Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@01:14:34 GMT

حتی یک قانون درباره سواد رسانه ای نداریم

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۱۹۲۷۶

حتی یک قانون درباره سواد رسانه ای نداریم

میربخش گفت: مسئول سواد رسانه ای در ایران شورای عالی فضای مجازی که متأسفانه فعالیت آن بسیار ضعیف است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «سیما میربخش» صبح امروز (چهارشنبه هشتم خرداد ) در نشست سواد رسانه ای، اطلاعاتی و تجربه نگاری کشورهای مختلف که در سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: چالش های سواد رسانه ای در ایران را باید در سه حوزه سیاست گزاری، قانون گزاری و اجرا مورد بررسی قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین مرحله در فرآیند توسعه سواد رسانه ای سیاست گزاری است. در این راستا مطالعه یازده سند بالادستی کشور از جمله قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سند چشم انداز 1404، سند نقشه جامع علمی کشور و اساسنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است. واژه هایی در این اسناد بالادستی همچون ارتباطات، آموزش رسانه ای، سواد رسانه ای، تعلیم و تربیت بررسی شد، نتیجه ای که حاصل شد این است که یک فقدان گفتمان سیاست گزار در حوزه سواد رسانه ای و آموزش رسانه ای وجود دارد.

 

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر با بیان اینکه مسئول سواد رسانه ای در ایران شورای عالی فضای مجازی است، عنوان کرد: فعالیت این شورا بسیار ضعیف است. دومین مرحله از فرآیند توسعه و ترویج سواد رسانه ای در کشور قانون گزاری است. نهاد قانون گزار در کشورمان مجلس است و کمیسیون تخصصی و مرتبط با سواد رسانه ای کمیسیون فرهنگی مجلس است. متاسفانه تاکنون یک قانون درباره سواد رسانه ای تصویب نشده است. بسیاری از مشکلات با وضع قانون سواد رسانه ای از بین خواهد رفت.

 

وی در مورد چالش هایی که در حوزه اجرایی در زمینه سواد رسانه ای وجود دارد، اظهار داشت: تنها کاری که در آموزش رسمی انجام دادیم، کتاب پایه دهم توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش است. در آموزش عالی نیز مقالات و پایان نامه هایی در خصوص سواد رسانه ای ارایه شده است اما هیچ یک به صورت درست اجرایی نمی شود و دلیل این امر نیز نبود گفتمان و تعامل میان سیاست گزاران و دانشگاه ها و شکل نگرفتن داد و ستد فکری است.

 

میربخش خاطرنشان کرد: در بخش آموزش غیر رسانه ای سازمان های مردم نهاد وارد شدند که مشکل این بخش نیز این است که این نهادها جزیره ای عمل می کنند و هیچ تعامل و ارتباطی با هم ندارند. از طرفی همدیگر را نیز قبول ندارند. مشکل مهم در زمینه این موسسات نبود نظارت بر تدریس، تولید محتوا و فهم آنها از سواد رسانه ای است.

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: شب قدر ماه رمضان مراسم شب قدر خبرگزاری شبستان اردبیل شب های قدر ماه مبارک رمضان سومین شب قدر مجلس مریم داوری پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۱۹۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۹۵۰ نفر در دوره‌های مختلف تحصیلی سوادآموزی بوشهر جذب شده‌اند

میلاد حبیبی نیا در نشست شورای معاونین و روسای آموزش و پرورش استان در شهرستان عسلویه عنوان کرد: مسئول اصلی سوادآموزی در شهرستان‌ها و مناطق شخص مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق هستند.

وی تاکید کرد: لذا می‌بایست با بکارگیری تمام ظرفیت‌های موجود در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های سوادآموزی اقدامات لازم را به منصه ظهور بگذارند. 

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر ضمن ارائه گزارشی از وضعیت جذب و پوشش افراد کم سواد و محروم از سواد در سال ۱۴۰۲، بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۹۵۰ نفر در دوره‌های مختلفی تحصیلی سوادآموزی جذب شده اند.

حبیبی نیا به بررسی وضعیت عملکردی شهرستان‌ها و مناطق در خصوص تحقق حجم ابلاغی از سوی سازمان نهضت سوادآموزی پرداخت و اظهار کرد: در سال گذشته؛ شهرستان‌ها و مناطق دیر، سعدآباد، دشتستان، بوشهر و گناوه بیشترین درصد عملکرد را در خصوص تحقق حجم ابلاغی در زمینه جذب و پوشش افراد کم سواد و محروم از سواد در طرح‌های آموزشی حوزه سوادآموزی داشته اند.

عضو شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان ضمن اشاره به ضرورت همگامی تمامی ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق در جهت تحقق اهداف و برنامه‌های سوادآموزی، خاطر نشان کرد: ترسیم چشم‌انداز این اداره کل برای رسیدن به استان عاری از بی سواد و محروم از سواد در افق ۱۴۰۴ منوط به همراستایی و تلاش مضاعف همه ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • دوره توانمندسازی کنشگران فضای مجازی در قزوین برگزار شد 
  • برگزاری دوره سواد رسانه‌ای برای ۱۵۰ معلم در قزوین
  • نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد
  • با «مثبت آموزش» به روز باشید
  • برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل
  • برگزاری دوره توانمندسازی کنشگران رسانه و فضای مجازی
  • عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است
  • تشخیص خبرهای جعلی از خبرهای واقعی با سواد رسانه‌ای + فیلم
  • آموزشیاران نهضت سواد آموزی مشمول قانون رتبه بندی معلمان هستند
  • بیش از ۹۵۰ نفر در دوره‌های مختلف تحصیلی سوادآموزی بوشهر جذب شده‌اند