Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان شمالی گفت: اداره کل منابع طبیعی استان در راستای جلب مشارکت مردم محلی در سطح استان به منظور اجرای طرح های مرتعداری و جنگل کاری در سطح مراتع و جنگل های استان گام برداشته که با استقبال آنان به منظور مشارکت در اجرای پروژه ها مواجه شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کامبیز انصاری، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک در این باره اظهار کرد: تقویت پوشش گیاهی در مراتع و جنگل های استان با مشارکت مردمی ( بهره برداران عرفی ) در سطح استان از جمله برنامه های بسیار مهم این اداره کل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انصاری با اشاره به اینکه واحد آموزش و ترویج این اداره کل با ارائه آموزش ها به مردم محلی تلاش کرده است که مشارکت مردم محلی را در زمینه اجرای طرح های مرتعداری و جنگل کاری را جلب و تقویت کند، عنوان کرد: جلب مشارکت مردم محلی از طریق تشکیل شرکت های تعاونی انجام می شود که عواید حاصل از پروژه های مرتعداری و جنگل کاری ( با کسر عواید مالکانه منابع طبیعی ) برای این بهره برداران خواهد بود.

وی بیان کرد: در همین راستا، تا به کنون توانسته ایم با مشارکت مردم محلی کشت گیاهان دارویی در سطح هزار و 60 هکتار از عرصه های مرتعی تحت مدیریت این اداره کل را کشت کنیم.

وی همچنین عنوان کرد: در سال جاری با مشارکت مردم محلی عملیات های کپه کاری، علوفه کاری، بذرپاشی، نهال کاری، مراقبت و آبیاری، قرق، احداث آبشخور و مرمت چشمه ها را در سطح دو هزار و 700 هکتار از عرصه های مرتعی تحت مدیریت این اداره کل را اجرایی کنیم.

انصاری خاطر نشان کرد: از این سطح هزار و 209 هکتار آن به باریجه اختصاص یافت.

 

توزیع 70 هزار نهال صنوبر برای تولید چوب در استان

وی در ادامه به اجرای طرح های جنگل کاری از طریق کشت درختان جنگلی در سطح استان با مشارکت مردم اشاره کرد و گفت: در همین راستا، 180 هزار نهال جنگلی برای کشت در سطح 113 هکتار منطقه جنگلی استان تولید کردیم که 120 هزار نهال آن میان مردم محلی به منظور کشت در این سطح یاد شده، توزیع شد.

وی خاطر نشان کرد: 70 هزار نهال صنوبر به منظور تولید چوب میان کشاورزان استان به منظور کشت در اراضی کشاورزی توزیع شدند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان شمالی همچنین بیان کرد: در منطقه چهاربید شهرستان جاجرم نیز در سطح 13 هزار هکتار درختان جنگلی زرشک با مشارکت مردم محلی این منطقه کشت شده اند.

وی همچنین افزود: با مشارکت مردم محلی در سطح 30 هکتار از مناطق جنگلی استان عملیات مراقبت و نگهداری انجام می شود.

وی خاطر نشان کرد: با مشارکت مردم محلی در سطح 25 هکتار از عرصه های منابع طبیعی منطقه دشت شهرستان گرمه، گل محمدی کشت شد.

وی همچنین افزود: در منطقه کاستان شهرستان مانه و سملقان نیز عملیات جنگل کاری در سطح 25 هکتار انجام شد.

انصاری در خاتمه با اشاره به حجم بارندگی های بهار امسال اعلام کرد: با شرایط بارندگی هایی که در سطح استان رخ داد وضعیت ذخیره گاه زالزالک در سطح هشت هکتار در منطقه مملجه شهرستان بجنورد  بسیار عالی شده است و درختان ارس منطقه پیغو شهرستان بجنورد نیز از شرایط مطلوبی برخوردار شده اند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۱۰۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ملی جهادآبرسانی امیدبخش روستا‌های تشنه خراسان شمالی

vضا عطایی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با اشاره به اجرای طرح جهاد آبرسانی در خراسان شمالی گفت: این طرح با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) با حجم سرمایه گذاری ۵۵۰ میلیارد تومان، در نظر دارد تا پایان دولت سیزدهم جمعیت ۹۰ هزار نفری را در ۱۶۴ روستای استان از نعمت آب پایدار بهره‌مند نماید.
عطایی عنوان کرد: طرح جهادآبرسانی در قالب چهار مجتمع روستایی "پایین دست شیرین دره"، "کهنه جلگه"، "پرسه سو" و زیدرسرانی"در استان در حال اجرا است که تاکنون ۱۹ روستا در این طرح از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند شده اند.
وی در خصوص روند اجرای این طرح در سال ۱۴۰۲ افزود: طرح جهادآبرسانی استان در سال گذشته، گام‌های مثبتی داشته و تاکنون ۳ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آّب شرب احداث و ۱۴۰ کیلومتر خط انتقال نیز اجرا شده است.
عطایی در ادامه اظهارداشت: عملیات اصلاح و توسعه ۶۵ کیلومتر خط انتقال و احداث ۹ باب ایستگاه پمپاژ از دیگر اقدامات انجام شده این طرح در سال ۱۴۰۲ بوده است.
عطایی گفت: علیرغم اینکه عملیات نوسازی انشعابات در قرارداد طرح جهادآبرسانی عنوان نشده، اما با این حال سال گذشته ۲۰۰ مورد نوسازی انشعاب صورت گرفته و هزار و ۵۰۰ مورد انشعاب نیز در سال ۱۴۰۳ نوسازی خواهد شد.
وی بااشاره به اینکه برای اجرای این طرح در استان، اعتباری معادل ۵۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده، افزود: تاکنون ۱۷۰ میلیارد تومان برای طرح‌های جهاد آّبرسانی در استان هزینه شده است. 
طرح جهاد آّبرسانی، از اقدامات تاثیرگذار و امیدآفرین در جهت آبرسانی به مناطق روستایی کم برخوردار از آب شرب پایدار است؛ در این طرح، قرار است، ۱۰ هزار روستا در سطح کشور از نعمت آب سالم و بهداشتی پایدار بهره‌مند شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • نشست رسالت صندوق بازنشستگی کشوری در تحقق شعار سال برگزار شد
  • خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی
  • طرح ملی جهاد آبرسانی امیدبخش روستا‌های تشنه خراسان شمالی
  • طرح ملی جهادآبرسانی امیدبخش روستا‌های تشنه خراسان شمالی
  • برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلزار‌های خراسان شمالی
  • خوشه‌های خوش‌سالی در خراسان شمالی با جهش تولید و مشارکت کشاورزان
  • یکپارچه سازی زمین های کشاورزی شمال با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • یکپارچه سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • دعوت از گروه‌های جهادی خراسان رضوی برای مشارکت بیشتر در طرح تحول روستایی
  • ۱۰ مصدو بر اثر برخورد ۲ سواری در جاده جنگل گلستان