Web Analytics Made Easy - Statcounter

قدر فرصتی برای بیدار شدن است فرصتی که در طول سال دیگر برایت رخ نمی‌دهد و تا می‌توانی باید اشک بریزی، قرآن بر سر بگذاری، جوشن بخوانی و از خدا بخواهی بهترین سرنوشت را برایت رقم زند. ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰ استانها خراسان جنوبی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، ضیافت بزرگی برپا شده بود فرصتی برای رهایی از بار گناهان، مردم کویرنشین خراسان جنوبی در شب 23 ماه مبارک رمضان دست نیایش به سوی آسمان بلند کردند تا در زیر سایه قرآن خداوند سرنوشت‌شان را به بهترین نحو رقم زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آری در شبی که برتر از هزار ماه در سال است، شبی که انسان به خدا نزدیک‌تر بوده و زیبایی‌ها به اوج می‌رسد فرصت پیدا می‌کنی تا در زیر چتر آسمان درونت را پاک کنی.

هرچند خطاهای زیادی در طول سال داشتی اما قدر است و فرصتی برای ساخته شدن است. شبی که در طول سال دیگر تکرار نمی‌شود چون فرشتگان در این شب میهمان زمینیان میش‌وند تا با مخلقوات خدا ملحق شده و بر بندگان خالص خدا درود فرستند.

در این شب که اگر عمری برایت باقی بماند باید تا سال بعد با آن خداحافظی کنی، بغضی بزرگ در گلو داری، اشک می‌ریزی، قرآن بر سر می‌گیری، حال عجیبت نشان از توبه دارد، توبه‌ای که از خداوند مهلتی برای پاک شدن می‌خواهی.

تمام خاصیت ماه رمضان از چشمه شب قدر می‌جوشدحضور ظریف در مراسم احیای شب قدر در حرم امام حسین(ع)+ عکسمردم خراسان جنوبی در دومین شب قدر259 واحد خون اهدا کردند

آنقدر اشک می‌ریزی تا سبک شوی، در این شب که با فضیلت‌ترین شب در سال است با سجده بر درگاه الهی تلاش می‌کنی تا سرنوشتی با عزت برای خود رقم زنی چون شبی است که به نام بخشش گناهان است.

تاریکی در این شب معنا ندارد چون نور رحمت خدا از گوشه گوشه مساجد، تکایا و بقاع متبرکه را می‌توانی بیابی و چهره‌ات را بزدایی، خوشا به سعادتت اگر بتوانی حال خوشی را امشب برای خود رقم زنی.

به راستی شب قدر باران رحمتی است که در جویبارِ هر فرد و هر جمع، به اندازه خودش جاری می‏‌شود. شخصیت افراد به گونه‏‌ای شکل گرفته که بعضی از آنان توان پذیرش جریان رودی بیکران از رحمت و برکتِ قدر را دارند و برخی دیگر این زمینه را ندارند.

قدر شب احیای خویش با دم مسیحایی دعا و شبی است برای آنکه تقدیر خویش را رقم بزنیم و خویشتن جدید خود را با قلم توبه و جوهر اشک ترسیم کنیم، قدر خویش را بشناسیم و از لحظه لحظه آن در فضای نیایش و بندگی و عبادت نهایت استفاده را ببریم.

یک مدرس دانشگاه و استاد معارف در این باره می‌گوید: در عظمت و منزلت شب‌های قدر همین بس که خداوند به پیامبر خویش می‌فرماید «تو نمی‌دانی شب قدر چیست» وقتی به رسول خود چنین می‌گوید پس ما به یقین از درک آن عاجز هستیم.

در قرآن کریم هم آمده است که ارزش شب‌های قدر از هزار ماه بالاتر است و هزار ماه حدود 83 سال و چند ماه و به عبارتی یک عمر می‌شود و به همان اندازه ارزش دارد اما اینکه چرا یک شب به اندازه عمری ارزش دارد فردی می‌فهمد که بتواند در آن شب خودش را بشناسد.

همه انسان‌ها دچار یک نوع از خود بیگانگی هستند و خود را در مقام، پول و مدرک می ‌یابند اما قدر وقت آن است که خود و رابطه خویش با خدا و جهان را درک کنند.

شب 23 رمضان تعداد بیشماری از خداجویان با دلهایی سرشار از ترس وامید راهی مساجد و نیایشگاه‌ها شدند تا به دور از چرک و زندگی‌های آلوده ماشینی از خدا پاکیزگی و پاک شدن طلب کنند و در این شب نسیم مهربانی عرش بر قلب تشنه محبت فرش وزید و ساکنان زمین و آسمان از لبخند زیبای روح انگیز خدا لطیف، مست و مدهوش شدند.

به همین نیت هم بود که دیشب، خیل دلدادگان قدر و سیل عاشقان تغییر به سبک خدایی، به این شب ارجمند لبیک گفتند و الغوث الغوث گویان، فروتنانه و مروارید اشک‌ریزان از ذات اقدس خداوند خواستند که «خَلِّصنا مِنَ النَارِ یا رَبّ»؛ خدایا ما را از آتش رهایی بخش.

به همین نیت بود که دیشب در نخستین شب از شب‌های عزیز قدر، بیشماری از خداپرستان علی دوست با دل‌هایی سرشار از ترس و امید راهی مساجد، زیارتگاه‌ها و نیایشگاه‌ها شدند تا به دور از چرک و چروک‌های این جهانی، از خدا پاکیزگی و پاک شدن طلب کنند.

به همین نیت بود که کودکان و نوزادان خود را همراه بردند تا راه و رسم خواهش از آفریدگار را به آنان بیاموزند و برای آنان نقشه راه را رسم کنند، همان نقشه‌ای که می‌گوید: «هر که باشی و هر جا باشی در برابر خدا هیچی و فقط اوست که همه کس است و همه‌کس می‌ماند و برای همه کسان، کس است و بس.»

دیشب، فرشتگان از نظاره صحنه‌های ناب و زیبای راز و نیاز زمینیان با آفریدگار پر رمز و راز به وجد آمدند و نوای «فتبارک الله احسن الخالقین» سر دادند.

شب، شب دعا بود؛ دعا برای نخشکیدن خنده بر لبان زمین. دعا برای رفع عطش دلتنگی برای خدا، برای خوبی‌ها، برای عرش و برای معراج.

دیشب بندگان خوب خدا آمدند مرواریدهای اشکشان را به آستان حضرت مهربان پیشکش کردند تا آبرو بخرند و آرامش ببرند.

دیشب اهالی قدر در جای جای ایران گرد هم آمدند تا در سوگواری برای همای رحمت خداوندی، علی(ع)، قرآن بر سر بگیرند تا در پیوند میان قرآن و عترت، خدای خویش را عاشقانه‌تر بشناسند و بیابند.

یک استاد حوزه و دانشگاه نیز در این باره گفت: شب‌های قدر در قرآن و روایات جایگاه عظیمی دارد تا آن جا که اعمال آن شب در قرآن بالاتر از هزار ماه بیان شده و در روایات اهل بیت(ع) نیز به آن توصیه زیاد شده است.

حجت الاسلام حسینی به توصیه اهل بیت(ع) به عبادت و شب زنده داری در این ایام اشاره و بیان کرد: عبادت در همه ماه رمضان و به ویژه در شب‌های قدر فضیلت بسیاری دارد تا آن جا که پیامبر(ص) فرمودند هر که شب قدر را زنده بدارد عذاب تا سال بعد از او برداشته می‌شود و پیامبر(ص) و همه معصومان این سیره را پاس می‌داشتند و دهه آخر رمضان را در مسجد معتکف می‌شدند و شب زنده دار بودند.

وی افزود: حضرت زهرا(س) نه تنها خودشان در شب‌های قدر بیدار بودند بلکه فرزندان خود را هم  بیدار نگه می‌داشتند و با کمی غذا و آمادگی در روز آنها را برای شب مهیا می‌کردند و می‌فرمودند محروم کسی است که از فضیلت شب قدر محروم بماند و شب زنده داری تا صبح سیره ائمه است.

استاد حوزه و دانشگاه از دیگر اعمال در این شب‌ها را حضور در مساجد برای شب زنده داری و همان اعمال رایج قرآن بر سر گذاشتن، نماز و دعا دانست و گفت: بهترین سوره و روایت در مورد این شب‌ها همان سوره قدر است که محتوای آن دلالت بر هزار ماه دارد و نزول یک باره قرآن در شب قدر بر قلب پیامبر(ص) را بیان می‌کند.

حسینی تصریح کرد: در شب‌های قدر، آینده و سرنوشت فرد مشخص می‌شود، وقتی فرد با شب قدر مواجه شد و جایگاه خود را شناخت و مسیر خود را پیدا کرد مشخص می‌شود که در چه راهی قدم برخواهد داشت و در واقع مسیر آیند‌ه‌اش نیز مشخص خواهد شد.

وی تاکید کرد: هر چند زمان دقیق شب قدر مشخص نیست اما بنا بر آیات قرآن و روایات، در ماه رمضان واقع شده چون در این ماه انسان تهجد و مراقبت نفس بیشتری دارد و این موضوع سبب می‌شود برای تحول و انتخاب مسیر صلاح در زندگی خود آماده‌تر شود اما در ماه‌های دیگر انسان بیشتر اسیر زندگی و تمایلات نفسانی است. 

انتهای پیام/ش

R41348/P4001/S6,56/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۱۴۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستمزدم برای «فسیل» هم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان نبود!

‏⁧ به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،هفته گذشته بیانیه صنفی انجمن فیلمنامه‌نویسان خانه سینما منتشر شد که در آن علیرغم اذعان به کم بودن دستمزدهای پیشنهادی نویسندگان برای سال پیش‌رو، قیمت‌های پایه برای نگارش فیلمنامه سینمایی و تلویزیونی اعلام شد.

به گزارش ایرنا،در این بیانیه دستمزد نوشتن یک فیلمنامه کامل سینمایی ۵۰۰ میلیون تومان و بالاترین رقم بود. دستمزد نگارش هر قسمت سریال تلویزیونی ۸۰ میلیون تومان و جالب آن‌که این رقم برای هر قسمت سریال نمایش خانگی، ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومان اعلام شده بود. به بهانه این بیانیه و ارقام اعلام شده با حمزه صالحی، نویسنده و فیلمنامه‌نویس فسیل و بسیاری از فیلم‌های کمدی چند سال اخیر به گفت‌وگو نشستیم.

صالحی در واکنش به قیمت‌ها و درصد تحقق‌ آن برای نویسندگان گفت: با توجه به اینکه رقم دستمزد برای کارگردان‌ها و بازیگرها افزایش پیدا کرده طبیعتا قیمت نوشتن فیلمنامه هم باید افزایش پیدا کند. اگر دو سال پیش قیمت نوشتن یک فیلمنامه ۷۰ میلیون تومان بود برای شرایط فعلی طبیعتا باید بیشتر باشد اما من فکر نمی‌کنم اعداد اعلامی جدید هم محقق شود.در فیلمنامه‌نویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند می‌تواند فیلمنامه بنویسد

صالحی ادامه داد: واضح است که ما سازوکار درستی نداریم. در دنیا مبلغ دستمزد برای فیلمنامه‌نویس، یک درصدی از قیمت پروژه است؛ مثلا در ترکیه بین ۷ تا ۱۱ درصد پروژه را به فیلمنامه اختصاص می‌دهند اما اینجا این‌گونه نیست.

بدون سازوکار درست، ارگان‌ها و دفاتر خصوصی این ارقام را جدی نمی‌گیرند

نویسنده فیلم بخارست با بیان آن‌که با اعلام ارقام از سوی انجمن مخالف نیست، توضیح داد: من مخالف این نیستم که عدد اعلام شود اما مکانیسم اجرایی برای محقق کردن آن نداریم. باید تکلیفی به ارگان‌ها اعلام شود و دفاتر خصوصی سازوکاری داشته باشند تا ملزم شوند این عدد را رعایت کنند. تا وقتی که هیچ تکلیفی به عهده ارگان‌ها یا تهیه‌کننده نباشد با شما چانه می‌زنند و آن عدد را دریافت نمی‌کنید.در پلفترم ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرم‌ها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژه های خاص و تاریخی

این نویسنده در پاسخ به اینکه چرا این اتفاق بیشتر برای نویسنده‌ها در سینما رخ می‌دهد، افزود: کارگردان باید مجوز بگیرد تا نامش به عنوان کارگردان یک اثر ثبت شود ولی در فیلمنامه‌نویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند می‌تواند فیلمنامه بنویسد.

او ادامه داد: از این رو در بازار قیمت‌شکنی اتفاق می‌افتد و اگر میزان دریافتی شما عدد بالایی باشد با شما کار نمی‌کنند چراکه قیمت‌های خیلی پایین‌تری وجود دارد. قیمت را نصف می‌کنند و با یک فیلمنامه‌نویس دیگر کار می‌کنند.

نویسنده فیلم انفرادی با اشاره به نقش انجمن فیلمنامه‌نویسان گفت: در کانون فیلمنامه تعامل وجود دارد و مشکل از سوی آنها نیست. کانون باید برای ارشاد مکانیسمی تعریف کند تا این را یک تکلیف برای ارگان‌ها و دفاتر بداند. حتی نه برای سقف قیمت اما حداقل برای کف دستمزد یک عددی تعیین شود.

صالحی بیانیه منتشرشده را فاقد دسته‌بندی دانست و ادامه داد: در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری دسته‌بندی نشده‌اند و کسوت و سابقه نویسنده دسته بندی نشده است. مشکل اجرایی همین است که یک عدد برای تمام شرایط اعلام می‌شود؛ در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق می‌کند.در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری و کسوت و سابقه نویسنده، دسته بندی نشده اند. در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق می‌کند

وی افزود: من هم اگر فیلمنامه اجتماعی بنویسم با قیمت کمتری این کار را می‌کنم چراکه سینمای اجتماعی، سینمای حمایتی است. همه می‌دانیم که بودجه تهیه‌کننده برای چنین آثاری، مانند فیلم کمدی نیست، حتی بازیگری که برای فیلم کمدی ۳ میلیارد پیشنهاد می‌دهد برای فیلم اجتماعی با ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیون تومان هم کار می‌کند.

او با اشاره به وضعیت متفاوت در پلتفرم‌ها، دسته‌بندی دستمزدها را مهم دانست و افزود: در پلفترم، ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد آنجا می‌توان این نسبت را برعکس کرد یا به هم نزدیک کرد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرم‌ها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژه‌های خاص و تاریخی.

فیلمنامه‌ اجتماعی با ۵۰ تا ۷۰ میلیون خرید و فروش می‌شود

نویسنده تگزاس۲ با بیان اینکه ارقام اعلام شده حتی به فیلم‌های کمدی هم تعلق نمی‌گیرد، گفت: در ژانر کمدی شاید من جزو کسانی باشم که دستمزد مناسب‌تری دریافت می‌کنم اما این قیمتی که اعلام شده حتی به من هم تعلق نمی‌گیرد. دستمزد نوشتن فیلمنامه اجتماعی خیلی از این کمتر است و در جریانم که با ۵۰ یا ۷۰ میلیون فیلمنامه اجتماعی خرید و فروش می‌شود.

صالحی در نهایت با اشاره به پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب یعنی فسیل که نوشتن فیلمنامه آن برعهده خودش بوده، گفت: در پروژه فیلم فسیل با فروش میلیاردی که داشت هم قیمت نگارش سال گذشته، به من تعلق نگرفت. من خیلی وقت است با آقای عامریان کار می‌کنم و رویه ایشان به این ترتیب است که وقتی فیلمی می‌فروشد، خودشان یک هدیه در نظر می‌گیرند.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902941

دیگر خبرها

  • باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچه‌های امروز
  • بافت‌های فرسوده شهری، فرصتی برای توسعه گردشگری
  • نویسنده فیلم سینمایی فسیل : دستمزدم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!
  • دستمزدم برای فسیل کم بود
  • دستمزدم برای «فسیل» هم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان نبود!
  • دستمزدم برای «فسیل» به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!
  • داغ شدن زمزمه‌های ورود اژدهای سرخ برای مهار ایران؛ اهرم فشار پکن کجاست؟
  • سپاهان به پرسپولیس: نوشتن آن بیانیه گستاخی بزرگی بود
  • مشهد در سوگ ششمین ولی مسلمین/عطر شهادت در اجتماع صادقیون پیچید
  • عطر و بوی شهادت در اصفهان پیچید