Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشجویانی که درس می‌خوانند باید ماحصل تحصیل خود را در نوشتاری به نام پایان نامه به نمایش بگذارند، آثاری که قرار است معیاری برای دانش آموختگی آنها باشد اما تبدیل به موضوعی شده که افکار عمومی را به خود جلب کرده است، آن هم پدیده‌ای به نام پایان‌نامه فروشی یا تقلب در تدوین پروژه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فروش پایان نامه به یک بحث قدیمی تبدیل شده است، مسئله‌ای که به ظاهر حل شده اما همچنان زمانی که به خیابان‌های شهر می‌رویم داد و فریاد افراد برای فروش پایان نامه را می‌شنویم؛ کسب و کاری که منجر به تبدیل دانش به صنعت شده است.

بیشتر بخوانید: برخورد با تمام ارکان تخلف پایان نامه فروشی در داخل و خارج فضای دانشگاهی

سال گذشته وزارت علوم و وزارت بهداشت پیگیر اجرایی شدن قانون پیشگیری از تخلف علمی در دانشگاه شدند و برای برخورد با شرکت‌های تولید کننده فله‌ای مقاله و پایان نامه قانونی را به مجلس فرستادند؛ از آنجایی که در تقلب حوزه آموزش عالی با کمبود قانون مواجه هستیم، لایحه‌ای در این خصوص تحت عنوان پیشگیری و مبارزه با تقلب در تهیه آثار علمی به دولت پیشنهاد شده است این لایحه سال ۱۳۹۶ در دولت مطرح و تصویب شد پس از آن مجلس نیز آن را تصویب و ابلاغ کرد.

بیش از ۲۰ مرکز فروش پایان نامه بسته شده است

سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اقدامات وزارت علوم با پایان نامه فروشی، اظهار کرد: بیش از یک سال گذشته لایحه‌ای تحت عنوان پیشگیری و مبارزه با تقلب در تهیه آثار علمی به دولت پیشنهاد شده است،  این لایحه در دولت مطرح و تصویب شد پس از آن مجلس نیز آن را تصویب و ابلاغ کرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: پس از چندماه پیگیری و پیرو پرونده‌های قضایی که علیه عرضه‌کنندگان پایان‌نامه تشکیل شده بود، بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه یک دستور قضایی موثر برای پیگیری این موضوع توسط پلیس امنیت صادر کرد

وی ادامه داد: در طی ۲ هفته گذشته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیش از ۲۰ مرکز فروش پایان نامه را بسته و به مراکز قانونی مراجعه شده است و همچنان اگر مراکزی را شناسایی کنیم با آن برخورد خواهد شد و  به مراکز قانونی ارجا خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: سنتی غیر علمی به نام پایان نامه فروشی/ نظارتی عملی بر سرقت‌های علمی وجود دارد؟

محمد محمدی اقدم مدیرکل پژوهش دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در قانون مصوبه سال ۵۶ تصویب شده است که با هر گونه تقلب و تخلف در تهیه آثار علمی باید برخورد شود، این قانون به خوبی اجزای مسئله را دیده است.

وی ادامه داد: تقلب و تخلف پیچیدگی‌های زیادی دارد و می‌تواند در ابعاد زیادی مطرح شود، برخی از موسسات با کمک این تقلب‌ها توانسته‌اند برای خود شغلی دست و پا کنند که کار آن‌ها خلاف قانون است و در قانون ثبت شده که حتما با این گونه افراد برخورد قانونی خواهد شد و مجازات‌های متفاوتی برای آ‌نها در نظر گرفته شده است.

اجرایی شدن قانون برای برخورد با پایان نامه فروشی

محمدی اقدم افزود: در طول یک الی ۲ سال گذشته وزارت علوم آیین نامه‌های مختلفی را در جهت اجرای قانون  به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است و و تمام دانشگاه‌ها از آن مطلع هستند که باید در مقابله با تخلف‌های پیش رو چه کاری انجام دهند.

مدیرکل پژوهش دانشگاه امیرکبیر تشریح کرد: ما در دانشگاه خود کمیته‌ای برای بررسی تخلف داریم که از هیئت علمی و مسئولان دانشگاهی تشکیل شده است و به فراخور زمان حال زمانی که شاکی وجود داشته باشد و مدعی تخلف باشد حتما با جدیت بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: با فروش مقاله و پایان نامه در خیابان انقلاب برخورد جدی نمی‌شود

وی یادآوری کرد: در طول یک سال گذشته سه الی چهار مورد را بررسی کرده‌ایم و این کمیته به آن رأی داده و اجرا شده است، اما در اصل این مسئله به فضای بیرون دانشگاه باز می‌گردد و موسساتی در خارج از دانشگاه وجود دارند و این جنس تخلف‌ها را بازرسان وزارت علوم باید بررسی کند و ارگان‌های نظارتی آن را جدی بگیرند.

جواد صادقی جعفری معاون پژوهشی دانشگاه سوره در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: متاسفانه چندسالی است که پایان نامه فروشی در جامعه رواج پیدا کرده است؛ این کار می‌تواند کار دانشجوها را دچار مشکل کند و از نظر اخلاقی و علمی مسئله قابل توجیه‌ای نیست.

وی ادامه داد: پایان نامه برای هدف خاصی در دانشگاه طراحی شده است که اصلی‌ترین هدف آن توانمندی دانشجوهاست؛ یک بحث آن مربوط به آموزش و بحث دیگر مربوط به پژوهش است؛ پایان نامه بر اساس اصولی طراحی شده است که وقتی فرد زمانی که فارغ التحصیل می‌شود بتواند مسائل را بررسی کند.

صادقی بیان کرد: یک فارغ التحصیل اگر مراحل تهیه پایان نامه را پشت سر نگذراند و توانایی را به خوبی کسب نکند نمی‌تواند به خوبی وارد بازار کار شود؛ تهیه پایان نامه از آنجایی که کار وقت گیری است اغلب افراد به سراغ خرید آن می‌روند چرا که برای آنها مقرون به صرف‌تر است.

معاون پژوهشی دانشگاه سوره گفت: خرید پایان نامه نه تنها به ضرر دانشجو نیست بلکه برای دانشگاه هم ضررهایی دارد؛ استاد راهنما در این پروسه به خوبی نمی‌تواند تشخیص دهد که فرد خود پایان نامه را تهیه کرده است یا خیر و برای دانشگاه اصلا خوب نیست.

شرکت‌های تلفن همراه اجازه تبلیغات پایان نامه فروشی را ندارند

حسین سیمایی صراف معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم درباره بحث تقلب علمی، گفت: نامه‌ای از سوی وزیر علوم به وزرای ارشاد، کشور و ارتباطات ارسال شده و متناسب با وظایف این سه وزارتخانه درخواست شده که در زمینه مقابله با تقلب علمی با وزارت علوم همکاری کنند.

وی ادامه داد: همچنین نامه‌ای نیز به شرکت‌های تلفن همراه ارسال شد و از آن‌ها درخواست کردیم، ارسال تبلیغات در این زمینه‌ها را متوقف کنند و پیرو آن نامه نیز شرکت تلفن همراه اعلام کرد که ارسال پیامک از طریق کامپیوتر متوقف شده، اما اگر این امر از طریق شماره‌های شخصی صورت گیرد امکان کنترل آن از سوی اپراتور وجود ندارد و باید مورد به مورد از آن‌ها شکایت شود که بر همین اساس تاکنون از تعداد زیادی از پیامک‌ها و پایگاه‌ها طرح شکایت شده و در حال رسیدگی است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار دانشگاهی اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۳۵۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت

نخستین نشست هم‌اندیشی و بررسی چالش‌های پیش‌رو در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان امروز (۶ اردیبهشت‌ماه) با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نمایشگاه دستاوردهای وقف برگزار شد.

به گزارش ایسنا، سجده -مدیرعامل بنیاد توسعه عمران موقوفات- در ابتدای این نشست با بیان اینکه در کتب دینی آمده که حضرت علی(ع) نخلستان ایجاد کرده و وقف می کردند، گفت: تقریبا ۵ سال است که توسعه تولید با حضور مردم در سازمان اوقاف اتفاق افتاده است. 

وی ادامه داد: بنیاد توسعه عمران موقوفات در شناسایی زمین‌ها تلاش می‌کند و سعی داریم در حوزه کشت و صنعت با مشارکت مردم در تحقق شعار سال گام برداریم. 

در ادامه این نشست بیگدلی -معاون بهره‌وری اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه- با اشاره به چشم‌انداز این معاونت در حوزه اجتماعی و ارتباط سازمان با شرکتهای دانش‌بنیان گفت: اولین اقدام وقف این است که بتواند کسب منفعت از عین وقف داشته باشد، مرحله بعد این منافع داخل کاسه‌ای ریخته می شود که حفظ می‌شود و سرریز آن اجرای نیت است. باید بیشترین کسب منفعت از موقوفات داشته باشیم.

وی اظهار کرد: برای اینکه علم در خدمت کسب منفعت قرار گیرد اکوسیستمی برای حمایت از دانش بنیان‌ها با رعایت قوانین وقف طراحی شده است که این شرکت‌ها اکثرا به سوددهی رسیده‌اند.. 

در بخش دیگری از این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی -رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه- ضمن تقدیر از دانشمندان که در نمایشگاه شرکت کرده‌اند، گفت: سازمان وقف از نظر سرمایه‌ای دارای بودجه دولتی نیست و ما در دوره فعلی می‌خواهیم وقف را حرکت دهیم. به عنوان مثال ما دارای میلیون‌ها رقبه هستیم که این رقبات‌ به صورت عرصه و اعیان است و ما باید شکل مدیریت‌مان در خصوص این موقوفات علمی باشد.

وی ابراز کرد: اگر پول داریم اداره سرمایه انباشته باید علمی باشد. در واقع سرمایه‌های وقف باید علمی اداره شود زیرا تنوع در وقف به نیات واقفان و اعیان اعطایی ربط دارد. 

خاموشی با تاکید بر اینکه دانش‌بنیان‌ها باید در خدمت ارزان‌سازی و رفاه مردم باشند، افزود: ما موظف به رعایت قانون وقف هستیم. اوقاف از دانش بنیان‌های نوپا حمایت می کند و ما مفتخریم که تاکنون از ۳۹ شرکت حمایت کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: باید در حوزه اقتصاد تاثیرگذار و در تولید ملی بدون نفت موفق باشیم. در حوزه صنعت ورود کرده‌ایم که ۳۰ درصد درآمد نفتی را پوشش می‌دهد، در حوزه مسکن نیز رقبات‌ زیاد داریم که از این رو به مسکن نخبگانی توجه ویژه داریم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: در تمام رقبات‌ زراعی بحث زنجیره زراعی مدنظر است. بحث معادن به عنوان ظرفیت مغفول اوقاف بوده است، همچنین مساله دیگر توجه به حوزه صنایع تبدیلی است. در حوزه فناوری هم زیرساخت‌های سخت افزاری و هم نرم افزاری مدنظر است که کارهای خوبی در حال انجام است، نباید فراموش کنیم که حوزه فناوری تاثیر شگرف در اقتصاد کشور خواهد داشت.

در بخش دیگری از این نشست در حوزه ارائه طرح سیمان ژئوپلیمری بر پایه خاکستر باگاس، بحث وقف ماندگار در راستای توسعه پایدار مورد بررسی قرار گرفت. این شرکت به فناوری تولید برق و سیمان با وجود تحریم‌ها و موانع داخلی دست پیدا کرده است. 

بر اساس آنچه در این نشست عنوان شد، درصد قابل توجهی از شرکت‌های دانش بنیان در سطح کشور هیچ گردش مالی ندارند. صرفا ایده‌ای است که در مرحله آزمایشگاهی ارائه شده است.

این شرکت‌ها معتقدند اگر قرار است کاری و حمایتی در حد اوقاف انجام شود باید متفاوت از کارهایی باشد که توسط دیگران انجام می شود. شرکت‌های دانش بنیان از ایده تا تجاری‌سازی در کشورهای پیشرفته حمایت می‌شوند.

موضوع دیگر که مورد بحث قرار گرفت، این بود که در مناطق محروم خیلی از محصولات دانش بنیان کارایی ندارد، همچنین موضوع عمران در مناطق محروم بررسی شد و به گفته کارشناسان در زمینه تکنولوژی بتن باید تعریف دیگری در مناطق محروم داشته باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تمدید مهلت ثبت‌نام دانشجویان دانشگاه‌های تهران برای شرکت در مسابقه ملی «سدید»
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد
  • آمادگی دانشگاه آزاد برای همکاری با صنعت
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • جنبش دانشگاهی آمریکا خواب را ازچشم قاتلان کودکان غزه ربوده است
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد
  • دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • امضا دو تفاهم نامه علمی در همایش ملی تحول دیجیتال
  • اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی