آثار تجسمی مرتبط با شهدا جامعیت ندارد/ تجلی دو شهید غواص در «رواق شهادت»
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۱۷۳۸۳
فرخی با بیان اینکه هنرمندانی که در مورد شهدا کار می کنند در سایه و حاشیه هستند، گفت: فعالیت هنری در مورد شهدا وظیفه همه هنرمندان است نه عده ای خاص.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،«مهدی فرخی» از هنرمندان نقاش و نگارگری است که تاکنون آثار زیادی با موضوعات مذهبی، شهدا و دفاع مقدس خلق کرده و موفق به دریافت نشان درجه یک هنری در رشته نگارگری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
توضیحی در مورد اثر جدیدتان که در حوزه هنری رونمایی شد، بدهید؟
عنوان اثر «رواق شهادت است» با موضوع شهدای غواص که در مقابل مسجد حضرت آیت الله خامنه ای در حوزه هنری به خاک سپرده شدند. این دو شهید 19 و 20 ساله در مرداد سال 1394 در مقابل مسجد حوزه هنری به خاک سپرده شدند.
از چه تکنیکی استفاده کردید و تابلو چه ابعادی دارد؟
تابلوی رواق شهادت اکریلیک روی بوم با ابعاد 200 140 است که به شیوه نگارگری کار شده است. یکی از نکات قابل توجه که می توانم ذکر کنم از لحاظ تکنیکی، برخورد دو بعدی با بنای مزار شهداست که به صورت تخت و حوض که در نگارگری کار شده، کار کردم.
رواق شهادت از لحاظ مفهمومی در بردارنده چه نکاتی است؟
از لحاظ مفهومی می توانم اشاره کنم به اینکه از قالب تصویری مزار شدهای غواص، همان تصویر منعکس شده است. از لحاظ مضمونی در چهار باغچه دور حوض وسط، گلهای نرگس کشیدم زیرا شهدای ما خیلی به حضرت فاطمه زهرا(س) متوسل می شدند. روی سنگ مزار نوشته کار نکردم. از لای پر و بال ملکوتیان گلهای لاله در حال روییدن کار کردم. دو جوان امروزی در سمت راست و چپ اثر کار کردم که در دست یکی گل لاله ای است به عنوان اینکه در قلب و یاد جوانان ما یاد و راه شهداست. در سمت راست اثر جوانی نشسته و دارد زندگینامه شهدا را مطالعه می کند. حوزه هنری مکانی برای ترویج و نشر آثار هنری انقلاب اسلامی است و خواستم به نوعی روال موضوعی حوزه هنری را نیز در این اثر بگنجانم.در بالای اثر ، مسجد است که از طریق پرتوهای نوری که از بالا به پایین تابیده می شود، ارتباط تصویری برقرار کرده است.
چقدر طول کشید که رواق شهادت آماده شود؟
چهار ماه روی اثر کار کردم، از اسفند سال گذشته تا اواخر اردیبهشت.
چطور شد که تابلویی با موضوع شهدای غواص را کشیدید؟
فکر این ایده در اسفند سال گذشته به ذهنم رسید. روزی در حیاط حوزه هنری می گشتم و دنبال موضوعی بودم که تاکنون کار نکرده باشم و موضوعی نو باشد. سال قبل بیشتر به موضوعات اهل بیت(ع) پرداخته بودم. در عین قدم زدن در حیاط حوزه هنری چشمم به مزار شهدای غواص افتاد و دیدم که موضوعی نوست که سالها از آن می گذرد اما توجه هنری به آن نداشتیم. به همین دلیل سعی کردم موضوع مزار شهدای غواص را در این اثر ثبت کنم. خدا را شکر این توفیق را داشتم که اثری با این موضوع کار کنم و آنرا به اتمام برسانم. فکر نمی کردم کار روی تابلوی رواق شهادت آنقدر زمان ببرد. آنقدر که معماری و پرداخت و قالب هندسی زمان بر بود، اتمام اثر زمان زیادی برد .
هنر چه ظرفیتی برای معرفی شهدا به نسل جوان دارد؟
به نظر من هنر ظرفیت زیادی دارد. حس می کنم یک مقدار در حوزه تجسمی کار کردن در مورد شهدا جامعیت پیدا نکرده است. آنهایی که در رابطه با شهدا کار می کنند در سایه و حاشیه هستند. اگر ما در مورد شهدا اثر خلق می کنیم نباید حذف شویم یا به ما بی اعتنایی شود. انگار فقط عده ای باید در مورد شهدا کار کنند ، در صورتی که کار کردن در مورد شهدا وظیفه همه هنرمندان است. همه باید برای کسانی که جانشان را در راه وطنشان دادند ، ارزش و احترام قائل شویم. بنده کار کردن در مورد شهدا را برای خود توفیق می دانم . احساس می کنم همه هنرمندان باید در این زمینه کار کنند . اینکه چرا بعضی از این موضوع بهره نورانی نبردند جای تامل است. آرزو می کنم تمام هنرمندان در شاخه های مختلف هنری درباره شهدا اثر خلق کنند.
پایان پیام/31
منبع: شبستان
کلیدواژه: شب قدر مراسم شب قدر خبرگزاری شبستان ماه رمضان اردبیل احیای شب قدر مسجد استان بوشهر ماه مبارک رمضان تابلوی نقاشی رواق شهادت مریم داوری حوزه هنری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۱۷۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هنرهای قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران عصر جمعه ۷ اردیبهشت، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقمندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
این پنل تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان)، مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان)، مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) و محبوبه کاظمی دولابی (مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران) همراه بود.
* عملکرد مطلوب بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی
سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان) در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد میتواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.
او با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب میشود.
* در دل قرآن فضای گفتوگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد
در ادامه نشست مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) با اشاره به آنکه در دل قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، اذعان داشت: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.
* کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است
مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان) نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است. اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان میدهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخشهایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقمند به خلق آثار هنری در شاخههای مختلف بوده و هستند.
او با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشتههای مختلف هنری روایت کنند.
در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشستهایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.
* نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است
محبوبه کاظمی دولابی (مدیر نگارخانه ترانه باران) نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.
از این رو آمادگی آنرا داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقههایی که میتواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشهای همه ما برای قرآن احترام قائلیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیتهای ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، میتواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند.
کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد، و دههها طول میکشد. بسیار خوشحالم که میبینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کردهاند که نتیجه آن میتواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است. چرا که هنرهای قرآنی را از ابعاد مختلف میتوان تبیین و تفسیر کرد گفت: از بعد میراث فرهنگی این آثار بسیار دارای اهمیت هستند، چرا که همانطور که از قرن یکم قرآن به اشکال مختلف نوشته شده و امروز به عنوان آثار ارزشمندی از گذشته در اختیار ما قرار گرفته در موزههای داخلی و خارجی فخر جهانیان است و میراث ماندگار جهان محسوب میشود، علاوه بر، بحث عقیدتی، ما هم امروز بتوانیم زمینه خلق آثار ارزشمندی را فراهم کنیم و کتابت قرآن کریم را مورد توجه قرار دهیم تا این آثار ارزشمند برای آیندگان بماند هم به عنوان یک ثروت ملی و هم به عنوان فرصتی برای عرضه فرهنگ و هنر غنی ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گیرد. فکر میکنم این نکته که هر هنرمند با چه نگرش و بینش و ایدهای آیات نورانی قرآن مجید را انتخاب کرده و به چه شکلی آراسته و با چه هنرهایی تلفیق کرده تا یک اثر هنری خلق کند، هنرهای قرآنی را از منظر میراث فرهنگی قابل توجه و پر اهمیت میکند.
این نشست تخصصی با پرسش و پاسخ پایان یافت.
نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران به همت نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی ـ اسلامی ترانه باران برگزار شده و تا پایان اردیبهشت ماه در گالریهای ۱ و ۲ فرهنگسرای نیاوران از ساعت ۱۰ الی ۱۹ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ الی ۱۹ میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.
انتهای پیام/