Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@23:38:06 GMT

عوامل ريفلاکس و ترش کردن معده

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۲۷۲۴۳

عوامل ريفلاکس و ترش کردن معده

خبرگزاري آريا - يک فوق تخصص گوارش و کبد با بيان اينکه حدود 25 درصد افراد جامعه دچار ريفلاکس هستند، گفت:چاقي، خوردن فست فودها، برخي داروها، نوشابه و پوشيدن لباس تنگ باعث ايجاد ريفلاکس و ترش کردن معده مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري آريا از فارس، محمود اسحاق حسيني، فوق تخصص گوارش و کبد در درباره «ريفلاکس و ترش کردن معده و نشانه‌هاي آن»، اظهار داشت: بيماري ريفلاکس بيماري شايعي است که از طريق برگشت غذا از معده به مري ايجاد شده و ناشي از چند علت مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: حدود 25 درصد جامعه دچار ريفلاکس هستند و 99 درصد نيز در طول عمرشان يکبار ترش کردن را تجربه کرده‌اند.
اين فوق متخصص گوارش و کبد با اشاره به دلايل مهم ريفلاکس، افزود : اولين دليل چاقي است. متأسفانه 60 درصد افراد چاق هستند؛ ضمن اينکه دومين دليل مصرف دارو‌هايي است که افراد خواسته يا ناخواسته مصرف مي‌کنند؛ يعني هر عاملي که باعث شود فشار انتهاي تحتاني مري کم شود، در نهايت باعث افزايش ريفلاکس مي‌شود.
اسحاق حسيني اضافه کرد: متأسفانه از روش تغذيه گذشته که سنتي بود به سمت مصرف فست فود‌ها روي آورده‌ايم که مملو از مواد چربي است؛ ضمن اينکه مصرف نوشابه‌ها و پوشيدن لباس‌هاي تنگ که باعث مي‌شود فشار داخل شکم زياد شود، عامل تشديد ريفلاکس است.
وي ادامه داد: مشاهده شده است در حدود 75 درصد افراد دچار ريفلاکس مي‌توانند يک فتق بين مري و معده هم داشته باشند. البته آن چيزي که علامت مهم است، ترش کردن است و بعضا مي‌تواند درد قفسه سينه نيز به همراه داشته باشد که شبيه بيماري قلبي بوده و در برخي اوقات اين دو با هم اشتباه تشخيص داده مي‌شوند.
اين فوق متخصص گوارش و کبد متذکر شد: مهم‌تر از همه اين موارد اين است که مي‌توانيم در مراحل اوليه ايجاد ريفلاکس با تغيير سبک زندگي پاسخ مثبتي بگيريم؛ يعني فرد لاغر شود، غذاي چرب، ترشي، ادويه، نوشابه و شکلات را مصرف نکند؛ ضمن اينکه يک تا يک ساعت و نيم بعد از خوردن غذا بخوابد؛ در نتيجه رعايت اين موارد باعث مي‌شود ريفلاکس رفع شود.
اسحاق حسيني ابراز داشت: اگر فرد با به کار بردن اين روش‌ها پاسخ مثبتي دريافت نکرد، به بيمار دارو مي‌دهيم و اگر بيماري آن طول کشيد نياز به آندوسکوپي دارد. البته در درجه دوم درمان، درمان دارويي بوده و در درجه‌هاي بعدي اگر بيماري طول بکشد، بافت معده در بافت مري کاشته مي‌شود و هر بافت نابجا در هر قسمت از بدن نيز مي‌تواند زمينه‌ساز بيماري‌هاي بدخيم باشد که البته درصد اين موارد کم است.
وي با اشاره به ايجاد زخم در معده، خاطرنشان کرد: زخم‌هاي معده همراه با درد شبانه است؛ به شکلي که فرد را بيدار مي‌کند و معمولاً يک تا سه ساعت پس از خوردن غذا ايجاد مي‌شود که در اين حالت اين افراد بايد آندوسکوپي شوند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۲۷۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت

آفتاب‌‌نیوز :

ترخون دارای سابقه طولانی در استفاده به عنوان ادویه و در طب سنتی هندوستان برای درمان دیابت استفاده شده است.

قسمت مورد استفاده: برگ ترکیبات: ترکیبات موجود در این گیاه شامل کومارین ها، فلاونوئیدها، اسید‌های چرب، متیل اوژنول و استرگول هستند.

متابولیت‌های ثانویه فعال اسانس های، کومارین ها، فلاونوئید‌ها و اسید‌های فنول کربنیک هستند.

مطالعات آزمایشگاهی: مطالعات آزمایشگاهی، اثرات بالقوه ضد التهابی، محافظت کننده کبدی و کاهنده خون را نشان می‌دهد.

مطالعات بالینی: یک کارآزمایی بالینی عصاره ترخون ۱۰۰۰ میلی گرم دو بار در روز (۲۰۰۰ میلی گرم)؛ سطح گلوکز، انسولین، لیپوپروتئین، کراتینین، اسید اوریک و آنزیم ترانس آمیناز خون را کاهش داد.

میزان مصرف: نوع خشک آن تا ۲ قاشق غذا خوری و تازه آن در حد مصرف غذایی طریقه مصرف:به صورت سبزی تازه و خشک مصرف می‌شود که نوع تازه‌ی آن را در حد مصرف غذایی استفاده می‌کنند. ولی نوع خشک آن به صورت دم کرده و تا ۲ قاشق غذاخوری و ۳ بار در روز بلا مانع است.

علیرغم نگرانی در مورد اثرات سمی دو عنصر اصلی آن estragole و methyyleugenol هیچ سمیت حاد یا فعالیت‌های موتاژنیک در دوز‌های مربوط به مصرف انسان گزارش نشده است. عصاره آبی ترخون شامل مقدار بسیار کم estragole و methyyleugenol است و بنابراین خطر بسیار محدود دارد.

عوارض و تداخلات دارویی: به صورت خشک عوارض جانبی ندارد، ولی به صورت تازه در اسانس آن دو ترکیب سمی نام متیل اوژنول واسترگول وجود دارد که در صورت مصرف بیش از حد (اضافه از حد مواد غذایی) می‌تواند عوارض ایجاد کند.

مصرف در حاملگی و شیردهی: گزارشی از عوارض جانبی به صورت مواد غذایی گزارش نشده است. ولی به عنوان داروی گیاهی ایمنی آن هنوز تایید نشده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • به‌زودی تشخیص سه نوع خطرناک سرطان با یک قطره خون ممکن می‌شود
  • مصرف بیش از اندازه قهوه عجب بلایی سرتان می‌آورد
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • موتورسیکلت‌ها با ۳۵ درصد از عوامل تصادفات درون شهری هستند