Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد، شامگاه دوشنبه، ششم خردادماه در جلسه تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان که در مسجد بعثت خرم‌آباد برگزار شد، با تشریح ماجرای غزوه بنی‌قریظه، اظهار کرد: شرح‌حال این غزوه و نتایج مثبت آن برای مسلمانان در آیات ۲۶ و ۲۷ سوره احزاب با مضمون «وَ أَنْزَلَ الَّذِينَ ظاهَرُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مِنْ صَياصِيهِمْ وَ قَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ فَرِيقاً تَقْتُلُونَ وَ تَأْسِرُونَ فَرِيقاً وَ أَوْرَثَكُمْ أَرْضَهُمْ وَ دِيارَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ وَ أَرْضاً لَمْ تَطَؤُها وَ كانَ اللَّهُ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيراً» بیان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی به حضور پیامبر(ص) در غزوه بنی‌قریظه اشاره کرد و افزود: این غزوه از اواخر سال پنجم تا اوایل سال ششم هجری به وقوع پیوست.
آیت‌الله میرعمادی با ذکر این مطلب که وقتی پیامبر(ص) وارد مدینه شد سه طایفه بزرگ «بنى قينقاع»، «بنى‌نضير» و «بنى‌قريظه» حضور داشتند، افزود: پیامبر(ص) با آنان بیعت بست و مفاد این بیعت بدین شرح بود که با دشمنان پیامبر(ص) همکاری نکرده به نفع دشمنان جاسوسی نکنند و با مسلمانان زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشند اما این سه طایفه پیمان شکنی کردند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان به پیمان‌شکنی طایفه بنی‌قینقاع اشاره کرد و با ذکر این مطلب که این طایفه به یک زن مسلمان تعرض کردند، افزود: طایفه بنی‌نضیر نیز قصد ترور پیامبر(ص) را کردند و جنگ احزاب را راه انداختند این در حالی‌است که طایفه بنی‌قریظه نیز وقتی جنگ احزاب رخ داد با لشگر احزاب همکاری کردند.
امام جمعه خرم‌آباد به ماجرای جنگ بنی‌قریظه پرداخت و با ذکر این مطلب که این طایفه در یک جای خوش آب و هوا زندگی می‌کردند و اطراف خود را با قلعه محکم کرده بودند، اضافه کرد: یهودیان خیبر با رئیس طایفه بنی‌قریظه مذاکره کردند و بعد از این‌که یهودیان خیبر گفتند که ما می‌توانیم ۱۰ هزار نیرو را جمع کنیم با یهودیان بیعت بستند که در این احوالات جبرئیل نازل شد و عرض کرد اگر دیر بجنبید یهودیان خیبر و بنی‌قریظه حمله می‌کنند.

سرعت عمل پیامبر(ص) در غزوه بنی‌قریظه
این مفسر قرآن‌ کریم با بیان این‌که پیامبر اسلام(ص) با یک سرعت عمل بالا قلعه بنی‌قریظه را محاصره کرد و یهودیان خیبر نتوانستند خود را به آنان رسانده و با آنان بیعت کنند، خاطرنشان کرد: پیروزی غزوه بنی‌قریظه به‌سبب سرعت عمل پیامبر(ص) بود چراکه در جنگ بنی‌قریظه، پیامبر(ص) ۲۵ روز قلعه را محاصره کرد تا جایی‌که بنی‌قریظه شکست را پذیرفتند و از مدینه رفتند.
وی با ذکر این مطلب که واژه «صياصى» در آیات فوق به‌معنای قلعه محکم است، ادامه داد: خداوند بنی‌قریظه را از قلعه‌هایشان پایین کشید در دل آنان وحشت قرار داد و مسلمانان وارث اموال آنان شدند.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که طایفه بنی‌قریظه با لشکر احزاب نبودند اما آنان را حمایت می‌کردند، افزود: کسانی‌که دشمن را پشتیبانی می‌کنند همانند دشمن هستند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان در هم شکستن قلعه را برای مسلمانان در جنگ بنی‌قریظه مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: در جنگ تعداد کشتار مهم است اما در اسیر گرفتن تعداد اسرا مهم نیست.

تقویت بنیه مالی مسلمانان
امام جمعه خرم‌آباد با ذکر این مطلب که مسلمانان وارث اموال بنی‌قریظه شدند، ادامه داد: به مال یا غنیمتی که مسلمانان بگیرند اما برای آن زحمت نکشند ارث اطلاق می‌شود.
این مفسر قرآن‌ کریم با تأکید بر این مطلب که در جنگ بنی‌قریظه خداوند رعب و وحشت در دل دشمنان انداخت، امداد غیبی را از دیگر عوامل پیروزی در این جنگ برشمرد و ادامه داد: اثر جنگ بنی‌قریظه این بود که آخرین گروه یهودیان برای همیشه از مدینه خارج شدند.
وی با ذکر این مطلب غزوه بنی‌قریظه درس عبرتی برای آیندگان و پیمان‌شکنان شد، ادامه داد: امروز ایران با آمریکا و اروپا مذاکره کرد اما آنان پیمان‌شکنی کردند و باید در مقابل پیمان‌شکنان ایستادگی کنیم.
آیت‌الله میرعمادی مهم‌ترین اثر غزوه بنی‌قریظه را فروریختن پایگاه مشرکان عرب در مدینه برشمرد و افزود اثر دیگر غزوه بنی‌قریظه این بود که جبهه داخلی از لوث عناصر ضعیف‌الایمان پاک‌سازی شد.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان تقویت بنیه مالی مسلمانان را دیگر اثر غزوه بنی‌قریظه دانست و با ذکر این مطلب که مردم مدینه در غزوه بنی‌قریظه روحیه انقلابی پیدا کردند، ادامه داد: در شرایط امروزی انقلاب اسلامی ایران نیز نیازمند روحیه جهادی هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا لرستان فعالیتهای قرانی تفسیر سوره احزاب مسجد بعثت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۴۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایستادگی امروز مردم غزه برآمده از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر کشور گفت: شهدا قهرمانان تاریخ و الگوی ایستادگی هستند و پاسداری از آرمان شهدا امری مهم است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حجت الاسلام عبدالحسین معزی با تاکید بر اهمیت جایگاه شهدا، آنان را قهرمانان تاریخ و الگوهای کم‌نظیر ایستادگی و مقاومت برشمرد و اظهار کرد: پاسداری از ارزش‌های اخلاقی و دینی و حفظ آرمان‌های بلند و تمدن‌ساز شهدا در ایران اسلامی ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه انسان برای سعادتمندی در دنیا و آخرت نیازمند الگو است، افزود: پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار بهترین الگو برای حرکت انسان در مسیر ترقی و تعالی هستند.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر کشور با اشاره به الگوبرداری شهدای جنگ تحمیلی از سیره اهل بیت علیهم السلام اظهار کرد: شهدا قهرمانان تاریخ معاصر و الگوهای کم‌نظیر ایستادگی و مقاومت هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه نیز اشاره کرد و گفت: ایستادگی امروز مردم غزه برآمده از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام معزی با اشاره به ایثارگری و پایمردی شهدا در هشت‌سال جنگ تحمیلی، گفت: شهدا در پاسداری از ارزش‌های اخلاقی و دینی مهم‌ترین سرمایه زندگی یعنی جان خود را خالصانه را در راه خدا هزینه کرده‌اند.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر کشور در ادامه به نقش پررنگ جوانان در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت‌سال جنگ تحمیلی نیز اشاره کرد و افزود: جوانان ایران اسلامی با بهره‌گیری از نهضت عاشورا در برابر قدرت‌های جهانی ایستادند و از آرمان و ارزش‌های خود پاسداری کردند.

وی در پایان جایگاه شهدا را والا دانست و گفت: تکریم و تعظیم مقام شهدا و خانواده آنان، جانبازان و ایثارگران وظیفه‌ای همگانی بوده و ترویج فرهنگ ایثارگری در کشور لازم و ضروری است.

کد خبر 748558

دیگر خبرها

  • ایستادگی امروز مردم غزه برآمده از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است
  • ایستادگی مردم غزه برآمده از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است
  • مسابقات «سدید»‌ مهارت‌های ارتباطی دانشجویان را تقویت می‌کند
  • مدیران نگاه عابربانکی را از شهرداری‌ها بردارند
  • صلح دوطايفه دهمرده و مير در شهرستان هيرمند
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده اند این مطلب را بخوانند
  • ۶۵۶ ایل و طایفه مستقل در ایران زندگی کوچندگی دارند
  • مسیرهای دسترسی تقاطع محور فردوسی و بلوار پیامبر اعظم(ص) تکمیل می‌شود
  • ایستادگی ملت ایران در مقابل ابرقدرت‌های پوشالی در سایه درک قرآن
  • بزرگداشت حمزه سیدالشهدا در کشور کم‌رنگ است