Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@05:26:38 GMT

پل جهان‌آباد، قدیمی‌ترین پل غرب کشور

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۱۸۶۶۳

پل جهان‌آباد، قدیمی‌ترین پل غرب کشور

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان فامنین، پل جهان‌آباد این شهرستان را یکی از مهمترین و قدیمی‌ترین پل‌های موجود در غرب کشور معرفی کرد.

حمیدرضا زارعی بیان کرد: پل جهان‌آباد در فاصله ۶ کیلومتری جنوب شهرستان فامنین و بر روی رودخانه قره‌چای که یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های کشور بوده، احداث‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی علت احداث این پل را چنین عنوان کرد: در این منطقه به لحاظ اهمیتی که در تجارت بازرگانان و تردد مردم داشته، این پل برای تسهیل رفت‌وآمد بر روی رودخانه قره‌چای ساخته‌شده است.

وی با اشاره به اینکه قدمت این پل مربوط به دوره صفویه است، گفت: رودخانه قره‌چای، از رشته‌کوه‌های استان‌های قزوین و زنجان سرچشمه می‌گرفته و از شهرستان‌های رزن و کبودراهنگ عبور می‌کرده و در نهایت به سد قم ختم می‌شد.

زارعی بابیان اینکه این پل بر روی ۴ ستون سنگی پی‌ریزی شده که ملات به‌کار رفته در آن آجر و گچ است، ادامه داد: پایه‌های این پل، با تخصص و مهندسی دقیقی ساخته‌شده است، به طوری‌که در هنگام طغیان رودخانه، باعث عبور آب و موج شکنی شده و فشار آب را کاهش می‌دهد.

رئیس اداره میراث فرهنگی فامنین با بیان اینکه این پل فاقد هرگونه تزئینات است، افزود: این پل دارای ۳ دهانه مرکزی با اندازه‌ای مساوی و ۲ دهانه کوچک‌تر در اطراف است که آب از آنها عبور می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این پل در میان مردم به «بش گوز» و یا «پنج چشم» معروف است، یادآور شد: این اثر در تاریخ ۹ فروردین ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۲۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در لیست آثار ملی قرار گرفته است./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۱۸۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست احداث پل عابر در روستا

به گزارش سرویس شهروند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، خویمن ، روستایی  از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی  است.

شهروندخبرنگاری با ارسال فیلمی برای خبرگزاری صدا و سیما از مسولان خواسته برای ساخت پل عابر روی رودخانه قطور، این روستا فکری کنند تا رفت و آمد  اهالی از روی رودخانه تسهیل شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

متن پیام شهروندخبرنگار ما:

با عرض سلام و ادب و احترام ، رودخانه قطور واقع در شهرستان خوی  از وسط روستای خویمن عبور می‌کند و مردم به دلیل نداشتن وجود پل پیاده رو ، در سختی و مشکل به سر می برند.

دیگر خبرها

  • امین مدنی:‌ «وعده صادق»؛ عبور از قوی ترین نقطه پدافندی جهان
  • تنها پل چوبی روستای شورکش بر اثر باران سیل آسا تخریب شد + فیلم
  • قدردانی از معلمان و مدیران نمونه شهرستان فامنین
  • نامه اعتراضی نمایندگان مجلس به وزیر کشور+جزئیات
  • اعتراض شدید نمایندگان تهران به وزیر کشور در خصوص هرگونه تعرض به یکپارچگی شهرستان ری
  • درخواست احداث پل عابر در روستا
  • کارگران از ارزشمندترین اقشار جامعه هستند
  • احیای منطقه اقتصادی جهان‌آباد بعد از ۱۴ سال/ بندر خشک در جهان‌آباد راه‌اندازی می‌شود
  • ثبت میراثی از جهان اسلام در بروجرد
  • ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد