Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی جلسه شورای اداری مازندران تفاهم‌نامه‌ای بین صندوق ضمانت صادرات ایران و استانداری مازندران به ارزش یک‌هزار میلیارد دلار منعقد شد که انتقاد از عدم برگزاری جلسه شورای برنامه‌ریزی استان و بی‌اعتنایی دولت به روز مجلس از اظهارات نمایندگان مجلس بود.به گزارش بلاغ،از شهرستان ساری، یکی از ظرفیت‌های مهم استان مازندران بحث صادرات است، هم‌جواری با دریای خزر ظرفیت‌های بالفعل زیادی دارد که استان مازندران از آن بهره‌مند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 تولید بیش از 7 میلیون تن محصولات کشاورزی، مازاد بر نیاز مردم استان و کشور است و می‌تواند به عنوان صادرات به کشورهای دیگر ارسال شود.

فرآورده‌های لبنی بستنی، شربت‌های یخ‌زده، سیمان، محصولات معدنی، روغن‌های حیوانی، نباتی، کاغذ، پوره، مرکبات، کیوی، گل و گیاه، آب میوه و محصولات شیلاتی به عنوان ظرفیت‌های صادراتی استان مازندران محسوب می‌شود و می‌توان با یک هدف‌گذاری دقیق ظرفیت‌های صادراتی را چندین برابر کرد که حسن خیریان‌پور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری در جلسه شورای اداری در استانداری مازندران این ظرفیت‌ها را بر می‌شمارد.

*میزان صادرات به 3 میلیارد دلار ارتقا پیدا می‌کند

وی ادامه می‌دهد، قرار است تا پایان برنامه ششم با همکاری اعضای کارگروه و همه دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های بخش خصوصی با محوریت بازرگانی، میزان صادرات به 3 میلیارد دلار ارتقا پیدا کند و امید است با محوریت استاندار و کارگروه‌ها، تحقق صادرات غیرنفتی مهیا شود.

 افروز بهرامی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران نیز که در این جلسه حضور داشت و دلیل این حضور برای امضای تفاهم‌نامه بین صندوق ضمانت و استانداری مازندران بود تا صادرکنندگان و فعالان اقتصادی با خیالی آسوده و بدون دغدغه بتوانند محصولات خود را صادر کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه امید است تا شاهد رویدادی مهم در استان مازندران باشیم ،افزود: قطعا این امر می‌تواند به عنوان اقدامی مهم و ماندگار در استان باشد، این تفاهم‌نامه در راستای رشد و توسعه صادرات غیرنفتی و به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید مورد نظر رهبری، فی‌مابین صندوق ضمانت صادرات ایران و استانداری مازندران به منظور استفاده از ظرفیت‌های متقابل منعقد می‌شود.

*صادرات عامل رونق تولید است

در ادامه ولی‌الله نانواکناری رئیس مجمع نمایندگان مازندران با بیان اینکه  صادرات عامل رونق تولید است، اظهار کرد: اگر ما در عرصه صادرات فعال باشیم می‌توانیم در تحقق این شعار گام‌های بلندی برداریم، با وجود اینکه مازندران از استان‌های زرخیز است و با توجه به همسایه‌های آن ما نتوانستیم از ظرفیت استان به خوبی استفاده کنیم  و صادرکنندگان گله‌مند بودند از اینکه مسؤولان چرا نمی‌توانند تسهیلاتی را برای صادرات ایجاد کنند.

وی افزود: خاویار زمانی رکن دوم و یا سوم ارزآوری در کشور بود و ساحل مازندران بهترین جایگاه برای پرورش ماهیان خاویاری است.

رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران ادامه داد: ما نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم و امید است امضای این تفاهم‌نامه با مازندران پیام خوبی برای مازندران و ایران باشد.

*تسهیلات کم‌بهره برای تشویق صادرات در دستور کار قرار گیرد

در ادامه محمدعلی شاعری نماینده مردم شرق مازندران با بیان اینکه تسهیلات کم‌بهره برای تشویق صادرات در دستور کار قرار گیرد، افزود: محصولات مازندران برند هستند و ما هنوز برندسازی نکردیم، بسته بندی و سورتینگ، حمل و نقل استاندارد برای صادرات کالا و موضوع برندینگ در دستور کار قرار گیرد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در بخشی دیگر از سخنان خود بیان کرد: آب شرب سد گلورد در برخی از اختلافات محلی باقی ماند، جاده گلوگاه دامغان گلنگ زده شد اما پروژه آغاز نمی‌شود و اینکار معطل باقی مانده است.

*بازسازی جاده‌ها هنوز انجام نشده است

شاعری یادآور شد: بحث تنفس جنگل گام‌های اساسی برای جلوگیری از جنگل‌خواری بوده که دارد به یک تهدید و یک تیغ دو لبه تبدیل می‌شود این مسئله نه با پول بلکه با تدبیر حل می‌شود، خسارت سیل در بخش کشاورزی و همچنین بحث بازسازی جاده‌ها هنوز انجام نشده است و باید دید که چالش اصلی کجاست و مسائل را حل کرد.

قاسم احمدی‌لاشکی نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلش شورای اسلامی در ابتدای سخن خود با گلایه از اینکه امروز سالروز تاسیس مجلس شورای اسلامی در سال 59 بود انتظار داشتیم که دولت تبریکی بگوید اما نگفت، افزود: امضای تفاهم‌نامه با صندوق ضمانت صادرات اقدام مهمی است اما یک سؤال دارم که چرا به جای دلار، می‌توان از جایگزین یورو برای دلار استفاده کرد.

وی با اشاره به بحث جدی گرفتن شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: اگر قرار است تحریم‌ها را دور بزنیم باید بحث شرکت‌ها را جدی بگیریم، کشورهای CIS ظرفیت بسیار خوبی هستند، در مازندران هم سه بندر و سه فرودگاه داریم و این شرایط خاصی است که همه استان‌ها ندارند  با توجه به پیگیری‌ها دو منطقه ویژه و سه لکه منطقه آزاد در استان وجود دارد.

* چالش افزایش قیمت زمین در غرب استان

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت با اشاره به افزایش قیمت زمین در غرب استان، یادآور شد: اراضی در غرب مازندران به صورت سرسام‌آور رو به فزونی رفته و از 300 هزار تومان به 2.5  میلیون تومان رسیده است که باید راهکاری اساسی برای آن اندیشید تا این تهدید تبدیل به فرصت شود.

در ادامه جلسه عبدالله رضیان نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سوادکه شمالی و  سیمرغ در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه ما در تحریم هستیم و باید صادرات غیرنفتی را توسعه دهیم، افزود: ما زیر ساخت‌های لازم برای صادرات را داریم، در برخی موارد رایزن‌های اقتصادی قوی نداریم  و یکی از اشکالات هم این است که روابط  سیاسی ما روابط عمیقی نیست، یکی از موانع ما صندوق ضمانت بود تفاهم‌نامه امضا شد، زیرساخت‌ها در سه بنادر باید مهیا شود و در بحث صادرات مرکبات نیاز به کانتینر‌های یخچال‌دار داریم.

 

*برخی پروژه‌ها راکد مانده

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار با بیان اینکه با توجه به وقوع سیل برخی از زیرساخت‌ها انجام نشده است، اظهار کرد: پروژه‌ها راکد مانده، در بحث راه‌ها، پیمانکار، روکش آسفالت میارکلا را تعطیل کرده، بحث بیمارستان رازی هم هنوز انجام نشده است.

*امضای این تفاهم‌نامه نقطه قوتی برای استان است

علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری و میاندرود نیز در این جلسه افزود: اولین نکته تشکیل کمیته‌های شورای برنامه‌ریزی استان و شهرستان است که بعد از دو ماه هنوز تشکیل نمی‌شود، معمولا کمیته‌ها در اول سال باید انجام شود و این تأخیر قابل قبول نیست.

وی در ادامه به بحث پرداخت حقوق و مزایا اشاره کرد و یادآور شد: مجلس یک حکم قانونی دارد، 400 هزار تومان برای همه و همچنین ده درصد افزایش حقوق، برای بازنشستگان هم افزایش حقوق داریم و هم همسان‌سازی آنها تامین شده است.

نماینده مردم ساری و میاندرود با بیان اینکه امضای این تفاهم‌نامه نقطه قوتی برای استان است، افزود: اگر نیاز به اصلاحی داشته باشد قول می‌دهیم که از این صندوق حمایت شود.

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران نیز با بیان اینکه تجربه صندوق حمایت را در سال 94 داریم اما موفق نبود، افزود: یکی از موضوعات مهم اقتصاد مقاومتی، صادرات بوده و امید است که با صندوق ضمانت مشکلات حل شود.

* شوک‌ارزی در سال 97

در ادامه افروز بهرامی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با بیان اینکه صندوق توسعه صادرات ظرفیت‌های زیادی دارد و فعالان اقتصادی با این ظرفیت‌ها آشنا نیستند، اظهار کرد: توسعه صادرات ضرورت دارد و باید با یک اجماع عمومی موانع و مسائل را حل کنیم.

وی ادامه داد: یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی، افزایش تاب‌آوری اقتصاد کشور در برابر شوک و تکانه‌های خارجی است، جبران این شوک و تکانه‌ها با صادرات غیرنفتی است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: شوک‌ارزی در سال 97 آثار تورمی ناشی از کاهش پول ملی کشور، معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داد اما ظرفیت خوبی برای صادرات ایجاد کرده است.

بهرامی با بیان اینکه آمریکا در جنگ اقتصادی با ماست، بیان کرد: در این تحریم‌ها و همه بحران‌ها، نوک پیکان به سمت تجارت خارجی است، مهم‌ترین استراتژی در حال حاضر تمرکز بر کشورهای همسایه است.

وی با بیان اینکه 15 کشور همسایه ما یک‌هزار میلیارد دلار واردات دارند، خاطرنشان کرد: سهم ما فقط 25 میلیارد است یعنی فقط 2/5 درصد، نگرانی همه صادرکنندگان در مورد ریسک‌های سیاسی و تجاری در روند صادرات است که ممکن است وصول مطالبات و صادرکنندگان را با مشکل مواجه کند.

* 17 میلیارد دلار پوشش بیمه‌ای 326 میلیون دلار مربوط به استان مازندران بوده است 

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران ادامه داد: در ایران صندوق ضمانت صادرات در سال 52 تاسیس شد تا امنیت مالی صادرکنندگان را بر عهده گیرد، در 10 سال گذشته 17 میلیارد دلار پوشش بیمه‌نامه‌ای داشته‌ایم و همچنین در سال گذشته 0/2 میلیارد دلار بیمه نامه ضمانت نامه دادیم.

بهرامی خاطرنشان کرد: در استان مازندران از 17 میلیارد دلار پوش‌بیمه‌ای 326 میلیون دلار مربوط به استان مازندران بوده است که 20 درصد کل پوشش‌های ما بوده و 9 میلیون دلار نیز خسارت پرداخت کردیم.

احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران نیز در پایان جلسه با اشاره به مزیت‌های بحث ضمانت صادرات در استان، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان مازندران صادرات است، در جلسات مختلف با صادرکنندگان و جلسات گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مشکلات و مسائل صادرکنندگان مطرح شد که بیشتر مربوط به ریسک‌های بالای تجاری و سیاسی بود.

وی با بیان اینکه ریسک‌های تجاری و سیاسی التهاب ایجاد می‌کند، افزود: برخی به همین دلایل ورشکسته و یا به خاطر فضای اینچنینی تغییر شغل داده‌اند.

استاندار مازندران با اشاره به حضور استان در همجواری با کشورهای CIS افزود: در بحث تحریم و همچنین فروش نفت دچار مشکل هستیم که باید از ظرفیت خود در عرصه صادرات غیرنفتی فعالیت بیشتری داشته باشیم و گام‌های مؤثری برداریم.

 

*امضای تفاهم‌نامه به مبلغ یک هزار میلیارد دلار

این مسؤول با بین اینکه تفاهم‌نامه با صندوق ضمانت صادرات با یک هزار میلیارد دلار بسته شده است، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما این است که با این نوع اقدامات می‌تواند به توسعه صادرات و رونق اقتصادی کمک کند.

حسین‌زادگان افزود: اگر صادرات می‌خواهد انجام شود باید بهترین بسته بندی و شرکت‌های حمل و نقل را داشته باشیم.

وی با اشاره به بحث سیل در استان اظهار کرد: اولویت ما در سیل، مسکن است و بحث بسته‌های معیشتی و بعد راه‌های اصلی و پس از آن راه‌های روستایی، آبراهه‌ها.

* تعمیرات مسکن سیل‌زدگان تا پایان خرداد

استاندار مازندران با بیان اینکه دولت در بخش اول تا حدودی اعتبار داده و تا پایان خرداد تعمیرات تمام می‌شود، بیان کرد: 600 واحد مسکونی برای ساخت داریم که حدود 200 مورد را سپاه در دست ساخت دارد، سپاه علاوه بر اینکه در سیل کمک کرده در قرارداد با بهزیستی و کمیته امداد این 200 خانه را هم در دست ساخت دارد و در برخی تا احداث اسکلت هم پیشرفت داشته است.

به گزارش فارس، در جلسه شورای اداری امروز تفاهم‌نامه‌ای فی‌ما‌بین صندوق ضمانت صادرات ایران و استانداری مازندران به ارزش یک‌هزار میلیارد دلار منعقد شده است.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۱۶۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ۱۵ استان برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید محمدتقی شاهچراغی در جلسه شورای اداری شهرستان ورامین با اشاره به آمادگی برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در کشور اظهار داشت: عوامل برگزاری انتخابات در کشور روی انتخاب اعضای شعب و هیات اجرایی دقت لازم را رعایت کنند که هیچ شائبه وجود نداشته باشد.

معاون وزیر و رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: وعده صادق اتفاق بی نظیری بود و هنوز زوایای این عملیات مشخص نشده است و اخیرا برخی از تحلیلگران آنها به عظمت این عملیات اعتراف می‌کنند و این عملیات با قدرت ایمان انجام گرفت و جامعه استکباری با همه تمهیدات پیش بینی کرده شکست سختی خورد.

وی خاطرنشان کرد: آن چیزی که عملیات وعده صادق را عملی کرد پشتیبانی مردم بود و با همین پشتیبانی همه مشکلات را حل می‌کنیم.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد و از میان کاندیدا‌های حاضر در عرصه رقابت ۲۴۵ نفر به مجلس راه یافتند و سرنوشت ۴۵ کرسی باقی مانده در دور دوم انتخابات که در ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود، روشن خواهد شد.

هفتم خرداد شروع به کار مجلس دوازدهم اعلام شده است.

دیگر خبرها

  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • برنامه ریزی برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • بیمه سرمد میزبان جلسۀ عمومی شورای هماهنگی شرکت‌های بیمۀ استان اصفهان
  • پنج هزار و ۵۵۸ متقاضی واحدهای مسکن ملی در زنجان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند
  • برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز
  • مشکلات مردم تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مرتفع خواهد شد
  • مبادله تجاری ۱۱ میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان
  • انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ۱۵ استان برگزار می‌شود