Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@23:47:35 GMT

اعتبار کافی برای ثبت جهانی تاق بستان نداریم

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۱۹۳۴۴

اعتبار کافی برای ثبت جهانی تاق بستان نداریم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: در حالی سال گذشته تنها هشت میلیارد تومان اعتبار به حوزه میراث فرهنگی استان تخصیص یافت که تنها برای تملک واحدهای تجاری اطراف تاق بستان جهت ثبت جهانی آن به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

امید قادری در گفت و گو باخبرنگار ایسنا، مجموعه تاریخی تاق بستان را یکی از سایت‌های بی نظیر ایران خواند و گفت: ویژگی‌های منحصر بفرد این مجموعه از نظر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی باعث شده تا در سال‌های گذشته به عنوان یکی از کاندیداهای جدی ثبت جهانی مطرح شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بابیان اینکه برای ثبت جهانی این اثر الزاماتی وجود دارد که یونسکو آنها را تعیین کرده، عنوان کرد: برای اجرای این الزمات نیازمند اعتبارات مناسبی هستیم که آن هم به دلیل بودجه کمی که به حوزه میراث فرهنگی استان طی سنوات گذشته تعلق گرفته، امکانپذیر نبوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه افزود: سال گذشته حدود ۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه میراث فرهنگی استان مصوب شد، اما از این رقم تنها هشت میلیارد تومان تخصیص یافت، این درحالی است که فقط برای تملک چند واحد تجاری که باید در اطراف محوطه تاق بستان تملک شوند به حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. از سوی دیگر ۴۲۰۰ اثر تاریخی در استان وجود دارد که آنها هم باید از این اعتبار سهم داشته باشند.

وی تاکید کرد: البته برای پیشبرد پرونده ثبت جهانی تاق بستان علاوه بر چند واحد تجاری که باید تملک شوند، نیاز است که دکه‌های اطراف محوطه نیز ساماندهی شوند که برای این مسئله باید شهرداری پای کار بیاید.

قادری بابیان اینکه تا چندسال پیش بحث احداث "تله کابین" و "منوریل" نیز به عنوان دو مانع برای ثبت جهانی تاق بستان مطرح می‌شد، اعلام کرد: از آنجایی که سال گذشته از سوی سازمان میراث فرهنگی، ضوابط عرصه و حریم تاق بستان به استان ابلاغ شد، از این پس هرکس که بخواهد در منطقه تاق بستان سرمایه گذاری کند، باید براساس ضوابط تعیین شده برای این اثر باشد، در این راستا اجرای تله کابین و منوریل نیز درصورتی که منطبق با این ضوابط نباشد، اجازه اجرا در محدود تاق بستان را ندارند.

وی افزود: البته در موضوع منوریل، باتوجه به اینکه اکثر شهروندان کرمانشاه موافق اجرای آن نیستند و امکان عبور آن نیز از محدوده تاریخی شکارگاه خسرو پرویز وجود ندارد، پیشنهاد داده ایم تا برای ستون‌های آن کاربری گردشگری تعریف کنیم.

تا مرداد پرونده ثبت جهانی اورامانات را تکمیل می‌کنیم

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش به آخرین روند پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات اشاره کرد و گفت: کارگروه رفع موانع ثبت جهانی این منظر در استان تشکیل شده و همه مسئولین در تلاشند تا با رفع این موانع بتوانیم تا پایان مرداد پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات را به پایان برسانیم.

وی تاکید کرد: بسیار امیدواریم پرونده منظر فرهنگی و تاریخی اورامانات امسال برای ثبت جهانی ارسال شود.

قادری در ادامه بابیان اینکه ۶۰ درصد از حوزه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات مربوط به کرمانشاه و مابقی در استان کردستان و درصد بسیار کمی نیز در کشور عراق است، اعلام کرد: دالاهو، روانسر، جوانرود، ثلاث باباجانی و پاوه پنج شهرستان استان هستند که مطالعات ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات در آنها انجام گرفته و با ثبت این منظر قطعاً بافت تاریخی و معماری سنتی روستاهای این شهرستان‌ها حفظ خواهد شد و افزایش چشمگیر گردشگری منطقه را خواهیم داشت.

ثبت جهانی محور ساسانی در دستورکار قرار دارد

وی از برنامه ریزی برای انجام مطالعات ثبت جهانی محور ساسانی در آینده خبر داد و گفت: هرچند که محور ساسانی از فیروز آباد اسلام آباد غرب شروع و تا مرز خسروی ادامه دارد و در این مسیر بیش از ۱۸ اثر شاخص را داریم، اما می‌توانیم معبد آناهیتا و مجموعه تاریخی تاق بستان را نیز در این محور قرار دهیم تا در آینده همه این آثار را با هم در قالب یک محور تاریخی به ثبت جهانی برسانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه تاکید کرد: درصورتی که مطالعات ثبت جهانی محور ساسانی را آغاز کنیم، با توجه به اینکه مشکلات کمی پیش روی مطالعات و تکمیل پرونده آن است، این محور شانس بالایی برای ثبت جهانی دارد، لذا احتمالاً پس از ثبت جهانی منظر فرهنگی و تاریخی اورامانات، ثبت جهانی محور ساسانی را در اولویت قرار دهیم.

موزه منطقه‌ای کرمانشاه تا شهریور تعیین تکلیف می‌شود

وی در ادامه در تشریح آخرین وضعیت پروژه موزه منطقه‌ای کرمانشاه گفت: ساخت موزه منطقه‌ای کرمانشاه از سال ۵۳ آغاز و در این مدت اعتباراتی صرف آن شده، اما کمبود اعتبار در یک دهه اخیر مانع از سرعت گرفتن ساخت این موزه شده است.

قادری تاکید کرد: از آنجایی که نوع معماری در نظر گرفته شده و سازه این موزه مربوط به چند دهه گذشته است، لذا درحال حاضر مشاوری برای این پروژه تعیین کرده ایم تا به بررسی آن بپردازد که آیا همچنان قابلیت تبدیل شدن به موزه را دارد، یا اینکه باید تغییر کاربری پیدا کند.

وی بابیان اینکه این پروژه تا شهریور ماه تعیین تکلیف خواهد شد، گفت: در صورتی که براساس نظر مشاور این پروژه امکان تبدیل شدن به موزه را نداشته باشد، باید برای ۲۵ هزار شیء تاریخی استان که در دیگر موزه‌ها نگهداری می‌شوند، به فکر احداث موزه‌ای جدید باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تاق بستان كرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۱۹۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگروه چابک و اثرگذار برای کاهش نرخ بیکاری

محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه در نشست مشترک اعضای هیات دولت و استانداران گفت : مشکلات استان‌هایی که دچار بیکاری مزمن هستند و تورم بالاتری نسبت به میانگین کشور دارند، با روال عادی و برنامه‌های فعلی حل نمی‌شود و این استان‌ها نیازمند توجه و حمایت‌های ویژه هستند.

وی پیشنهاد داد، برای اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری پنج استانِ با نرخ بیکاری بالاتر، یک کارگروه چابک و اثرگذار در سطح ملی تشکیل شود.

وی اظهار کرد: حمایت‌های بانکی و اعتباری ویژه از پنج استان دچار نرخ بیکاری بالاتر، می‌تواند منجر به رونق طرح‌ها و کسب و کار و در نتیجه اشتغالزایی بیشتر در این استان‌ها شود.

 صحرایی گفت: یکی از مهمترین راهکار‌های کاهش نرخ بیکاری در این استان ها، تکمیل طرح‌ها و اقدامات نیمه تمام است.

وی با اشاره به برخی اقدامات نیمه تمام در استان، گفت: دولت گذشته در یک اقدام نادرست، جشن پایان باسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه را برگزار کرد، در حالیکه بسیاری از ساختمان و زیرساخت‌های زلزله زده این استان همچنان نیازمند بازسازی هستند و اکنون ترمیم تخریب‌های ناشی از زلزله و تکمیل عملیات بازسازی در کرمانشاه حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. همچنین جبران افتتاح زودهنگام راه آهن کرمانشاه، حدود هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد.

استاندار کرمانشاه یکی دیگر از طرح‌های زیربنایی و اشتغالزای استان را راه آهن کرمانشاه - خسروی نام برد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • اختصاص ۸۲ میلیاردتومان اعتبار برای ساخت پروژه دفاع مقدس در گلستان
  • دانش بنیان‌های کرمانشاه؛ چشم به راهِ احداث «شهرک فناوری»
  • درخشش آثار هنرمند خراسانی در نمایشگاه جهانی هنر امارات
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • کارگروه چابک و اثرگذار برای کاهش نرخ بیکاری
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین کاشان
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه