است، گفت: وقتی پای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و جنگ اوکراین به میان می‌آید، برخی کشورها تمایلی به تبعیت از بروکسل ندارند!

وی مدعی شد: امروز پوتین برای همه ما تهدیدی است که موجودیت ما را به خطر می‌اندازد. اگر پوتین در اوکراین موفق شود، آنجا متوقف نخواهد شد. پیروزی روسیه، امنیت اروپا را تضعیف خواهد کرد. با این حال، در اتحادیه اروپا همه چنین نظری ندارند!

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا اضافه کرد: برخی اعضای شورای اروپا می‌گویند که «نه، روسیه تهدیدی وجودی نیست. دست کم از نظر من اینطور نیست و شخصاً روسیه را دوست خوبی می‌دانم»! در اتحادیه‌ای که اجماع در آن حکمرانی می‌کند، سیاست‌های ما در قبال روسیه همواره با تنها یک رای مخالف «تهدید» می‌شود و همان یک رای کافی است!

اتحادیه اروپا از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، چندین دور تحریم علیه مسکو اعمال کرده است. با این حال، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان و رابرت فیکو، همتای اسلواکیایی او از ارسال سلاح به اوکراین خودداری و بر حل و فصل دیپلماتیک جنگ تاکید کرده‌اند.

بوداپست همچنین ماه‌ها مانع تصویب بسته کمک ۵۴ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا برای اوکراین شد اما در نهایت اوربان در فوریه امسال، مجبور به موافقت شد و وتوی خود را پس گرفت!

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اوایل هفته یک بار دیگر درباره احتمال اعزام نیرو از ناتو به اوکراین صحبت کرد و مدعی شد که «بقای اروپا در معرض خطر قرار دارد.»

کد خبر 6097025

دیگر خبرها

  • هشدار کارشناسان درباره بحران مسکن در اروپا و خطر راست افراطی
  • سطح امید به زندگی در اروپا به ۸۱.۵ سال رسید
  • بورل: همه اعضای اتحادیه اروپا روسیه را «تهدید» نمی‌دانند
  • با کیفیت ترین خودرو بعد از تسلا را برای حمل و نقل تهران انتخاب کرده ایم | پوست اندازی ۶۵ هزار تاکسی برقی در تهران
  • رییس‌جمهور چین به فرانسه می‌رود
  • تحقیقات اتحادیه اروپا در مورد سیاست‌های انتخاباتی متا
  • اتحادیه اروپا تحقیقات جدیدی را در مورد سیاست‌های انتخاباتی متا آغاز خواهد کرد
  • فاشیسم با یک سلاح جدید بازگشته است: نظریه توطئه!
  • ریاست دور‌ه‌ای مجارستان بر اتحادیه اروپا چالشی برای بروکسل
  • اذعان بورل به از دست رفتن قدرت آمریکا