نیروی ماورایی در کمین «جنین جنزده»
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۰۶۱۶۷
سلمان فرخنده که این روزها نمایش «جنین جنزده» با بازی و کارگردانی وی در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است، درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: خوشبختانه بازخوردهایی که از نمایش گرفتیم خیلی راضیکننده بوده است و حتی بسیاری از مخاطبان این گلایه را مطرح میکردند که چرا در تبلیغات بر وجه کمدی نمایش تأکیدی نداشتیم که البته این اتفاق به خواست گروه صورت گرفت، چون نمیخواستیم تماشاگران به صرف دیدن یک کار کمدی به دیدن نمایش بیایند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فرخنده در عین حال به این نکته هم اشاره کرد: به دلیل ساعت اجرای نمایش که ۱۹ بود و همزمانی اجرا با ماه مبارک رمضان و اینکه شاید برخی هنوز نمیدانستند که زمان طرح ترافیک تغییر کرده و تا ساعت ۱۸ است، زیاد از استقبال مخاطبان راضی نبودم که البته امیدوارم در روزهای پایانی اجرا شاهد حضور بیشتر مخاطبان باشیم.
وی درباره تجربه اجرا در یک تماشاخانه خصوصی توضیح داد: تجربه اجرا در تماشاخانه خصوصی به نظرم تجربه جذابی است. البته مسائلی مثل توجه به گیشه و هزینه سالن و جذب مخاطب باید مورد توجه قرار گیرد و اینکه اگر بتوانیم با در اختیار داشتن رسانه، فضای مجازی و تبلیغات درست مخاطب خاموش را به سالنهای تئاتر بکشانیم، میتوانیم تجربه موفقی را داشته باشیم. البته اساساً معتقدم ما تماشاگر مردمی تئاتر خیلی کم داریم و اکثراً خود اهالی تئاتر مخاطب نمایشهای همکارانشان هستند و این چرخه مدام در حال تکرار است.
فرخنده درباره داستان نمایش عنوان کرد: نمایش داستان یک زن و شوهر است که بچهدار شدهاند اما زن بر این تصور است که نیروهای ماورایی مثل اجنه میخواهند فرزندش را از او بدزدند. البته این ظاهر داستان است که باعث لحظات کمدی میشود اما در بطن ماجرا یک تراژدی عمیق در جریان است. موسیقی این نمایش به صورت زنده در صحنه توسط علی سینارضانیا ساخته و نواخته میشود که فضای جذابی را به کار بخشیده است. طراحی صحنه نیز به صورت رئالیستی فضای یک خانه را تداعی میکند که به جای درها از ۳۶ پرده استفاده کردهایم که نمایانگر ۳۶ هفته بارداری نیز است.
این بازیگر تئاتر درباره ویژگیهای نمایش که یک «کمدی وحشت» است، بیان کرد: بازیهای این نمایش رئالیستی هستند که البته تلاش کردیم بازیها را با یک رئالیسم جادویی تلفیق کنیم. وقتی یک موقعیت وحشتناک به شکلی طبیعی در حال رخ دادن است با خودش فضایی کمدی را هم به همراه میآورد. اساساً هر مساله ترسناکی از زاویهای دیگر میتواند مسخره هم باشد و با خودش کمدی به همراه بیاورد.
وی افزود: اصولاً کنتراست حضور زن و شوهر نمایش در کنار هم و توهمات و رفتارهایشان موقعیتهای کمدی به وجود میآورد. ما سعی میکنیم لحظات ناب خلق کنیم و طراوت و تازگی داشته باشیم و خیلی روی متن پافشاری نکنیم و خودمان را در لحظه و موقعیتهایی که پیش میآید، قرار دهیم. دلیل این مساله هم این است که من و میترا مؤمنی بازیگر نقش مقابلم در واقعیت هم زن و شوهر هستیم و ۲۰ سال است که با هم روی صحنه میرویم و همبازی هستیم. همین امر باعث بداهه پردازی در اجرا شده و هر شب اتفاقات غافلگیرکننده و هیجانانگیزی را روی صحنه رقم میزند.
فرخنده در پایان درباره تأثیر بازیگران چهره در جذب مخاطبان یک نمایش یادآور شد: معتقد نیستم بازیگر چهره تضمینکننده اجرا است اما میتواند نیروی تقویتکننده باشد. کار خوب خودش برای خودش تبلیغ میکند و باعث دیده شدن خودش و جذب تماشاگر میشود، البته این مسائل زمانبر هستند در حالی که در ایران تئاترهای ما بیشتر از ۲۰ یا ۳۰ شب روی صحنه نیستند در حالی که تازه از شب بیستم به بعد است که یک نمایش دیده میشود و تماشاگر خودش را پیدا میکند و تماشاگران تازه میخواهند برای دیدن نمایش برنامهریزی کنند.
نمایش «جنین جن زده» به کارگردانی سلمان فرخنده تا ۸ خردادماه هر روز به جز شنبهها در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه میرود.
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: نمایش تئاتر ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۶۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«شب نغمههای اذان ایرانی» روی صحنه میرود
«شب نغمههای اذان ایرانی» در تاریخ ۲۲ اردیبهشتماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار میشود.
به گزارش ایسنا، در این برنامه نمونههایی از تولیدات تازه اجرای اذان در دستگاههای موسیقی اصیل ایرانی معرفی خواهد شد و در قسمت دوم برنامه ارکستر نیایش به سرپرستی علیرضا امینی مجموعهای از آثار مناجاتی را اجرا میکند.
آثار اجرا شده توسط ارکستر نیایش در این اجرا، سروده و با آهنگسازی علیرضا امینی بوده که تنظیم قطعات را ایمان ملکی انجام داده است. اساتید برجسته هاشم احمدوند، سید ابوالفضل عدل، مهدی محمدی، حامد کاظمی و جواد کاپریمی خوانندگان آثار اذانها و در ادامه ارکستر نیایش هستند. مراسم تجلیل از اجرای استاد رحیم موذنزاده و استاد احمد مراتب و اهدای لوح های یادبود نیز یکی از چند قسمت این برنامه است. همچنین رونمایی از لوح ثبتی پرونده ثبت اذان گویی با موسیقی اصیل دستگاهی آواز ایرانی از دیگر بخشهای این برنامه خواهد بود.
علیرضا امینی در خصوص «شب نغمههای اذان ایرانی» گفت: من برای اولین بار در پرتو معرفی اجرای نغمههای اذان ایرانی به روش پیشینیان که اسناد مضبوط آن از حدود ۱۱۰ سال پیش موجود است اجرایی را روی صحنه خواهم برد. نماز جایگاه معنوی بسیار بالایی در میان ایرانیان داشته است و در هر کوچه و خیابانی هر ایرانی با بیان خود اذان میگفته و مردم را برای نماز و عبادت آگاه می نموده است. همان طور که در حال حاضر اذان بیات ترک رحیم موذنزاده اردبیلی و شور محمد آقاتی در بهترین روایت ارزش این گونه مهم هنر معنوی را در جامعه ما نشان میدهد، ما میتوانیم با رونق روایت دوباره اذان ایرانی بین هنرمندان آواز اصیل ایرانی، تمام ایرانیها را با حفظ و روایت اذان آشتی دهیم. اذان میتواند به عنوان یک نغمه و مناجات در تمامی لحظات زندگی مردم حضور داشته باشد؛ چراکه تمام جملاتش گفت و گو از صفا و صمیمیت و اصول دینی ما است. اگر بتوانیم این باورها را تقویت کنیم تاثیر مثبتی روی تربیت اخلاقی جامعه خواهد داشت.
در اولین اجرای «شب نغمههای اذان ایرانی» در تالار اندیشه ورود برای عموم آزاد و رایگان خواهد بود.
انتهای پیام