Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@14:25:44 GMT

کشف جمجمه انسان هوشمند در غار کلدر خرم آباد

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۲۰۹۰۲

کشف جمجمه انسان هوشمند در غار کلدر خرم آباد

خبرگزاري آريا- در فصل سوم کاوش غار کلدر با کشف يک جمجمه پنجره جديدي به زندگي پر رمز و راز انسان هاي هوشمند گشوده شد.
به گزارش خبرگزاري آريا، در مرحله سوم کاوش‌ غار کلدر به سرپرستي دکتر بازگير باستانشناس برجسته بين المللي و لرستاني بخشي از جمجمه انسان هوشمند پيدا و گونه شناسي و اصالت اين قطعه استخوان توسط پروفسور وندرماد ديرينه شناس برجسته هلندي و نماينده شوراي ملي پژوهشي اسپانيا انجام و تاييد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس شواهد و لايه نگاريهاي مرحله دوم کاوش که طبق آزمايش آناليز کربن چهارده گاهنگاري مطلق انجام شد قدمت سکونت در غار کلدر تا 54 هزار و 400 سالِ پيش اثبات شد، از اين رو با توجه به لايه اي که اين فسيل در آن بدست آمده، حداقل قدمت اين فسيل 40 هزار سال قبل برآورد مي شود که تاريخ دقيق آن پس از انجام ازمايشات تکميلي اعلام خواهد شد.
کشف اين فسيل از آن جهت حائز اهميت است که حلقه مفقوده روند تکامل بشر و مسيرهاي مهاجرت انسانهاي نخستين خصوصاً انسانهاي هوشمندي که نخستين بار وارد قاره اروپا شدند را تکميل ميکند و به گفته و تاييد پرفسور واندرماد تشابه شواهد فرهنگي بدست آمده از غارهاي اروپا با قدمت 43 هزار سال با ابزارآلات و شواهد بدست آمده از غار کلدر با قدمت بيش از 54 هزار سال اين فرضيه را اثبات ميکند که نخستين انسانهاي هوشمندي که وارد قاره اروپا شده اند از ايران و منطقه زاگراسِ لرستان و مشخصاً غار کلدر بوده اند و ميتوان گفت ما اجداد اروپاييان هستيم! اين مهم با انجام آزمايشات بر روي فسيل بدست آمده به نتايج بسيار دقيق علمي هم خواهد رسيد.
علاوه بر اين با توجه به مکان پيدا شدن اين جمجمه و وجود گِل اُخرا که از مکاني ديگر به غار انتقال داده شده و يافته هاي باستانشناسان در ساير غارهاي دنيا که نشان ميدهد "گل اُخرا" اولين نشانه هاي رفتارهاي آييني بشر است که در بين انسانهاي هوشمند شکل گرفته، اين احتمال داده مي شود که در اين غار يک تدفين صورت گرفته باشد و اين امکان وجود دارد که مابقي فسيل اين انسان نيز در ادامه فصل سوم کاوش پيدا شود.
لازم به ذکر است تاريخ نگاري انجام شده و فسيل مکشوفه فقط متعلق به انسانهاي هوشمند است و اين درحالي است که در لايه هاي پايين تر و عمق بيشترِ نَهِشته هاي کف غار تعداد زيادي از ابزارآلات و شواهد فرهنگي انسانهاي #نئاندرتال بدست آمده که تاريخ نگاري آن در دست انجام است و با توجه به ارتفاع لايه ي نهشتهِ مربوط به دوره زيست انسان نئاندرتال در مقايسه با ارتفاع لايه دوره ي هوشمندها بايد قدمتي قريب به 200 هزار سال براي سکونت بشر در غار کلدر متصور شد که بزودي با انتشار نتايج آزمايشات تاريخ دقيق آن مشخص مي شود.
با هدف دستيابي به بخشهاي بيشتري از فسيل و شواهد فرهنگي انسان هوشمند فصل سوم کاوش در غار کلدر با موافقت پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي کشور ادامه مي يابد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کشف جمجمه هوشمند غار کلدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۲۰۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیز کشتی گیر ایران برای کسب تنها سهمیه باقی مانده المپیک پاریس

به گزارش خبرگزاری مهر، روند کسب سهمیه کشتی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس به ایستگاه پایانی رسیده و ترکیه آخرین شانس کشورها برای بدست آوردن مجوز حضور در این آوردگاه بزرگ هستند. راه کسب ۱۶ سهمیه المپیک در ۶ وزن کشتی آزاد، ۶ وزن کشتی فرنگی و ۶ وزن کشتی زنان، از رقابت‌هایی جهانی ۲۰۲۳ بلگراد آغاز شد و ۵ نفر اول این مسابقات شامل نفرات اول تا سوم مشترک به همراه برنده نفرات پنجم مشترک سهمیه المپیک را بدست آوردند. در ادامه مسابقات قاره‌ای در آمریکا، آفریقا بهمراه اقیانوسیه، اروپا و آسیا برگزار و ۲ نفر راه یافته به دیدار فینال جمعاً ۸ نفر کسب سهمیه کردند تا مجموع نفرات حاضر در هر وزن به عدد ۱۳ برسد.

نمایندگان کشورمان در کشتی فرنگی هر ۶ سهمیه المپیک را بدست آورده اند و در کشتی آزاد نیز ۵ سهمیه کسب شده و تنها در وزن ۵۷ کیلوگرم می باید سهمیه المپیک کسب شود.

بر این اساس علیرضا سرلک نماینده کشورمان به رقابت‌های گزینشی المپیک در ترکیه اعزام خواهد شد تا روزهای ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت ماه به مصاف حریفان خود برود. در این مسابقات ۲ نفر راه یافته به دیدار فینال به همراه برنده نفرات سوم مشترک (جمعاً ۳ نفر) سهمیه المپیک را کسب خواهند کرد.

طبق اعلام سایت اتحادیه جهانی، تاکنون ۲۸ کشتی گیر برای حضور در این مسابقات ثبت نام کرده اند که نمایندگان کشورهای بلغارستان، آمریکا، چین، گرجستان، آلمان، هند، قزاقستان، کره جنوبی، کره شمالی، مغولستان، هند، اوکراین و آمریکا از جمله آنها هستند.

کد خبر 6098022 سیده فرزانه شریفی

دیگر خبرها

  • زمان آخرین انتخابی المپیک برای کشتی‌گیر ایران
  • شست‌وشوی عقل به واسطه کتاب انجام می‌شود
  • خیز کشتی گیر ایران برای کسب تنها سهمیه باقی مانده المپیک پاریس
  • یک کشف علمی از جنس اشعار «خیام»؛ فسیل انسان در حمّام خانۀ شما! (+عکس)
  • رونمایی از برنامه کاربردی خودمراقبتی مبتنی بر تلفن هوشمند برای کنترل آسم در کاشان
  • دانشمندان جد گاو و گوزن‌ و خوک را یافتند
  • این موجود، جد گاوها و گوزن‌هاست
  • چهره زن نئاندرتال ۷۵هزار ساله رونمایی شد (+عکس)
  • تمدید ثبت کد اعتبار سنجی کارت هوشمند اتباع
  • اولین پوست الکترونیکی قابل کشش در جهان