مسیر دربستی تا خانه آخرت چند؟!
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۴۱۸۲۸
به گزارش جهان نيوز، چندی پیش فردی با مراجعه به روزنامه و ارائه قبض انتقال متوفی خود به بهشت بیبیسکینه (س) کرج اعلام کرد که آمبولانسهای بهشتزهرا (س) برای انتقال جسد متوفی بیش از نیم میلیون تومان از وی پول گرفتهاند. جالب اینکه متوفی صرفاً باید توسط آمبولانسهای بهشتزهرا (س) حمل شوند و بستگان متوفی یا هیچ فرد دیگری نمیتواند فرد فوت شده را به آرامستان منتقل کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
باید پذیرفت که مردن هم بخشی از حیات انسان است، یک روز به دنیا میآییم و پرستار یا مامایی با آب پاک ما را میشوید و بار دیگر رخت از این دنیا برمیبندیم و اینبار غسالها هستند که ما را برای آخرین بار میشویند و غسل میدهند. مردن در شرایط اقتصادی حاضر بسیار گران تمام میشود؛ هزینههای درمان و بیمارستان از یکسو، هزینههای کفن و دفن و مراسمها از سوی دیگر بر بستگان متوفی فشار مضاعف تا حد فشار قبر وارد میکند!
قبرهای چند ده میلیونی
این روزها که قیمت زمین چند ده میلیونی شده است، قیمت گور هم از تورم جا نمانده و همچنان پیشتازی میکند. قبرهای یکطبقه و چندطبقه در بهشتزهرا (س) چند میلیونی خرید و فروش میشوند. البته چندی پیش اعلام شد که بهشت زهرا (س) برای حدود سه سال دیگر جا برای دفن اموات دارد و باید برای مکانیابی جدید فکر اساسی کرد.
ورود مردگان به شهر!
دفن اموات در آرامستانهای داخل شهر شرایط ویژهای دارد چراکه فضا اندک است و در این مکانها باید پول بیشتری پرداخت شود. بر این اساس اگر متوفی را بخواهند در آرامستانهای داخل شهر دفن کنند، باید قیمتهای ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیونی و حتی بالاتر پرداخت کنند. امامزادهها و زیاتگاههای داخل شهر در اختیار سازمان اوقاف قرار دارد و در این خصوص با روابط عمومی این سازمان ارتباط گرفتیم، اما پاسخی دریافت نکردیم.
دغدغه به جای بدرقه
بارها مسئولان بهشتزهرا (س) خطاب به شهروندان اعلام کردهاند با فراهمکردن امکانات و ارائه خدمات، دغدغه رفتگان خود را نداشته باشند. گویا در عمل باید علاوه بر مصیبت مرگ عزیزان، مسائل و مشکلات مالی هم به مشکلات موجود اضافه کرد. در این خصوص هزینه انتقال متوفی به محل دفن مشکل جدیدی شده است. دریافت کرایهها چند ۱۰۰ هزار تومانی برای مسیرهای نه زیاد طولانی و حتی دریافت چند میلیونی برای انتقال متوفی به سایر استانها بر این چالش افزوده است.
کرایه نیم میلیون تومانی حمل جسد
در این مورد یک فردی با مراجعه به روزنامه «جوان» و با ارائه فیش پرداختی، عنوان کرد که برای انتقال متوفی خود از بیمارستان میلاد به بهشت بیبیسکینه کرج، آمبولانس هزینهای بیش از نیم میلیون تومان از وی دریافت کرده است. به گفته این فرد، اعتراض به قیمت دریافتی از سوی آمبولانس جسدبر به جایی نرسید و اعلام کردند که اگر پول ندهید جسد را حمل و جابهجا نمیکنیم! جالب اینکه بستگان متوفی هم حق انتقال جسد را ندارند و متوفی صرفاً باید توسط آمبولانسهای بهشتزهرا (س) جابهجا شود و برای این جابهجایی هم باید هزینه گزاف پرداخت کرد.
پرسوجوی خبرنگار روزنامه «جوان» برای دریافت پاسخ درخصوص نرخ هزینههای آمبولانسهای حمل جسد از بهشتزهرا (س) هم به جایی نرسید. ظاهراً حمل جسد در داخل شهر تهران به صورت انحصاری برعهده آمبولانسهای جسدبر تحت پوشش سازمان بهشت زهرا (س) است و قیمتها، هزینهها نیز توسط این سازمان نرخگذاری شده است. حمل جسد از سوی این آمبولانسها با مجوز سازمان بهشت زهرا (س) انجام و قیمتها هم براساس مسافت و خدمات ارائهشده تعیین میشود.
مسیر دربستی تا خانه آخرت چند!
میتوان گفت: مسیر دربستی آمبولانسهای جسدبر تا خانه آخرت بسیار گرانتر تمام میشود چراکه هزینه انتقال بیمار با آمبولانس کمتر از هزینه انتقال جسد است. انتقال بیمار که نیازمند مراقب و همراه است و باید تحتنظر انتقال پیدا کند، هزینهاش کمتر از متوفی است که باید با آمبولانس جسدبر حمل شود. دریافتیهای بالا برای انتقال متوفی بهوسیله آمبولانسهای جسدبر به محلهای دفن و سایر تشریفات به جز هزینه قبر و سایر مراسمات در حالی صورت میگیرد که بستگان متوفی باید هزینههای بالاتری را بپردازند.
منبع: روزنامه جوان کپی متن خبر
منبع: جهان نيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۱۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«حشاشین» روایتگر حسن صباح تروریست یا کلیددار بهشت؟
قبل از اینکه بخواهد سروکله حسن صباح به روایت مصریهای سکولار در سریال «حشاشین» پیدا شود، تاریخ از امت و رحلت پیامبر شروع شده، از ابوبکر، عمر، عثمان و امام علی (ع) عبور کرده، تا به مکاتب فکری مختلف و فرقهها بخصوص فرقه اسماعیلیه در قرن ۱۱ میرسد.
بنا به ادعای سازندگان سریال، «خلافت عباسی بر نیمی از جهان حکومت میکرد. ولی در قرن یازدهم وضعیت خلافت عباسی در بغداد رو به وخامت بود و در بدترین شرایط خود قرار گرفت. گروهی از چوپانان ترک در سلسله سلجوقیان ظهور پیدا کردند و بزرگترین ارتش را روی زمین تشکیل دادند. آنها مشروعیت خود را با ادعای حمایت از خلیفه عباسی سنی به دست آوردند. آنها بر خلیفه نفوذ داشتند. همزمان خلافت شیعه فاطمی در مصر و مراکش در ضعیفترین حالت خود بود. فرقهها، عقاید و مکاتب افزایش یافت. در بین آنها فرقه باطنی توسط مردی به وجود آمد، که خطرناکترین و عجیبترین فرد بود. او «حسن بن الصباح» بود.
طبق نوشته حسن فضیلتخواه در کتاب «حسن صباح فرمانروای قلعه الموت»، سابقه پیدایش فرقه هفت امامی اسماعیلیه به قرون اولیه اسلام و زمان امام جعفر صادق (ع) امام ششم، شیعیان بر میگردد. امام صادق (ع) دارای چندین پسر بود. از میان پسران خود ابتدا اسماعیل را به جانشینی خود و به عنوان امام هفتم شیعیان انتخاب و به جامعه پیروان خود معرفی کرد. بعدها گویا به دو دلیل تاریخی از این تصمیم منصرف و اسماعیل را به امر الهی از مقام امامت خلع و عهد خود را از او برداشت.
در کتب تاریخی آمده است که امام ششم به دو دلیل اسماعیل را از امامت برکنار کرد. یکی اینکه او با گروههای افراطی و تندرو در ارتباط بود و امام احساس خطر کرد که مبادا بعد از او جامعه شیعیان به خطر بیفتد. دوم اینکه اسماعیل شراب مینوشید و یک چنین انسانی نمیتوانست صلاحیت امامت جامعه شیعیان را داشته باشد.
امام صادق (ع) برای بار دوم پسر چهارم خود موسی کاظم (ع) را به امامت برگزید و به شیعیان معرفی کرد. در آن میان، جمعی از شیعیان انتخاب اول امام را شرعی و متقن و صحیح دانسته و بر امامت اسماعیل پافشاری کردند. دو پسر دیگر امام یعنی عبدالله و محمد هم در مقام دفاع از حق امامت خویش برآمدند. پس هر یک جماعتی را جمع کرده و در مقابل اراده پدر مقاومت کردند.
در آن میان، پیروان اسماعیل از بقیه نیرومندتر و قویتر بودند. فرقه اسماعیلیه بعدها در بلاد اسلامی به طغیان و عصیان و اعتراض روی آورده و به برخی اقدامات افراط گرایانه دامن زدند. اسماعیل در زمان حیات پدرش از دنیا رفت. پس اسماعیلیان پسر او محمد را به عنوان امام و جانشین پدرش برگزیدند و او را امام مستور (پنهان) لقب دادند. بعدها حسن صباح خود را نائب امام مستور معرفی کرد.
شروع داستان از جنگ بین صلیبیان با فرقه اسماعیلیه میگذرد، تا اینکه اولین خون با دستور حسن صباح در تاریخ سریال «حشاشین» ریخته میشود. سریال روایت میکند: «حسن صباح قوی است، اگر موقعیتش با قلبش تضاد پیدا کند، قلبش را میکشد».
در انتهای سریال «حشاشین» یار باوفای حسن صباح میگوید: «مولای ما دیگر واسطه بین ما و اماممان نیست، او با امام یکی شده است و در مقابلش هزینههای زیادی پرداخت کرده. تو پسرت را کشتی، همسرت را، عزیزانت را، پسرت هادی روانه آسمان کردی. شما کاری کردید که هیچ مومن و نگهبانی حتی هیچ پیامبری تحمل انجام آن را نداشت».
امیدعلی مسعودی، مدیر گروه ارتباطات اجتماعی و عضو هیات علمی دانشگاه سوره با نقد محتوایی سریال «حشاشین» از این حیث که تاریخ اسلام را تحریف کرده است، گفت: سروکله حسن صباح از کجا پیدا شد؟ آیا او بیسواد بود؟ راهزن بود؟ یا ایشان دو همکلاسی با سواد داشت؟ آنها بر اساس عقایدشان که تغییر جامعه بود، از دست پادشاهان فرار کردند و به قلعه الموت پناه بردند. اما سریال «حشاشین» مبنای شکلگیری حرکات حسن صباح را ایران میداند. در حالی که آن زمان حکومتها ملوک الطوایفی بود. لازم بود این سریال بازبینی بشود و تحریفهای تاریخیاش توضیح داده شود.
مسعودی ادامه داد: سریال «حشاشین» القا میکند که فرقهای تحت رهبری صباح، ایرانی و تروریست بودند. در این سریال چهرهای از حسن صباح به تصویر کشیده شده، که گویا او ایرانی است و هر ایرانی تروریست است. در حالی که اسماعیلیه اعتقادات سفت و سختی داشتند. آنها آدمهای معتقدی بودند و اگر با کسی درگیر میشدند، بخاطر اعتقاداتشان بود. بنابراین، کلیت روایت سریال «حشاشین» روایت علمی نیست.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها