Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-08@20:28:33 GMT

سیل بهاری و کارنامه سد سازی

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۲۵۱۹۰

سیل بهاری و کارنامه سد سازی

سیل اخیر در اقصی نقاط کشور بار دیگر این سؤال را مطرح کرد که آیا صنعت سد‌سازی در کشور برای ساخت سدهای متعدد خطا کرده است و کشور نیازمند این شمار سد نبوده یا اینکه ساخت سد در کشور یک الزام به‌منظور توسعه بخش‌های مختلف با توجه به تحولات اقلیمی است. جلال‌الدین حجتی کارشناس صنعت آب

کشور ایران در کمربند خشک نیمکره‌شمالی زمین واقع شده و یک کشور خشک و نیمه خشک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گذشته نیز با دوره‌های متوالی ترسالی و خشکسالی و تأثیرات آن بر جریان آب سطحی و زیر سطحی مواجه بوده است. کافی است به اقلیم ایران و توزیع نامتقارن مکانی و زمانی بارش‌ها و همین‌طور رژیم سیلابی رودخانه‌ها در بخش زیادی از کشور نگاهی بیندازیم تا درک کنیم که ملزم به احداث سدها و مخازن آبی به منظور ذخیره‌سازی رواناب‌ها در فصول پر بارش و جلوگیری از ایجاد تخریب توسط آنها و بازتوزیع آنها در فصول خشک بوده و هستیم. شرایط تغییر اقلیم هم اتفاقاً کار را مشکل‌تر کرده است. چرا که همراه با خود نامتقارنی بیشتر بارش‌ها و تشدید رفتارهای حدی مثل توالی خشکسالی- ترسالی و از طرف دیگر به‌دلیل گرمایش زمین تغییر الگوی بارش از برف به باران را به ارمغان می‌آورد.
در همین سیلاب‌های اخیر اگر سد بختیاری در حوزه دز، تنگ معشوره در حوزه کرخه و خراسان 3 در حوزه کارون ساخته شده بودند، چه بسا امکان داشت حجم خسارات وارده بسیار کاهش یابد. واقعیت این است که در نقطه پیک، سیلاب‌های اخیر در کرخه دارای دبی ۸۴۰۰ متر مکعب بر ثانیه و در حوزه دز 6700 و دبی شاخه کارون(قبل از اتصال به شاخه دز و با فرض عدم وجود سدها) حدود ۵۰۰۰ بوده است. با این اوصاف بدون وجود سدها، دبی پیک مجموع سیلاب ورودی به خوزستان نیز به حدود ۱۸۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه می‌رسید.
 این در حالی است که در پایین دست سدها سیلی با دوره بازگشت 10 ساله با دبی حدود 3700 رها‌سازی شده است. بلاشک همچنان که در طغیان رودخانه‌های کارون و کرخه در سال 1347، سیلی با دوره بازگشت بیست ساله با دبی 4650 مترمکعب بر ثانیه تقریباً تمام شهر اهواز و مسیرهای منتهی به آن را به زیر آب برد و خسارات زیادی به اراضی کشاورزی و شهرها زد، اگر سدها در استان خوزستان نبودند، تمام جلگه پست خوزستان غرقاب می‌شد.
امروز اما علی‌رغم همه فشارها با همت متخصصین این کشور و ایستادگی بر نظر درست خود، سازه‌هایی ساخته شده که اولاً استحکام و مقاومت آن در سیل اخیر اثبات شد، دوم اینکه سیل اخیر نشان داد که احداث آنها تا چه اندازه از تبعات سیل اخیر کاسته است. سوم اینکه رویداد اخیر نمایان ساخت که چقدر اهمیت ساخت سازه‌هایی که در انتظار تصمیم و منابع هستند، جدی است. صنعت سد‌سازی کشور عاری از خطا نیست ولی طی سال‌های اخیر در معرض برخی نقدهای غیر تخصصی بوده که برخی از آنها صرفاً غیر تخصصی و برخی دیگر همراه با نیت‌هایی خاص بوده است.
امیدواریم که خسارات سیل امسال همگان را معتقد به این کرده باشد که باید اجازه داد که مباحث تخصصی در مجرای تخصصی و کارشناسی خود پیش برود و همگان ملتزم به قضاوت‌های کارشناسانه بشوند. این جان کلام ما در نوشتاری است که در ۴ مهرماه ۹۶ با عنوان «ارزیابی انتقادی نطق مخالفان حبیب‌الله بیطرف، وزیر پیشنهادی نیرو- جدال با مدعی روی تاج سد» در روزنامه ایران به چاپ رسید و همچنین در نوشته حاضر است.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۲۵۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت پُرشدگی سد‌ها بعد از بارش‌های اخیر

در زمان حاضر با وجود ۳۲ میلیارد و ۳۹۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سد‌های کشور، ۶۵ درصد ظرفیت مخازن سد‌ها پُر و ۳۵ درصد این ظرفیت خالی است.

به گزارش تسنیم، در ۲۲۶ روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا شانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۳) در مجموع ۲۸ میلیارد و ۶۹۰ میلیون مترمکعب آب وارد سد‌های ایران شده که نسبت به ورودی ۳۰ میلیارد و ۳۲۰ میلیون مترمکعبی آب به سد‌ها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی ۵ درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به‌منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست‌محیطی، ۱۷ میلیارد و ۹۸۰ میلیون مترمکعب آب از سد‌های کشور رهاسازی شده است که نسبت به خروجی ۱۷ میلیارد و ۴۴۰ میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، رشدی ۳درصدی را نشان می‌دهد.

در زمان حاضر با وجود ۳۲ میلیارد و ۳۹۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سد‌های کشور، ۶۵ درصد ظرفیت مخازن سد‌ها پُر و ۳۵ درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سد‌ها در روز شانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۱ میلیارد و ۹۷۰ میلیون مترمکعب بود، که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده رشد یک‌درصدی ذخایر سد‌ها با در مقایسه با روز مشابه سال قبل است.

وضعیت سد‌های مهم کشور در تأمین آب شرب و کشاورزی در جدول زیر آورده شده است:

دیگر خبرها

  • شبکه‌های برق ۵۳۸ روستای خراسان جنوبی بهینه‌سازی شد
  • تسویه ۲۰ همتی با بانک‌ها از طریق واریز و برداشت/ کارنامه موفق مدیریت شهری در اداره پایتخت
  • بارش‌های بهاری تراز سدها را افزایش می‌دهد
  • رگبارهای بهاری در نوار و نیمه‌ شمالی کشور | بیشترین بارش‌ها در این استان ها + ویدئو
  • کارنامه‌ی یکی از شاخص‌ترین چهره‌های علمی تاریخ‌نگاری معاصر بررسی می‌شود
  • تعیین معین برای ۱۷ استان سیل زده | بازگشایی ایمن راه‌ های روستایی و عشایری 
  • آخرین وضعیت پُرشدگی سد‌ها بعد از بارش‌های اخیر
  • شمار قربانیان سیل در کنیا از مرز ۲۲۵ نفر گذشت
  • شمار قربانیان سیل مهیب در کنیا از مرز ۲۲۵ نفر گذشت
  • کمبود آب این استان بزرگ و کم آب تا ۴ سال آینده رفع می‌شود