رفتارهای برخی مسئولان بسترسوز عدالت در کشور است/ امام علی(ع)؛ مجسمه عدالت و انصاف
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۰۴۹۹۳
حجتالاسلاموالمسلمین حسین الهینژاد، عضو هیئتعلمی پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتوگو با ایکنا از قم با اشاره به اهمیت جایگاه عدل و عدالت در اسلام، اظهارکرد: همه قوانین اسلام بر اساس عدل مورد ارزیابی قرارگرفته و عدل الهی از اصول تشیع است، به طوری که عدل دارای جایگاهی است که در قرآن کریم با آیه «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» هدف رسالت همه انبیاء متفرع بر قسط و عدل بیانشده است تا عدالت را بگسترانند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: بشریت در طول تاریخ در انتظار ظهور موعود به سر میبرد و همه انبیاء بشارت این ظهور و حکومت جهانی ایشان را دادهاند که یکی از اهداف این حکومت جهانی، برقراری عدل است که بعد از اینکه جهان پر از ظلم شد، از دید شیعه امام زمان(عج) ظهور میکند تا عدالت را بگستراند و با بیان این مطالب متوجه اهمیت بالای عدالت در دین اسلام میشویم.
رئیس پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی با اشاره به اینکه در قیامت نیز خداوند برای سنجش اعمال موازین قسط و عدل را قرار میدهد، افزود: عدالت قلمروهای زیادی دارد مانند عدالت فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی که در عدالت فردی، فرد در برابر خودش مسئولیتی دارد و باید شاخصههای عدالت را در خودش بگستراند و احساس مسئولیت نسبت به دیگران و حکومت داشته باشد؛ عدالت اجتماعی این است که تعاملات اجتماعی در حکومت با معیار عدل سنجیده شود و در واقع رنگ عدالت داشته باشد.
این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: امام علی(ع) مجسمه عدالت و انصاف بودند و بهترین مدعا برای این مسئله نوع برخورد امام با قاتل خود است؛ «قُتِلَ عَلِیٌّ فِی مِحْرَابِ عِبَادَتِهِ لِشِدَّةَ عَدْلِهِ» یعنی علی(ع) در محراب عبادت خویش قربانی عدالتش گردید؛ یا در زیارتنامه امام علی(ع) میخوانیم: السّلامُ علَی میزانِ الأعمالِ یعنی رفتارها و اعمال ما با امام علی(ع) سنجیده میشود.
حجتالاسلام الهینژاد گفت: حضرت علی(ع) در مورد عدالت میفرمایند: عدالت محکمترین بنیان جهان و سبب دوچندان شدن برکات و خیرات است، مایه پیوند امتها و اصلاح مردم و امور جامعه و میزان و ترازوی خداوند است.
عضو هیئتعلمی پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: از امام علی(ع) سؤال میکنند عدالت برتر است یا جود و بخشش، حضرت پاسخ میدهند که عدالت مقولهای است که همهچیز را در جای خود قرار میدهد.
حکومت اسلامی ایران باید در راستای عدالت علی(ع) حرکت کند
وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه حکومت اسلامی ایران باید در راستای عدالت علی(ع) حرکت کند و حكومت ديني بايد در همه لایهها وعرصههای زندگی، حاكميت پيدا كند تا وعدههای الهی محقق شود، اضافه کرد: عدالت در جامعه ایران کمرنگ و تضعیفشده چرا که برخی از شاخصههای ما بسترسوز عدالت و منفی است که روزبهروز بر این کمرنگ شدن میافزاید؛ باید این شاخصههای منفی را بسوزانیم و در تعاملات اجتماعی بیشتر به فکر دیگران باشیم.
استاد حوزه علمیه گفت: وقتی تبعیض و نابرابری روا میداریم عدالت را زیر سؤال میبریم، انحصارطلبی و منفعتجویی مسئولین و رخی افراد عدالت را از بین میبرد، دینداری و ایمان افراد جامعه را ضعیف می کند چراکه اگر فرد به دین پایبند باشد به عدل نیز پایبند میشود.
الهینژاد ادامه داد: حضرت علی(ع) با اطرافیان و استانداران خود در مورد حقوق دیگران ملاحظهی احدی را نمیکرد و از سرزنش هیچکس نمیهراسید؛ آنچه در نظر او مهم بود برقراری عدالت و به دست آوردن رضای خدا بود.
وی ابراز کرد: به عنوان مثال در نهجالبلاغه، خطبه 224 آمده روزی برادر حضرت علی(ع) که عقیل نام داشت از ایشان خواست که بیشازحد، از بیتالمال به او بدهد، با او چنان برخورد کرد که برای دیگران نیز درس عبرت باشد. لذا خود حضرت میگوید: عقیل برادرم را دیدم که بهشدت فقیر شده بود و از من میخواست کیسهای از گندمهای شما را به او ببخشم، کودکانشان را دیدم که از گرسنگی موهایشان ژولیده و رنگشان بر اثر فقر دگرگون گشته بود، عقیل باز هم اصرار کرد من به سخن او توجه کردم. او تصور نمود که من دینم را به او میفروشم و بهدلخواه او قدم برمیدارم و از راه و رسم خویش دست میکشم. آهنی در آتش گداختم، سپس آن را به بدنش نزدیک ساختم تا با حرارت آن عبرت گیرد، نالهای سر داد! گفتم: هان! ای عقیل از آن تفتیدهای که انسانی آن را به بازیچه سرخکرده ناله میکنی، اما مرا بهسوی آتشی میکشانی که خداوند جبار با شعله خشم و غضبش آن را برافروخته است.
رئیس پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی یاد آوری کرد: حضرت علی(ع) در نامه به استانداران خویش مدام بر رعایت حقوق مردم و رعایت حق فقرا و برادران دینی و انسانی تأکید میکردند.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۴۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳
به گزارش خبرنگار مهر، محمود ابراهیمی ظهر شنبه در همایش جهش تولید در دیمزارها گرامیداشت روز جهانی گندم و نان روستای امامقیس بروجن، اظهار کرد: در طرح ملی جهش تولید در اراضی دیمزار، سال گذشته ۳۰ هزار هکتار از اراضی در این استان تحت پوشش قرار گرفت.
وی افزود: پشتیبانی طرح جهش تولید در دیمزارها، برعهده ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) چهارمحال و بختیاری بود که شامل جذب پشتیبان، در اختیار قرار دادن ادوات کشاورزی، پرداخت جهت خرید ادوات و… هستند.
ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) چهارمحال و بختیاری ادامه داد: جمع اعتبارات پشتیبانی این ستاد از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۲، یک صد میلیارد ریال بود.
ابراهیمی عنوان کرد: اراضی تحت پوشش در سال ۱۴۰۳ به ۶۰ هزار هکتار افزایش پیدا کرد و جمع ریالی مجموعه پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) چهارمحال و بختیاری که شامل تسهیلات، حضور کارشناسان در پهنهها و خدمات سامانهای است، به ۲۱ میلیارد تومان رسیده است.
کد خبر 6089906