Web Analytics Made Easy - Statcounter

حدود ۵۰ دانشجوی دختر دانشگاه فرهنگیان اراک یک ترم در نمازخانه این دانشگاه اسکان داده شده‌اند و این در حالی است که ممکن است شرایط در ترم آینده نیز به همین منوال باشد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو-اعظم ذوالفقاری منظری؛ * سیاست‌های جذب دانشجو در دانشگاه‌های مختلف همیشه متناسب با ظرفیت‌ها و امکانات دانشگاه‌ها نبوده و نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
به ازای هر دانشجویی که وارد فضای دانشگاه می‌شود، امکاناتی مانند تخت و تجهیزات خوابگاهی، صندلی سلف سرویس و حتی ظروف کافی در سلف سرویس‌ها باید وجود داشته باشد و پس از آن دانشگاه‌ها اقدام به پذیرش دانشجو کنند؛ اما این اتفاق همیشه نمی‌افتد و گاهی دانشجو فراتر از ظرفیت‌های دانشگاه پذیرش می‌شود؛ اتفاقی که در پردیس حضرت زینب (س) دانشگاه فرهنگیان اراک رخ داده و باعث شده تعدادی دانشجومعلمان دختر این دانشگاه در اولین ترم حضور خود در دانشگاه، یک ترم کامل را در نمازخانه خوابگاه روزگار بگذرانند.
موضوع نبود فضای خوابگاهی کافی برای دانشجومعلمان دختر در این دانشگاه درحالی رخ داده است که هر ماه از حقوق آنان مبلغی با عنوان خدمات دانشگاهی کسر می‌شود؛ اما خدمات دانشگاهی که به آنان ارائه می‌شود، ظاهری فانتزی دارد و می‌شود گفت که فقط اسمی از امکانات خوابگاهی را با خود یدک می‌کشد.     شرایط عالی نیست اما امکانات خوابگاهی دارند ۴۰ دانشجوی دختر ورودی جدید که به گفته زهرا عسکری، سرپرست پردیس زینب کبری (س) دانشگاه فرهنگیان اراک دانشجویان تکمیل ظرفیت این دانشگاه بودند، از آغاز ترم بهمن در نمازخانه زندگی می‌کنند. 

البته عسکری می‌گوید این دانشجویان امکانات خوابگاهی مانند تخت، یخچال و غذای روزانه را دارند؛ اما باز هم چطور می‌شود که ۴۰ نفر دختر جوان که به تازگی دوران نوجوانی خود را سپری کرده اند، در یک سالن زندگی کنند. آیا مسئولان این دانشگاه از کمبود امکانات برای اسکان این دانشجویان اطلاع نداشته اند؟

سرپرست پردیس زینب کبری (س) در پاسخ می‌گوید: این دانشجویان در مرحله تکمیل ظرفیت وارد دانشگاه شدند و اکثر آن‌ها در بهمن ماه از خدمات خوابگاهی ما استفاده می‌کنند.

او بیان می‌کند: با استاندار مرکزی جلسه‌ای داشتیم و قرار شد از طرف استانداری برای تخصیص خوابگاه به دانشجویان به ما کمک شود.

به گفته عسکری مسئولان دانشگاه فرهنگیان اراک قصد دارند بخشی از اتاق‌های اداری این دانشگاه را تبدیل به اتاق خوابگاهی کنند و با قراردادن امکاناتی مانند تخت و دیگر امکانات از این اتاق‌های اداری، برای کاربری خوابگاهی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در نمازخانه خوابگاه تخت، کمد و یخچال قرار داده ایم و فقط اتاق جداگانه ندارند، اشاره می‌کند: زمان کمی برای اسکان این دانشجویان تکمیل ظرفیت داشتیم و در آن زمان کم امکان جابه جایی حتی یک یا دو نفر از دانشجویان را نداشتیم.

سرپرست پردیس زینب کبری (س) اراک درباره حقوق این دانشجویان می‌گوید: هزینه‌ای که از این دانشجویان دریافت می‌شود، در اختیار ما نیست و سازمان مرکزی این مبلغ را تعیین می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: دانشجومعلمان اقامت دارند، شاید شرایط آنان خیلی عالی نباشد، اما خدمات خوابگاهی به آنان ارائه می‌شود؛ حالا خوابگاهشان اتاق نیست.   دانشجویان این شرایط را به اختیار خودشان انتخاب کردند عسکری بیان می‌کند: دانشجوی ما وقتی به اینجا می‌آید، خودش همه این شرایط را می‌بیند و آن را انتخاب می‌کند. ما همه شرایط را برای دانشجویان در ابتدای ورود به دانشگاه توضیح می‌دهیم.

وی ادامه می‌دهد: موضوع دیگر این است که حضور دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان براساس نیازسنجی وزارت آموزش و پرورش است به این صورت که برای چهار سال آینده بررسی می‌شود دبیر و معلم در چه رشته‌هایی مورد نیاز است، براهمان اساس دانشجو در دانشگاه‌ها پذیرش می‌شود.

سرپرست پردیس زینب کبری (س) درباره آینده این خوابگاه ۴۰ نفره نیز توضیح می‌دهد: نمی‌توانم قول بدهم. اینکه دانشجویان دیگر در نمازخانه خوابگاه اسکان نداشته باشند، بستگی به این دارد که استانداری، آموزش و پرورش و خود سازمان فرهنگی دانشگاه فرهنگیان بتوانند برای حل این مشکل به ما کمک کنند.

وی تأکید می‌کند: این موضوع می‌طلبد که استاندار مرکزی که رئیس هیات امنای دانشگاه فرهنگیان در استان هستند، به ما کمک کنند.   استاندار برای تأمین خوابگاه دانشگاه فرهنگیان مسئولیت دارد تلاش‌های خبرنگار دانشجو برای ارتباط با آقازاده، استاندار مرکزی یا یکی از معاونانش بی پاسخ ماند. وقتی برای کارشناسان روابط عمومی استانداری مرکزی این موضوع را توضیح دادیم، نتوانستند خبرنگار ما را راهنمایی کنند که دقیقا موضوع رسیدگی به وضعیت خوابگاه دانشجومعلمان مربوط به کدام بخش از استانداری است؛ در حالی که هفته گذشته استاندار مرکزی به همراه معاون مالی و معاون عمرانی خود از خوابگاه دانشگاه بازدید کرده و حتی با دختران ساکن این نمازخانه هم گفتگو کرده است. اما کارشناسان روابط عمومی استانداری مرکزی راهی برای ارتباط با مدیران این استان برای ما نگشودند.
به همین دلیل سراغ رئیس پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در استان مرکزی را گرفتیم. سعید فخاری به خبرنگار ما می‌گوید: قرار بود جابه جایی انجام بدهیم و اتاق‌های اداری را تبدیل به خوابگاه کنیم که سیل اخیر به وقوع پیوست و همه مسئولان به ویژه در استان مرکزی که همجوار استان لرستان هستیم، بر کمک به سیل زدگان متمرکز شدند.     وقت نکردیم ظرفیت سازی کنیم رئیس پردیس شهید باهنر مرکزی بیان می‌کند: در بارش‌های نوروز امسال در خوابگاه پردیس زینب کبری (س) آب نفوذ کرده بود و و وقتی دانشجویان به دانشگاه برگشتند با وضعیت وحشتناکی مواجه شدند. به همین دلیل به دنبال تعمیر خوابگاه بودیم و نتوانستیم ظرفیت سازی را برای اسکان دانشجویان انجام دهیم.

وی به پذیرش دانشجو مازاد بر ظرفیت دانشگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: این موضوع باعث می‌شود که مدیریت شرایط از دست ما خارج شود، نمی‌توانستیم دانشجویان مازاد بر ظرفیت را برگشت بدهیم و به همین دلیل داخل نمازخانه تخت و امکانات گذاشتیم.

فخاری ادامه می‌دهد: این تعداد دانشجو که امسال پذیرش داشتیم، برای اولین بار بوده است، ما تا حالا جذب حدود ۶۰۰ دانشجوی دختر نداشتیم و اکنون ۳۵۰ نفر خوابگاهی داریم که این مقدار هم بی سابقه است.   نخواستم باری روی دوش استاندار باشیم وی در پاسخ به این سوال که چرا برای کمک گرفتن از استانداری تا روز‌های پایانی ترم صبر کردید، می‌گوید: پس از وقوع سیل لرستان، استان مرکزی به عنوان استان معین لرستان انتخاب شد و به همین دلیل ما نخواستیم که باری روی دوش استاندار اضافه کنیم.

البته رئیس پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی در این باره توضیح نمی‌دهد که اگر استاندار رئیس هیات امنای این دانشگاه در استان مرکزی است، باید به موضوع کمبود ظرفیت خوابگاهی این دانشگاه توجه کند و این نیز یکی از وظایفی است که باید رسیدگی کند.

وی درباره نبود تناسب بین کسر از حقوق این دانشجویان و خدماتی که دریافت می‌کنند، می‌گوید: این موضوع مربوط به هیات امنای دانشگاه فرهنگیان است که جلسات این هیات هم هر ۶ ماه یکبار تشکیل می‌شود. ضمن اینکه مثلا اگر بگوییم از حقوق این دانشجویان به جای ۴۵ درصد، ۳۵ درصد کسر شود، واقعا منطقی نیست.

البته فخاری معتقد است که این شرایط آنقدر‌ها هم بد نیست؛ چون جوانانی که قرار است چند سال دیگر نقش معلم را در جامعه بازی کنند، کمی هم سختی بکشند.

نکته قابل توجهی که در سخنان مسئولان دانشگاه فرهنگیان اراک برای حل مشکل این دانشجومعلمان دختر مشاهده می‌شود، این است که مسئولیت بی خوابگاهی این دانشجویان را مربوط به خودشان نمی‌دانند؛ یا هیات امنا مقصر است، یا آموزش و پرورش و البته حل این مشکل بدون کمک استانداری را هم امکان پذیر نمی‌دانند.
البته آنان معتقند که در راه رسیدن به جایگاه اداری بالا در وزارت آموزش و پرورش سختی‌های زیادی را تجربه کرده اند و بد نیست دانشجویان هم کمی سختی تجربه کنند. اما این مسئولان درباره مسئولیت خود اظهارنظر نمی‌کنند؛ اینکه آیا امکان مکاتبه با وزارت آموزش و پرورش درباره ظرفیت‌های دانشگاه وجود ندارد؛ آیا این مسئولان نمی‌توانند از وزارت آموزش و پرورش بخواهند یا امکانات دانشگاه را افزایش دهند یا دانشجوی مازاد به دانشگاه نفرستند؟ آیا این مسئولان نمی‌توانند بیشتر از آنکه نگران مشغله‌های کاری استاندار باشند، به فکر شرایط دانشجویانی باشند که مسئولیت آنان را به عهده دارند؟ و شاید مهمترین سوال این باشد که این مسئولان آیا حاضرند فرزندان خودشان در چنین شرایطی تحصیل کنند؟   لازم به ذکر است، عکس های کار شده در خبر تزئینی بوده و مربوط به این گزارش نیست.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خوابگاه دانشگاه فرهنگیان دانشگاه فرهنگیان دانشگاه فرهنگیان اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۴۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد/ در شاخص‌های فرهنگی رتبه برتر را کسب کردیم

رئیس دانشگاه شاهد از احداث اولین خوابگاه متاهلی این دانشگاه با ظرفیت ۳۳ واحد در محوطه دانشگاه شاهد خبر داد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، احمد چلداوی، رئیس دانشگاه شاهد در نشست خبری تشریح برنامه‌های این دانشگاه گفت: دانشگاه شاهد شامل ده دانشکده است که در حوزه علوم پزشکی و علوم انسانی و علوم پایه است که ۳۸ کارشناسی، ۱۰۰ رشته ارشد هستند.

وی افزود: دانشگاه شاهد در مجموع ۶ هزار دانشجو دارد که در سطوح مختلف تحصیلی مشغول تحصیل هستند.


وی ادامه داد: در حوزه پژوهش بودجه پژوهشی را ده برابر کردیم که پژوهانه اساتید هم ده برابر شد.


چلداوی اضافه کرد: حدودا قرارداد‌های ارتباط با صنعت ما ۱۷ برابر و مبلغ آن هم ۱۴ برابر شد.

وی ادامه داد: هزار متر مربع مرکز نوآوری راه اندازی کردیم، مرکز رشد دانشگاه هم راه اندازی شده است.


وی با اشاره به حوزه فرهنگی گفت: دوره‌های هم اندیش اساتید برگزار می‌شود، اردو‌های راهیان نور و مشهد را داشتیم و در دو شاخص مهم فرهنگی رتبه اول را کسب کردیم.


رئیس دانشگاه شاهد گفت: پذیرش دانشجو در این دانشگاه به صورت غیر متمرکز است و ۴ برابر ظرفیت دانشجو معرفی می‌شود که با برگزاری مصاحبه دانشجویان پذیرش می‌شوند.


وی خاطرنشان کرد: دانشجویان دختر در انتخاب دانشگاه می‌دانند که پوشش برتر را دارد و در دانشگاه شاهد چادر پوشش دانشجویان است.


چلداوی گفت: جمعیت دانشجویی دانشگاه شاهد ۵۰ درصد دختر و ۵۰ درصد را نیز پسران تشکیل می‌دهند.


وی ادامه داد: ۳۴۴ عضو هیات علمی در دانشگاه شاهد داریم که سرانه مقالات بین المللی ۱/۵ به ازای هر استاد است.

چلداوی گفت: خوابگاه متاهلی نداشتیم و در اولین اقدام یک خوابگاه ۳۳ واحدی در مرحله تدوین نقشه است که در محوطه دانشگاه احداث خواهد شد.


وی افزود: دانشگاه شاهد سیاست زده نیست، اما منفعل سیاسی هم نیست در حوادث ۱۴۰۱ تعداد زیادی گردهمایی دانشجویی داشتیم و مناظره‌های سیاسی برگزار کردیم و در دو سال اخیر ۸۹۹ عنوان برنامه تشکل‌ها برگزار کردند.

دیگر خبرها

  • فعالیت ۶۸ دانشجو معلم جهادگر به مدت ۱۷ روز در ارومیه و خوی
  • جشن ازدواج ۵۰ زوج دانشجو در قم برگزار شد
  • بازداشت ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
  • رییس دانشگاه شاهد خبر داد: بورسیه برای دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت
  • رییس دانشگاه شاهد : باید بورسیه دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار دهیم/ سال گذشته ۵۰ دانشجو از کشورهای مقاومت را بورسیه کردیم
  • اختصاص ۱۰ امتیاز رتبه‌بندی به ۵۷۰۹ دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان
  • بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند
  • معلمی با حقوق ۳۰ هزار تومانی!
  • احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد/ در شاخص‌های فرهنگی رتبه برتر را کسب کردیم
  • طغیان دانشجویان در آمریکا علیه رژیم صهیونیستی/ پلیس 100 تن را بازداشت کرد + عکس و فیلم